Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2003, 13:35
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
DVDSpelers.
Ze kunnen heel veel(alle soorten CDtjes afspelen en dingen als MP3 kunnen ze ook aan) en kosten relatief weinig.

Maar kan je een DVDspeler ook als vervanger van je CD Speler gebruiken tussen je componenten? En wat is beter?

Ik zit er namelijk over te denken om een DVDspeler te kopen ipv een cdspeler.
Ik heb geen TV op m'n kamer en het zal momenteel dus eigenlijk alleen voor audio gebruik gebruikt worden.
Misschien dat ie ook voor DVD's kijken gebruikt gaat worden, maar de 1e plaats is toch audio gebruik.

Wegen de (eventuele) voordelen op tegen de (eventuele) nadelen?

En nog 1 ding.
Bij Mediamarkt hebben ze een Vesteo 2310 in de aanbieding voor 49 euro.
Waar voor je geld of niet?
(Specs heb ik niet op i-net kunnen vinden)
Oud 19-08-2003, 14:53
Verwijderd
ja op zich kan dat wel.. als je een stel goede boxen hebt(of er gelijk bij koopt). en als er ooit een tv komt ben je gelijk klaar. bovendien kun je cds/mp3 cds afspelen en er zijn zelfs dvd-spelers die radiozender kunnen ontvangen dusss... het kan zeker
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 16:25
Hydraul!C FunK
Zijn er DVDspelers die ook MP3's uit verschillende mappen kunnen spelen.
Ik bedoel zoals MP3cdspelers.
Bijv dat ik van de ene naar de andere map kan of een bepaalde soort shuffle die gewoon door alle mappen shuffled en er MP3's van speelt.
Oud 19-08-2003, 16:30
Verwijderd
Als je vooral voor efficiëntie gaat dan zal een DVD-speler een volwaardige vervanger zijn voor een gewone CD-speler. Een DVD-speler kan immers gewone CD's afspelen plus nog zoveel meer.

Voor mij is een DVD-speler echter geen volwaardige vervanging van een gewone CD-speler, omdat de kwaliteit van een DVD-loopwerk gemiddeld niet het niveau zal behalen van een goede, audiofiele CD-speler. Maar dat is heel subjectief natuurlij.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 17:32
Hydraul!C FunK
Wat bedoel je precies met het loopwerk?
Oud 19-08-2003, 22:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
De mechanische onderdelen zeg maar.

Ik zelf vind dat best wel onzin, dat gaat niet zo snel kapot. Je moet wel heel erg hardcore gebruiker zijn om apart CD- en DVDspeler te rechtvaardigen.
Oud 20-08-2003, 15:25
Hydraul!C FunK
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 19-08-2003 @ 17:25:
Zijn er DVDspelers die ook MP3's uit verschillende mappen kunnen spelen.
Ik bedoel zoals MP3cdspelers.
Bijv dat ik van de ene naar de andere map kan of een bepaalde soort shuffle die gewoon door alle mappen shuffled en er MP3's van speelt.
Iemand die me hierop kan antwoorden?(En welke DVDspeler dan?)
Oud 20-08-2003, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-08-2003 @ 23:45:
De mechanische onderdelen zeg maar.

Ik zelf vind dat best wel onzin, dat gaat niet zo snel kapot. Je moet wel heel erg hardcore gebruiker zijn om apart CD- en DVDspeler te rechtvaardigen.
Ik vind dat geen onzin, omdat het loopwerk in hoge mate de kwaliteit van de geluidsweergave bepaalt. Zaken als trillingsgevoeligheid, stabiliteit van de rotatie, lensophanging etc. bepalen de kwaliteit van de aftasting en dus van de geluidskwaliteit (bij een slechtere aftasting moet de foutcorrectie vaker in actie komen).

Ook is van belang de kwaliteit van de componenten in het apparaat. Dus de elco's, spoelen, enz. Bij een goed audiofiel apparaat is alles discreet opgebouwd, dat wil zeggen dat er geen IC's gebruikt zijn. Dat alles speelt zeer mee bij de uiteindelijke geluidskwaliteit en daarin doet een DVD-speler gewoon altijd onder voor een audiofiele CD-speler.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 17:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-08-2003 @ 17:08:
Ik vind dat geen onzin, omdat het loopwerk in hoge mate de kwaliteit van de geluidsweergave bepaalt. Zaken als trillingsgevoeligheid, stabiliteit van de rotatie, lensophanging etc. bepalen de kwaliteit van de aftasting en dus van de geluidskwaliteit (bij een slechtere aftasting moet de foutcorrectie vaker in actie komen).
Kom nou, het is geen analoge shit. Het is digitaal; óf hij leest het 100% of hij leest het 0%, niets daar tussenin. Wat jij bedoelt kan hooguit leiden tot een cache outrun, waarbij de muziek dus even stopt omdat hij moeite heeft met lezen. Sorry maar dat komt dus gewoon nooit voor, tenzij je wel een heel gare CD hebt. Die dingen hebben een buffer/cache waarmee ze kleine schommelingen in data thoroughput kunnen opvangen, dus van bovenstaand probleem zul je nooit last hebben.
Citaat:
Ook is van belang de kwaliteit van de componenten in het apparaat. Dus de elco's, spoelen, enz. Bij een goed audiofiel apparaat is alles discreet opgebouwd, dat wil zeggen dat er geen IC's gebruikt zijn. Dat alles speelt zeer mee bij de uiteindelijke geluidskwaliteit en daarin doet een DVD-speler gewoon altijd onder voor een audiofiele CD-speler.
Kwaliteit van de componenten heb je het dus over de levensduur. Dan denk ik; dan koop je er toch 2, of een nieuwe als de ene het niet meer goed doet. Ben je alsnog goedkoper uit, en het moet wel heel gek lopen wil je er 2 mollen in een kleine tijd.

Audiofilie is ook echt zo'n hype, mensen met gouden oortjes. De topicstarter wil gewoon cd's af kunnen spelen en wat rommelen met DVDs, dan koopt hij toch gewoon een DVD speler voor €90?
Oud 20-08-2003, 18:58
Genesis
Genesis is offline
Ik vind het altijd maar net wat je van zo'n apparaat verwacht.. Wil je gewoon dvd's kijken en ook cd's afspelen, waarom zou je dan niet een goedkope dvd-speler kopen? Twijfel je aan de kwaliteit van de genoemde Vesteo (zoals ik bijvoorbeeld.. ) Koop dan gewoon een redelijk bekend merk, veel ervan zijn helemaal niet zo veel duurder dan deze. Ik heb een tijdje geleden voor mijn zusje nog een Philips gekocht voor €65,- en dat is een prima ding!

Duurdere varianten bieden wat meer functies en hebben vaak ook gewoon een betere geluidskwaliteit, bijvoorbeeld door een gescheiden audio en video gedeelte.

Het spijt me wel Enlightenment; ookal is het digitaal, er is wel degelijk een duidelijk verschil in geluidskwaliteit tussen de dvdspeler van mijn zusje (de philips hierboven genoemd) en mijn veel duurdere Sony. Gekoppeld aan dezelfde versterker en televisie, biedt mijn speler een beter en scherper beeld en een helderder geluid. Hoe het dan precies technisch zit weet ik niet, maar het is wel zo..

Genesis
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 22:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat kan hooguit als de Digitaal-Analoog conversie in het apparaat zelf gebeurt. Ik weet niet of er DVD spelers zijn met optische SP-DIF audio uitgang en/of digitale video uitgang (DVI?). Dat laatste zal wel niet, maar zijn genoeg players die digitale audio uitgang hebben. Dan maakt het sowieso geen drol uit wat voor merk je koopt. Eentjes en nulletjes, blijven eentjes en nulletjes.
Oud 21-08-2003, 00:54
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-08-2003 @ 18:48:
Kom nou, het is geen analoge shit. Het is digitaal; óf hij leest het 100% of hij leest het 0%, niets daar tussenin. Wat jij bedoelt kan hooguit leiden tot een cache outrun, waarbij de muziek dus even stopt omdat hij moeite heeft met lezen. Sorry maar dat komt dus gewoon nooit voor, tenzij je wel een heel gare CD hebt. Die dingen hebben een buffer/cache waarmee ze kleine schommelingen in data thoroughput kunnen opvangen, dus van bovenstaand probleem zul je nooit last hebben.
Dat is dus niet zo. Digitaal wil niet zeggen dat het alles of niets is. Een CD heeft 176.400 maal 8 bits per seconde, die worden echt niet allemaal perfect gelezen. Anders zou de foutcorrectie ook geen nut meer hebben.

Citaat:
Kwaliteit van de componenten heb je het dus over de levensduur. Dan denk ik; dan koop je er toch 2, of een nieuwe als de ene het niet meer goed doet. Ben je alsnog goedkoper uit, en het moet wel heel gek lopen wil je er 2 mollen in een kleine tijd.
Je gaat compleet voorbij aan de kern van m'n betoog. Het heeft vrij weinig met levensduur te maken maar alles met geluidskwalitit. Een complete schakeling van transistoren, weerstanden en condensatoren kan opgebouwd worden in één IC'tje van 3 vierkante centimeter maar kan ook een hele printplaat in beslag nemen als het afzonderlijke componenten zijn. Dat verschil hoor je: een niet-discreet opgebouwde CD-speler klinkt vaak blikkeriger dan een wel discreet opgebouwde.

Van de gang van digitale CD naar analoog signaal in je versterker gaat het geluid misschien 10% in digitale vorm en 90% in analoge vorm. Die 90% van de tijd is het onderhevig aan allerlei storingen die geminimaliseerd kunnen worden door het gebruik van zo goed mogelijke componenten.

Citaat:
Audiofilie is ook echt zo'n hype, mensen met gouden oortjes. De topicstarter wil gewoon cd's af kunnen spelen en wat rommelen met DVDs, dan koopt hij toch gewoon een DVD speler voor €90?
Ik heb vanaf het begin gezegd dat het mijn mening is, ik dring hem topicstarter niet op, als die tevreden is met middelmatig geluid is dat prima, maar doe niet alsof het een hype is. Ik hoor het verschil tusseen CD-speler van 100 en eentje van 500 euro zo goed dat ik die vierhonderd euro verschil er wel voor over heb, maar als je dat niet hoort of het kan je niet schelen moet je niet doen alsof het overdreven is

Laatst gewijzigd op 21-08-2003 om 00:56.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:24
Genesis
Genesis is offline
Go nare man

Je technisch verhaal dat zal allemaal best wel, daar heb ik geen verstand van.. Maar verschil in geluid is er inderdaad zeker wel

Genesis
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 16:53
nealzie
nealzie is offline
http://www.dvdrhelp.com/

een heeeleboel info over verschillende dvdspelers, met heel veel commentaar van mensen die hem gekocht hebben... zou even goed zoeken, er staat meer info op dan je denkt...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten