Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2003, 14:17
Hans Olo
Hans Olo is offline
Hoi,

Ik heb op dit moment een
P4 2,0 ghz
512 mb Rdram (800mhz)
Geforce 3 64mb ddr
Moederbord = MSI 850 pro 2 met agp 4x

Deze computer is nu bijna 2 jaar oud en ik ben
op een punt gekomen waar mijn video kaart net
niet meer alle grafische pracht aankan. Hierom
ben ik op zoek naar een nieuwe video kaart die
goed is voor mijn systeem zodat ik er weer
eventjes tegenaan kan. Nu is dus de bottleneck
van mijn computer agp 4x , tegenwoordig zijn
alle nieuwe videokaarten agp 8x . Dus is mijn
vraag of ik wel snelheids winst heb als ik een
agp 8x kaart in mijn systeem zet. Of moet ik
gewoon op zoek naar de snelste agp 4x kaart?
Oud 22-08-2003, 15:07
Verwijderd
AGP8x of AGP4x maakt helemaal niets uit. Het punt waar de snelheid van de AGP-bus een rol speelt, ligt ver voorbij het punt waarbij het spel al onspeelbaar is geworden. Als jij trouwens een AGP 8x videokaart op jouw bord prikt merk je daar helemaal niets van. Hij draait dan automatisch op AGP 4x.

Ik zie dat je een MSI i850Pro2 bord hebt. Dat is een Socket423-bord waar je dus alleen oude Pentium-4 chips (met 256kb L2 cache) op kunt zetten. Die zijn niet snel: een Pentium-4 Willamette 2.0 GHz presteert ongeveer vergelijkbaar met een Athlon XP 1600+. De bottleneck ligt dus niet alleen bij jouw videokaart, maar ook bij je processor.

Ik zou voor een goedkope DX9-kaart gaan, bijvoorbeeld een Radeon 9700 non-pro als je die nog kunt krijgen. Anders kun je proberen voor een Radeon 9800 SE te gaan, die je met een softwaremod met redelijk veel succes kunt ombouwen tot een 9800 Pro. Een 9700 kost je ongeveer 200 euro en een 9800 SE tussen de 250 en 270 euro.

Nogmaals, ik raad je met klem aan een andere processor/moederbord te kopen. Ik heb zelf ook een Geforce3 Ti200 gehad samen met een AMD Athlon XP 1700+. Toen ik die verving door een (veel) snellere kaart ging mijn performance er nauweiljks op vooruit, je CPU is dan gewoon de bottleneck.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 15:07
Koen
Koen is offline
Die AGP snelheid daar moet je je niet op blindstaren. Het verschil tussen 4x en 8x is heel klein, en zeker niet het dubbele zoals 't doet vermoeden.

Wil je een kaart hebben die goed bij deze CPU past, of eentje die later bij aanschaf van een nieuwe CPU ook nog meekan? In dat eerste geval moet je een GF4Ti hebben of een Radeon 9600. In dat laatste geval kan je misschien naar iets snellers kijken, afhankelijk van je budget.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Radeon 9600 voor €120 is wel leuk, maar je processor is behoorlijk bottleneck te noemen.
Oud 23-08-2003, 11:06
Verwijderd
Het duurt nog wel een tijdje voor je spellen krijgt die echt intensief DX9 gebruiken. Als je het goedkoop wilt houden kun je het beste proberen een Geforce4 Ti 4200 te kopen, gewoon de goedkoopste die je kunt vinden, eventueel een tweedehands. Die Ti200 kun je op marktplaats.nl zeker nog wel voor 50 euro kwijt.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 12:11
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-08-2003 @ 12:06:
Die Ti200 kun je op marktplaats.nl zeker nog wel voor 50 euro kwijt.
meen je niet
als ik een nieuwe pc ga kopen hou ik deze wel
voor 50 euro vind ik het nog een prima kaartje
dan heb ik 2 pcs, ook leuk
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 12:20
Verwijderd
Ik heb 'm weggedaan voor 50 euro, vond ik geen slechte deal Niet als je bedenkt dat je voor rond de tachtig euro nieuw een ti4200 kunt kopen, die bijna tweemaal zo snel is...
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 01:05
Blizz
Blizz is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-08-2003 @ 13:20:
Ik heb 'm weggedaan voor 50 euro, vond ik geen slechte deal Niet als je bedenkt dat je voor rond de tachtig euro nieuw een ti4200 kunt kopen, die bijna tweemaal zo snel is...
en dan te bedenken dat een x aantal jaar geleden een geforce 3 heb gekocht voor over de 1100 gulden
Oud 24-08-2003, 02:22
Verwijderd
Heh, ik heb ook ooit een Geforce2 Ti gekocht, tweedehands...die jongen had er ook de originele factuur nog bij, ruim duizend gulden

Ik betaalde er toen vijf tientjes voor
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 11:47
Hans Olo
Hans Olo is offline
Ja Ja, het is wat met die video kaarten,

Ik heb met me stomme kop zelfs meerdere malen een kaar van rond de 1000 gulden gekocht.

1 Monster 3d2
2 Geforce 256
3 Geforce 3

En het waren allemaal de snelst mogelijke kaarten op het moment dat ik ze kocht, en allemaal waren ze na een maand of 3 verouderd, Behalve die Monster 3d2 dan daar heb ik nog wel lang mee gedaan.
Oud 24-08-2003, 16:04
Verwijderd
Hehe Je moet ook nooit de snelste videokaart van een bepaalde periode kopen. Dat geldt ook voor processoren. Het snelheidsverschil tussen een Intel Pentium 2.8 GHz en een 3.0 GHz is nauwelijks merkbaar (ongeveer 7 procent) terwijl het prijsverschil makkelijk tot honderdvijftig euro of meer kan oplopen.

Hetzelfde geldt voor de Geforce4. De Ti4600 is niet zo heel veel sneller dan de Ti4200 (300/650 tegenover 250/500) maar het prijsverschil is lange tijd soms meer dan een factor twee geweest.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 16:49
Orion16
Orion16 is offline
Voor hoeveel wil je je oude moederboord + geheugen kwijt? Ik zoek nog 'n moederboordje + processor + geheugen om 'n pc van me op te knappen namelijk.

Dat rambusgeheugen kun je ook niet meer gebruiken in een nieuw P4 moederboord, dat is allemaal DDR.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 19:38
Droyd
Droyd is offline
Ikzelf heb ongeveer dezelfde specs maar heb een proc van 1.5 Ghz...

Is dat echt zo een bottleneck wanneer je hoger gaat dan een ti 4200?? Ik had ooit eens een benchmark gezien, en tot de 4200 had zelfs een AMD 1.0 Ghz nog winst.

Volgens mij mag hij dus echt nog wel hoger dan een 4200...Hoeveel kan ik wel niet echt zeggen
Oud 25-08-2003, 22:01
Hans Olo
Hans Olo is offline
Ik wil dus zo hoog mogelijk zodat ik echt het onderste uit de kan van mijn Processor kan trekken. Weet iemand een site waar ik resultaten van benchmarks incl. Specs kan bekijken?
Oud 25-08-2003, 22:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Hans Olo schreef op 25-08-2003 @ 23:01:
Ik wil dus zo hoog mogelijk zodat ik echt het onderste uit de kan van mijn Processor kan trekken. Weet iemand een site waar ik resultaten van benchmarks incl. Specs kan bekijken?
www.tomshardware.com
www.xbitlabs.com
www.anandtech.com
www.aceshardware.com
Oud 26-08-2003, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Droyd schreef op 25-08-2003 @ 20:38:
Ikzelf heb ongeveer dezelfde specs maar heb een proc van 1.5 Ghz...

Is dat echt zo een bottleneck wanneer je hoger gaat dan een ti 4200?? Ik had ooit eens een benchmark gezien, en tot de 4200 had zelfs een AMD 1.0 Ghz nog winst.

Volgens mij mag hij dus echt nog wel hoger dan een 4200...Hoeveel kan ik wel niet echt zeggen
Ik heb zelf een MSI-6523 Pro2, het bord dat topicstarter ook heeft. Ik heb er een 1.5 GHz Willamette op zitten en een Radeon 8500 LE 64 Mb. Als ik die kaart vervang door een Geforce4 Ti 4600 128 Mb (flink verschil dus) neemt de prestatie nauwelijks toe. Je kunt wel hogere detailniveau's kiezen in spellen, maar de framerate wordt niet hoger. De grenzen van de processor zijn dan gewoon bereikt.

Een Geforce4 Ti 4200 is overigens best een nuttige investering voor dat systeem. Mocht je er toch vanaf willen ben ik eventueel wel geïnteresseerd in 256 Mb van dat Rambus-geheugen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten