Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2003, 11:50
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ik zit er al geruime tijd aan te denken om een autobiografie over mezelf te schrijven.
Nu heb ik eens op internet rondgekeken of dat aan bepaalde regels is verbonden, maar kan niks vinden, dus misschien dat iemand hier raad weet.

Ik heb zo veel te vertellen dat ik daar makkelijk een boek vol mee kan typen, heb ook nogal wat meegemaakt, en het aardige is, ik weet al de situatie's nog precies zoals ze waren, met namen van iedereen er bij, ook weet ik precies waar de bepaalde fases in mijn leven zaten.

Nu weet ik dus niet precies of ik wel over andere mensen mag vertellen over wat ik van hun vind, of wat mijn ervaringen met hun zijn geweest, ik weet ook niet of ik ze bij naam mag noemen.

In principe is die autobiografie voor mijzelf, maar stel nou dat het echt wat word (ik zelf denk wel dat het hoogstens interessant is, voor een bepaalde groep mensen), maar ik moet het wel zo typen dat ik na afloop niet alles weer moet aanpassen.

Ik heb al een aantal dingen globaal op papier gezet wat ik er in wil vermelden (eigenlijk alles wat maar in mijn leven gebeurd is wil ik er in hebben, en dat is nogal wat).

Er zijn ook nogal een hoop dingen waar ik me voor schaam, en die zullen er ook in komen te staan, maar in dat geval zou ik weer liever niet hebben dat andere het lezen. Ik zou ze ook weg kunnen laten, maar dan is het weer niet zo boeiend, denk ik.

Ik wil het ook graag in de "ik" vorm schrijven, maar weet nog niet zeker of ik het in roman vorm ga doen, of meer realistisch en informatief. Of dat het bijvoorbeeld twee boeken zullen worden, in het eerste boek bijv. alles in roman vorm, en in het tweede boek alles informatief, met nadere uitleg over de situatie's, wat er toen in mij om ging.

Ik heb besloten om het op psychologie neer te zetten, omdat het daar uiteindelijk over gaat, over mijn psychologie.

Ik heb hier momenteel een autobiografie van iemand voor me liggen, deze is in roman vorm geschreven, en behandelt een bepaald(e) fase/deel uit zijn leven, zijn schrijfwijze staat me wel aan, maar bij de roman vorm moet je er zo veel tierenlantijn omheen verzinnen, niet dat ik dat niet kan, maar ik wil niet teveel van het punt afwijken.

Heeft hier iemand ervaringen met het schrijven van een autobiografie, of iemand die me een klein beetje op weg kan helpen met bepaalde regels die er aan verbonden zijn?

Laatst gewijzigd op 15-08-2003 om 12:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2003, 12:07
Verwijderd
Is er een standaard roman vorm...? 't is toch maar net wat je er zelf van maakt ed? Volgens mij zijn er aan een roman helemaal niet zo heel veel regels verbonden.

Over dat andere...kwestie van privacy, 'k weet niet precies hoe dat zit. Ik zou mensen denk ik een andere naam geven, zo lullig anders voor ze (en dan uiteindelijk misschien ook wel voor jezelf).
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 12:11
Cryptic Winterstorm
Ik denk dat als ik zo aan het typen ben dat het vanzelf een roman word.

En wat betreft die namen, ik denk ook dat ik daar beter andere namen voor kan verzinnen, maar ik weet dus ook niet hoe andere schrijvers dat doen.

Ik kan alles makkelijk op papier krijgen, doordat alles zich nog steeds als een film voor me afspeelt.
Oud 15-08-2003, 13:10
Verwijderd
Misschien kan je het beter op Letteren vragen. Ik zal nog even kijken of ik mijn Nederlands handleiding kan vinden..
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 13:13
Cryptic Winterstorm
Ja dat is achteraf gezien misschien wel beter.
Kan iemand hem even verplaatsen aub?
Oud 15-08-2003, 13:31
Verwijderd
Een autobiografie op je 22ste?

Ghehe, ik ken het gevoel wel. Dat je de behoefte hebt alles aan iedereen te vertellen. Je ziet al die dingen steeds voor je; sommige zijn persoonlijk.. geven weer hoe je in het gevecht met het leven staat. Andere belichten de leuke en soms zelfs spannende kanten. Ja het leven is nogal wat!

Maar erm.. alles bij elkaar genomen, voor wie schrijf je? Ik twijfel soms wel eens over de motivatie. Als ik iets schreef - en geloof me, verhalen heb ik geschreven - was dit dan om die gebeurtenissen af te sluiten? Of mis ik die tijden? Wat maakt mij zo boeiend dat ik hele verhalen over mezelf heb geschreven? De angst niets te betekenen voor anderen? Niet opgemerkt te worden?

Ik denk dat je daar beter eens goed bij stil kunt staan voordat je aan zo'n een karwei begint. Dus de grote vraag: wat is het doel van de autobiografie? En dat bepaalt eigenlijk alles. Het bepaalt op welke aspecten van jouw leven je de nadruk op gaat leggen, je doelgroep, of het een verhaal of een hele roman wordt, enzovoorts. Als je schrijft, spreek je als het ware tot een denkbeeldige luisteraar. Wat heeft hij aan jouw verhaal? En daarnaast: wat heb jij eraan dat hij het weet?

Succes.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 13:36
Cryptic Winterstorm
22 is in jouw ogen misschien jong, in mijn ogen heb ik al zoveel meegemaakt in mijn leven, dat ik zelfs nu al boeken vol kan schrijven.

Het lijkt me leuk en interessant om te doen, dat is al motivatie 1, motivatie 2, is dat ik het misschien ooit aan andere mensen kan laten zien.

Je probeerd het me af te raden, niet waar?
Oud 15-08-2003, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 15-08-2003 @ 14:36:
Je probeerd het me af te raden, niet waar?
Mwoah. Ik zou het zelf niet doen om persoonlijke redenen. 1 reden is bijvoorbeeld dat mijn jeugd niet goed weergeeft hoe ik nu ben en een 2e is dat het zelfbezeten over komt. Ik hou me op het moment veel liever met nu bezig dan met mijn verleden. Zo kan ik nog wel meer redenen noemen..

Misschien kom ik er op terug als ik met pensioen ben en mij verveel

Laatst gewijzigd op 15-08-2003 om 13:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten