Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2003, 10:30
Upke
Upke is offline
Nou als het goed is krijg je elke dag een bord met eten voor je neus. Hoe bekijk jij je eten dan? Kijk je erna met de gedachte van: Dit is voedsel, het kan mij geen zak schelen hoe het smaakt of eruit ziet als het maar zorgt dat ik niet verhonger.
Of je kijkt erna met de gedachte van: Hoe het uiterlijk verzorgd is en zo, en hoe het smaakt...

Wat jij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2003, 10:52
fil
fil is offline
Het kan me werkelijk geen ene ruk schelen hoe het is verzorgd, en of het wel symmetrisch op m'n plaat ligt, en of de kleurencombinaties wel harmoniëren, en of de hoeveelheid wel gepast is.
Hoe het smaakt daarentegen is al iets belangrijker, maar zonder twijfel op 1 komt of het gezond is wat ik eet. Is het goed voor me, en wat doet het met me.

Verder zit ik soms, in een Darwinistische bui, heel erg na te denken wat ik eigenlijk zit te kanen, alleen dan vanuit evolutionair opzicht. Hoe heeft die plant of dat dier zich ontwikkeld, en wat heeft hij gegeten en gedronken om zo te worden zoals hij is. Dat eten en drinken bekijk ik dan weer verder, en vraag me af hoe die dan weer in leven blijven, enz.
Uiteindelijk zit ik dan vol verwondering, met een open mond te glimlachen van verbazing hoe dit allemaal eigenlijk met elkaar in verband is, en hoe alles schijnbaar invloed op elkaar uitoefent. Meestal komt dan ook nog een stukje quantummechanica om de hoek kijken, maar dan kom ik meestal weer bij kennis, en realiseer me dat m'n eten koud is geworden...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 11:17
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Smaak is het belangerijkst. Van eten moet je genieten.
Oud 16-08-2003, 11:36
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 16-08-2003 @ 12:17:
Smaak is het belangerijkst. Van eten moet je genieten.

echt zo'n typische westerse wereld instelling
ik vind t veel belangrijker hoe mn eten gemaakt is (as in...geen vlees & liefst biologisch enzo)
en of t gezond is (naja...let k ook niet altijd op maar wel vaak)
of t lekker is...nah als t kan wel, maar dat kan best samengaan met de vorige 2 punten, maar zoniet danniet...het is maar eten
Oud 16-08-2003, 11:41
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
ik vind t veel belangrijker hoe mn eten gemaakt is (as in...geen vlees & liefst biologisch enzo)
Citaat:
little nemo schreef op 16-08-2003 @ 12:36:

denk je dat afrikaantjes het uitmaakt hoe het eten gemaakt is? NEe die vreten gewoon.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 11:57
Artemis
Artemis is offline
als je honger hebt, ben je blij als je eten hebt

als je honger en eten hebt, ben je blij als het lekker smaakt

dus alleen voor hongerige afrikanen geldt 1, tuurlijk hebben zij ook liever lekker eten dan smerige knollen of whatever

denk dat de kleur en compositie bijna niemand een fok uit zal maken

ikzelf heb graag lekker eten (goh) en thoeft niet altijd even gezond te zijn, zoalng ik over het algemeen maar gezond leef
Oud 16-08-2003, 12:41
Whitey
Whitey is offline
Citaat:
little nemo schreef op 16-08-2003 @ 12:36:

en of t gezond is (naja...let k ook niet altijd op maar wel vaak)
of t lekker is...nah als t kan wel, maar dat kan best samengaan met de vorige 2 punten, maar zoniet danniet...het is maar eten
Westerse wereld instelling? Ik denk eerder een menselijke instelling. Nou toch het woord evolutie al ter sprake is gekomen; denk jij dat het onze voorvaderen, de holbewoners ene reet interesseerde hoe het voedsel eruit zag en of het in een of andere vieze beek gelegen had? Nee, hij wilde eten en dat deed hij ook; ongeacht of t vlees was, planten of iets anders.

Ik vind jouw instelling eerder een typische westerse (linkse) instelling. Ga eens kijken waar ter wereld er mensen zijn die geen vlees en biologische produkten eten. In 49 op de 50 gevallen kom je uit in de westerse wereld.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 12:47
Ndimension
Ndimension is offline
Ik eet alleen omdat het moet, daarom interesseert het me ook niet veel wat ik eet.
Oud 16-08-2003, 13:04
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
ik is holbewoner eten om te leven niet leven om te eten.

klinkt simpel maar zo zie ik mij eten.
Oud 16-08-2003, 14:00
Vage Harry
Vage Harry is offline
Als dit al filosofie heet...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 14:04
fil
fil is offline
Citaat:
Vage Harry schreef op 16-08-2003 @ 15:00:
Als dit al filosofie heet...
Ach, voor filosofie moet je ergens anders wezen, vrees ik. Dit onderdeel heet weliswaar (voor een deel) filosofie, maar ik vermoed dat het aantal mensen dat daadwerkelijk filosofie studeert of gestudeerd heeft, zich in ieder geval niet op dit forum bevindt.

[edit]Dus we kunnen er maar het beste iets leuks van proberen te maken met elkaar. Toch?[/edit]
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 16:50
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Whitey schreef op 16-08-2003 @ 13:41:
Westerse wereld instelling? Ik denk eerder een menselijke instelling. Nou toch het woord evolutie al ter sprake is gekomen; denk jij dat het onze voorvaderen, de holbewoners ene reet interesseerde hoe het voedsel eruit zag en of het in een of andere vieze beek gelegen had? Nee, hij wilde eten en dat deed hij ook; ongeacht of t vlees was, planten of iets anders.

Ik vind jouw instelling eerder een typische westerse (linkse) instelling. Ga eens kijken waar ter wereld er mensen zijn die geen vlees en biologische produkten eten. In 49 op de 50 gevallen kom je uit in de westerse wereld.
moslim, joden, boeddhisten en hindoeisten gaan anders op een bewustere manier met hun eten om dan westerlingen (en laat dat nou het grootste gedeelte van de niet-westerse bevolking zijn)

daarnaast ben ik (in tegenstelling tot jij kennelijk) geen holemens meer. voor mij is overleven niet zo moeilijk; als ik in de supermarkt kom, kan ik namelijk kiezen; iets wat toen nog niet echt bestond. ik kan namelijk kiezen uit verantwoord gemaakt eten en eten dat een enorme belasting op natuur, milieu, de derde wereld, etc legt
dus dan vind ik de smaak toch niet het belangrijkst; zo kortzichtig ben ik niet
Oud 16-08-2003, 19:15
Kazanka
Kazanka is offline
ik kijk ernaar met de gedachte: yummie yummie you'll now go down into my tummy
Oud 16-08-2003, 19:34
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Ik vind het belangrijk dat mijn eten een goede energie met zich draagt, wat zoveel wil zeggen als veganistische, biologische voeding. Ja, zeer saai, denkt nu de fijnproever, niets is echter minder waar, daar door een solide dieet op dergelijke basis de smaak juist zo verandert, dat zij dát in de voeding gaat waarderen, waarom zij gekocht is, namelijk de goede energie, het biologische en veganistische. Ook aan deze voeding kan men een zeer aangename smaak verbinden, die veel minder zoet zal zijn, en vet, maar wel een aangenamere smaak van natuurvoeding bevat.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 19:45
MickeyV
MickeyV is offline
Waren er toch meer met zulke etherische gedachten. De wereld ware een betere plaats, waarde Ochlocraat.
Oud 16-08-2003, 19:56
Isa
Isa is offline
voor mij is voedsel meeer dan die dingen die uit molekulen bestaan en door je mond naar binnen gaat.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 09:42
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 16-08-2003 @ 20:56:
voor mij is voedsel meeer dan die dingen die uit molekulen bestaan en door je mond naar binnen gaat.
voor iedereen wel hoor, maar bedankt voor de nuttige toevoeging
Oud 17-08-2003, 11:07
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
little nemo schreef op 16-08-2003 @ 17:50:
moslim, joden, boeddhisten en hindoeisten gaan anders op een bewustere manier met hun eten om dan westerlingen (en laat dat nou het grootste gedeelte van de niet-westerse bevolking zijn)

daarnaast ben ik (in tegenstelling tot jij kennelijk) geen holemens meer. voor mij is overleven niet zo moeilijk; als ik in de supermarkt kom, kan ik namelijk kiezen; iets wat toen nog niet echt bestond. ik kan namelijk kiezen uit verantwoord gemaakt eten en eten dat een enorme belasting op natuur, milieu, de derde wereld, etc legt
dus dan vind ik de smaak toch niet het belangrijkst; zo kortzichtig ben ik niet
Toch vind ik het grappig, hoe jij met honderd procent zekerheid kan beweren, hoe de rest van de wereld met zijn voedsel omgaat.

want ik denk dat die "kortzichtigheid" waarvan je iedereen kan beschuldigen gewoon iets menselijks is en dat er een hoop uit de groepen die jij noemt ook gewoon lekker makkelijk leven. Net zoals mensen slim of dom zijn, is dat ook gewoon aangeboren imho.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 16:21
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 17-08-2003 @ 12:07:
Toch vind ik het grappig, hoe jij met honderd procent zekerheid kan beweren, hoe de rest van de wereld met zijn voedsel omgaat.

want ik denk dat die "kortzichtigheid" waarvan je iedereen kan beschuldigen gewoon iets menselijks is en dat er een hoop uit de groepen die jij noemt ook gewoon lekker makkelijk leven. Net zoals mensen slim of dom zijn, is dat ook gewoon aangeboren imho.
naja, het gaat ook niet om de rest van de wereld, maar gewoon veel andere niet-westerse mensen
tuurlijk niet alemaal, duh
en ja, kortzichtigheid is menselijk
Oud 18-08-2003, 16:33
Vee
Vee is offline
kortzichtigheid mag dan wel menselijk zijn, of aangeboren, maar dat wil toch niet zeggen dat je je er niet tegen hoeft te verzetten... Misschien zijn pedofilie en moordneigingen ook wel aangeboren, maar het leuke van evolutie is dat veelal je zelf kan regelen in hoeverre je aan die impulsen toegeeft...

Even ontopic... ik eet natuurlijk liever lekker dan vies eten, maar als ik mag kiezen tussen een goede smaak of een goed gevoel, dan ga ik voor dat laatste....

Hoe het eruit ziet... tja, ik eet natuurlijk ook wel iets dat er niet mooi uitziet, maar ik heb nogal een dwangmatige voedselschikkingsneurose, dus alles wat ik opschep, ziet eruit alsof het uit een 3 sterrenrestaurant vandaan komt
Oud 19-08-2003, 07:55
Optima
Optima is offline
ik 'kijk' niet uitgebreid naar voedsel, dan wordt het meestal koud en is het niet lekker meer.

Waar ik wel over nadenk is hoe voedsel, met name vet- en suikerproducten, mensen kunnen 'opvrolijken'.

Een simpel voorbeeld: een vrouw met liefdesverdriet grijpt naar de chocolade. Een primaire levensbehoefte ( eten) wordt gebruikt om ene geestelijk probleem op te lossen. En dat terwijl voedsel consumeren oorspronkelijk bedoelt was om het lichaam in stand te houden, wordt er nu verdriet mee getroost.

fascinerend
Oud 19-08-2003, 11:04
Verwijderd
Ik kijk er naar en ik constateer dat het een aardappel is, of een hamburger of een stuk kipfilet, of een wortel of een doperwtje. Aan de hand van wat ik zie heb ik bepaalde verwachtingen van de smaak, zodat ik zodra ik het eet kan toetsen of het aan die verwachtingen voldoet. Doet het dat niet, dan is het of bedorven of niet lekker klaargemaakt of niet gaar.

Ik zie voedsel tweeledig, als functioneel enerzijds (ik vind met een hongergevoel rondlopen vervelend) en anderzijds zie ik het als 'cosmetisch' (het moet er mooi uit zien, lekker smaken, etc.)
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 11:41
miss sunshine1986
miss sunshine1986 is offline
De structuur van voedsel vindt ik wel heel belangrijk (ik bedoel bijv. pap met klonten is niet lekker).. Maaltijden eet ik omdat dat aangeleerd is en aardappels omdat het "noodzakelijk" is maar hoe eten eruit ziet vindt ik wel belangrijk omdat je van te voren al voor jezelf gaat bepalen of je het lekker vindt.. Net zoals de geur die ook heel belangrijk is.. Maar goed, veel eten eet ik omdat het gewoon lekker is..
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 13:24
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Optima schreef op 19-08-2003 @ 08:55:
ik 'kijk' niet uitgebreid naar voedsel, dan wordt het meestal koud en is het niet lekker meer.

Waar ik wel over nadenk is hoe voedsel, met name vet- en suikerproducten, mensen kunnen 'opvrolijken'.

Een simpel voorbeeld: een vrouw met liefdesverdriet grijpt naar de chocolade. Een primaire levensbehoefte ( eten) wordt gebruikt om ene geestelijk probleem op te lossen. En dat terwijl voedsel consumeren oorspronkelijk bedoelt was om het lichaam in stand te houden, wordt er nu verdriet mee getroost.

fascinerend
Of dat cola en koffie ervoor zorgen dat je wakker wordt of wakker blijft...ookal is dat dan geen voedsel. (weet even geen producten te noemen waarin dezelfde stoffen verwerkt zitten)
Oud 19-08-2003, 23:18
Verwijderd
Idd, heel fascinerend, het geestelijk en lichamelijk nut van voedsel.

Ik gebruik het vooral voor het geestelijke nut dan.
Als ik me erger eet ik, als ik down ben eet ik...nogal emotie-gebonden dus.

Momenteel kijk ik naar de 'oh-nee-er-zit-veel-vet-in'-manier naar.(jammergenoeg)

Ik let heel erg op wat er op mijn bord ligt. Of er niets mis mee is en zo. Dat is ook de reden van mijn vegetarisme, zodanig beginnen letten op vet en vezels e.d. die erin zitten en daardoor een walging gecreëerd...

Sjah, k ben een beetje een rare....en nogal superoverdreven bezig met eten...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2003, 10:08
Whitey
Whitey is offline
Citaat:
Vee schreef op 18-08-2003 @ 17:33:
Even ontopic... ik eet natuurlijk liever lekker dan vies eten, maar als ik mag kiezen tussen een goede smaak of een goed gevoel, dan ga ik voor dat laatste....
In dat geval heb ik toch liever mijn (kennelijke) kortzichtigheid! Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat als ik kip zit te eten me opeens een gigantisch schuldgevoel overvalt; zo van 'wat zielig nou voor die arme kip, hij kon er helemaal niks aan doen'. Nou ben ik waarschijnlijk weer kortzichtig bezig, en daar zou ik me volgens jullie 'tegen moeten verzetten'? Dus ik moet vanaf nu bij alles wat ik door mijn keel prop gaan zitten nadenken over de verdere consequenties voor de derde wereld, de natuur en het broeikaseffect? Dus ik moet vanaf nu duur biologisch voedsel en koffie van Max Havelaar?

Het leuke is dat ik al precies weet wat voor reacties ik op het bovenstaande krijg. Wat ben ik toch weer verkeerd bezig, dat geld belangrijker vind dan het lot van de mensheid. Wat ben ik toch weer kortzichtig! Maar, en nu komt de grote vraag; wie heeft er de minste zorgen? De kortzichtige Whitey of de overbezorgde vegetariër die ook nog het beste voorheeft met de derde wereld? Als ik al zie hoe jullie je al opwinden over mijn vorige bericht in deze thread (en ik kan me nu al voorstellen hoe men waarschijnlijk tekeer zal gaan over dit bericht) denk ik dat het beter is voor mijn geestelijke gezondheid om toch maar kortzichtig te blijven.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 18:01
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Whitey schreef op 20-08-2003 @ 11:08:
In dat geval heb ik toch liever mijn (kennelijke) kortzichtigheid! Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat als ik kip zit te eten me opeens een gigantisch schuldgevoel overvalt; zo van 'wat zielig nou voor die arme kip, hij kon er helemaal niks aan doen'. Nou ben ik waarschijnlijk weer kortzichtig bezig, en daar zou ik me volgens jullie 'tegen moeten verzetten'? Dus ik moet vanaf nu bij alles wat ik door mijn keel prop gaan zitten nadenken over de verdere consequenties voor de derde wereld, de natuur en het broeikaseffect? Dus ik moet vanaf nu duur biologisch voedsel en koffie van Max Havelaar?

Het leuke is dat ik al precies weet wat voor reacties ik op het bovenstaande krijg. Wat ben ik toch weer verkeerd bezig, dat geld belangrijker vind dan het lot van de mensheid. Wat ben ik toch weer kortzichtig! Maar, en nu komt de grote vraag; wie heeft er de minste zorgen? De kortzichtige Whitey of de overbezorgde vegetariër die ook nog het beste voorheeft met de derde wereld? Als ik al zie hoe jullie je al opwinden over mijn vorige bericht in deze thread (en ik kan me nu al voorstellen hoe men waarschijnlijk tekeer zal gaan over dit bericht) denk ik dat het beter is voor mijn geestelijke gezondheid om toch maar kortzichtig te blijven.
(zie mn signature)
tuurlijk zijn onwetende mensen gelukkiger dan wetende.
alleen ik wil wel het idee hebben dat ik eerlijk tegenover mezelf ben over zulke dingen; ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik vlees zou eten, omdat ik weet wat de consequenties van de vleesindustrie zijn en zullen zijn. als een ander zichzelf wijs kan maken dat er nix aan de hand is of gewoon kan doen alsof er nix aan de hand is, I praise your stupidity. maar dat kan ik dus niet...
Reageren

Regels voor berichten