Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2003, 12:31
Anathema
Anathema is offline
OK, het is een vrij lang verhaal, maar ik ga het in het kort vertellen:
Mijn beste vriendin is al een heel tijdje depri. Nu is het de laatste dagen weer wat erger... Ze stuurde me gisterennacht een berichtje dat ze was wakkergeworden en ontdekt had dat ze haarzelf had gesneden! Maar ze was gestopt, en ze herinnerde zich er niets meer van... Zij (en ik ook) denkt dat ze schizofreen is aan het worden. Ze gaat op survival en in het berichtje stond dat ze hoopte dat er haar iets ging overkomen...

Wat moet ik doen? Ik zie haar een hele week niet! En als je niet weet wat ik nu kan doen, wat kan ik dan in de toekomst doen? Help! Ik wil haar niet kwijt
Oud 02-08-2003, 13:00
mathfreak
mathfreak is offline
Als ik jou was zou ik je vriendin over proberen te halen om hulp te zoeken. Of ze inderdaad shizofrenie zou kunnen krijgen is iets wat uitsluitend door een psycholoog of psychiater is vast te stellen, maar het is in ieder geval wel zeker dat ze van het snijden af moet zien te komen. Snijden lost geen problemen op, maar veroorzaakt alleen maar nieuwe problemen.
Oud 02-08-2003, 13:00
Verwijderd
schizofreen is toch iets heel anders?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 13:12
Anathema
Anathema is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 02-08-2003 @ 14:00:
Als ik jou was zou ik je vriendin over proberen te halen om hulp te zoeken. Of ze inderdaad shizofrenie zou kunnen krijgen is iets wat uitsluitend door een psycholoog of psychiater is vast te stellen, maar het is in ieder geval wel zeker dat ze van het snijden af moet zien te komen. Snijden lost geen problemen op, maar veroorzaakt alleen maar nieuwe problemen.
Nee, ze is gestopt met snijden. Ze was nooit van plan geweest om er terug mee te beginnen. Maar ze heeft het gedaan zonder ze het zelf wist!
Oud 02-08-2003, 13:16
Eend
Eend is offline
NOOIT maar dan ook NOOIT zelf conclusies gaan trekken, het kunnen net zo goed bijwerkingen van de depressie zijn.
Laat haar hulp zoeken en als ze dat al heeft, zet haar aan het praten, want zolang zij dr mond niet open doet komt ze niet ver.
Maar vaak zijn dat soort smsjes teken van aandacht. Ze laat aan jou zien hoe erg ze je nodig heeft, jij gaat er op in en geeft haar aandacht, de volgende keer als ze alleen doet, zal ze weer zo'n smsje sturen, omdat ze weet, dat jij haar dan aandacht geeft.
Je moet eerst aan jezelf denken: Vind jij leuk wat ze je aandoet?
Zoja, niks aan doen dan. Vind je het niet leuk wat ze je aandoet? Probeer dat dan op een rustige manier tegen haar te vertellen. Ze zal zich misschien verstoten gaan voelen, maar maak haar daarom ook duidelijk, dat ze altijd bij je mag komen, alleen, dat je het te zwaar vind als ze je zulke smsjes stuurt. Zeg haar dat ze hulp moet zoeken, begeleid haar desnoods, maar probeer haar wel zoveel mogelijk zelf de stappen te leren zetten. Het is niet niks, maar het wordt wel wat
Oud 02-08-2003, 13:17
Eend
Eend is offline
Citaat:
******** schreef op 02-08-2003 @ 14:00:
schizofreen is toch iets heel anders?
idd, black outs zijn meer weer iets van borderline of bepaalde psychoses, maar ik zal er in dit geval niet te veel over na gaan denken, voordat het vastgesteld staat door een officieele hulpverlener.
Oud 02-08-2003, 13:25
Fantodo
Fantodo is offline
Hey ,
Het moet erg zijn je vriendin zo te zien!
Zoals Mathfreak als zei lijkt het me verstandig (professionele) hulp voor haar te zoeken. (die ze zover ik dat uit je tekst op kan maken nog niet heeft) Dit kun je bijv. doen via de huisarts. Of ze schizofrenie heeft kan inderdaad alleen een psych. vaststellen, al moet ik wel zeggen dat jezelf snijden zonder het je te herinneren daar naar mijn idee nog geen teken van is.
Wat jij zelf kunt doen? hmmz.....er voor haar zijn: naar haar luisteren,haar vasthouden enz. (als ze dat fijn vind)
als dat mogelijk is haar misschien wat afleiden door leuke dingen met haar te doen. Maar uit ervaring weet ik dat dat heel moelijk kan zijn, als je behoorlijk depressief bent zijn dat soort dingen verschrikkelijk moeilijk. Ook denk ik dat jij ook aan jezelf moet blijven denken, oppassen dat je niet meegezogen wordt in haar ellende, daar heeft zij ook niks aan. Weten haar ouders en andere vrienden hiervan? Je kunt het niet alleen doen!
In ieder geval verschrikkelijk veel sterkte toegwenst!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 16:30
Anathema
Anathema is offline
Dank je voor jullie hulp. Ik ga eens met haar praten over naar een psychiater of psycholoog gaan. Anders zou ik niet weten hoe ik haar kan helpen...
Oud 03-08-2003, 14:13
Droyd
Droyd is offline
Ik had net hetzelfde gisteren...Ik weet alleen vaag dat ik het toch heb gedaan na een hele tijd
Oud 03-08-2003, 17:05
gothicje
gothicje is offline
het is ook niet aan jou om haar te helpen het ligt gewoon simpel weg niet binnen je bereik
je kan haar alleen steunen
zorg er ind voor dat ze met iemand gaat praten
en denk ook aan jezelf he!
Oud 03-08-2003, 17:44
VG
VG is offline
Citaat:
gothicje schreef op 03-08-2003 @ 18:05:
het is ook niet aan jou om haar te helpen het ligt gewoon simpel weg niet binnen je bereik
je kan haar alleen steunen
zorg er ind voor dat ze met iemand gaat praten
en denk ook aan jezelf he!
Couldn't agree more!

Misschien wel in de eerste plaats aan jezelf denken... Jij en ook zij schiet er niets mee op als je wordt meegetrokken in het probleem...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 19:40
Quiana
Quiana is offline
Niet zelf conclusies trekken (geldt evengoed voor haar),
daarmee kan je jezelf (haar dus) alleen maar dingen
aanpraten, en dat werkt nou niet in haar voordeel.

Probeer haar zover te krijgen dat ze met iemand
(ouders, tante, mentor ed als ze weer naar school gaat) praat,
zodat diegene kan helpen om hulp te krijgen.
(of help haar als ze het zelf doet)

Blijf haar steunen, praat met haar op de moeilijke
momenten, hou er een beetje rekening mee,
maar denk ook aan jezelf, neem afstand op momenten
dat het te zwaar voor je wordt, en durf het van je af te zetten...
Hartstikke moeilijk ws, maar het is niet de bedoeling dat
jij eraan onderdoor gaat.
Oud 03-08-2003, 23:05
Anathema
Anathema is offline
Nou, over mij maak ik mij geen zorgen. Ik ben gewend dat mensen met mij praten over hun problemen, maar ik heb er niet echt last van. Ik ben wel een beetje bezorgd over haar, maar daar ga ik niet dood van. Ze heeft mij gisteren gebeld en ik heb haar gisteren gebeld. Ze klonk goed aan de telefoon, en ze amuseerde haar. Ze was wel nog wat sip, maar niet zo fel als vrijdag.
Reageren

Regels voor berichten