Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2003, 12:43
michelle_flo
michelle_flo is offline
hoi allemaal

Kan iemand mij vertellen, wat er precies na een hartinfarct gebeurd?? Ik heb op google e.d. al gezocht, maar daar vind ik alleen maar wat het is e.d. Ik wil bijvoorbeeld graag weten hoe lang iemand ongeveer in het ziekenhuis moet blijven, hoe groot de kans is dat het zich herhaald, en hoe groot de kans is dat iemand komt de overlijden.

alvast bedankt, michelle
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 13:21
Verwijderd
Alle dingen die jij noemt zijn sterk afhankelijk van de patient in kwestie en de zwaarte van het hartinfarct. In de eerste uren en dagen na een infarct is de kans op complicaties zodanig groot dat iemand wordt opgenomen op de hartbewaking, en later op een gewone afdeling. Afhankelijk van het patient zal hij/zij min. 2 weken in het ziekenhuis liggen. Het meeste van die tijd wordt besteed aan onderzoek naar de oorzaak, de grote en de prognose van het hartinfarct. Aan de hand van deze uitslagen kunnen de artsen zeggen of er een grote kans is op een tweede infarct. Het is dus niet te zeggen voor alle patienten, daar moet telkens een apart oordeel over geveld worden door de cardioloog.

Je kan eigenlijk ook niets zeggen over de kans van overlijden omdat dit ook per patient verschilt. Het ligt aan de zwaarte van het infarct, de conditie van de patient en de gekozen behandelmethode. Zo bleek uit een onderzoek dat van de patienten die alleen anti-stollingsmiddelen hebben gekregen 10 % binnen 30 dagen overleed, terwijl bij degenen die gedotterd (PTCA) waren slechts 5 % van de patienten overleed.

Zoals je ziet zal men bij een infarct meestal niet meteen dood zijn en als men na een infarct zich aan bepaalde leefregels gaat houden of medicijnen slikt kan een nieuw hartinfarct goed voorkomen worden.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 13:57
pyres74
pyres74 is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 11-08-2003 @ 14:21:
Alle dingen die jij noemt zijn sterk afhankelijk van de patient in kwestie en de zwaarte van het hartinfarct. In de eerste uren en dagen na een infarct is de kans op complicaties zodanig groot dat iemand wordt opgenomen op de hartbewaking, en later op een gewone afdeling. Afhankelijk van het patient zal hij/zij min. 2 weken in het ziekenhuis liggen. Het meeste van die tijd wordt besteed aan onderzoek naar de oorzaak, de grote en de prognose van het hartinfarct. Aan de hand van deze uitslagen kunnen de artsen zeggen of er een grote kans is op een tweede infarct. Het is dus niet te zeggen voor alle patienten, daar moet telkens een apart oordeel over geveld worden door de cardioloog.

Je kan eigenlijk ook niets zeggen over de kans van overlijden omdat dit ook per patient verschilt. Het ligt aan de zwaarte van het infarct, de conditie van de patient en de gekozen behandelmethode. Zo bleek uit een onderzoek dat van de patienten die alleen anti-stollingsmiddelen hebben gekregen 10 % binnen 30 dagen overleed, terwijl bij degenen die gedotterd (PTCA) waren slechts 5 % van de patienten overleed.

Zoals je ziet zal men bij een infarct meestal niet meteen dood zijn en als men na een infarct zich aan bepaalde leefregels gaat houden of medicijnen slikt kan een nieuw hartinfarct goed voorkomen worden.

ahum twee weken in het ziekenhuis????
dat is gelul want mijn pa lag 5 dagen in het ziekenhuis (en had een hartinfarct ja, twee dagen op ic en rest op gewone afdeling) en een tweede hartinfarct kan ALTIJD komen alleen als men dus medicijnen gebruikt en zn levenswijze aanpast dan is de kans minder... wil niet zeggen dat je hem niet nog een keer kan krijgen.

maar goed: een hartinfarct is eigenlijk een bloedvat wat verstopt is geraakt. een stukje van je ader is verstopt en dat is dus heel gevaarlijk (lijkt me duidelijk) en omdat je hart dus 'extra' kracht moet zetten, moet het hart dus overwerken en in het slechtste geval krijg je dus een infarct.

verder over de herhalingskanzen is niet echt te achterhalen maar ik weet wel dat als je rookte en je stopt dus ja je hartinfarct... dat de kans op een herhaling iig daalt met 60%
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 14:09
Verwijderd
ik heb niet zoveel ervaring met een hartinfarct zelf.. wel met het gebeuren erachter..

heb ongeveer 8 hartkatheterisaties volledig meegemaakt (mocht achter het glas erbij zitten).. iets van 3 maanden allemaal enquetes ingevoerd door mensen met een hartinfarct. cd's bekeken met foto;s van een ahrtinfarct. uitleg dr over gekregen.. Ik weet ook nog een beetje uit mn hoofd wat ze allemaal erin stoppen en wat ze doen tijdens zo n hartcatheterisatie operatie..

bij ons in het ziekenhuis deden ze allemaal studies.. waaronder 1tje waarbij men probeerde de patienten dezelfde dag al naar huis te krijgen (voorwaarde was dat ze naar huis werden gebracht, en verder helemaal goed waren).. dat mocht de helft van de mensen dan, de andere helft moest langer blijven

(een hartcatheterisatie is dus een buis die bij je liezen word ingebracht en via een ingewikkelde methode komt die buis bij je hart aan.. en asl ie daar zit stopt met er een wire, stent, ballon of nog iets in.. de stents zijn het duurst.... deze operatie is even effectief als een gewone hartoperatie, alleen je bent na de operatie veel sneller op de been")

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 17:33.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 14:52
Verwijderd
Citaat:
pyres74 schreef op 11-08-2003 @ 14:57:
ahum twee weken in het ziekenhuis????
dat is gelul want mijn pa lag 5 dagen in het ziekenhuis (en had een hartinfarct ja, twee dagen op ic en rest op gewone afdeling) en een tweede hartinfarct kan ALTIJD komen alleen als men dus medicijnen gebruikt en zn levenswijze aanpast dan is de kans minder... wil niet zeggen dat je hem niet nog een keer kan krijgen.
Mijn opa 2 weken in het ziekenhuis gelegen na een hartinfarct, dus ging ik hiervan uit als standaard, dat had ik niet moeten doen

Ik heb niet ontkend dat de kans compleet verdwenen is:

Citaat:
....medicijnen slikt kan een nieuw hartinfarct goed voorkomen worden....
Het kan goed voorkomen worden. Ik zei niet dat de kans compleet verdwenen is.

offtopic: Nog een Oegstgeestenaar zie ik.

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 14:55.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 15:01
pyres74
pyres74 is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 11-08-2003 @ 15:52:

offtopic: Nog een Oegstgeestenaar zie ik.
Oegstgeest de gekste

nog ff offtopic: waar woon je dan in o'geest
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 15:40
Verwijderd
Citaat:
pyres74 schreef op 11-08-2003 @ 16:01:
Oegstgeest de gekste

nog ff offtopic: waar woon je dan in o'geest
In de oranjebuurt: Prins Hendriklaan, Oranjelaan, Terweeweg etc
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 17:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
******** schreef op 11-08-2003 @ 15:09:
(een bypass operatie is dus een buis die bij je liezen word ingebracht en via een ingewikkelde methode komt die buis bij je hart aan.. en asl ie daar zit stopt met er een wire, stent, ballon of nog iets in.. de stents zijn het duurst.... deze operatie is even effectief als een gewone hartoperatie, alleen je bent na de operatie veel sneller op de been")
Nee, dat klopt niet.

Een bypass-operatie is een open-hart operatie, dat wil zeggen dat het hart stil word gelegd.
Dan gebruikt men een (overbodige) slagader voor, vaak uit het been.
Die zetten ze aan beide kanten van de verstopping vast op de kransslagader, zodat het bloed door die bypass (=omleiding) kan stromen, om het vernauwde stuk kransslagader heen.

(Ik kan er nog wel een veel uitgebreider verhaal over vertellen, zeg 't maar als je meer wil weten. )
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 17:15
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 11-08-2003 @ 15:52:
Mijn opa 2 weken in het ziekenhuis gelegen na een hartinfarct, dus ging ik hiervan uit als standaard, dat had ik niet moeten doen
Gemiddeld 7 dagen.

Ligt er gewoon aan waar het is: LV, RV, voor, achter etc.

Een infarct van de LV-voor geeft de beste prognose, een infarct van de RV-achter de slechtste.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 17:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Als je Engels en biologie goed op peil zijn, heb je hier misschien iets aan.

http://www.merck.com/pubs/mmanual/se...er202/202a.htm

http://www.merck.com/pubs/mmanual/se...er202/202d.htm
Gaat specifiek over het hartinfarct.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-08-2003 @ 18:12:
Nee, dat klopt niet.

Een bypass-operatie is een open-hart operatie, dat wil zeggen dat het hart stil word gelegd.
Dan gebruikt men een (overbodige) slagader voor, vaak uit het been.
Die zetten ze aan beide kanten van de verstopping vast op de kransslagader, zodat het bloed door die bypass (=omleiding) kan stromen, om het vernauwde stuk kransslagader heen.

(Ik kan er nog wel een veel uitgebreider verhaal over vertellen, zeg 't maar als je meer wil weten. )
ok dan is het te lang geleden dat ik daar voor het laatst gewerkt heb

weet t goede woord alweer.. heb mn post gewijzigd
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 19:40
michelle_flo
michelle_flo is offline
Allemaal erg bedankt voor het replyen. Ik weet er nu meer vanaf, de vragen die ik nu nog heb kan niemand beantwoorden, die gaan namelijk erg per patient.

dank je wel, allemaal

groetjes michelle
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:44
pyres74
pyres74 is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 11-08-2003 @ 16:40:
In de oranjebuurt: Prins Hendriklaan, Oranjelaan, Terweeweg etc
ehmmm heb je toevallig een zus (sanne ofzo)?
volgens mij heeft mijn broer bij jouw zus in de klas gezeten op het rijnlands
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten