Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2002, 20:39
batisimon
batisimon is offline
Er is de laatste tijd weer veel discussie over, ook in de politiek.

Maar wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2002, 20:43
Joostje
Joostje is offline
een grote veroveralgemenisering
Oud 14-04-2002, 20:44
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Kok erkent integratieproblemen
Gepubliceerd op vrijdag 12 april 2002 17:06

Premier Kok vindt dat de integratie van immigratie onvoldoende gelukt is, maar hij waarschuwt voor vreemdelingenhaat. De premier zegt dit zaterdag in een interview met het Dagblad van het Noorden.
Premier Kok reageert in het Dagblad van het Noorden op een onderzoek onder 40.000 krantenlezers, waaruit grote onvrede blijkt over het vreemdelingenbeleid. "Ik erken dat de integratie onvoldoende gelukt is. We moeten er nog meer werk van maken, ik ben de eerste die dat toegeeft. De inburgering wordt minder vrijblijvend. Wat dat betreft hebben wij onze les wel geleerd", aldus de premier.

Kok wil niet dat de buitenlanders tot zondenbok worden bestempeld. "Voor je het weet heb je een gezamenlijke vijand aangewezen: de vreemdelingen."

Han Entzinger, werkzaam als hoogleraar migratie en integratie aan de Universiteit Utrecht, noemt Koks uitspraken in het Dagblad van het Noorden 'opmerkelijk hard'. "Dit is tekenend voor het open debat dat eindelijk op gang komt over migranten en hun integratie.''

Sinds 1 april voert de overheid, samen met het Landelijk Orgaan Minderheden campagne om 'interculturele ontmoetingen' aan te moedigen. Onder het motto 'Oog voor anderen, kan veel veranderen', probeert de campagne de integratie van migranten te bevorderen.

------
extratje
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 08:18
Internationalist
Internationalist is offline
Ja. Behoorlijk mislukt, maarja de mens is mislukt, dus onlogisch is t niet
Oud 15-04-2002, 09:45
Verwijderd
Mja, die is mislukt, maar een multiculturele samenleving bestaat überhaupt niet. Het kenmerk van een samenleving is nou namelijk juist dat het een groep mensen is met (ongeveer) dezelfde normen en waarden. Op het moment dat er mensen komen die totaal andere normen en waarden hebben dan de samenleving, zullen die er dus niet in worden opgenomen. Dat is een natuurlijk verschijnsel.

Kijk maar naar voormalig Joegoslavië. Daar wonen Bosniërs, Kroaten, Serviërs e.d. door elkaar heen en het is er al 800 jaar lang knokken (met uitzondering van de periode onder Tito, dat ging redelijk). Zelfde verhaal in Afrika met al die verschillende stammenoorlogen. Zelfde verhaal in Amerika eigenlijk, waar de negers na 150 jaar nog steeds niet dezelfde rechten hebben als blanken, en wat waarschijnlijk altijd wel zo zal blijven.

Versmelting van culturen is gewoon onnatuurlijk. Xenofobie is aangeboren. Daarom zal er ook nooit een multiculturele samenleving zijn. In plaats van 'integratie' kun je beter spreken van 'absorptie' want het gaat pas écht goed met buitenlanders in Nederland als ze hun oorspronkelijke normen en waarden naar achtergrond verdrukken en zich ónze 'cultuur' eigen maken. Pas dán zijn het 'echte' Nederlanders.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 10:16
FLH
FLH is offline
Voor het overgrote deel mislukt.

Het merendeel van de 1e generatie ouders spreekt nog steeds geen Nederlands. En dat terwijl ze al 25 jaar in Nederland zijn.

Dan noem ik de integratie redelijk mislukt ja...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 10:23
Verwijderd
Nou, van die eerste-generatie-allochtonen kan ik het nog wel redelijk begrijpen. Dat waren ongeschoolde arbeiders, in hun eigen land ook al behorend tot de onderklasse, die hier kwamen om ongeschoold werk te doen. Dan vind ik het niet zo gek dat ze na jaren keihard fabriekswerk opgebrand zijn en gewoon geen Nederlands geleerd hebben.

Wat mij veel meer steekt is het feit dat er kinderen zijn die gewoon hier in Nederland geboren worden, de Nederlandse nationaliteit hebben maar toch heel gebrekkig of helemaal geen Nederlands spreken. Dat is het resultaat van de langzamerhand ontstane 'eilandjes'. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn wijken waar een complete Turkse samenleving is ontstaan: eigen slagers, eigen supermarkten, eigen kranten, eigen TV en radio, eigen scholen, noem maar op. Dat soort dingen draagt bij aan het instandhouden van leer- en taalachterstanden.

Je ziet ook altijd dat 'integratie' het best werkt bij kleine groepen. Die hebben er belang bij om zich aan te passen, omdat ze het anders niet redden (daarvoor zijn ze met te weinig mensen). Maar wanneer je zoals in Nederland grote groepen hebt, dan voelen die mensen ook geen behoefte om zich te vermengen met Nederlanders, waarom zouden ze ook? Ze kunnen al hun behoeften toch voldoen binnen de eigen groep?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten