Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2003, 16:12
Gwinnie
Gwinnie is offline
ik ga hier een 'spreekbeurt' over houden en ik vroeg me tegelijk af of iemand hier wel eens een BDE heeft meegemaakt of mensen kent die het hebben meegemaakt.

zo ja: vertel hier je verhaal als je dat wil

(geen flauw idee waar dit hoort)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2003, 16:16
Miracle
Miracle is offline
Kweetnie hoor, maar er zijn echt maar héél weinig mensen die dat hebben gehad en volgens mij zijn het over het algemeen oudere mensen. Dus geef je hier niet veel kans.
Oud 11-09-2003, 16:22
Verwijderd
Wat versta je precies onder een BDE? Bedoel je iemand die echt 'een tunnel' heeft gezien en practisch dood is geweest maar het net heeft gered? Of bedoel je iemand die kans had dood te gaan maar het toch heeft overleefd?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 16:34
Gwinnie
Gwinnie is offline
iedereen heeft wel eens de kans gehad om dood te gaan.
maar ik bedoel dus echt, uit het lichaam treden, ervaringen van intens geluk en geestelike rust en al die dingen die je er altijd over hoort.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 16:39
Gwinnie
Gwinnie is offline
Citaat:
dreen schreef op 11-09-2003 @ 17:16:
Kweetnie hoor, maar er zijn echt maar héél weinig mensen die dat hebben gehad en volgens mij zijn het over het algemeen oudere mensen. Dus geef je hier niet veel kans.
ik wil dit ook niet gebruiken voor die spreekbeurt, maar vraag t me gewoon af.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Bikkelvrouw schreef op 11-09-2003 @ 17:34:
iedereen heeft wel eens de kans gehad om dood te gaan.
maar ik bedoel dus echt, uit het lichaam treden, ervaringen van intens geluk en geestelike rust en al die dingen die je er altijd over hoort.
Ik heb wel een paar keer iets soortgelijks gehad (op dat 'intens geluk en geestelijke rust' na dan), maar of dat BDE's waren...? Ik trad wel 'uit mijn lichaam' (of hoe je het wilt noemen), zag licht enz., maar of ik ook werkelijk bijna dood ging dat betwijfel ik toch.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 17:27
Multilot
Multilot is offline
ik heb het ook gehad, maar ik weet er weinig meer van. Vage dingen herinner ik me wel, maar dat was het dan ook wel... Ik lag niet in coma ofzo die week, maar ik weet er weinig meer van... Ik had het allemaal dus ook niet echt door. (ik heb een hersenvliesontsteking gehad) (ik weet niet of dit nou een echt BDE is....)
Als je nog meer wilt weten ofzo hoor ik het wel...
Oud 11-09-2003, 17:32
Isa
Isa is offline
O, maar je hoeft geen BDE te krijgen voor die rust en vrede.

Die vind ik ook in een moskee.

Groetjes Isa
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 19:22
Verwijderd
Op mijn 5de had ik een kraaltje ingeademd en daardoor kreeg ik bijna geen zuurstof meer, op een gegeven moment ging ik onderuit, volgens artsen in het ziekenhuis was ik toen erg ver op weg om dood te gaan, gelukkig sprong het kraaltje op het juiste moment 'goed'; ik kon door de opening in het kraaltje een beetje ademen. Even later schoof het kraaltje verder mijn linkerlong in en kon ik dus ademen met mijn rechter, gelukkig.
Ik herinner me nog wel dat ik me heel erg duizelig voelde en om viel in de klas op school, vervolgens niet veel meer eigenlijk. 't Was niet alleen flauwvallen, ik ging wel verder dan dat.. 't duurde ook een tijdje voor ik weer helemaal 'terug' was zeg maar... Maar een BDE? Mja, ik denk dat je dan nog iets verder weg bent.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 11:41
fil
fil is offline
Citaat:
Bikkelvrouw schreef op 11-09-2003 @ 17:12:
ik ga hier een 'spreekbeurt' over houden
Wat is precies je doel wat je hebt uitgekozen? Wil je praktijk ervaringen vertellen van mensen? Wil je weten wat er in de hersenen gebeurt tijdens een zogenaamde 'bijna dood ervaring'? Of wil je kritisch en sceptisch zijn en misschien wel het bestaan ervan afwijzen, omdat het misschien wel een hallucinatie kan zijn door het ontbreken van bepaalde stoffen in de hersenen (bij voorbeeld zuurstof)?

Wanneer je praktijk ervaringen wilt lezen, kan ik je verwijzen naar boeken van Jan Kleyn. Deze man was paragnost en heeft geloof ik 5 boekjes geschreven, die heel prettig te lezen zijn. Ze gaan onder andere over BDE's.

Voor alle andere (wetenschappelijke) processen verwijs ik je naar www.skepsis.nl/bde.html . Deze schrijvers zijn zeer kritisch (en misschien ook wel skeptisch) maar dat zal denk ik erg leuk zijn om mee te delen aan de klas.

Hier is trouwens een artikel op diezelfde site over BDE's bij blinden: www.skepsis.nl/blinden.html

Vriendelijke groeten, fil

Laatst gewijzigd op 13-09-2003 om 11:43.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 16:44
lifeafterdeath
lifeafterdeath is offline
Ik heb in een ander topic vertelt wat me vannacht overkomen was:

Opeens begonnen mn oren enorm te suizen en hoorde een kijhard gezoem en geblaas in mn kop en toen ineens ging alles in slow motion... het beetje licht wat nog van buiten kwam door een kier in mn gordijn werd ineens wazig en ging heel langzaam heen en weer. En het leek alsof ik "wegzakte".Ik wilde me bewegen maar dat kon niet. Ik lag helemaal vast. Toen ik met alle kracht mezelf naar links mn bed uit wilde rollen ging dat echt enorm langzaam. En kon maar iets van 5 cm draaien... Dit duurde zo'n 20 seconden schat ik... Maar alles ging enorm langzaam dus ik had geen enkel tijdsbesef...

ik schrok me dus kapot...

nu ik er achteraf op terug kijk (ik zeg absoluut niet dat ik bijna dood ging, het zal wel door vermoeidheid komen denkik/hoopik) maar voor mijn gevoel, denk ik dat doodgaan ongeveer zo zou moeten zijn.
Oud 13-09-2003, 16:46
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Citaat:
lifeafterdeath schreef op 13-09-2003 @ 17:44:
verhaal
lijkt me heel angstig
Oud 14-09-2003, 21:29
Gwinnie
Gwinnie is offline
Citaat:
fil schreef op 13-09-2003 @ 12:41:
Verhaal

ik ga geen persoonlijke ervaringen die hier misschien staan gebruiken. tis voor godsdienst, niet zo'n belangryk vak, maar je moest iets in die richting doen.
ga gewoon beetje vertellen wat het is, wat er gebeurd, meer een beetje groep8 spreekbeurt dus.

maar iig bedankt voor je informatie(bronneN)
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 17:04
Silver rain
Silver rain is offline
Ik was wel toen ik 6/7 jaar was bijna verdronken. Ik kon toen nog niet zwemmen en ik dacht dat ik in het ondiepe was maar toen was er opeens een kuil (in een meer) en toen had ik ook veel water binnen gekregen en voelde ik me nogal raar, "licht". Ik weet het nog precies. Maar dat is geen echte BDE dat je flitsen van je leven ziet en "het licht" enzo. Maarja
Oud 16-09-2003, 17:46
Nolita
Nolita is offline
Ik heb het meegemaakt, ik geloof dat ik het in een ander topic over BDE's al vertelt heb, iig ik heb geen zin om het nu te vertellen. Als je het echt wilt weten moet je me ff een pm sturen ofzo.
Oud 16-09-2003, 18:11
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik heb er ook wel eens een kort verslagje over gedaan toen ik nog op de HAVO zat, maar veel weet ik daar niet meer van. Je kan genoeg op internet vinden hoor.

Mja, verder beweert mijn vriend dat ie wel eens uit zn lichaam is getreden (dit is niet hetzelfde als een complete BDE): hij kreeg een tennisbal tegen zn kop als klein jochie, viel neer en zweefde een aantal momenten boven zn eigen lichaam. Hij zag zichzelf liggen in het gras terwijl er mensen om hem heen stonden. Vogens mij voelde het ook wel goed enzo, hij verlangt er soms nog steeds naar terug. Zelf vind ik het maar een sterk verhaal overigens...maargoed niet dat ik hem absoluut niet geloof ofzo want ik geloof wel in BDE's en uit het lichaam treden..weet alleen niet of ik HEM moet geloven...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 22:44
Bruut
Bruut is offline
ik heb het ook meegemaakt
maar ga het echt niet allemaal hier vertelle pm maar als je wat nodig hebt
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 00:54
infamous
infamous is offline
nee wel een bijna bijna dood ervaring

er was wel zo'n tunnel, maar of er nou licht aan het einde was weet ik niet zeker

bla flauw,

(c) De mannen van de radio
Oud 18-09-2003, 16:03
Verwijderd
Kheb wel een keer iemand een bijna dood ervaring ''gegeven''
Ik keek niet goed uit op de fiets en reed bijna een man over
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 16:37
C'est moi
C'est moi is offline
ik heb een bijna dood ervaring gehad
ik was 10 jaar toen ik met turnen met mn hoofd tegen de muur gebotst. de volgende dag lag ik in een diepe coma. toen ze me hebben gecontroleert bleek ik een bloed prop van een grote sinaasappel in mn hoofd te hebben. ze hebben me gelijk geopereerd en tijdens die operatie heb ik die bijna dood ervaring gehad. ik werd in 1 keer mee getrokken een tunnel in die tunnel zag er uit ja ik verglijk het altijd met (fiets) banden die steeds groter en dikker worden. aan het einde van die tunnel stonden een rij mensen waaronder mn oma die nog niet dood was maar al wel terminaal was. en in het midden stond een jezus figuur. daar zag ik alles wat me lief was een hele lange grootte tafel met alles wat ik lekker vond, achter spelende kinderen en veel mooie zwarte paarden die galopeerend achter door het veld heen gingen. mijn oma vroeg toen aan mij waar mijn ouders waren gebleven en ik zei dat ze er niet waren en vervolgens ben ik terug gestuurt. op het moment van in de tunnel gaan en eruit komen had ik zo'n gevoel dat ik helemaal niet terug wou ik had daar alles wat ik wou, maar je kon alles wat er gebeurde niet tegen houden.
tijdens de operatie heeft mn hart stil gestaan en de doktoren zeggen dat ik dat toen waarschijnlijk heb gehad. ik had hele erge geluk gehad want na 1,5 dag kwam ik gelukkig uit de coma. ik had nml 5% tot 10% kans dat ik eruit zou komen en zou ik eruit komen dan zou ik niet veel meer kunnen. niet eten drinken praten horen zien lopen enzv. dit was mijn verhaal wel zo'n beetje heb je nog vragen dan zal ik ze wel beantwoorden.

vriendelijke groet chretienne
Reageren

Regels voor berichten