Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2003, 11:41
eindhovenrulez
eindhovenrulez is offline
hallo
IK moet een profielwerkstuk voor natuurkunde maken. Ik had zelf al het idee om het over de relativiteitstheorie te doen. Alhoewel deze ingewikkeld lijkt, ben ik er wel voor gemotiveerd. Ik vraag me alleen af hoe je de praktijk hierbij moet doen. En welk 2e vak kan ik hier dan het beste bij kiezen?? Wiskunde? scheikunde?
Of is het beter een ander onderwerp te pakken??

Mzzl,
Jeroen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2003, 14:29
GinnyPig
GinnyPig is offline
De realitiviteitstheorie is eigenlijk opgesplitst in 2 delen: de speciale relativiteitstheorie (kortweg de SRT) en de algemene relativiteitstheorie (ART). De SRT gaat o.a. over de constante lichtsnelheid en de beroemde formule E=mc2. De ART gaat daarentegen over gekromde ruimtes, zwaartekracht, en is hierdoor een stuk moeilijker en uitgebreider. Als je het dus over de relativiteitstheorie gaat doen, wordt het zeker de SRT

De SRT is in principe te doen, maar neemt wel zeer veel tijd in beslag. Als je werkelijk alle aanverwante onderdelen wil meenemen (zoals tijd dilatatie, Lorentzcontractie etc) dan vrees ik dat je er te veel tijd in moet stoppen.

De SRT is wiskundig op zich wel te doen. Alle wiskundige begrippen worden gewoon behandeld op de middelbare school. Er worden echter wel veel 'lastige' stappen gemaakt, waar je maar net het inzicht voor moet hebben. Een formule als: y = 1/(1-v2/c2) moet je niet afschrikken. Deze formule wordt namelijk ontzettend veel gebruikt in de SRT.

Het voordeel van de SRT is dat er zeer veel over is te vinden, en de hele theorie letterlijk staat uitgelegd op internet. Als je het dus gaat houden over de SRT ben je de meeste tijd bezig met het begrijpen van de afleidingen die worden gemaakt en het inzicht krijgen in het onderwerp. Uiteindelijk kan je alle formules die te maken hebben met het onderwerp kwijt op een half blaadje. Maar het begrijpen van al die formules, en hun gevolgen in te zien... Daar kan je hele boeken over schrijven.

Realiseer je dat de SRT op o.a. mijn eigen studie gewoon een heel vak is/was. Op eigen houtje de hele SRT doorspitten, met minimale begeleiding is daarom ook niet de minste klus.
Oud 02-09-2003, 16:00
eindhovenrulez
eindhovenrulez is offline
BEDANKT

wordt wel SRT dan..
Er moet 80 uur in het werkstuk gestopt worden.. lijkt me genoeg om een kleine indruk van de SRT te krijgen. Leraar NA kan wel helpen. Er zit dan dus ook wiskunde bij?? Dan geef ik wiskunde als bijvak op!

Mzzl
Jeroen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 17:01
Tinus_16
Eyz Jonge lui,

ik heb ook een vraagie over het profielwerkstuk in Havo 5.
Ik heb een paar onderwerpen die ik zou kunnen doen maar kan er weinig info over vinden, zouden jullie me kunnen helpen wat info te geven? door websites te geven enz. alles is welkom

Hier heb ik mijn onderwerptop 3

1. Hartslag bij lichamelijke inspanning
2. Werking Medische apparaten
3. Onderzoek tenische gegevens auto's

laat een berichtje op et forum achter of mail me @ martijn_beens@hotmail.com

Thnx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten