Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2003, 20:39
Verwijderd
Ik heb een aantal van mijn DVD's geript en nu heb ik ze allemaal als VOB-bestand op mijn computer staan. Ik wil ze graag converteren naar een ander formaat, naar een ander soort bestand, zodat ik ze beter kan bewerken. Het liefst had ik graag een formaat waarin de beeldkwaliteit goed is, het geluid goed is en het nieuwe formaat niet teveel ruimte in beslag neemt.

Welke van de volgende formaten (als je denkt aan kwaliteit van beeld, geluid en hoeveel ruimte) kan ik dan het beste nemen?:

- MPEG (en moet ik dan MPEG-1 of MPEG-2 nemen?)
- DIVX
- AVI
- VCD
- Of is er nog een ander, beter formaat waar ik niets van af weet?

Ik heb al geprobeerd om een van mijn VOB-bestanden te converteren naar MPEG-formaat, maar de beeldkwaliteit van het MPEG-bestand was toen zichtbaar slechter dan het VOB-bestand; het geluid was ook minder (zachter) en bovendien ging het beeld een stuk trager, waardoor de dialogen eerder begonnen dan eigenlijk moest.

Kortom: ik wil mijn VOB-bestanden converteren naar een formaat waarin zoveel mogelijk van de oorspronkelijke kwaliteit van geluid en beeld behouden blijft. Het liefst een formaat dat niet zoveel ruimte in beslag neemt.

Wie kan me a.u.b. adviseren?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2003, 20:46
LB06
LB06 is offline
MPEG1 = VCD, slechte kwaliteit, wel af te spelen in elke DVD-speler, 10MB/min

MPEG2 = SVCD, redelijke kwaliteit, af te spelen in veel DVD-spelers, 15-20MB/min

MPEG4 = divx/xvid, goede kwaliteit, af te spelen in enkele DVD-spelers, 1-12MB/min (afhankelijk gekozen instellingen)

Laatst gewijzigd op 03-09-2003 om 14:23.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:55
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 02-09-2003 @ 21:46:
MPEG1 = VCD, slechte kwaliteit, wel af te spelen in elke DVD-speler, 10MB/min

MPEG2 = SVCD, redelijke kwaliteit, af te spelen in veel DVD-spelers, 15-20MB/min

MPEG4 = divx/xvid, goede kwaliteit, af te spelen in elke DVD-speler, 1-12MB/min (afhankelijk gekozen instellingen)
Bedankt LB06, daar heb ik wat aan! Maar hoe zit het dan met AVI-files? Zijn die hetzelfde als DIVX misschien?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 08:38
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
mpeg4 is zeker niet af te spelen in elke dvd speler

er zijn op dit moment ongeveer 3 spelers op de markt die dat kunnen.

mpeg4 ('avi', divx/xvid) biedt trouwens de beste compressie van de door jouw genoemde keuzes.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 14:22
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 03-09-2003 @ 09:38:
mpeg4 is zeker niet af te spelen in elke dvd speler

er zijn op dit moment ongeveer 3 spelers op de markt die dat kunnen.

mpeg4 ('avi', divx/xvid) biedt trouwens de beste compressie van de door jouw genoemde keuzes.
Sorry, zal het effe verbeteren

*slaap gaap slaap*
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 14:35
Screaming Slave
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:30
Verwijderd
Ik zal mijn vraag maar even herhalen, aangezien jullie die vast niet hebben gezien:

Maar hoe zit het dan met AVI-files? Zijn die hetzelfde als DIVX misschien? Zo nee, hoe zit het dan met de kwaliteit van geluid, beeld en hoeveelheid ruimte van AVI-files?

Graag zou ik daar nog antwoord op willen hebben.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:07
Screaming Slave
mijn antwoord daarop heb je zeker niet gezien?

Citaat:
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Crystal Method schreef op 03-09-2003 @ 09:38:
Sorry. Uit jouw antwoord concludeer ik dat AVI en DIVX niet hetzelfde zijn, maar dat ze wel allebei onder de categorie MPEG-4 vallen... Ja toch?

*snapt ook niet veel van dat hele gedoe met MPEG-1, MPEG-2, MPEG-3 en MPEG-4*

Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:22
LB06
LB06 is offline
.avi is óf gewoon een stel bitmaps oid achter elkaar óf divx/xvid. Tegenwoordig is meestal het laatste het geval.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten