Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2003, 17:07
Davec20
Davec20 is offline
Hallo,

ik kwam een handig tooltje tegen voor de gitaristen onder ons.
Een digitale akkoorden database!
Het stond op http://ervaar.nu/akkoorden

een aanrader, ik gebruik zelf de volledige versie en werkt fijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2003, 18:14
Verwijderd
ìn guitar pro kan je die ook bekijken..
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 19:35
FaZ
FaZ is offline
Oud 11-09-2003, 19:37
reel big bram
reel big bram is offline
Citaat:
SE schreef op 11-09-2003 @ 19:14:
ìn guitar pro kan je die ook bekijken..
Guitar Pro is cool !
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 19:37
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
reel big bram schreef op 11-09-2003 @ 20:37:
Guitar Pro is cool !
nee joh !
Oud 11-09-2003, 19:38
reel big bram
reel big bram is offline
Citaat:
FaZ schreef op 11-09-2003 @ 20:37:
nee joh !
Wel ! Als je ermee overweg kan is het heel handig om dingen uit te schrijven
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 14:01
Artus
Artus is offline
of je gaat gewoon gitaar spelen
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 14:03
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
reel big bram schreef op 11-09-2003 @ 20:38:
Wel ! Als je ermee overweg kan is het heel handig om dingen uit te schrijven

Ja ik heb het al jaren, ben met 1.0 begonnen en er staan 3 à 4 tabs van me op www.mysongbook.com
Oud 12-09-2003, 14:05
DeadNation
DeadNation is offline
Idd gewoon spelen! Geen gezeik.
Oud 12-09-2003, 14:06
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Artus schreef op 12-09-2003 @ 15:01:
of je gaat gewoon gitaar spelen
Ja en dan leer je niks, 3 jaar later ben je nog steeds waardeloos en niet in staat om bijvoorbeeld te improviseren. Niet alle nrs kan je meespelen en dankzij zulke programmas kan ik de solo van wasted years van iron maiden enz.
Oud 12-09-2003, 16:54
MM2
MM2 is offline
Citaat:
FaZ schreef op 12-09-2003 @ 15:06:
Ja en dan leer je niks, 3 jaar later ben je nog steeds waardeloos en niet in staat om bijvoorbeeld te improviseren. Niet alle nrs kan je meespelen en dankzij zulke programmas kan ik de solo van wasted years van iron maiden enz.
Lul niet uit je nek man. Ik hoef dat soort domme programmas niet, en dankzij mijn meespelen met allerlei soorten muziek, kan ik ook gewoon improviseren op alles.
Oh, moet wel even vermelden dat ik ook solo's kan spelen.
Eugene's Trick Bag vind ik tot nu toe de leukste.

Zo lang je maar genoeg tijd in je spelen zet, en niet elke keer stopt zodra iets niet lukt, dan pas leer je. Plus als je iets oefent, en je kunt het niet meteen, probeer eens de volgende dag, of na een paar uur, je hersenen hebben ook tijd nodig om iets te leren.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 17:46
lifeafterdeath
lifeafterdeath is offline
Citaat:
ikke kan dankzij Guitar pro 4:

Pink Floyd - Comfortably Numb groot stuk van de solo
Iron maiden - The Clansman (4 minuut 30! )
Iron Maiden - the number of the beast
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Creeping Death

etc etc

het prog heerscht de pan uit!
Oud 12-09-2003, 17:47
lifeafterdeath
Citaat:
MM2 schreef op 12-09-2003 @ 17:54:
Lul niet uit je nek man. Ik hoef dat soort domme programmas niet, en dankzij mijn meespelen met allerlei soorten muziek, kan ik ook gewoon improviseren op alles.

Zo lang je maar genoeg tijd in je spelen zet, en niet elke keer stopt zodra iets niet lukt, dan pas leer je. Plus als je iets oefent, en je kunt het niet meteen, probeer eens de volgende dag, of na een paar uur, je hersenen hebben ook tijd nodig om iets te leren.

ga ff je mond spoelen dude
Oud 12-09-2003, 18:05
Verwijderd
cool, kan wel es handig zijn, thnx
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 18:24
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Totale onzin.
Ik speel nu al iets van 3 jaar zonder ook maar ooit enige vorm van les of theorie gehad te hebben, en ik kan zeggen dat ik toch behoorlijk aardig kan spelen. En ik kan net zo goed improviseren.
En ik ken mensen die al 5 of meer jaar les hebben en alle akkoorden uit hun kop kennen enzo, en die tien keer slechter dan mij spelen.
Dus wat je zegt slaat nergens op.
Oud 12-09-2003, 18:26
lifeafterdeath
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 12-09-2003 @ 19:24:
Totale onzin.
Ik speel nu al iets van 3 jaar zonder ook maar ooit enige vorm van les of theorie gehad te hebben, en ik kan zeggen dat ik toch behoorlijk aardig kan spelen. En ik kan net zo goed improviseren.
En ik ken mensen die al 5 of meer jaar les hebben en alle akkoorden uit hun kop kennen enzo, en die tien keer slechter dan mij spelen.
helemaal mee eens!
Oud 12-09-2003, 19:46
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Totale onzin.
Juist, ik heb 10 jaar les gehad en kan der geen ene tering van. Zowel technisch, als theoretisch, als praktisch.

da's dan wel een imo, weinig mensen delen deze mening
Oud 12-09-2003, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Totale onzin.
Dát er mensen zijn die zonder les beter kunnen spelen dan met les - en dan praten we over mensen die ongeveer even lang spelen - zegt dat weinig over het nut van les. Het kan wél zeggen dat met drie jaar elke dag spelen je meer bereikt dat vijf jaar lang met de pet er naar gooien. En aanleg speelt natuurlijk ook een rol. En hoe efficiënt je oefent.

Muziekles kan je helpen bij het aanleren van een instrument, omdat je gewoon de goede lesstof en allerlei oefeningen krijgt. Maar als je er niets mee doet, vordert het niet echt, nee.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 20:44
Custom
Custom is offline
Ik speel nooit met dergelijke programma's, soms tabs erbij, maar vaak gewoon een solo/stuk leren en onthouden door het vaak te spelen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 21:29
Verwijderd
De nummers die hier allemaal opgenoemd worden moet je gewoon op het gehoor leren spelen. TRAIN JE GEHOOR en spring niet direct naar het eerste de best tab-programma of whatever.

Ik zeg wel niet dat lessen slecht zijn. na een tijdje raak je in een sleur met wat je allemaal kan, en lessen kunnen je dan naar het volgende niveau helpen gaan (als je dat wilt tenminste)
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 13:04
Verwijderd
Ofwel: sommige mensen hebben baat bij zulke programma's, anderen niet.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 14:22
aces_high
aces_high is offline
tja om goed te leren improviseren heb je guitar pro niet nodig....maar als je een nummer letterlijk wil naspelen is guitar pro wel retehandig....vooral ook omdat je ook op een lager tempo mee kan spelen. maar je kan het natuurlijk ook zelf proberen uit te vinden. je zal de snelle solos dan nooit precies spelen hoe het origineel gespeeld wordt, maar je kan dan met een beetje oefenen bijna alles wat je hoort globaal naspelen
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 18:25
Rhinus
Rhinus is offline
Ik vind GuitarPro erg fijn. Vooral om mijn eigen verzinsels om te zetten naar iets vast zodat je niet kan vergeten hoe je 't spelde en met welke snelheid etc.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 18:27
Rhinus
Rhinus is offline
Waah. Er is een nieuwe smiley: " ".
Waarom hebben 'we' zo'n smiley nu weer nodig?
Jezus!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 13-09-2003 @ 19:27:
Waah. Er is een nieuwe smiley: " ".
Waarom hebben 'we' zo'n smiley nu weer nodig?
Jezus!
das voor de emo kids hier
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2003, 18:38
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Osiris schreef op 13-09-2003 @ 19:31:
das voor de emo kids hier
emo take over the world..just like Pinky and the Brain!
Oud 13-09-2003, 22:32
horsepills
horsepills is offline
powertab is fijner dan de rest, yeah!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 22:37
Verwijderd
Het geeft wel een handig overzicht, en het is wat makkelijker dan tabs (voor basgitaar) waar dan de notatie onder de tab staat, bijv.:
Code:
G-------------
D-------------
A-------------
E-0-0-0-0-2-3-
  Q E S S E E
Als je goed mee kan luisteren met het nummer is het wel OK, maar als je de baspartij niet eens kan horen, is het wel heel irritant. Dan bieden zulke programma's voor mij dus uitkomst.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 11:56
Rhinus
Rhinus is offline
Powertab vind ik een beetje onoverzichtelijk. GP vind ik daarom dus fijner. Maarja, dat is voor iedereen natuurlijk anders.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 15:52
Artus
Artus is offline
je kan gewoon alles op gehoor meespelen alleen kost t misschien iets meer tijd als je dr net mee begint maar als je t gewend ben heb je dr echt geen problemen mee, bas of gitaar t maakt me eerlijk gezegd weinig uit. en ja met oefenen kan je veel bereiken al is mijn luiheid juist mijn probleem. ik hoor vaak genoeg van iedereen dat ik genoeg talent heb om een goeie gitarist te zijn alleen oefen ik te weinig, omdat ik wat ik moet kunnen spelen (for the band) ook gewoon kan zonder dr veel voor te oefenen. maarja als ik maar veel oefende dan was ik nou al 10 keer beter geweest. les in gitaar is alleen in t begin ff handig vind ik dat je ff snel de basics onder de knie krijgt, maar naar mijn mening moet je later toch vooral jezelf proberen te ontwikkelen omdat je daar gewoon t meest van leert en t meest van meekrijgt

maarja das dan mijn mening
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 21:09
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
MM2 schreef op 12-09-2003 @ 17:54:

Dus jij beweert dat je zonder tablaturen even Eugene's Trick Bag kan spelen. Erg lachwekkend, zelfs Steve Vai had dat niet gekund. Dus vertel die onzin maar aan anderen. En ja, je kan veel leren met muziekluisteren, maar sommige dingen komen nu eenmaal niet zo aangevlogen.
Oud 14-09-2003, 21:11
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Totale onzin.
Muziek en talent gaan samen door het leven. Niet iedereen heeft de gave om snel muziek op te pikken en te spelen. Ik kan persoonlijk niet noten lezen, en zit wel op les, ik heb het liefst tablaturen of met de muziek meespelen. Maar ik gebruik Guitar-Pro als handig hulpmiddel, bovendien weet je dan 90% zeker dat je het goed speelt. Maar als ik je post lees dan heb je wel een hoge eigendunk van jezelf.
Oud 14-09-2003, 21:13
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
aces_high schreef op 13-09-2003 @ 15:22:
tja om goed te leren improviseren heb je guitar pro niet nodig....maar als je een nummer letterlijk wil naspelen is guitar pro wel retehandig....vooral ook omdat je ook op een lager tempo mee kan spelen. maar je kan het natuurlijk ook zelf proberen uit te vinden. je zal de snelle solos dan nooit precies spelen hoe het origineel gespeeld wordt, maar je kan dan met een beetje oefenen bijna alles wat je hoort globaal naspelen
Precies, het is om jezelf te controleren. Ik heb persoonlijk 10 keer zoveel tijd aan muziek geinvesteerd als in gitaarles, dus dat bepaalde statements die hier gemaakt worden kloppen niet helemaal.
Oud 14-09-2003, 21:14
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 13-09-2003 @ 19:25:
Ik vind GuitarPro erg fijn. Vooral om mijn eigen verzinsels om te zetten naar iets vast zodat je niet kan vergeten hoe je 't spelde en met welke snelheid etc.
Dat ook nog, het is handig en snel leesbaar.
Oud 14-09-2003, 21:16
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Linchpin schreef op 12-09-2003 @ 22:29:
De nummers die hier allemaal opgenoemd worden moet je gewoon op het gehoor leren spelen. TRAIN JE GEHOOR en spring niet direct naar het eerste de best tab-programma of whatever.

Ik zeg wel niet dat lessen slecht zijn. na een tijdje raak je in een sleur met wat je allemaal kan, en lessen kunnen je dan naar het volgende niveau helpen gaan (als je dat wilt tenminste)
Een solo van wasted years kan je niet op gehoord eventjes uit je gitaar frutselen. Zelfs mijn 45jarige gitaarleraar die in paradiso heeft gestaan en supergoed is kan dat niet.
Oud 14-09-2003, 21:17
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Artus schreef op 14-09-2003 @ 16:52:
je kan gewoon alles op gehoor meespelen alleen kost t misschien iets meer tijd als je dr net mee begint maar als je t gewend ben heb je dr echt geen problemen mee, bas of gitaar t maakt me eerlijk gezegd weinig uit. en ja met oefenen kan je veel bereiken al is mijn luiheid juist mijn probleem. ik hoor vaak genoeg van iedereen dat ik genoeg talent heb om een goeie gitarist te zijn alleen oefen ik te weinig, omdat ik wat ik moet kunnen spelen (for the band) ook gewoon kan zonder dr veel voor te oefenen. maarja als ik maar veel oefende dan was ik nou al 10 keer beter geweest. les in gitaar is alleen in t begin ff handig vind ik dat je ff snel de basics onder de knie krijgt, maar naar mijn mening moet je later toch vooral jezelf proberen te ontwikkelen omdat je daar gewoon t meest van leert en t meest van meekrijgt

maarja das dan mijn mening

Jij speelt zeker punk
Oud 14-09-2003, 22:36
Nanaki
Nanaki is offline
HOI!

Ik ben van plan om ook eens serieus te gaan beginnen met gitaar spelen, maar ik heb op het moment een beetje een geldprobleem. Gitaarlessen gaat voorlopig dus ff niet lukken denk ik. Op zich heb ik een broertje die wel redelijk wat kan, maar wil wel wat daarnaast: heeft 1 van jullie een goede (het liefst Nederlandse) site die de basics een beetje uiteenzet in verschillende lessen. Desnoods een goed boek voor beginners?

BVD
Oud 14-09-2003, 22:38
Artus
Artus is offline
Citaat:
FaZ schreef op 14-09-2003 @ 22:17:
Jij speelt zeker punk
laatste tijd wel ja

maar heb ook 6 jaar akoestisch les gehad maar dat boeie me voor geen flikker
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 14:02
Verwijderd
Nee, je hebt geen les nodig om goed te kunnen spelen. Het zit in je genen of niet. Mij zit het niet in mn genen, en zonder gitaarles was ik nooit zover gekomen als nu.
(Correctie: had ik de basis nooit gehad. Ik heb van in een band spelen véél meer geleerd.)
Mijn vriend daarentegen heeft wel de goede genen. Hij is op zijn vierde begonnen met gitaarspelen, heeft nooit één noot gelezen, weet meer van gitaartheorie dan ik, weet zelfs wat een dmin7 is en hoe je die moet spelen - ik niet, en is een van de beste gitaristen die ik ken.

Het ligt er maar net aan hoeveel talent en doorzettingsvermogen je hebt. Count me out.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 15:06
paco de taco
paco de taco is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-09-2003 @ 15:02:
en is een van de beste gitaristen die ik ken.

Het ligt er maar net aan hoeveel talent en doorzettingsvermogen je hebt. Count me out.
en hoeveel mensen je kent
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 16:48
Artus
Artus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-09-2003 @ 15:02:
weet zelfs wat een dmin7 is en hoe je die moet spelen - ik niet
wat boeit t nou of je weet hoe akkoorden heten
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 18:11
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
FaZ schreef op 14-09-2003 @ 22:11:
Muziek en talent gaan samen door het leven. Niet iedereen heeft de gave om snel muziek op te pikken en te spelen. Ik kan persoonlijk niet noten lezen, en zit wel op les, ik heb het liefst tablaturen of met de muziek meespelen. Maar ik gebruik Guitar-Pro als handig hulpmiddel, bovendien weet je dan 90% zeker dat je het goed speelt. Maar als ik je post lees dan heb je wel een hoge eigendunk van jezelf.
Ik heb het niet over of Guitar Pro een handig programma is of niet, ik heb het over jouw bewering dat je zonder les (of Guitar Pro) waardeloos speelt en niet kan improviseren.

Eigendunk..? Sinds wanneer mag iemand niet zeggen dat ie vind dat ie zelf goed kan spelen..?
Is het pas goed als ik zeg dat ik nog geen snaar fatsoenlijk kan raken...? Pff, kom op zeg.
Oud 15-09-2003, 20:44
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 15-09-2003 @ 19:11:
Ik heb het niet over of Guitar Pro een handig programma is of niet, ik heb het over jouw bewering dat je zonder les (of Guitar Pro) waardeloos speelt en niet kan improviseren.

Eigendunk..? Sinds wanneer mag iemand niet zeggen dat ie vind dat ie zelf goed kan spelen..?
Is het pas goed als ik zeg dat ik nog geen snaar fatsoenlijk kan raken...? Pff, kom op zeg.
Improvisatie leer je niet echt van Guitar-pro nee, dat moet je zelf lekker uitvogelen. Dat klopt!
Oud 15-09-2003, 20:50
Verwijderd
Citaat:
paco de taco schreef op 15-09-2003 @ 16:06:
en hoeveel mensen je kent
Ik ken zó ont-zet-tend veel mensen...

Citaat:
Artus schreef op 15-09-2003 @ 17:48:
wat boeit t nou of je weet hoe akkoorden heten
Dan weet je tenminste waar je over praat, of niet soms?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 20:54
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-09-2003 @ 21:50:
Ik ken zó ont-zet-tend veel mensen...

Dan weet je tenminste waar je over praat, of niet soms?
Ow ja, slash weet het ook niet.. en bovendien.. waarom zou je er over willen praten.
Oud 15-09-2003, 21:18
Artus
Artus is offline
helemaal mee eens
spelen met die handel
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 22:36
MM2
MM2 is offline
Citaat:
FaZ schreef op 14-09-2003 @ 22:09:
Dus jij beweert dat je zonder tablaturen even Eugene's Trick Bag kan spelen. Erg lachwekkend, zelfs Steve Vai had dat niet gekund. Dus vertel die onzin maar aan anderen. En ja, je kan veel leren met muziekluisteren, maar sommige dingen komen nu eenmaal niet zo aangevlogen.
Ahem, Steve Vai was een student van Frank Zappa, Steve moest notities maken van stukken die Zappa op dat moment had gespeeld, complete solowerken en al. Dus als hij dat kan terwijl hij er 1 keer naar luistert, dan kan ik het ook wel als ik er meer keren naar mag luisteren (heeft wel godverdomme lang geduurd). Maar dankzij dit "trainen" kan ik zowat alles wat ik hoor naspelen (tenzij het weer iets ingewikkelder word, dan moet ik een paar keer goed luisteren).
Hiermee wil ik ook niet zeggen dat ik alles kan naspelen, ik zeg alleen dat ik weet wat er gespeeld word, dat kan ik gebruiken om te oefenen om op de juiste tempo te komen (Satriani werken).
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 22:40
MM2
MM2 is offline
Nog iets, ik kan geen noten lezen, en ken alleen de standaard accoorden. Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik het wel moest kennen.
Iemand die al dit soort dingen weet, en nog geen 3 coorden achter elkaar kan spelen noem ik nou niet een genie.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 12:50
Verwijderd
Citaat:
FaZ schreef op 15-09-2003 @ 21:54:
Ow ja, slash weet het ook niet.. en bovendien.. waarom zou je er over willen praten.
Dat heb je wel eens als je in een band speelt... dat je over akkoorden moet praten. Dan is "pak eens een dmin7" iets makkelijker praten dan "en nu dat ene akkoord"
"Welk akkoord?"
"Nou, die ene van laatst. Met je ene vinger daar..."
etc.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 13:53
Artus
Artus is offline
gewoon zeggen welke positie op welke snaar
veel makkelijker
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren