Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2003, 11:58
Hatseflats
Hatseflats is offline
Ik heb al lange tijd last van brijige ontlasting, zeg maar tussen diaree en vaste ontlasting in. Zo nu en dan is het wat erger(wat meer waterig), maar het is maar heel, heel zelden echt vaste, normale ontlasting. Nou heb ik een tijdje terug op aanraden van mijn huisarts eens een glutenvrij dieet geprobeerd. Dit heb ik toen 3 dagen gedaan, maar tijdens die periode werd het nog veel erger, er kwam hele dunne zelfs ontkleurde ontlasting uit.

Nu dacht ik dat het dat dus niet was. Zodra ik toen weer overstapte op normale voeding heb ik ongeveer 4-5 keer achter elkaar normale, vaste ontlasting gehad. Dus ik dacht dat het op de een of andere manier weer beter was geworden. Maar na een week of twee begon toch weer het oude patroon zich te herhalen, van brijige ontlasting. Dus nu heb ik recent besloten om nog maar een keer een glutenvrij dieet proberen te volgen.

Dit keer zijn de effecten wel merkbaar. Ik heb nu een aantal keer weer vaste ontlasting geproduceerd (meestal smorgens) maar het vreemde is dat ik ook erge diarree heb gehad. Soms een paar uur erna?!? En mijn darmen voelen ook een beetje geirriteerd aan zeg maar. Misschien dat ze eerst moeten wennen aan de glutenvrije producten? Ik voel me ook 'anders' sinds ik het glutenvrij dieet volg, maar ik kan niet precies uitleggen wat, dus misschien verbeeld ik me dat wel. In ieder geval is het wel duidelijk dat het volgen van een glutenvrij dieet wel effect heeft op mijn darmen.

Wat denken jullie hiervan? Heb ik een gluten intolerantie of zou het misschien iets anders zijn? Ik eet verder nog dezelfde stoffen denk ik (zoals bv lactose). Oh ja ik heb ook nog een bloedonderzoek laten doen, daar kwam uit dat het helemaal in orde was.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 14:58
Ilsetjuh17
Ilsetjuh17 is offline
Waarom denk je meteen aan gluten?
Er zijn zoveel producten waar je allergisch voor kunt zijn.
Ik heb zelf veel voedselallergieën en had/heb ook 'chronische diarree'zeg maar
Met een goed dieet én goede pillen gaat het nu ietsje beter. Het ligt gewoon aan wat ik eet of ik veel diarree en last van mijn darmen heb.

Je moet voor jezelf eens bijhouden wat je, wanneer eet en welke klachten je ervan krijgt.Dan wordt het allemaal iets duidelijker.

Ik zou dat dieet ook nog wel ff proberen. Het kan natuurlijk zijn dat je er aan moet wennen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 16:37
Verwijderd
Het zou idd coeliakie kunnen zijn. Er zijn verschillende onderzoeken waarop het is vast te stellen, maar een groot probleem is dat deze testen weinig sensitief zijn, dat wil zeggen dat het heel goed zou kunnen dat je de ziekte hebt terwijl onderzoek aantoont van niet. Het bloedonderzoek zegt er weinig, omdat er ook bij mensen met coeliakie niet per definitie antilichamen worden aangetroffen.

Coeliakie is een van de meest verborgen ziekten in Nederland. Veel mensen hebben het zonder het te weten.

Een andere diagnostische test voor coeliakie is de dunne darmbiopsie, waarbij een stukje weefsel wordt weggenomen en onder de microscoop wordt onderzocht om eventuele aantasting van de dunne darm te constateren. Als ik jou was zou ik het glutenvrije dieet nog een tijdje aanhouden om je lichaam er aan te laten wennen, en mocht je dan nog steeds klachten van diarree hebben, dan moet je weer eens naar je huisarts gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 09:38
Hatseflats
Hatseflats is offline
Nou tot nu toe heb ik dat ik zo nu en dan "een gewone mooie bruine jongen" produceer, maar wat ik ook vaak heb is dat het wel gewoon vaste ontlasting is maar dat het heel dun is (niet dun qua substantie maar dun qua omvang) en als het dat is dan heb ik ook moeite het er uit te krijgen... ik wordt er moedeloos van

Iemand enig idee hoe het zo dun kan zijn? Ik kan me het niet voorstellen hoe ontlasting ooit dun van omvang kan zijn, tenzij er allemaal enge dingen op de darmwand zitten die de omvang van de darmen verkleinen. Maar dat lijkt me niet mogelijk aangezien ik ook wel eens ontlasting van normale omvang produceer.... ?????
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 08:48
Ilsetjuh17
Ilsetjuh17 is offline
Citaat:
Hatseflats schreef op 11-08-2003 @ 10:38:
Nou tot nu toe heb ik dat ik zo nu en dan "een gewone mooie bruine jongen" produceer, maar wat ik ook vaak heb is dat het wel gewoon vaste ontlasting is maar dat het heel dun is (niet dun qua substantie maar dun qua omvang) en als het dat is dan heb ik ook moeite het er uit te krijgen... ik wordt er moedeloos van

Iemand enig idee hoe het zo dun kan zijn? Ik kan me het niet voorstellen hoe ontlasting ooit dun van omvang kan zijn, tenzij er allemaal enge dingen op de darmwand zitten die de omvang van de darmen verkleinen. Maar dat lijkt me niet mogelijk aangezien ik ook wel eens ontlasting van normale omvang produceer.... ?????
Ja ik heb het ook..Ik denk dat die afwisseling puur aan het eten ligt, maar misschien heb je ook darmparasieten ofzo?
Maarruh je kunt dus ook allergisch zijn voor aardappels ..Misschien moet je daar ook eens opletten.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten