Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2003, 21:11
latino-gurl
latino-gurl is offline
ik ben de laatste tijd egt zoo ongezellig als de pest!
ik kan er maar nix aan doen om 'zin' et krijgen in bv blij/enthousiast te zijn
ik ben gewn zo moe en wil gewn rust.....maar aan de andere kant wil ik zoo graag lol maken ..

hebben jullie hier ook last van?en weten jullie mss wat je eraan kunt doen?!
Oud 03-09-2003, 21:49
wl_jeroen
wl_jeroen is offline
meer slapen
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 21:54
Eend
Eend is offline
wss gun je jezelf te weinig rust Gewoon ff wat vroeger naar bed gaan en weer ff de positieve puntjes zien te vinden
Oud 04-09-2003, 09:40
pessimistje
pessimistje is offline
deppri, heb ik ook nergens meer zin in enzo en vooral die ontiegelijke verveling achteraf!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 10:32
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
Ja! Dat heb ik ook echt super vaak.. dat ik echt moe ben!
en shagrijnig.. nergens zin in heb.
altijd hoofdpijn en werd gewoonhelemaal gek.
maar het beste is gewoon vroeger naar bed gaan en dan vroeg opstaan .. dat is denk ik het beste nie te vroeg hoor.. maar gewoon dat je veel tijd voor jezelf hebt
Oud 04-09-2003, 19:07
latino-gurl
latino-gurl is offline
maar 's avonds kan ik zoo moeilijk in slaap komen
en dat terwijl ik egt doodmoe ben
Oud 04-09-2003, 19:12
Quiana
Quiana is offline
Die klachten kunnen komen doordat je niet lekker in
je vel zit ed (hoeft dus niet per se, kan wel),
zijn er misschien dingen waarmee je veel bezig bent,
of ben je gestresst ed?

Zorg iig goed voor jezelf, zorg dat je voldoende
(nacht)rust krijgt, eet goed enz.

Geef dingen niet op omdat je moe bent ed,
maar blijf dagelijkse dingen doen,
want hoe meer je eraan gewend raakt dat je weinig doet,
hoe meer moeite het uiteindelijk kost om weer in je
normale ritme te komen..
Oud 04-09-2003, 19:24
Nona
Nona is offline
Ik weet niet precies hoe je nu leeft, maar soms is het gewoon verstandig om dingen anders aan te gaan pakken om stress en ongemakken te voorkomen. Dingen als regelmatig slapen, gezond eten en eerst je huiswerk doen voor je aan iets anders begint kunnen al wonderen doen. Als je regelmatig slaapt komt je lichaam in een ritme en kan je 's avonds ook slapen, als je gezond eet krijg je meer energie en zit je vaak goed in je vel en als je je werk eerst doet heb je daar later op de dag geen stress over.

Je kan het beste zelf uitzoeken welke dingen je voor jezelf aan moet passen. Jij weet hoe je leeft en waar de problemen liggen. Probeer errors te herkennen en te bedenken wat je eraan kan doen.
Als dit soort aanpassingen niet helpen moet je eens serieus naar jezelf gaan kijken: hoe sta je in het leven en gaat het goed met je?

Maar het belangrijkste is(en dat vergeten veel mensen snel): denk eerst aan jezelf en dan pas aan anderen. Als een vriendin je vraagt of je mee gaat winkelen en jij bent te moe, zeg dan nee. Voor haar is er ook geen lol aan als jij er chago bij loopt en jij hebt er nog minder aan.

Hmm, kweenie of je hier iets aan hebt, maar k doe m'n best he...

-x- Nona
Oud 04-09-2003, 19:27
Verwijderd
'k sluit me bij de post van Quiana aan.

Zorg ook voor dingen waarbij je je kunt ontspannen (kan van alles zijn; lezen, lekker douchen/badderen, sporten, tekenen, muziek maken/luisteren, enz.). Doe voordat je naar bed gaat geen inspannende dingen (sporten, enge film/serie kijken, enz.), drink geen koffie of cola en dat soort dingen voordat je naar bed gaat. Zorg voor regelmaat, dus voordat je naar bed gaat altijd het zelfde in dezelfde volgorde doen, maar ook dat je een vaste bedtijd en een vaste opsta-tijd aan houdt en ook elke dag dezelfde tijd aan houd. En probeer voordat je wilt gaan slapen je hoofd 'leeg' te maken, bv. door de dag te over denken, in je dagboek te schrijven, ontspanningsoefeningen te doen, enz.

En praat er met mensen (bv. ouders, vriend(inn)en, familie of een docent) over, dat helpt soms ook heel erg. En als het naar jouw idee te lang aanhoudt, dan is het helemaal niet raar om een keertje langs de dokter te gaan en het er met hem/haar er over te hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 19:41
Lotte
Lotte is offline
Het kan ook zijn dat je last heb van allergie voor stof of huismijt. Want die zijn nu heel erg veel aan het voortplanten enzo. Ik heb ook altijd in de herfst last van depressieve aanvallen, nu denk ik misschien te weten hoe dat komt. Ik heb namelijk ook de hele tijd dichte neus(kan ook een loopneus zijn) en kriebel in mijn ogen en ik nies best wel vaak. Een ander symptoon van allergie is dat je heel moe bent. Ik slik hele kleine pilletjes ervoor en gebruik ook weer een spray die ik een tijdje geleden ook had tegen hooikoorts. Dat heet flixonase ofzo. Op zich helpt het wel, ik hoef minder neusdruppels te nemen en ik heb geen branderig kriebelig gevoel meer in mijn ogen. Maar van ietsje teveel van die pilletjes word je juist weer extra moe.

Het kan natuurlijk ook komen dat je net weer naar school gaat en dat je weer in een zwaar ritme moet komen die je na een lekker luie zomervakantie niet gewend bent. De ene dag kon je nog zelf (onregelmatig) je dag indelen en de volgende dag moet je om 7 uur op en word je tot 4 uur zwaar belast door irritante leraren. Dat heb ik ook wel.

Ik denk niet dat het een depressie is eik , kan natuurlijk wel maar dan had je het waarschijnlijk al langer en dan had je ook suicidale gedachten waarschijnlijk. Maar daar kan je eventueel ook een moe en futloos van zijn. Ik heb gehoord dat veel mensen en dan met name jongeren vaak een depressie in de herfst krijgen. Dan moet je dus naar de huisarts gaan en dan word je waarschijnlijk doorverstuurd naar de Jeugdzorg waar ze hele lieve mensen hebben en daarna naar het Riagg waar de slechtste psychologen(als je ze dat mag noemen) ooit zitten. Misschien niet allemaal maar degene die ik heb gehad wel.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 19:45
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 04-09-2003 @ 20:41:
Dan moet je dus naar de huisarts gaan en dan word je waarschijnlijk doorverstuurd naar de Jeugdzorg waar ze hele lieve mensen hebben en daarna naar het Riagg waar de slechtste psychologen(als je ze dat mag noemen) ooit zitten. Misschien niet allemaal maar degene die ik heb gehad wel.
Beetje bevooroordeeld...? In beide gevallen? Bij bureau jeugdzorg zitten ongetwijfeld ook vervelende mensen die hun vak niet beheersen. En bij het riagg zitten ongetwijfeld ook hele lieve mensen, die ontzettend goed hun werk doen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 19:48
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-09-2003 @ 20:45:
Beetje bevooroordeeld...? In beide gevallen? Bij bureau jeugdzorg zitten ongetwijfeld ook vervelende mensen die hun vak niet beheersen. En bij het riagg zitten ongetwijfeld ook hele lieve mensen, die ontzettend goed hun werk doen.
Ik zei het maar uit eigen ervaring en niet echt objectief bedoeld ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten