Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2003, 15:49
kiek
kiek is offline
Titel (nog niet zeker): Sandra's Val

Sandra viel. Ze was begonnen aan een lange val van 200 meter. Enkele seconden eerder was ze nog gelukkig. Gelukkig om degene die verantwoordelijk was voor dit alles.

3 dagen eerder.

Bart hield de deur voor haar open. “Na u.” zei hij lachend. Ze straalde en liep door de deur.

4 jaren daarvoor.

Wat ze nu ging doen wist Sandra nog niet. Ze zou bijna haar VWO afronden en had nog idee wat de toekomst haar zou brengen. Wel wist ze zeker dat er een leuke opleiding moest volgen, die haar 6 vreselijk saaie en langzame jaren VWO zou vergoeden. Het moest ook opleiding zijn die je met een lagere opleiding ook wel kon volgen, dat vond ze zonde. Sandra dacht altijd op die manier. Voelde zich altijd ietwat superieur, maar dit liet ze nooit merken. In ieder geval vond iedereen haar aardig, ze had dan ook veel ‘vrienden’. Eigenlijk had ze maar één goede vriend, en die woonde vijftig kilometer verderop. Adrian Trench kwam uit Groot-Brittannië en hij ontmoette Sandra drie jaar geleden in de vakantie. Hij was 4 jaar ouder dan haar, en vertelde vorig jaar dat hij was gestopt met zijn studie in Engeland en in Nederland verder wou studeren. Adrian en zij konden gelijk goed met elkaar opschieten. Ze hadden allebei een wat cynische manier van denken, een goed gevoel voor humor en een liefde voor films.

Ze liep samen met wat vriendinnen door Utrecht. De stad waarin ze bijna nooit iets kon vinden, maar toch veel winkelde. Haar gedachten waren bij de toekomst en ze merkte het dan ook niet dat Janine tegen haar blaatte.
“Ik zei: Wat vind je van dat truitje Sandra? Sandra!”
“Ja ik hoor je wel! …Apart” zei ze ongeïnteresseerd.
“Ik ga effe naar binnen hoor, gaan jullie mee meiden?”
De rest liep ook naar binnen en Sandra dus ook. Meteen kwam er een verkoopster naar ze toe, die al gauw werd afgeweerd met een ‘nee-we-kijken-alleen-even-rond-blik’. Een kwartier later liepen ze de winkel weer uit zonder iets gekocht te hebben. En zo ging het de hele dag door.

Toen Sandra die avond thuiskwam wilde ze met haar ouders over haar toekomst praten, maar vond alleen haar zusje. Voor de tv met een bak popcorn, voor de verandering. Normaal was het chips.
“Waar is mama?” vroeg Sandra.
“Weekveel.” Mompelde ze bijna onverstaanbaar.
“Heeft ze ook niet gezegd hoe laat ze thuiskomt? Het is al 7 uur en ik heb honger!”
“Dat weet ik toch niet! Ik probeer tv te kijken ok?”
Sandra zuchtte en liep naar de keuken. Ze pakte een bevroren pizza uit de koelkast en liep naar de oven. Ze had geen zin meer om haar adem te verspillen aan haar domme zusje Amber. De opmerkingen die Sandra maakte tegen haar begreep ze toch nooit.
Toen de pizza klaar was, sneed ze het in twee ongelijke helften, gaf de kleinste aan Amber en liep snel naar boven, nog voordat ze een “Oneerlijk verdeeld!” kon horen.
Toen naar beneden ging, kwam de geur van het afhaaleten haar tegemoet. Haar ouders waren thuis.
Haar ouders – een strenge moeder en een ‘ik-vind-alles-best’ vader - wilden graag een chirurg in de familie, ma omdat ze iets wilde om over op te scheppen tegen haar vriendinnen, pa omdat hij vroeger zelf chirurg wilde worden maar het niet kon. Sandra moest de chirurg worden, omdat Amber’s Cito-toets uitwees naar de MAVO. Omdat ze geen tegenargumenten kon vinden en het haar bovendien ook wel interessant leek schreef ze zich in om in Amsterdam geneeskunde te studeren.

---©kiek

Ik had op een dag zin om te schrijven en dit kwam er uit. Hot or Not? Laat me even weten of ik ermee door moet gaan aub...

Het is trouwens de bedoeling dat het einde uitkomt bij het begin.

Laatst gewijzigd op 06-08-2003 om 17:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Het moest ook opleiding zijn die je met een lagere opleiding ook wel kon volgen, dat vond ze zonde.
Je bent een 'niet' vergeten?

Citaat:
“Je bent toch niet voor niets uitgekozen de VWO in te gaan als je niet beter dan de VMBOers was?” was een gedachte die vaak in haar opkwam.
Beetje een vreemde zin. Misschien is 'ze was niet voor niets vwo aan het doen.'
(bovendien klopt 'de vwo in te gaan' ook van geen kanten.)

Citaat:
Adrian Trench kwam uit Groot-Brittannië en ze ontmoette hem drie jaar geleden in de vakantie.
Dit kan niet. Adrian is onderwerp en dan kan je na de 'en' niet ineens Sandra onderwerp maken.

Citaat:
Hij was 4 jaar ouder dan haar, en vertelde vorig jaar dat hij was gestopt met zijn studie in Engeland, na twee jaar, en in Nederland verder wou studeren.
'... en vertelde dat hij vorig jaar gestopt was met zijn studie in Engeland.' Dat 'twee jaar' hoeft er niet per se bij.

Citaat:
maar vond alleen haar zusje. Voor de tv met een bak popcorn, voor de verandering. Normaal was het chips.
Maar vond alleen haar zusje met een bak popcorn op de bank. De laatste zin is ook een overbodige toevoeging.
Citaat:
“Waars mama?” vroeg Sandra.
dit is geen nederlands.
Citaat:
Weekveel.” Mompelde ze bijna onverstaanbaar.
Dit ook niet, en het kan beter zo:
"Weet ik veel," mompelde haar zusje onverstaanbaar.
Het zusje was namelijk niet het onderwerp van de vorige zin en al kan het grammaticaal wel, gevoelsmatig lijkt het net of Sandra dat zegt.
Citaat:
“Heeft ze ook niet gezegd hoe laat ze thuiskomt? Het is al 7 uur en ik heb honger!”
Als je bijna je vwo afhebt zal je heus wel kunnen koken. Wat een snol
Citaat:
Sandra moest de chirurg worden, omdat Amber’s Cito-toets uitwees naar de MAVO.
Citotoetsen wijzen niet uit naar de mavo. Ze wijzen uit dat Amber naar de mavo zou moeten / kunnen gaan.
Citaat:
Omdat ze geen tegenargumenten kon vinden en het haar bovendien ook wel interessant leek schreef ze zich in om in Amsterdam medicijnen te studeren.
Die studie heet al eeuwen geneeskunde in plaats van medicijnen. Het is toch geen farmacie?
(overigens heb je het eerst over het vmbo en dan over de mavo? consequentie...)

Voor de rest niks

Laatst gewijzigd op 06-08-2003 om 16:39.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 16:58
kiek
kiek is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-08-2003 @ 17:36:
Je bent een 'niet' vergeten?
hmmja snel geschreven!

Beetje een vreemde zin. Misschien is 'ze was niet voor niets vwo aan het doen.'
(bovendien klopt 'de vwo in te gaan' ook van geen kanten.)
ja ik heb ook een beetje gestunteld met die zin...ga em dr denk ik ook maar uithalen

Maar vond alleen haar zusje met een bak popcorn op de bank. De laatste zin is ook een overbodige toevoeging.
vind ik niet. tenminste, ik hou 'm

dit is geen nederlands.

Is ook niet de bedoeling

Als je bijna je vwo afhebt zal je heus wel kunnen koken. Wat een snol
yup

Citotoetsen wijzen niet uit naar de mavo. Ze wijzen uit dat Amber naar de mavo zou moeten / kunnen gaan.
wat is het verschil?

Die studie heet al eeuwen geneeskunde in plaats van medicijnen. Het is toch geen farmacie?
*gaat veranderen*

overigens heb je het eerst over het vmbo en dan over de mavo? consequentie...
bij de Cito-toets uitslag zei ik mavo ja, dat was 4 jaar geleden dus die zit goed ...maar over die andere heb je gelijk

Voor de rest niks
niks over het verhaal? want daar ging het me eigenlijk om

Mijn vraag was "wat vind je ervan?" niet "Verbeter aub al mijn fouten?"

Laatst gewijzigd op 06-08-2003 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 17:08
Verwijderd
>>dit is geen nederlands.

>Is ook niet de bedoeling
Naja... je moet niet alles zo letterlijk neerzetten. Als je neerzet dat ze 'weet ik veel' mompelt, snapt de lezer ook wel dat het klinkt als 'weekveel'

>>Citotoetsen wijzen niet uit naar de mavo. Ze wijzen uit dat Amber naar de mavo zou moeten / kunnen gaan.
>wat is het verschil?
grammatica

>bij de Cito-toets uitslag zei ik mavo ja, dat was 4 jaar geleden dus die zit goed ...maar over die andere heb je gelijk
?? verklaar u nader??

>>Voor de rest niks
>niks over het verhaal? want daar ging het me eigenlijk om
Nja... het is niet slecht hoor, alleen dit soort foutjes leer je veel van. Maar dan moet je wel zien hè? Daarom haalde ik ze eruit. Maar je hebt zeker geen slechte schrijfstijl.

>Mijn vraag was "wat vind je ervan?" niet "Verbeter aub al mijn fouten?"
Hmm. Je hebt er altijd wel wat aan. Als je niet wilt dat je verbeterd wordt, had je het hier in de eerste plaats al niet neer moeten zetten.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 18:57
kiek
kiek is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-08-2003 @ 18:08:
>>dit is geen nederlands.

>Is ook niet de bedoeling
Naja... je moet niet alles zo letterlijk neerzetten. Als je neerzet dat ze 'weet ik veel' mompelt, snapt de lezer ook wel dat het klinkt als 'weekveel'
ik snap wat je bedoelt ja... denk erover na

>>Citotoetsen wijzen niet uit naar de mavo. Ze wijzen uit dat Amber naar de mavo zou moeten / kunnen gaan.
>wat is het verschil?
grammatica
ach so...bedankt voor die verbetering...ik wist het niet nl

>bij de Cito-toets uitslag zei ik mavo ja, dat was 4 jaar geleden dus die zit goed ...maar over die andere heb je gelijk
?? verklaar u nader ??
mavo is tegenwoordig vmbo, dat stuk speelt zich 4 jaar geleden af, dus toen was het nog mavo (maar toen ik het over die 'VMBOers' had moest het eigenlijk MAVOers zijn)

>>Voor de rest niks
>niks over het verhaal? want daar ging het me eigenlijk om
alleen dit soort foutjes leer je veel van.
True..bedankt nogmaals dan he

>Mijn vraag was "wat vind je ervan?" niet "Verbeter aub al mijn fouten?"
Hmm. Je hebt er altijd wel wat aan. Als je niet wilt dat je verbeterd wordt, had je het hier in de eerste plaats al niet neer moeten zetten.

Ik vond het niet erg dat het verbeterd werd, maar ik had het wel leuk gevonden als je nog had gezegd wat je ervan vond
ik denk trouwens dat ik er toch niet mee door ga geen inspiratie
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 19:53
Ieke
Ieke is offline
Ik ga niet over stijl beginnen, Krummeltje heeft dat voor het grootste gedeelte al gedaan.
Je verhaa springt werkelik van de hak op de tak. Springt ze die 200m omdat ze geneeskunde moet studeren en er geen bal aan vind? Wat is er dan allemaal gebeurt? (Ik bedoel. je springt niet zomaar) Wie is die bart en wat heeft hij er allemaal mee te maken? Dit zijn maar enkele vragen die ik krijg. Je bent te kort. Je kan er niet zomaar iemand ingooien die echt geen functie heeft. Dat maakt het vaag en saai. Dat zusje heeft bijvoorbeeld wel een functie in het verhaal. Als persoon zelf stelt ze niet veel voor, maar ze is er om iets duidelijk te maken.
Ik vind dat je allemaal losse stukjes hebt die niet echt goed met elkaar in verband staan. De stukjes zijn als losse stukjes en vormen niet echt een geheel waardoor het niet prettig leest.
Er zit zeker wat in het verhaal, maar dan zal je er nog wel wat aan moeten doen. (Uitbreiden, veranderen ect.) Een hoop commentaar, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Oud 07-08-2003, 12:08
kiek
kiek is offline
Citaat:
Ieke schreef op 06-08-2003 @ 20:53:
Ik ga niet over stijl beginnen, Krummeltje heeft dat voor het grootste gedeelte al gedaan.
Je verhaa springt werkelik van de hak op de tak. Springt ze die 200m omdat ze geneeskunde moet studeren en er geen bal aan vind? Wat is er dan allemaal gebeurt? (Ik bedoel. je springt niet zomaar) Wie is die bart en wat heeft hij er allemaal mee te maken? Dit zijn maar enkele vragen die ik krijg. Je bent te kort. Je kan er niet zomaar iemand ingooien die echt geen functie heeft. Dat maakt het vaag en saai. Dat zusje heeft bijvoorbeeld wel een functie in het verhaal. Als persoon zelf stelt ze niet veel voor, maar ze is er om iets duidelijk te maken.
Ik vind dat je allemaal losse stukjes hebt die niet echt goed met elkaar in verband staan. De stukjes zijn als losse stukjes en vormen niet echt een geheel waardoor het niet prettig leest.
Er zit zeker wat in het verhaal, maar dan zal je er nog wel wat aan moeten doen. (Uitbreiden, veranderen ect.) Een hoop commentaar, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik schreef dit een tijdje geleden en wou er toen een heel verhaal van maken maar ik wou eerst weten of ik zo goed begonnen was. Ik heb dus denk ik wel wat aan je commentaar . Bedankt daarvoor

(trouwens, het is Sandra's Val niet Sprong )
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 14:04
load_harmony
load_harmony is offline
ik vind het leuk, maar niet echt spannend. er moet even wat gebeuren of zo. er komt haast geen dialoog in voor, en je beschrijft alleen maar wat ze doet en een beetje denkt. (wat tot nu toe is dat ze er achter komt dat haar ouders niet thuis ze, ze naar boven gaat). er moet even iets leuks of zo komen. ik vind het niet slecht, maar als je zo nog een bladzij doorgaat is het al snel een beetje saai, of iig niet erg boeiend. gooi er dus iets leuks in. verder is het wel tof hoor! ik bedoel, als je verder schrijft komt er vast iets moois uit.
Oud 07-08-2003, 20:42
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
kiek schreef op 07-08-2003 @ 13:08:
Ik schreef dit een tijdje geleden en wou er toen een heel verhaal van maken maar ik wou eerst weten of ik zo goed begonnen was. Ik heb dus denk ik wel wat aan je commentaar . Bedankt daarvoor

(trouwens, het is Sandra's Val niet Sprong )
Geen dank.
Ik heb gelzen dat het val is, maar hoe val je van 200m? Het klinkt in het verhaal echt alsof het een zelfmoord is. Als je valt zonder zelf te springen is het een ongeluk (Maar wat doe je dan zo dicht bij een rand of moord) En bij zelfmoord spring je dus. vandaar
Oud 09-08-2003, 18:28
kiek
kiek is offline
Citaat:
Ieke schreef op 07-08-2003 @ 21:42:
Geen dank.
Ik heb gelzen dat het val is, maar hoe val je van 200m? Het klinkt in het verhaal echt alsof het een zelfmoord is. Als je valt zonder zelf te springen is het een ongeluk (Maar wat doe je dan zo dicht bij een rand of moord) En bij zelfmoord spring je dus. vandaar
ja dat is em nou juist...een mysterie hehe. Tjah ik weet zelf niet echt meer wat ik ermee aan moet, misschien ga ik er nog mee door maar nu nog niet. Iemand moet me een hele goede reden geven, anders kan de fb deze gewoon sluiten (ik schrijf dit met moeite )
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:04
Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
Ik zie er eigenlijk wel wat in.

Ieke: dat jij die vragen krijgt, dat is naar mijn mening juist de hele bedoeling van het verhaal, want alle puzzelstukjes passen aan het eind in elkaar.

Ze valt.
Ene bart heeft er mee te maken.

Ze is bezig met d'r toekomst. Daar heeft bart weer mee te maken.

Ik denk dat je er wel wat mee kunt, gewoon doorgaan
Oud 09-08-2003, 21:30
kiek
kiek is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef op 09-08-2003 @ 20:04:
Ik zie er eigenlijk wel wat in.

Ieke: dat jij die vragen krijgt, dat is naar mijn mening juist de hele bedoeling van het verhaal, want alle puzzelstukjes passen aan het eind in elkaar.

Ze valt.
Ene bart heeft er mee te maken.

Ze is bezig met d'r toekomst. Daar heeft bart weer mee te maken.

Ik denk dat je er wel wat mee kunt, gewoon doorgaan
oh dankje het is ook de bedoeling ja, dat alle puzzelstukjes weer in elkaar vallen aan het eind...ik weet zelf alleen nog niet precies hoe. Ben een beetje aan het denken hoe het verder moet gaan. Maar er moet idd snel iets gebeuren om het niet te saai te laten worden, maar ik wil niet dat het te snel gaat, ik wil wat tijd nemen om haar wat uit te diepen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 21:50
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
kiek schreef op 09-08-2003 @ 22:30:
oh dankje het is ook de bedoeling ja, dat alle puzzelstukjes weer in elkaar vallen aan het eind...ik weet zelf alleen nog niet precies hoe. Ben een beetje aan het denken hoe het verder moet gaan. Maar er moet idd snel iets gebeuren om het niet te saai te laten worden, maar ik wil niet dat het te snel gaat, ik wil wat tijd nemen om haar wat uit te diepen
Moet je zeker doen, dat maakt vaak leuk vind ik. Doe het rustig aan en als je bijvoorbeeld over een maand pas zover bent dat je vind dat we het hier mogen lezen open je gewoon een nieuw topic. Waarom zou ik dit topic sluiten? In principe is daar geen reden voor en open kan je nog wat meer feedback krijgen wat erg handig is denk ik.
Reageren

Regels voor berichten