Advertentie | |
|
![]() |
|
Wij hebben deze proef op school ook gebruikt. Om de snelheid bij het verlaten van de baan te berekenen gebruikten we:
h=0.5(g/(V2)) X2 (2 erachter is kwadraat) ofwel V2=0.5(g/(h)) X2 h is de hoogte waarop het balletje de baan verlaat V de snelheid op dat moment. x is de afstand waarna hij de grond raakt. ik hoop datje er iets mee kan |
![]() |
|
omdat je de valhoogte weet kan je de valtijd bereken:
b.v Sy=.5gt^2 1.4x10^-2=.5x9,81xt^2 2.8x10^-2/9.81=t^2 t=wortel(0.0028542...) t=0.053 sec. vervolgens kan je met Sx= v X t de gemiddelde snelheid tijdens vallen bereken, maar omdat je de luchtwrijving mag verwaarlozen verliest het balletje geen horizontale snelheid tijdesn het vallen, dus is die gelijk aan de snelheid op het moment dat het balletje het buisje verlaat. dus: Sx= vt 4.3x10^-2=0.053v v=4.3x10^-2/0.053 v=0.81m/s dus als je dat voor alle hoogtes heb berekend en het gemiddelde bepaald zou dat volgens mij best 0,7m/s kunnen zijn. Dit lijkt me ook wel een realistische snelheid, aangezien b.v 1.4m/s ongveer loop tempo is.
|
![]() |
|
|