Ik doe mbo toerisme (mtro) in Almelo. Ik ga nu naar het 2de jaar..
Het is wel een redelijk moeilijke opleiding, maar als je het leuk vindt kom je er echt wel door

Van de ongeveer 27 mensen uit m'n klas hebben er na het 1e jaar zo'n 5 mensen gekozen voor een andere opleiding en zijn 2 mensen blijven zitten (in een andere klas was het aantal zittenblijvers wel veel hoger). Het 2de jaar moet moeilijker zijn en zijn er nog meer zittenblijvers. Dit zijn dan wel vooral de mensen die niet de nodige moeite nemen. Je moet voor de opleiding onwijs veel stampen, vooral voor topografie buitenland. Maar als je dit een beetje vanaf het begin bijhoudt is het wel te doen hoor! Ik weet niet of je weet wat voor vakken je allemaal krijgt, maar ik had deze:
topografie binnenland, topografie buitenland, productkennis, productinformatie, boeken&reserveren, duits, engels, spaans (of frans,ligt aan je school), communicatie, administratie, rechts& wetkennis en activiteitenbegeleiding (als ik niet wat vergeten ben).
Het lijkt veel, maar het aantal uur in de week valt op zich nog wel mee, maar je bent thuis wel veel bezig met stampen en verslagen maken.
Oh de vakken die ik noemde zijn voor de richting toerisme. Ik heb voor toerisme gekozen omdat dat veel breder is dan recreatie en omdat je na de opleiding meer werk van vinden. Recreatie is al snel op een bungalowpark ofzo, en dan zit je al snel met seizoenswerk.
Bij toerisme moet je na het eerste jaar kiezen of je de richting reizen of toeristische informatie (ti) wil gaan doen. Op zich is er niet zoveel verschil, maar bij reizen krijg je zakentoerisme erbij en bij ti anwb/vvv en congrestoerisme.
Dan moet je na het eerste jaar ook nog kiezen welk niveau je wilt doen. Ik kon kiezen tussen 3 en 4. Niveau 3 duurt 3 jaar, waarvan je de eerste 2 jaar op school zit en je laate jaar 2x 5 maand stage loopt. Bij niveau 4 zit je 3 jaar op school en loop je in het 4de jaar de stage. Met niveau 4 kan je doorstromen naar een HBO opleiding en krijg je het ondernemingsplan, zodat je je eigen zaak kan beginnen.
Het ligt natuurlijk aan wat voor werk je wil gaan doen na de opleiding, maar over het algemeen is er wel werk te vinden in de toeristische branche. Mensen gaan steeds vaker op vakantie en hebben meer geld uit te geven, dus hierom moet je de opleiding niet laten!
Hopelijk weet je nu iets meer, als je nog meer wil weten moet je het maar zeggen!
Groetjes Nienke