![]() |
|
Zoals velen van jullie wel weten zijn er volgens een bepaald geloof zeven zonden en zeven deugden. Hieronder zet ik ze op een rijtje. Nou ben ik benieuwd hoeveel mensen hier "zondig" zijn, en in wat voor mate, en welke mensen "deugen". De zeven zonden en deugden heb ik gevonden op http://deadlysins.com/.
De zonden:
De deugden
Ikzelf bezit de zonden: trots/hoogmoed, vraatzucht maar niet ten koste van anderen, lust, luiheid (alleen wat school betreft). En de deugden: Vertrouwen/loyaliteit, hoop/verlangen, hulpvaardigheid/vergevingsgezindheid, vastberadenheid/moed (denk ik)/uithoudingsvermogen, gerechtigheid/objectiviteit/gelijkheid, discretie. Ik hoop dat God me vergeeft.... |
Advertentie | |
|
![]() |
|
De zonden:
* Trots, hoogmoed Eerder onzeker dan trots, maar uit onzekerheid vloeit wel weer hoogmoed voort als bescherming. * Jaloezie Ja, maar niet op de manier dat ik het anderen niet gun, of over lijken zal gaan om te krijgen waar ik jaloers op ben. Een hoop dingen die anderen hebben zou ik ook wel willen hebben, maar ik gun het ze wel. (meestal ![]() * Gulzigheid, vraatzucht Vraatzucht, ja. Verder geen commentaar. ![]() * Lust, begeerte Ja.. valt niks aan toe te voegen. * Woede Ja, maar over het algemeen is dat onder controle. * Hebzucht Koopziek. Zegt dat genoeg? * Luiheid Absoluut, maar als ik eenmaal werk, werk ik ook tot het uiterste. De deugden * Geloof, vertrouwen, loyaliteit Ja. Vertrouwen en geloof in 'het goede' van mensen soms een beetje teveel. * Hoop, verlangen, verwachting Heb ik, heel veel zelfs. Alleen kan ik het niet altijd op het moment dat 't nodig is vinden. * Liefdadigheid, hulpvaardigheid, vergevingsgezindheid Waar ik kan helpen, help ik. Over het algemeen vergeef ik snel, maar het hangt van de persoon/situatie af. * Zielskracht, vastberadenheid, moed, uithoudingsvermogen Ik ben zwak, geef (te) snel op in moeilijke situaties, en moed.. Nieuwe dingen durf ik vaak niet aan, dus dat zit er ook niet in geloof ik. ![]() altijd door ed, maar vooral nadat andere mensen me moed ed inpraten, dus telt dat eigenlijk niet mee.) * Gerechtigheid, objectiviteit, gelijkheid, eerlijkheid Heb werkelijk geen idee, probeer zo eerlijk mogelijk te zijn, maar dat lukt niet altijd even goed denk ik. * Gematigdheid, zelfcontrole Soms teveel, soms te weinig. * Voorzichtigheid, omzichtigheid, discretie Voorzichtigheid soms teveel, met nieuwe dingen, met mensen, waardoor ik dingen misloop, of het mezelf onnodig moeilijk maak. De rest, geen idee. Mwah. ![]()
Laatst gewijzigd op 12-08-2003 om 19:02. |
![]() |
||
Citaat:
deugden: hoop (hoort de rest er aan vast?), liefdadigheid, (toch wel denk..) hulpvaardig ook wel enigzins vergevingsgezind, zielskracht, gelijkheid, eerlijkheid, zelfcontrole de tweede lijkt veel meer, maar dat is omdat er 3 in een rijtje zitten ![]()
|
Dit lijstje is natuurlijk stierenstront en mist elke wetenschappelijke onderbouwing.
Als wij "Passion and reason" van de heren Lazarus erbij nemen (ISBN 0195104617), komen we tot de volgende emoties: Negatief: - Angst - Boosheid - Schuld/schaamte - Verdriet - Afgunst/jaloezie - Afkeer/walging Dit zijn onze negatieve basisemoties. Als we psychisch gezond zijn, kennen we deze emoties uit eigen ervaring. Positief: - Geluk/blijdschap/vreugde - Trots - Liefde/genegenheid - Opluchting Als iemand het interessant vindt, kan ik wel wat verder uitwijden hierover, maar dat kan nogal een verhaal worden.
|
![]() |
De zonden:
**Trots, hoogmoed** Nah heb ik niet echt denk k..soms als ik iets goeds heb gedaan of lekker in me vel zit benk wel trots ![]() **Jaloezie** Vlgs mij kan ik hier btr geen commentaar op geven..Kben egt té vaak jaloers.. ![]() **Gulzigheid, vraatzucht** Niet echt denk k.. **Lust, begeerte** Dat dan weer wel! **Woede** Tra la la... **Hebzucht** Is al eerder gvraagd of koopziekte erbij hoort..Want ik heb net de Wehkamp opengeslagen en er staan erg veel hoekjes nu (voor de pagina's die ik moet onthouden..mrgn ff bellen!) **Luiheid** Tsjah als ik ergens geen zin in heb doek et ook niet.. ![]() De deugden **Geloof, vertrouwen, loyaliteit** Ik vertrouw mensen niejt meer zow snel, maar daar hepk me redenen voor.. ![]() **Hoop, verlangen, verwachting** Dat wel heel erg.. **Liefdadigheid, hulpvaardigheid, vergevingsgezindheid** Ik ga minstens 1x p/week naar me oma omdat ze andrz zo alleen is..telt dat ook?? **Zielskracht, vastberadenheid, moed, uithoudingsvermogen** Als iets niet meteen lukt geef ik et niet snel op..Als ik et écht wil dan he! **Gerechtigheid, objectiviteit, gelijkheid, eerlijkheid** Soms n leugentje om eigen bestwil... **Gematigdheid, zelfcontrole** ![]() **Voorzichtigheid, omzichtigheid, discretie** Mmhz..weetik niet egt eik.. Zoow dat was mijn commentaar, niet dat iemand er iets aan heeft maar nu hepk wel btje over mezelf nagedacht ![]()
|
ikke heb verschillende zonde maar ze wisselen elkaar als t ware af:
=> vraatzucht => hebzucht => luiheid ben nog nie zo uit wat nou psies mijn hoofdzonde is ![]() als deugden heb ikke (denk ikke) de volgende: => Liefdadigheid, hulpvaardigheid => Gerechtigheid, objectiviteit, gelijkheid, eerlijkheid (vin deze heel erg belangrijk) => Gematigdheid, zelfcontrole vooral de laatste gaat nie voor alle momenten op, maar de meeste wel voor heel erg vaak ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Hmmmmm...
Zonden: -> Trots -> Jaloezie -> Woede -> Hebzucht De deugden -> Geloof, vertrouwen, loyaliteit -> Hoop, verlangen, verwachting -> Liefdadigheid, hulpvaardigheid, vergevingsgezindheid -> Zielskracht, vastberadenheid, moed, uithoudingsvermogen,
|
Verwijderd
|
Mijn zonden:
Mijn deugden
Oei, beetje TE positief? ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
De zonden:[list]
[*]Jaloezie Ik ben wel jaloers denk ik. Meestal laat ik dat niet echt merken. Maar wanneer ik écht heel erg jaloers ben, krijgt die persoon het niet makkelijk ![]() [*]Woedde Ik ben snel boos ja, ook vaak om niets, maargoed. [*]Luiheid zeker wat school betreft de laatste tijd. Ik deed echt helemaal niets meer. Nu thuis, in de vakantie ben ik ook heeeel erg lui, ik doe helemaal niets ![]() De deugden[list][*]Geloof, vertrouwen, loyaliteit Ik vertrouw mensen heel snel. Soms wel wat té snel eigenlijk. [*]Hoop, verlangen, verwachting Ik hou eigenlijk altijd wel hoop in bepaalde dingen. [*]Liefdadigheid, hulpvaardigheid, vergevingsgezindheid Ik probeer te helpen waar ik kan. Vergevingsgezind ben ik ook wel, ik vergeef mensen makkelijk, tenzij ze iets hebben gedaan wat mij dus uitermate gekwetst heeft, hou ik m'n poot stijf. [*]Gerechtigheid, objectiviteit, gelijkheid, eerlijkheid Ik ben, vind ik zelf, altijd zo eerlijk en oprecht mogelijk. [*]Gematigdheid, zelfcontrole Ik kan mezelf redelijk controleren. Maar matigen in sommige opzichten lukt me niet ![]() [*]Voorzichtigheid, omzichtigheid, discretie Voorzichtig ben ik niet echt. Alleen met mensen persoonlijke dingen vertellen. |
![]() |
|
De zonden:
allemaal dus ongeveer De deugden
ach.. nog niet zo slecht..
||
Citaat:
![]() Zonden Jaloezie Klein beetje wel ![]() Gulzigheid, vraatzucht Ik eet niet zo enorm veel. Maar wat ik eet dat heb ik in recordtijd weg Lust, begeerte Als dit een zonde moet zijn dan bega ik em graag met mijn vriendin ![]() Woedde Woedeaanvallen. Dus ja eigenlijk wel (alhoewel ik dat wel onder controle heb de laatste maanden) luiheid *draait zich nog maar een keer om en maft verder* Deugden Geloof, vertrouwen, loyaliteit Geloof: nee Vertrouwen: Van wat ik van de grote meerderheid hoor = ja Loyaliteit: Aan zij die het verdienen wel Liefdadigheid, hulpvaardigheid, vergevingsgezindheid Liefdadigheid: soms Hulpvaardigheid: Kun je me 's nachts voor wakker bellen Vergevingsgezindheid: ligt aan de ernst van de overtreding (bij een volledige breuk van vertrouwen mag je ophoepelen)
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
zonden : jaloezie, lust, begeerte, woede, luiheid
deugden : loyaliteit, hoop, verlangen, verwachting, vergevingsgezindheid, zielskracht, eerlijkheid, Voorzichtigheid. maar ik wil toch even kwijt dat (vooral bij de deugden), een aantal dingen in 1 adem genoemd worden als bij elkaar horend en met elkaar verbonden, terwijl er nogal een groot verschil in zit. bijv. : geloof, vertrouwen, loyaliteit. ikzelf ben wel loyaal (imo), maar ik ben heel slecht van vertrouwen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
[*]Trots, hoogmoed Trots heb ik welzeker. Niemand kan mij verbaal wat maken. Ik zal alles doen om deze trots te bewaren. Hoogmoed? pff, hoogmoed.... Ik heb zelfvertrouwen, en ik weet zeker dat ik alles (alleen) kan bereiken als ik wil. [*]jaloezie Ik ben jaloers, dat kan ik niet ontkennen. Als ik zie dat iemand iets beter heeft als ik, wil ik het ook hebben. [*]Gulzigheid, vraatzucht Ik ben een eenling, ik zorg graag goed voor mezelf, en wat anderen willen boeit me verder niet erg, met enkele uitzonderingen daargelaten... [*]lust, begeerte ik weet niet precies wat hiermee bedoelt wordt, maar ik denk dat het op hetzelfde neerkomt als bovengenoemde. Je moet het leven leuk voor jezelf maken, je bent niet op aarde gezet om voor anderen te zorgen. Dus streef ik mijn lusten achterna. [*]Woedde Er is iets begonnen in mij, wat ik niet helemaal kan plaatsen. Ik irriteer me aan onze samenleving, aan onze gewoontes, aan onze regels. Ik begin me zelfs te irriteren aan de mensen om mij heen die je vrienden noemt. Alles heeft hetzelfde patroon, en iedereen is te laf om ervanaf te wijken.... zo laf ben ik zelf ook. Maar ik doe mijn opperste best om dat weg te werken. [*]Hebzucht Zie gulzigheid. Ik wil dingen hebben die ik niet heb. Ik wil graag mijn zin krijgen, en wil het als het niet lukt, er niet bij laten zitten. [*]luiheid Hoewel ik aardig intelligent ben, heb ik geen zin om iets uit te voeren op school. Ik ben een keer blijven zitten, maar vanaf daar ben ik telkens net overgegaan. Je moet lol maken in het leven, niet gaan leren om later 'een nuttig lid van de maatschappij te zijn. Het gaat om jezelf, niet om anderen. Verder bezit ik ook nog enige 'deugden', zoals sommige het noemen. Hoewel ik persoonlijk vind dat de 'zonden' evengoed een deugd zijn. Elke keer als ik een zonde 'bevredigd' krijg ik het gevoel dat er een last van mijn schouders is, het voelt vreemd, maar wel goed. Daar doe ik het voor. Voor de makkelijkheid, geef ik mijn persoonlijke menig over alle deugden: deugden: [*]Geloof, vertrouwen, loyaliteit Geloof en vertrouwen zijn zwaktes. Geloof in een god begin ik geeneens aan, ik vind het infantiel om te denken dat er een hogere macht is dan mezelf die allemaal dingen uit zijn mouw schud. Onzin. Ik ben dan ook ant-geloof. (niet dat ik @ random iemand