Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2003, 17:32
gary moore
gary moore is offline
Ik loop momenteel stage maar ik vraag me af of ik niet iets teveel tijd aan de stage kwijt ben

ik werk dus van 7 tot 4 uur 5 dagen per week = 40 uur
daarbij ben ik veel tijd aan reistijd kwijt 3 uur per dag * 5 = 15 uur en ook is de tijd waarop ik op moet staan 5:15 wel erg vroeg voor een stage en dan pas kwart over 5 weer thuis.
dus in totaal zo rond de 55 uur dat ik bezig ben met me stage terwijl in me stage contract staat opgenomen dat ik slechts 36 per week hoef te werken.
Ook krijg ik totaal geen reiskosten vergoeding omdat ik een OV zou hebben ok maar het is redelijk lastig te bereiken.

dus ik vraag me een beetje af wat vinden jullie ervan en wat zou je ermee doen ? of zeur ik gewoon ?
Oud 13-08-2003, 18:30
Balance
Balance is offline
Op zich vind ik niet dat je teveel werkt; 40 uur is een normale werkweek. Maar gezien het feit dat je contract anders aangeeft vind ik het niet normaal. Heb je het daar al eens met iemand over gehad? Een stagebegeleider of iemand op de stageplek zelf?

En voor wat betreft de reistijd: is er een mogelijkheid dat je een stageplek dichterbij zoekt? Of zijn ze erg lastig te vinden. Want ik denk dat een stageplek toch vooral je eigen verantwoordelijkheid is (die moet je toch altijd zelf regelen?).
Mocht het echt allemaal tot problemen leiden, zoek dan ook hierover je stagebegeleider (of wie er ook over gaat) op en leg het gewoon eens uit. Misschien zegt hij dat d'r niks aan te doen is, maar dan heb je het iig geprobeerd. Is d'r wel wat aan te doen dan is het natuurlijk alleen maar beter. Het is iig het proberen waard, denk ik.
Oud 13-08-2003, 18:38
Refro
Refro is offline
De uren die je werkt is heel normaal (heb nooit anders gedaan tijdens stages / full time banen) de reistijd is idd minder maar hier doe je op dit moment niets aan (als het bedrijf coulant is in de uren is het nog maar de vraag of de school dit accepteert).

Zelf heb ik dit soort reistijden ook een half jaar gehad. Ik heb er maar het beste van gemaakt en het was best gezellig in de trein dus dat viel uiteindelijk nog wel mee. Maar ik zou het idd eens met je begeleider bespreken en kijken of er mogelijkheden zijn. De meeste bedrijven waar ik stage heb gelopen gaven ook nog een extra kamer vergoeding als ik tijdens de stage op kamers ging dit is mischien ook nog een mogelijkheid.
Oud 13-08-2003, 20:41
Verwijderd
Citaat:
gary moore schreef op 13-08-2003 @ 18:32:
Ook krijg ik totaal geen reiskosten vergoeding omdat ik een OV zou hebben ok maar het is redelijk lastig te bereiken.
Onder bepaalde omstandigheden heb je recht op een vergoeding van de ib-groep...moet je ff kijken op hun site of ze even bellen.

De werktijden vind ik opzich wel normaal...tenminste, 8 uur per dag is normaal (7 uur is wel weer beetje vroeg, maar goed, je bent dan ook wel om 4 uur al weer klaar). Als je de reistijd te lang vindt, idd misschien iets dichter bij zoeken als dat mogelijk is?

In je contract staat toch '36 uur werken'? Dan werk je dus maar 4 uur te veel, de overige 15 uur zijn immers reistijd en geen werktijd. Ik denk dus dat je niet met die 55, maar met die 40 moet 'rekenen'.

Laatst gewijzigd op 13-08-2003 om 20:44.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 23:53
just_fun
just_fun is offline
Ja, het is wel ff vervelend allemaal, maar op zich maak je een normale werkweek. Het is gewoon ff wennen, de omschakeling school/fulltime werken.

En daarnaast lijjkt het me veel belangrijker dat je een leuke stage hebt. Leer je er veel, heb je het naar je zin?? Dat is toch veel belangrijker...aangezien het een stage is duurt het nooit erg lang; gewoon ff doorzetten hoor!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 08:40
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Je zou het over je uren 40 naar 36 uur wel even kunnen hebben.
Maar je reistijd kan niks aan gedaan worden. Behlave een stagepolaats dichterbij zoeken.
Je kan wel met je stagebegeleider even praten hierover misschien weten zij hier iets op te bedenken
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 13:09
MissKiss2003
MissKiss2003 is offline
Ik heb zelf ook een half jaar stage gelopen. De eerste 3 maanden was ik nog geen 18 en had ik dus nog geen ov. Was zo'n 200 euro aan reiskosten kwijt.

Stond 5 uur op om om 8:30 op stage te zijn. Ik was er elke dag om 8:05 als ik een trein later was was ik te laat en dat kon niet ivm voorbespreking die we elke dag op stage hadden..

Ik werkte van 8:30 tot 17:00 zonder echte pauze, wat overigens eigen keuze was. Had altijd wel tijd om tussendoor wat te eten of te drinken. Ik was elke dag pas tussen 18:30 en 19:00 thuis.

en ik kreeg ook geen vergoeding. Zulk soort dingen moet je maar leren accepteren. Zonder stage krijg je je diploma niet zie dat dan als vergoeding oid.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 20:50
just_fun
just_fun is offline
Citaat:
MissKiss2003 schreef op 14-08-2003 @ 14:09:
Ik heb zelf ook een half jaar stage gelopen. De eerste 3 maanden was ik nog geen 18 en had ik dus nog geen ov. Was zo'n 200 euro aan reiskosten kwijt.

Stond 5 uur op om om 8:30 op stage te zijn. Ik was er elke dag om 8:05 als ik een trein later was was ik te laat en dat kon niet ivm voorbespreking die we elke dag op stage hadden..

Ik werkte van 8:30 tot 17:00 zonder echte pauze, wat overigens eigen keuze was. Had altijd wel tijd om tussendoor wat te eten of te drinken. Ik was elke dag pas tussen 18:30 en 19:00 thuis.

en ik kreeg ook geen vergoeding. Zulk soort dingen moet je maar leren accepteren. Zonder stage krijg je je diploma niet zie dat dan als vergoeding oid.
wat voor opleiding doe je?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 21:33
iamcj
iamcj is offline
Je had ook van te voren kunnen bedenken, dat je zoveel moest reizen. Nu zit je met de gebakken peren.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 21:45
Verwijderd
Precies, dat kan je toch ook vooraf bedenken?

Het maakt wel een verschil of je een stagevergoeding krijgt of niet. Krijg je echt helemaal niks dan zou ik geen 40 uur gaan werken als er 36 uur is afgesproken
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 02:31
Verwijderd
Toen ik mijn stage deed moest ik om 7h15 mijn trein halen om een kwartier te vroeg aan te komen. 's avonds had ik slechts om het uur een trein, dus als je 10 minuten later gedaan bent, heb je het mooi zitten...
Daarnaast moest ik iedere dag een stageverslag uittypen, een evaluatie maken en een observatie.
Observaties mochten niet tijdens de werkuren gemaakt worden, dus betekende dit overwerken.

Het was een lastige periode en de treinkosten zijn ook niet vergoed geweest, maar ik heb er veel bijgeleerd en ben blij dat ik daar stage mocht lopen.

In mijn school kan je zelf bepalen of je stageplek te ver is.
Het is ook mogelijk op kamer te zitten.

Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat uw stagebegeleider je geen inspraak gegeven heeft??
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 19:01
Verwijderd
Je zult later misschien ook wel 40 uur gaan werken en wat uren aan reistijd hebben, ligt een beetje aan je werk. Zou er gewoon het beste van maken. Beetje karaktervorming kan geen kwaad dunkt me.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 10:58
Fleur
Fleur is offline
55 uur is veel ja, heb je dus de pech dat je stage ver weg is.
40 uur per week werken is dus maar 4 uur teveel, valt reuze mee.
Heb je zelf die stage gekozen? Zo ja, had je iets dichterbij moeten zoeken Zo nee, balen, maar het is niet anders...
Oud 16-08-2003, 18:08
gary moore
gary moore is offline
ok bedankt voor jullie reacties allemaal!
ik zie nu wel in dat het eigenlijk wel meevalt, maar omdat mijn ouders een beetje begonnen te zeuren dat het niet meer normaal was die tijden die ik maakte op die stage dus ik dacht van nou misschien hebben ze wel gelijk
ik heb de stage plek niet zelf gekozen dat deed de school
ik kon alleen bij dat bedrijf kiezen tussen een bouwwerk in amsterdam of hoofddorp. Maar ik denk dat ik het maar gewoon nog 95 dagen vol ga houden. en dan weer lekker op me luie reet scholier ga worden en nog heel wat jaartjes in de banken zitten... werken ? niet voor mij voorlopig dat heb ik inmiddels wel geleerd.
Reageren

Regels voor berichten