Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2002, 19:07
Suerte Donna
Avatar van Suerte Donna
Suerte Donna is offline
ik vraag me wel eens af, hoe zou de wereld eruit zien als de bijbel gewoon nooit had "bestaan".
Zou het leven er makkelijker op worden?
Ik bedoel, hoe vaak worden er geen eindeloze discussie's gevoerd over het geloof?
En al die oorlogen..
Of zou het een grote puinzooi worden , omdat we toch eigenlijk veel normen en waarden uit de bijbel halen, gelovig of niet..


Hoe zou de wereld eruit zien zonder bijbel?
__________________
Don't be with the one you can live with, be with the one you can't live without.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2002, 19:53
jsoes
jsoes is offline
Tsja, een veel grotere puinhoop dan dit kan toch haast niet?

Ik denk dat de bijbel wel een belangrijke functie in ons dagelijks leven heeft ingenomen door o.a. de Tien Geboden, maar de Tien Geboden of iets in die geest zouden ook wel zijn ontstaan zonder de bijbel.
Minder oorlogen lijkt me een duidelijke zaak. Godsdienstige verschillen zijn de oorzaak van veel internationale conflicten, en zonder bijbel, dus zonder vastgestelde normen die per gdsdienst weer veschillen, zou er een hoop minder spanning zijn.
__________________
Met golven kwam de regen binnen en bedekte ons, hield ons warm. Dat was voldoende.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 20:06
pruts
pruts is offline
normen en waarden komen vaak redelijk overheen per cultuur, het is alleen makkelijker om verschillende redenen de verschillen te benadrukken en niet de overeenkomsten (nationalisme enz, stel je voor de 'vijand' is net als wij)
ik denk niet dat de bijbel nou heelveel verschil gemaakt zal hebben in de grote lijnen in de normen en waarden,
de oorlogen: het is echt onzin om te denken dat de meeste / veel oorlogen door godsdienst veroorzaakt zijn, het is vaak slechts een reden om te vechten, een makkelijk onderscheid, oorlog zou er toch wel zijn hoedanook, dat komt door de mens zelf
een veel grotere puinhoop zou het echt niet geworden zijn zonder de bijbel
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 20:15
Silindistani
Silindistani is offline
De mensen zijn en blijven altijd domme schapen. De bijbel is slechts een gevolg daarvan en geen oorzaak.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 10:29
FB
Avatar van FB
FB is offline
De ellende ontstaat niet door de bijbel, maar door de verkeerde interpretatie die sommigen aan de bijbel geven.

Voor mij is de bijbel een belangrijk boek met levenswijsheden, en dus geen verslag van wat er gebeurt is.

En of je nu in God, Allah, Vishnoe of een andere god/goden gelooft, in grote lijnen gelooft men hetzelfde.

Dus wat voor de bijbel geldt geldt dus ook voor de Qu'ran, de Joodse 'bijbel' waarvan ik de naam ff kwijt ben, en alle andere Heilige Boeken... Beetje kortzichtig, vind je niet?

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 12:11
X-Ray
X-Ray is offline
Ik geloof.

En het geloof is een goed middel om mensen onder 1 vlag te brengen. Om mensen een beetje normen en waarden bij te brengen. Om mensen steun en hoop te geven. Het geloof is ook een manier om jezelf te vinden. Hoe je over het leven denkt. Hoe je in het leven moet staan. Geloof is voor iedereen anders. Maar toch weer het zelfde. Als de bijbel er niet was , dan zocht de mens wel een andere verklaring om het onverklaarbare te verklaren of om mensen te overtuigen van iets of je steun in te zoeken.

Greetz

Raymon
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 13:20
Suerte Donna
Avatar van Suerte Donna
Suerte Donna is offline
Citaat:
FB schreef:
De ellende ontstaat niet door de bijbel, maar door de verkeerde interpretatie die sommigen aan de bijbel geven.

Voor mij is de bijbel een belangrijk boek met levenswijsheden, en dus geen verslag van wat er gebeurt is.

En of je nu in God, Allah, Vishnoe of een andere god/goden gelooft, in grote lijnen gelooft men hetzelfde.

Dus wat voor de bijbel geldt geldt dus ook voor de Qu'ran, de Joodse 'bijbel' waarvan ik de naam ff kwijt ben, en alle andere Heilige Boeken... Beetje kortzichtig, vind je niet?

Grtz,
F

okeej okeej, ik stelde het misschien verkeerd.
Ik bedoel natuurlijk niet alleen de bijbel,
want natuurlijk heb je dan al die andere geloven.
Maar misschien was het gewoon beter geweest dat alles wat god heeft gedaan gewoon niet was vastgelegt.
Dat er dus helemaal geen boeken waren over god en zijn werken.
kan je ook niks fout interpreteren.
Misschien is het ook wel loos, maar ik vind gewoon dat er heel veel ellende op de wereld is omdat mensen elkaar niet in hun waarde laten wat betreft geloof.
Het leek mij gewoon nog niet zo'n gek idee, dat we gewoon niks van god afwisten.
__________________
Don't be with the one you can live with, be with the one you can't live without.....
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 21:40
joel_temp
joel_temp is offline
Als de Bijbel niet bestaan had, had de mensheid wel ruzie om een ander boek, of andere belangeloze dingen kunnen maken. Ik betwijfel trouwens of het echt om die boeken gaat. Vaak zit er ook meer achter.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Suerte Donna schreef:
Hoe zou de wereld eruit zien zonder bijbel?
Chaos

Aan de andere kant: de bijbel / Christendom hield wel de natuurkundigen / wetenschappers tegen, puur om hun God of beter hun zienswijze (thesis) te verdedigen. Het was pas later dat Aquinox de beiden verzoende. Misschien dat we in technologisch opzicht verder zouden zijn..
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 19:49
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
X-Ray schreef:
het geloof is een goed middel om mensen onder 1 vlag te brengen.
euuhmm.... Ik zit hier gelijk aan Ierland te denken
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 00:37
Spila
Spila is offline
Ik denk zelf dat de bijbel niet de oorzaak is van de oorlogen enzo..
Want.. als er alleen een bijbel zou zijn, en iedereen zich aan de geboden in de bijbel zou houden (2Kor 10:3), er geen oorlogen zouden zijn..

Maar aangezien dat niet gebeurt, ligt de oorzaak van de oorlogen niet in de bijbel, maar gewoon bij de mens, die zich niet aan de regels houden..
__________________
When I realized that I 'm God? Well I was praying and I suddenly noticed that I was talking to myself.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 10:40
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
De wereld was 12 miljard jaar geleden voor bestemd om een Bijbel te krijgen (ja, ik geloof in een soort predestination).
De Bijbel en al die andere boeken zitten vol dogma's die je beter weg kunt hebben.

Wat wijsheiden betreft is de bijbel ook vaag, het zegt enkel doe dit (aanbidt geen gesneden beelden), en doe dat niet (niet als man je vrouw van achteren pakken gelijk dieren).
Helaas zijn er nog altijd dome mensen die onder de indruk zijn van de praatjes van meneer dominee, of al dat goud in kathedralen en daarom maar geloven/klakkeloos aannemen.

REIE
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Maar aangezien dat niet gebeurt, ligt de oorzaak van de oorlogen niet in de bijbel
Toch wel. Die kweekt immers het apartheidsgevoel.

Citaat:
maar gewoon bij de mens
Inderdaad. Want die is maar niet in staat te begrijpen dat het belachelijk is om anderen pijn te doen.

Citaat:
die zich niet aan de regels houden..
Regels moeten niet nodig zijn.
En die geboden zijn belachelijke 'regels'.
We hebben ze nu al duizenden jaren en sindsdien zijn er miljoenen, miljoenen en miljóenen mensen vermoord, bestolen en wat al niet meer. Die geboden WERKEN dus NIET. Ze werken niet!
Zo simpel is het. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze eerder averechts hebben gewerkt (waarmee je gelijk zou hebben).
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 13:25
*fledermous*
Avatar van *fledermous*
*fledermous* is offline
De bijbel werd gemaakt door kuddedieren..wordt gebruikt door kuddedieren...en de normen en waarden..zijn die..waar de maatschappij op staat..dat is bagger..maar het is wel het kuddedier effect..wat vele niet eens beseffen.......
Wat goed en slecht is in deze maatschappij..is helemaal uit de bijbel gehaald, grotendeels..hoewel deze normen en waarden ook verwerpelijk zijn. De normen en waarden die gelden, worden er bij iedereen als het ware in gestampt..en er zijn maar weinig mensen die deze normen en waarden niet aannemen...

Dus de bijbel speelt in de huidige tijd van het jaar al bijna geen rol meer...maar de ethiek die eruit is gehaald, die staat er wel...
en als we die nou eens zouden verwerpen..als al die mensen hun ogen eens zouden openen.........
__________________
fluBuberwarts singt die Nachtigall...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 14:11
alienx
alienx is offline
Citaat:
*fledermous* schreef:
De bijbel werd gemaakt door kuddedieren..wordt gebruikt door kuddedieren...en de normen en waarden..zijn die..waar de maatschappij op staat..dat is bagger..maar het is wel het kuddedier effect..wat vele niet eens beseffen.......
Wat goed en slecht is in deze maatschappij..is helemaal uit de bijbel gehaald, grotendeels..hoewel deze normen en waarden ook verwerpelijk zijn. De normen en waarden die gelden, worden er bij iedereen als het ware in gestampt..en er zijn maar weinig mensen die deze normen en waarden niet aannemen...

Dus de bijbel speelt in de huidige tijd van het jaar al bijna geen rol meer...maar de ethiek die eruit is gehaald, die staat er wel...
en als we die nou eens zouden verwerpen..als al die mensen hun ogen eens zouden openen.........

Alle ethiek verwerpen? Een maatschappij zonder waarden noch normen? Totale anarchie dus? Komaan, het is al genoeg aangetoond dat zoiets niet werkt. Zelfs dieren hanteren bepaalde normen. Want uiteindelijk is de mens het wreedste 'dier' op aarde.

Waarden verwerpen kan gewoon niet, er is nog steeds zoiets als het geweten. Onbewust creëer je wel andere waarden. Waarom zouden de mensen hun ogen moeten openen? Er moeten normen en waarden bestaan of de aarde is niet leefbaar...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 14:26
alienx
alienx is offline
Citaat:
KontraDix schreef:


Toch wel. Die kweekt immers het apartheidsgevoel.



Inderdaad. Want die is maar niet in staat te begrijpen dat het belachelijk is om anderen pijn te doen.



Regels moeten niet nodig zijn.
En die geboden zijn belachelijke 'regels'.
We hebben ze nu al duizenden jaren en sindsdien zijn er miljoenen, miljoenen en miljóenen mensen vermoord, bestolen en wat al niet meer. Die geboden WERKEN dus NIET. Ze werken niet!
Zo simpel is het. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze eerder averechts hebben gewerkt (waarmee je gelijk zou hebben).
Eens...de bijbel creëert idd een apartheidsgevoel. Omdat er zovele religies bestaan, wil elke religie zijn gelijk halen. Daardoor zijn er zoveel conflicten uitgedraaid op oorlog.

Men kan zich echter moeilijk of totaal niet voorstellen hoe de wereld er zonder de bijbel (of zonder religies) zou uitzien. Zonder de bijbel zouden er allicht veel zaken veranderen maar de verandering zou significanter zijn wanneer er geen enkele religie zou bestaan. Dan zouden er andere normen en waarden bestaan, of misschien toch wel dezelfde, want uiteindelijk is de bijbel toch ook door mensen geschreven.
De normen en waarden zouden misschien wel trager doorgeven worden. In een wereld zonder bijbel maar waar er wel andere religies bestaan, zouden de mensen die normaal gezien bijbelaanhanger zouden zijn, beïnvloedt worden door de andere religies.
In een wereld zonder religie zou de mens uiteindelijk wel zelf zijn waarden en normen ontwikkelen, omdat anarchie nu eenmaal in praktijk niet werkt. Maar stellen dat er dan minder oorlog zou zijn of meer kan men niet. Men weet niet welke waarden en normen ontwikkeld zouden worden, enzoverder...

Misschien kunnen geschiedkundigen wel een benadering, model creëren door bij afwezigheid van de bijbel alle rechtstreekse gevolgen te schrappen en met hun fantasie (of logisch verstand) andere gevolgen te creëren.

Dat de Tien Geboden echter averechts werken zou ik niet durven stellen. Terroristen, moordenaars, bandieten,... zullen er wel altijd zijn, dat is daarom niet het gevolg van de Tien Geboden. In ons land wordt er ook constant geroofd, vermoord, etc... Maar dat is toch niet het gevolg van de wet die zulke daden bestraft? Wanneer men de wet zou afschaffen zou men misschien wel nog veel meer moorden, roven,...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 23:04
Vespasienne
Vespasienne is offline
Citaat:
Suerte Donna schreef:
ik vraag me wel eens af, hoe zou de wereld eruit zien als de bijbel gewoon nooit had "bestaan".
Zou het leven er makkelijker op worden?
Ik bedoel, hoe vaak worden er geen eindeloze discussie's gevoerd over het geloof?
En al die oorlogen..
Of zou het een grote puinzooi worden , omdat we toch eigenlijk veel normen en waarden uit de bijbel halen, gelovig of niet..


Hoe zou de wereld eruit zien zonder bijbel?
Betere vraag: Hoe zou de weleld er uitzien zonder christenen?

Zonder bijbel zou er wel een andere briljante gek zijn geweest die zo goed kon liegen en mensen voor de gek zou kunnen houden, dat de bijbel misschien een andere naam zou hebben.
Het gaat gewoon om een iseologie die mensen hebben.
De vraag is: Hoe zou het leven zijn zonder idelolgie.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 23:07
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Vespasienne schreef:


Betere vraag: Hoe zou de weleld er uitzien zonder christenen?

Zonder bijbel zou er wel een andere briljante gek zijn geweest die zo goed kon liegen en mensen voor de gek zou kunnen houden, dat de bijbel misschien een andere naam zou hebben.
Het gaat gewoon om een iseologie die mensen hebben.
De vraag is: Hoe zou het leven zijn zonder idelolgie.
Je bedoelt, hoe zou de wereld eruit zien zonder kuddemensen? Of mensen zonder ideologie? In het eerste geval zou het in ieder geval een stuk leger zijn hier, in het tweede geval een stuk saaier.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-04-2002, 00:13
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Als er geen godsdiensten waren geweest had men wel een andere reden gevonden om de buurman om zeep te helpen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 11:44
Suerte Donna
Avatar van Suerte Donna
Suerte Donna is offline
Citaat:
Vespasienne schreef:


Betere vraag: Hoe zou de weleld er uitzien zonder christenen?

Zonder bijbel zou er wel een andere briljante gek zijn geweest die zo goed kon liegen en mensen voor de gek zou kunnen houden, dat de bijbel misschien een andere naam zou hebben.
Het gaat gewoon om een iseologie die mensen hebben.
De vraag is: Hoe zou het leven zijn zonder idelolgie.

Niet om het een of ander, maar mijn vraagstelling was hoe de wereld eruit zou zien zonder bijbel, zonder vastlegging.
NIet hoe het leven zou zijn zonder idelolgie.
Want dat is een logisch gevolg uit mijn vraagstelling, was er geen bijbel geweest, waren er ook geen christenen.
__________________
Don't be with the one you can live with, be with the one you can't live without.....
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 12:29
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Suerte Donna schreef:



Niet om het een of ander, maar mijn vraagstelling was hoe de wereld eruit zou zien zonder bijbel, zonder vastlegging.
NIet hoe het leven zou zijn zonder idelolgie.
Want dat is een logisch gevolg uit mijn vraagstelling, was er geen bijbel geweest, waren er ook geen christenen.
Dat is helemaal geen logische gevolgstelling. Christelijke mensen blijven dezelfde persoon, ook al haal je de noemer weg. Dan heb je trouwens ook nog Moslims, Hindoeisten, etc met ideologien
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 14:15
Suerte Donna
Avatar van Suerte Donna
Suerte Donna is offline
Citaat:
Silindistani schreef:


Dat is helemaal geen logische gevolgstelling. Christelijke mensen blijven dezelfde persoon, ook al haal je de noemer weg. Dan heb je trouwens ook nog Moslims, Hindoeisten, etc met ideologien
Ja daar zit wat in, dat was wel beetje kortzichtig, en natuurlijk heb je dan nog moslims etc.
Daarom is

Hoe zou de weleld er uitzien zonder christenen?

zoals " Vespasienne" stelt, ook helemaal geen goede vraagstelling want dan hadden we dus nog wel moslims e.d

En de vraagstelling van "Vespasienne"

Hoe zou het leven zijn zonder idelogie?.

is niet DE vraag nu, want ik vroeg me gewoon af hoe de wereld eruit zag als datgene wat nu vastgelegt is in de bijbel niet vastgelegt zou zijn geweest.
"Vespasienne" verandert mijn vraagstelling.
__________________
Don't be with the one you can live with, be with the one you can't live without.....
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 11:54
Uhmpra
Uhmpra is offline
dan blijft het misschien nog leuk... een discussie mag van mij best wel eens beetje van richting veranderen, anders bloed ie toch dood...
overigens als je je afvraagt hoe de wereld zou zijn als datgene dat nu in de bijbel is vastgelegd, niet vastgelegd zou zijn, dan moet je ook ff bedenken dat er ook nog zoiets bestaat als mondelinge overlevering, natuurlijk zouden de verhalen veel veranderd zijn of verdwenen, maar er zou nog wel een grote invloed zijn geweest van de dingen die nu vastgelegd zijn in de bijbel....
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 15:35
Jerome
Jerome is offline
Citaat:
Suerte Donna schreef:
ik vraag me wel eens af, hoe zou de wereld eruit zien als de bijbel gewoon nooit had "bestaan".
Zou het leven er makkelijker op worden?
Ik bedoel, hoe vaak worden er geen eindeloze discussie's gevoerd over het geloof?
En al die oorlogen..
Of zou het een grote puinzooi worden , omdat we toch eigenlijk veel normen en waarden uit de bijbel halen, gelovig of niet..


Hoe zou de wereld eruit zien zonder bijbel?
Waarschijnlijk zou de wereld er nog erger aan toe zijn geweest, in de bijbel wordt namelijk vrede, respect (o.a. voor andermans eigendommen), en naastenliefde gepredikt. Ooit gehoord van andere wang toe keren? Als een Christen dergelijk gedrag vertoond dan is hij/zij een mietje, een slappeling... maar aan de andere kant krijgt deze passieve menslievende altijd de wind van voren als er weer eens ergens iets misgaat. Aan de ene kant wil niemand iets met God te maken hebben, maar aan de andere kant krijgt Hij wel overal de schuld van--Christenen zijn ook maar mensen, mensen maken fouten... dus ook Christenen, het heeft niets met de religie te maken. Er zijn ook pedofiele atheisten, moslims etc. Iedereen kan zeggen dat hij/zij gelooft, maar als die persoon dingen doet die recht tegen de aangehangen leer ingaan dan kan je toch concluderen dat die persoon in iedergeval zichzelf voor de gek houdt (aanhangers zijn geen maatstaaf voor een leer, Communisme per definitie is niet slecht--Ook al is het nog nooit goed uitgevoerd, altijd was er een dictator die het systeem misbruikte voor eigen gewin!).

P.S. verdiep je eerst ergens in voor je het afkraakt

Citaat:
alienx schreef:
Eens...de bijbel creëert idd een apartheidsgevoel. Omdat er zovele religies bestaan, wil elke religie zijn gelijk halen. Daardoor zijn er zoveel conflicten uitgedraaid op oorlog.
Doet de grondwet dat ook niet dan? Denk aan: verschil tussen burgers en niet-burgers. Is het verkeerd dat er verschil is tussen mensen? Aan de ene kant mag je niet iedereen over één kam scheren, maar aan de andere kant mag niemand zich (met een groep) onderscheiden... Meningsverschillen hoeven niet in oorlog uit te draaien, en als dat wel gebeurd heeft het vaak weinig met religie van doen (het maakt niet uit wat mensen denken of zeggen, het gaat om wat een religie onderwijst).
__________________
'de aarde is rond..., als een pannenkoek' -- Herman Finkers

Laatst gewijzigd op 23-04-2002 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 13:00
Suerte Donna
Avatar van Suerte Donna
Suerte Donna is offline
[QUOTE]Jerome schreef:
[B]


P.S. verdiep je eerst ergens in voor je het afkraakt



Ik kraak de bijbel niet af!! In tegendeel, het boeit me en ik ben me ook druk aan't verdiepen.
Dus ik denk dat je me verkeerd begrijpt want afkraken doe ik duz niet, ik vroeg me gewoon iets af.

Suerte
__________________
Don't be with the one you can live with, be with the one you can't live without.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2002, 21:44
Prada
Prada is offline
Citaat:
Suerte Donna schreef:
ik vraag me wel eens af, hoe zou de wereld eruit zien als de bijbel gewoon nooit had "bestaan".
Zou het leven er makkelijker op worden?
Integendeel, mensen hebben altijd de behoefte het leven te verklaren...Als mensen nooit een verklaring (of het nou waarheid bevat of niet) hadden gegeven aan het leven (de bijbelse teksten zijn daar één van de zovele manieren van) had het leven zich nooit kunnen ontwikkelen en waren we primitievelingen zonder enige vorm van houvast gebleven...

Citaat:

Ik bedoel, hoe vaak worden er geen eindeloze discussie's gevoerd over het geloof?
Daar is helemaal niks mis mee...

Citaat:

En al die oorlogen..
Verreweg de meeste oorlogen hebben direct helemaal niets met het geloof te maken...Ze gaan over grensgeschillen of andere politieke danwel diplomatieke conflicten...

Citaat:

Of zou het een grote puinzooi worden , omdat we toch eigenlijk veel normen en waarden uit de bijbel halen, gelovig of niet..
Moeilijk te zeggen...Ik denk dat veel normen en waarden zijn ontstaan vanuit een maatschappelijk gevoel die logisch ontstaat wanneer een samenleving ontstaat...Ik vind het trouwens wel grappig hoe jij denkt dat de wereld zich heeft ontwikkeld vanuit de bijbel...Zoals jij het beschrijft klinkt het alsof de christelijke cultuur zich door de bijbel heeft ontwikkeld...Maar laat duidelijk zijn dat er eerst mensen waren, toen het geloof...Deze twee samengesmolten vormde pas na veel inzet 'de' bijbel...De bijbel ontstaat door het toedoen van mensen en is daarop aangepast...

Citaat:
Hoe zou de wereld eruit zien zonder bijbel?
Dan was er wel iets anders...Overal ter wereld hebben mensen op welke manier dan ook heilige geschriften in het leven gebracht...Ik denk dat het haast een instinctief verlangen is van de mens om een geschrift dat zekerheid geeft te hebben...ZOals ik eerder zei, de mens had zich niet kunnen ontwikkelen zonder dit soort geschriften...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het bewijs (over het bestaan van god)
Lord Dolphin
144 09-12-2007 18:22
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel II]
Sweet_Hadar
4 14-03-2004 21:29
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Levensbeschouwing & Filosofie EO-jongerendag
zus
110 01-07-2003 11:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Palestijnse staat
LJ Flem
342 21-05-2003 10:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46.