op straat zou aanvallen, maar als ik de keuze zou hebben om in een keer alle godsdiensten uit de weg te kunnen ruimen, zou ik het zonder twijfelen doen. Vertrouwen is iets wat ik zelf te vaak geschonken heb aan de verkeerde mensen, vandaar dat je het ook niet snel meer van mij wint. Bovenstaande zijn zwaktes omdat je je eigen boontjes moet doppen. Geloven in een god is bespottelijk, en vertrouwen is helaas soms onvermijdelijk om mijn doelen te bereiken. Je legt tenslotte verantwoordelijkheden van jezelf in handen van anderen.... ik los het liever zelf op. Loyaliteit heb ik welzeker. Als ik beloof dat ik iets doe, dan doe ik het ook zeker, ookal is de belofte nog zo oud en achterhaald. [*]Hoop, verlangen, verwachting Hoop is overbodig, en kan alleen maar teleurstellen. Verlangen heb ik zeker, en ik zou ook alles doen om al mijn verlangens tevreden te stellen. verwachting is wederom een vorm van vertrouwen, en dat zal je dus niet snel bij mij tegenkomen. [*]Liefdadigheid, hulpvaardigheid, vergevingsgezindheid Liefdadigheid doe ik zeker aan. Ik ben niet van plan hier al mijn 'geweldige' daden neer te planten, jullie reactie hierop interesseert mij verder niet. alleen dit: mensen krijgen over het algemeen allemaal een kans om zich te bewijzen. Sommige kinderen worden geboren in zulke erbarmelijke omstandigheden dat ze geen kans krijgen om dit te doen. Ik vind dat dat soort mensen wel geholpen moet worden, zij het minimaal. VB: Ik geef arme mensen liever een hark om zelf voor eten te zorgen, dan dat ik ze rijstzakken toestuur. Hulpvaardig ben ik niet snel. Men moet voor zichzelf zorgen. Behalve als er echt nood is, hoef je ook niet op mijn hulp te rekenen. Ik verwacht dit ook niet van anderen om dat voor mij te doen. Vergevingsgezind ben ik alleen als iemand echt spijt heeft van zijn twijfelachtige daden. [*]Zielskracht, vastberadenheid, moed, uithoudingsvermogen, Zielskracht is onzin. Een mens heeft een psyche. Ziel is godsdienstelijk gebrabbel. Dus over de kracht van de psyche: Dat heb ik welzeker. Niemand kan mijn psyche raken, zowel verbaal als fysiek. vastberadenheid heb ik zeker, ik zal mijn doelen bereiken. moed heb ik ook: ik ben nergens bang voor. uithoudingsvermogen: zie vasberadenheid. [*]Gerechtigheid, objectiviteit, gelijkheid, eerlijkheid Gerechtigheid: Wat is gerechtigheid? In mijn ogen is gerechtigheid dat alles wat ik vind, zo moet zijn. En ik weet niet of wraak onder gerechtigheid valt, maar het is zeker een van mijn eigenschappen. objectiviteit: Ik zal alles eerlijk beoordelen gelijkheid: onzin. Sommige mensen zijn nou eenmaal sterker/slimmer dan de ander. En de zwakkeren moeten daar plaats voor maken. eerlijkheid: Ja. compleet eerlijk. Mij hoor je niet snel liegen. [*]Gematigdheid, zelfcontrole gematigdheid: bah! Wat heb je daaraan? Het enige wat je doet is weigeren je eigen lusten te stillen. Het is juist de bedoeling dat je ze voedt. zelfcontrole: ik heb zelfcontrole in zekere mate. Ik zal nooit snel boos of aggresief worden, maar zodra iemand mij iets opzettelijk flikt, wat mij of mijn vrienden/famillie echt veel schade aandoet, is hij nog niet jarig. [*]Voorzichtigheid, omzichtigheid, discretie[/list] voorzichtig: Ja, voordat ik iets onderneem wil ik zga zeker zijn dat het gaat lukken. De laatste 2 vind ik onzinnig. Laatst gewijzigd op 14-08-2003 om 20:57. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Verhagen protesteert tegen uitzetting Nederlanders uit Marokko hookee | 123 | 15-04-2010 16:01 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
satanisme morgainemanson | 136 | 29-01-2007 06:47 | |
ARTistiek |
Het Grote Simple Art Topic VI Ieke | 500 | 04-10-2006 14:58 |