Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2003, 17:18
Rupie
Rupie is offline
Hoi

Wie heeft ervaring met de opleiding MBO toerisme,
en kan mij vertellen hoe dat bevalt en of er wel werk in
die branche met die diploma te vinden is.

Ga waarschijnlijk beginnen aan die opleiding dit jaar, maar
is nog niet helemaal zeker. Heb eerst een gesprek met een
loopbaanadviseur (help!!).

Moet dan ook nog kiezen tussen Recreatie & Reizen.

Alvast bedankt

Ruben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2003, 20:52
Yolcu
Yolcu is offline
Ik doe HBO toerisme en weet dus niet zoveel over MBO toerisme. Ik weet wel dat het toerisme nog steeds een groeiende branche is waarin het (zeker op mbo-niveau) niet al te moeilijk is om werk te vinden.

Kijk eens op www.reiswereldbaan.nl, daar staat veel info, volgens mij ook MBO.
Oud 15-08-2003, 11:14
Verwijderd
MBO Toerisme is meer gericht op het op een reisbureau werken e.d.

Ik kreeg vakken als MCV (maatschappijleer zeg maar), Economie, Talen, Sepr (toerisme) en computercursussen (Word, Excel, Access). Alleen wat ik gedaan heb is deels toerisme en deels secretarieel, dus ik weet niet precies of het gelijk is en ik weet ook alleen over het eerste jaar, omdat ik daarna overgestapt ben naar het HBO, omdat het secretariele gedeelte me totaal niet lag.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 11:03
Kippekoetje
Kippekoetje is offline
Ik doe mbo toerisme (mtro) in Almelo. Ik ga nu naar het 2de jaar..
Het is wel een redelijk moeilijke opleiding, maar als je het leuk vindt kom je er echt wel door Van de ongeveer 27 mensen uit m'n klas hebben er na het 1e jaar zo'n 5 mensen gekozen voor een andere opleiding en zijn 2 mensen blijven zitten (in een andere klas was het aantal zittenblijvers wel veel hoger). Het 2de jaar moet moeilijker zijn en zijn er nog meer zittenblijvers. Dit zijn dan wel vooral de mensen die niet de nodige moeite nemen. Je moet voor de opleiding onwijs veel stampen, vooral voor topografie buitenland. Maar als je dit een beetje vanaf het begin bijhoudt is het wel te doen hoor! Ik weet niet of je weet wat voor vakken je allemaal krijgt, maar ik had deze:
topografie binnenland, topografie buitenland, productkennis, productinformatie, boeken&reserveren, duits, engels, spaans (of frans,ligt aan je school), communicatie, administratie, rechts& wetkennis en activiteitenbegeleiding (als ik niet wat vergeten ben).
Het lijkt veel, maar het aantal uur in de week valt op zich nog wel mee, maar je bent thuis wel veel bezig met stampen en verslagen maken.
Oh de vakken die ik noemde zijn voor de richting toerisme. Ik heb voor toerisme gekozen omdat dat veel breder is dan recreatie en omdat je na de opleiding meer werk van vinden. Recreatie is al snel op een bungalowpark ofzo, en dan zit je al snel met seizoenswerk.
Bij toerisme moet je na het eerste jaar kiezen of je de richting reizen of toeristische informatie (ti) wil gaan doen. Op zich is er niet zoveel verschil, maar bij reizen krijg je zakentoerisme erbij en bij ti anwb/vvv en congrestoerisme.
Dan moet je na het eerste jaar ook nog kiezen welk niveau je wilt doen. Ik kon kiezen tussen 3 en 4. Niveau 3 duurt 3 jaar, waarvan je de eerste 2 jaar op school zit en je laate jaar 2x 5 maand stage loopt. Bij niveau 4 zit je 3 jaar op school en loop je in het 4de jaar de stage. Met niveau 4 kan je doorstromen naar een HBO opleiding en krijg je het ondernemingsplan, zodat je je eigen zaak kan beginnen.

Het ligt natuurlijk aan wat voor werk je wil gaan doen na de opleiding, maar over het algemeen is er wel werk te vinden in de toeristische branche. Mensen gaan steeds vaker op vakantie en hebben meer geld uit te geven, dus hierom moet je de opleiding niet laten!

Hopelijk weet je nu iets meer, als je nog meer wil weten moet je het maar zeggen!

Groetjes Nienke
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten