Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2003, 15:44
anoniem17
anoniem17 is offline
je hoort vaak dingen als 'als je niet van jezelf houd, dan kun je ook niet van iemand anders houden'. hoe denken jullie hierover. denken jullie dat dit waar is of niet? i don't love me, maar ik hou wel van mijn vriend. dus hoe zit dat dan?
Oud 12-08-2003, 15:46
Fade of Light
Fade of Light is offline
klets, die uitspraak heb ik nog nooit met een goede argumentatie gehoord.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 15:48
Miracle
Miracle is offline
Ik geloof er niet echt in.
Het heeft met veel meer dingen te maken dan alleen met van jezelf houden of niet.
Ik dacht trouwens dat de stelling was: Als je niet van jezelf houdt, kan een ander ook niet van jou houden oid.
Oud 12-08-2003, 15:54
WB_Oud
WB_Oud is offline
Ik hou meer van mijn vriendin dan van mij. Ikzelf vind mij maar een beetje een slecht persoon altijd, dat zal wel komen omdat ik als enige alles zie wat ik fout doe. Maar het gaat wel zo ver dat ik het 100x belangrijker vind dat zij gelukkig is, dat dingen gebeuren als zij wil en dergelijke, dan dat alles op mijn manier gebeurt of dat ik lol heb. En om je de waarheid te vertellen: als ik zie dat zij gelukkig is, ben ik dat ook! Mijn leven zal als ik in de buurt van mijn vriendin ben veel te veel om haar draaien, maar ik zit er niet mee.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 16:06
Nona
Nona is offline
Als je niets om jezelf geeft, waarom zou je dan denken dat jou liefde ook maar enig nut heeft voor de ander? En waarom zou je dan nog liefhebben?
Oud 12-08-2003, 16:13
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 12-08-2003 @ 17:06:
Als je niets om jezelf geeft, waarom zou je dan denken dat jou liefde ook maar enig nut heeft voor de ander? En waarom zou je dan nog liefhebben?
waarom zou dat geen nut hebben? waarom zou je de ander dan niet liefhebben, ondanks dat je jezelf niet liefhebt?

want je stelt wedervragen, maar met argumenten kom je zelf niet
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 16:17
WB_Oud
WB_Oud is offline
Bovendien, als een ander zegt graag bij je te zijn, waarom zou je dat dan niet voor die ander doen?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:12
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik denk dat je wel van iemand kan houden maar niet de moeite zal nemen hem/haar voor je te winnen omdat je denkt dat je dat niet waard bent.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:33
Verwijderd
sinds ik van iemand anders hou, hou ik opeens ook van mezelf...

of misschien deed ik dat al, maar besef ik het nu pas...

als iedereen liefde in zich zou hebben (wat geloof ik waar is heb ik ook niet bedacht hehe) en je houdt niet van jezelf, dan moet je toch ergens heen met die liefde...dus ik denk dat je best van iemand kan houden zonder dat je van jezelf houdt.

Maarja. Ik ging dus opeens ook van mezelf houden.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:45
Isa
Isa is offline
god kan alles
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:06
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 12-08-2003 @ 19:45:
god kan alles
god stinkt, best knap voor iets dat niet bestaat.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 22:17
WB_Oud
WB_Oud is offline
Citaat:
bugge schreef op 12-08-2003 @ 19:33:
sinds ik van iemand anders hou, hou ik opeens ook van mezelf...

of misschien deed ik dat al, maar besef ik het nu pas...

als iedereen liefde in zich zou hebben (wat geloof ik waar is heb ik ook niet bedacht hehe) en je houdt niet van jezelf, dan moet je toch ergens heen met die liefde...dus ik denk dat je best van iemand kan houden zonder dat je van jezelf houdt.

Maarja. Ik ging dus opeens ook van mezelf houden.
Dit herken ik heel erg, mijn leven is ook vrijwel compleet verandert tot op de manier waarop ik denk aan toe (en uiteraard ook wat en waar ik aan denk). Het is de meest ingrijpende en meest abrupte verandering in mijn leven tot nu toe geweest denk ik. En voor het grootste deel positief.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:19
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 12-08-2003 @ 20:06:
Waaruit meen jij af te kunnen leiden dat God niet bestaat?
Oud 13-08-2003, 11:20
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
WB schreef op 12-08-2003 @ 16:54:
Ik hou meer van mijn vriendin dan van mij. Ikzelf vind mij maar een beetje een slecht persoon altijd, dat zal wel komen omdat ik als enige alles zie wat ik fout doe.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:21
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 13-08-2003 @ 12:19:
Waaruit meent hij af te kunnen leiden dat God wel bestaat?

die god troep lees je tegenwoordig overal, terwijl het hier nauwelijks on topic is. Dan krijg je dus zo'n reactie van mij
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:21
Screaming Slave
Citaat:
mathfreak schreef op 13-08-2003 @ 12:19:
uit zen sig
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:24
Isa
Isa is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 13-08-2003 @ 12:21:
uit zen sig
een waarachtige sig
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:24
Screaming Slave
Citaat:
Fade of Light schreef op 13-08-2003 @ 12:21:
Waaruit meent hij af te kunnen leiden dat God wel bestaat?

die god troep lees je tegenwoordig overal, terwijl het hier nauwelijks on topic is. Dan krijg je dus zo'n reactie van mij
waarschijnlijk uit talloze (nu nog) voor de wetenschap onverklaarbare dingen die dagelijks gebeuren.

en die god troep is al ruim 2000 jaar te lezen, dus het is niet echt iets van de laatste tijd verder

(ik ben atheist)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:28
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 13-08-2003 @ 12:24:
waarschijnlijk uit talloze (nu nog) voor de wetenschap onverklaarbare dingen die dagelijks gebeuren.
ja die goed trieste onzinargumenten lees ik wel vaker. Bliksem was vroeger ook gecreeerd door een God. En nu? hoppa puur te verklaren met wetenschap.

Citaat:
en die god troep is al ruim 2000 jaar te lezen, dus het is niet echt iets van de laatste tijd verder
ja triest eigenlijk dat men na 2k jaar nog niet wijzer is geworden. Ik heb ook nooit beweerd dat het iets van de laatste tijd is. Wat ik bedoel is dat je het hier op het forum overal begint te lezen. OF het valt me nu pas op.

Citaat:
(ik ben atheist)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:45
VG
VG is offline
Jongens, wees es ff wat voorzichtiger...

Voor de een bestaat er geen God, voor de ander kan het geloof in een God juist een doel geven in het leven of een krachtbron zijn...

Dat je je mening geeft is maar dan kan dat ook wel op een wat respectvollere manier...

Verdiep je in de materie als je je afvraagt waarom mensen na "2k jaar" nog steeds een geloof kennen...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 12:09
Verwijderd
ik denk dat anderen niet van mij kunnen houden zolang ik niet van mezelf hou.

ik kan best van anderen houden, maar niet van mezelf. Je leeft dan wel voor anderen, dus gezond is het niet.. maar het kan.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 12:50
WB_Oud
WB_Oud is offline
Als jij het voor elkaar krijgt niet te laten merken dat je niet van jezelf houd, denk ik dat het zeker mogelijk is dat anderen van je houden. Houden van heeft niet met de slechte eigenschappen te maken, maar met de goede. Haten precies andersom.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 14:10
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
VG schreef op 13-08-2003 @ 12:45:
Jongens, wees es ff wat voorzichtiger...

Voor de een bestaat er geen God, voor de ander kan het geloof in een God juist een doel geven in het leven of een krachtbron zijn...

Dat je je mening geeft is maar dan kan dat ook wel op een wat respectvollere manier...

Verdiep je in de materie als je je afvraagt waarom mensen na "2k jaar" nog steeds een geloof kennen...
ik hoef die christentroep (grote edit: GodTroep...) toch niet overal te lezen? waar slaat de opmerking "god kan alles" nou op in DIT topic?

ohja en volgens mij zijn mensen het topic aan het verdraaien. De stelling was "als je niet van jezelf houdt, dan kun je ook niet van anderen houden" en niet "als je niet van jezelf houdt, kunnen andere niet van je houden"
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 17:11
fil
fil is offline
Citaat:
anoniem17 schreef op 12-08-2003 @ 16:44:
je hoort vaak dingen als 'als je niet van jezelf houd, dan kun je ook niet van iemand anders houden'. hoe denken jullie hierover. denken jullie dat dit waar is of niet?
Wat je niet hebt, kun je ook niet geven.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 17:39
toto
toto is offline
ik hou niet echt van mij zelf

als ik iemand anders was zou ik ook niet van deze persoon houden...denk ik
Oud 13-08-2003, 18:23
Nona
Nona is offline
Jongens, geloof wordt op F&L besproken. Posts over christendom horen hier niet en worden dus echt verwijderd.

Ik denk wel dat het mogelijk is om van een ander te houden als je niet van jezelf houdt. Maar ik denk ook dat je liefde pas echt van gezonde aard is als je ook van jezelf kunt houden.
Oud 13-08-2003, 18:28
Waterlelie
Waterlelie is offline
Ik heb deze stelling ook al heel vaak aan moeten horen. En eerst heb ik mij er heel erg fel tegen verzet. Nog steeds geloof ik niet dat het echt helemaal waar is. Maar toch denk ik wel dat er iets in zit. Ik geloof niet dat je niet van iemand kunt houden als je niet van jezelf houdt. Maar ik denk wel, ook uit ervaring, dat het moeilijk is om om te gaan met eigenschappen van een ander die jij zelf ook hebt en niet bepaald blij mee bent. Dit betekent niet dat je dus niet van een ander persoon kan houden die die eigenschappen oiok heeft, maar het is soms wel moeilijk om te accepteren. Maar aan de andere kant begrijp je elkaar dan wel weer beter.

Maar ik weet het ook niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 20:36
Jules
Jules is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 12-08-2003 @ 19:12:
Ik denk dat je wel van iemand kan houden maar niet de moeite zal nemen hem/haar voor je te winnen omdat je denkt dat je dat niet waard bent.
Ja dat klopt wel. Je laat dan zegmaar niet toe dat iemand anders van jóu houdt, niet dat je zelf niet van iemand houden kan. Iig zo ervaar ik het.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 21:13
pienie
ik snap effe niet wat hier met 'houden van jezelf' betekend...

bedoel je daarmee, dat je jezelf accepteerd zoals je bent?!...
dat je eindelijk tegen jezelf kan zeggen dat je jezelf aardig vind oid?!...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 22:05
Isa
Isa is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 12-08-2003 @ 20:06:
ja.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 22:36
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op zich is van jezelf houden goed als het maar niet te ver doorgaat, als het zo is dat je echt verliefd wordt op jezelf dan heet dat narcisme en ik denk dat het dan zelfs zo is dat je niet van een ander kan houden omdat je gek op jezelf bent, in zekere zin is dit dus in tegenspraak met de stelling.

Ik denk dat van jezelf houden niet goed verwoord is maar dat je jezelf moet accepteren en moet respecteren voor je van een ander kan houden, een ander doet dat ook bij jou (tenminste als ie oprecht van je houdt) en dat kan je alleen begrijpen als je dat zelf ook doet, maar ik denk dat houden van niet het goed woord is.
Oud 13-08-2003, 23:22
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-08-2003 @ 23:36:
Op zich is van jezelf houden goed als het maar niet te ver doorgaat, als het zo is dat je echt verliefd wordt op jezelf dan heet dat narcisme en ik denk dat het dan zelfs zo is dat je niet van een ander kan houden omdat je gek op jezelf bent, in zekere zin is dit dus in tegenspraak met de stelling.

Ik denk dat van jezelf houden niet goed verwoord is maar dat je jezelf moet accepteren en moet respecteren voor je van een ander kan houden, een ander doet dat ook bij jou (tenminste als ie oprecht van je houdt) en dat kan je alleen begrijpen als je dat zelf ook doet, maar ik denk dat houden van niet het goed woord is.
ok stel dat we even uitgaan van jouw hypothese day als je narcist bent, dat je dan niet van anderen kunt houden.

Je gaat er dus vanuit als je van 1 iemand heel erg veel houdt, dat je niet meer van anderen kunt houden. OF is dit grondbeginsel een verkeerde aanname uit jouw tekst?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 18:08
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
mijn ervaring is, dat je wel degelijk van iemand anders kan houden als je jezelf haat, maar dat een relatie in zo´n situatie vaak stukloopt omdat je heel erg onzeker bent of die andere persoon wel van je houd, en constant denkt dat je die ander niet waard bent.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 18:12
Last Resort
Last Resort is offline
je kunt wel van een ander houden, zonder van jezelf te houden.

*is dolgelukkig met zichzelf *
Oud 14-08-2003, 18:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 14-08-2003 @ 00:22:
ok stel dat we even uitgaan van jouw hypothese day als je narcist bent, dat je dan niet van anderen kunt houden.

Je gaat er dus vanuit als je van 1 iemand heel erg veel houdt, dat je niet meer van anderen kunt houden. OF is dit grondbeginsel een verkeerde aanname uit jouw tekst?
Ik denk zeker dat je van meer dan een persoon kan houden dus jij stelt het iets te algemeen maar misschien is dat ook wel onduidelijk in je post. Ik denk alleen dat als je echt heel veel van jezelf houdt (en dus narcistisch bent) je op een ander altijd wel dingen aan te merken vindt waardoor je niet van die persoon kan houden, als je narcistisch bent kijk je volgens mij niet objectief naar jezelf en zie je dus ook je eigen negatieve punten niet waar je die bij een ander wel ziet.
Oud 14-08-2003, 19:08
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-08-2003 @ 19:41:
Ik denk zeker dat je van meer dan een persoon kan houden dus jij stelt het iets te algemeen maar misschien is dat ook wel onduidelijk in je post. Ik denk alleen dat als je echt heel veel van jezelf houdt (en dus narcistisch bent) je op een ander altijd wel dingen aan te merken vindt waardoor je niet van die persoon kan houden, als je narcistisch bent kijk je volgens mij niet objectief naar jezelf en zie je dus ook je eigen negatieve punten niet waar je die bij een ander wel ziet.
denk je dat je objectief kunt zijn over iemand anders waar je helemaal stapel van bent?? Dan ben je een van de weinige, want je hoort van alle kanten "blind door de liefde".

waar ik op doelde is dit:

1 Als je narcistisch bent dan houdt je veel van jezelf.
2 Je houdt dus van iemand (in dit geval jezelf).
3 Dan kun je niet meer van anderen houden.

Stap 2 heb jij niet vernoemd, maar dat probeerde ik juist te vragen of dat ook gold. Want in dat geval zeg je dat je maar van 1 persoon heel erg kan houden en voor de rest van niemand.

Als stap 2 niet geldt, ben ik benieuwd waarom juist niet.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 08:27
Optima
Optima is offline
onzin

ik denk dat je zoveel van een ander kunt houden, dat je jezelf vergeet
Oud 16-08-2003, 09:28
[Het Engeltje]
[Het Engeltje] is offline
Ik hou niet echt van mijzelf, maar wel van anderen. Dat is niet niet-voorkomend en dat kan echt wel. Je word er alleen wel aanhankelijker van en hebt telkens de bevestiging nodig dat hij/zij ook van jou houdt.

Als anderen mensen laten merken dat ze om je geven, ga je jezelf echt wel waarderen en ga je uiteindelijk van jezelf houden. En het is allemaal een proces. Nu zie je namelijk alleen je slechte kanten. Als er mensen zijn die je op je goede eigenschappen wijzen, leer je jezelf pas kennen en kan je van jezelf gaan houden.

Maar dit gaat natuurlijk bij iedereen anders. En ik verwoord het weer als shit, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 13:41
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 14-08-2003 @ 20:08:
denk je dat je objectief kunt zijn over iemand anders waar je helemaal stapel van bent?? Dan ben je een van de weinige, want je hoort van alle kanten "blind door de liefde".

waar ik op doelde is dit:

1 Als je narcistisch bent dan houdt je veel van jezelf.
2 Je houdt dus van iemand (in dit geval jezelf).
3 Dan kun je niet meer van anderen houden.

Stap 2 heb jij niet vernoemd, maar dat probeerde ik juist te vragen of dat ook gold. Want in dat geval zeg je dat je maar van 1 persoon heel erg kan houden en voor de rest van niemand.

Als stap 2 niet geldt, ben ik benieuwd waarom juist niet.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Ik denk dat wat Daantje bedoelt het volgende is:
In het begin zei ze: 'houden van' is niet het goede woord als je het over jezelf hebt. Ze vindt dat je dan jezelf bij het narcisme accepteert in doorgeschoten mate (ja kan het niet anders verwoorden). Zij bedoelt dus dat er in dat geval nog steeds niet sprake is van 'van jezelf houden'. Stap 2 geldt dus niet.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 14:10
AngelLena
AngelLena is offline
Of het een goed idee is weet ik niet, maar ik ken een liedje wat precies over dit onderwerp gaat. En ja, het is en blijft van cabaretier Harry Jekkers, maar hij is zooooo goed....
Dus ik zet em toch neer...

Het heet: ik hou van mij.

Ik hou van mij
Hoor je nooit zingen
Ik hou van mij
Wordt nooit gezegd
Maar ik hou van mij
Ga ik toch zingen
Ik hou van mij
Van mij alleen en ik meen het echt

Ik hou van mij
Want ik ben te vertrouwen
Ik hou van mij
Van mij kan ik op aan
Ik hou van mij
Op mij kan ik tenminste bouwen
Ik hou van mij
En ik laat mij nooit meer gaan

Ik blijf bij mij
En niet voor even
Ik blijf bij mij
Voor eeuwig en altijd
Ben zelfs bereid mijn leven voor mijzelf te geven
Ik blijf bij mij
Totdat de dood mij scheidt

Ik hou van jou
Zeg ik soms ook wel
Ik hou van jou schat
En ik meen het echt
Maar ik hou van jou zeg ik
Alleen maar voor de spiegel
Zo komt ik hou van jou weer bij mezelf terecht

Ik hou van mij van mij van mij
En van geen ander
Want ik ben verreweg
De leukste die ik ken
Ik hoef mezelf zo nodig voor mij niet te veranderen
Ik blijf bij mij mezelf gewoon zoals ik ben

Want ik hou van jou
Betekent meestal
Schat hier heb je m'n problemen los maar op
'k Leef in een hel en verwacht van jou de hemel
Je geeft de hel weg
Dankjewel zeg
Rot lekker op

Want houden van een ander
Dat heb jij alleen maar nodig
Omdat je niet genoeg kan houden van jezelf
Hou van jou joh
Maak die ander overbodig
Ware liefde geloof me
Begint altijd bij jezelf

Want ik hou van jou
Is niet de sleutel tot de ander
Maar ik hou van mij
Al klinkt het bot en slecht
Want wie van zichzelf houd
Die geeft pas echt iets kostbaars
Als die ik hou van jou tegen een ander zegt

En ik vind em volledig kloppen.
Oud 16-08-2003, 14:22
idmind
idmind is offline
hoe zou je iets kunnen geven als het zelf niet hebt?

Als je geen liefde in jezelf hebt kan je het ook niet weggeven. Jij geeft liefde aan je vriend dus heb je liefde in jezelf. Je zegt dat jij niet van jezelf houdt maar is dat wel werkelijk zo?

Ieder mens heeft als basis in zichzelf: liefde. Dat is de kern van je zijn, dus hou kan jij dat ontkennen door te zeggen: I don't love myself?

Het feit dat jij niet ziet hoeveel jij van jezelf houdt wil nog niet zeggen dat het niet zo is.

Trouwens haat hoort ook onlosmakelijk bij liefde. Zonder haat geen liefde. Misschien is het voor jou zo dat hoe meer jij jezelf denkt te haten des te meer jij je vriend kan liefhebben. Je zou eens kunnen kijken wat zijn liefde bij jou doet...
Oud 16-08-2003, 18:24
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
fil schreef op 13-08-2003 @ 18:11:
Wat je niet hebt, kun je ook niet geven.
Je hebt liefde en geeft die aan een ander en niet aan jezelf
Oud 16-08-2003, 20:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 16-08-2003 @ 14:41:
Ik denk dat wat Daantje bedoelt het volgende is:
In het begin zei ze: 'houden van' is niet het goede woord als je het over jezelf hebt. Ze vindt dat je dan jezelf bij het narcisme accepteert in doorgeschoten mate (ja kan het niet anders verwoorden). Zij bedoelt dus dat er in dat geval nog steeds niet sprake is van 'van jezelf houden'. Stap 2 geldt dus niet.
Idd, dat bedoelde ik . Ik zat al een poosje te bedenken hoe ik het moest verwoorden maar ik kwam er ff niet op.

Bedankt Michel
Oud 18-08-2003, 16:50
anoniem17
anoniem17 is offline
[QUOTE][Het Engeltje] schreef op 16-08-2003 @ 10:28:
[B]Ik hou niet echt van mijzelf, maar wel van anderen. Dat is niet niet-voorkomend en dat kan echt wel. Je word er alleen wel aanhankelijker van en hebt telkens de bevestiging nodig dat hij/zij ook van jou houdt.

hier heb je wel gelijk in. hij moet steeds maar zeggen hoe mooi hij me vind en hoeveel hij van me houdt. als hij dat een keer niet zegt dat denk ik meteen dat er wat aan de hand is. dus ben dan heel afhankelijk van hem.
Reageren

Regels voor berichten