Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2003, 11:08
Elektro M.J.
Elektro M.J. is offline
Ja, ik heb dit probleem dus.
Ik heb namelijk nog [heel veel] studielasturen over. Bleek dus dat ik te weinig vakken heb gekozen in mijn vrije ruimte. (vind het nogal raar dat ze me niet hebben verteld dat het noodzakelijk is om je vrije ruimte te vullen )
En ik heb dus echt geen flauw idee om dit aantal uren te vullen. Er wordt me gezegd dat ik mijn klas in iets zou kunnen lesgeven. Bijvoorbeeld dansles tijdens gym. Maar daar heb ik weinig zin in.

Heeft iemand nog ideeën?
Oud 30-09-2003, 11:14
wissie
wissie is offline
Bij ons op school ben je dan verplicht een cursus te doen, zoals fotografie of bij de schoolkrant of feestcomissie te gaan.

Ik vind het ook raar dat ze daar nu mee komen. Het lijkt mij logisch dat als je je vakken kiest, ze controleren of je genoeg studielasturen hebt in totaal.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 11:20
Elektro M.J.
Elektro M.J. is offline
Ja, de decaan heeft inderdaad gezegd dat je beter een cursus kan gaan volgen die aansluit op je loopbaan. Dus, misschien dat ik een cursus fotografie of fashiondesign kan volgen. Maar ik betwijfel het.
Ik heb dus echt ontzettend veel studielasturen over [420 slu's ).

Ja, inderdaad. Ik vind dat ze dat gelijk konden zeggen nadat we het formulier hebben ingeleverd. Want nu is het echt te laat om er een vak bij te kiezen.
Oud 30-09-2003, 11:30
wissie
wissie is offline
420 uren lijkt mij te veel om op te vullen met één cursus.

In welke klas zit je? Volgens mij zijn veel vakken in het vrije deel niet eens 420 uur. Bij mij op school iig niet.

En wat gebeurt er als je je uren niet (voldoende) aanvult?

Ik vind dat het ook de verantwoordelijkheid is van de school, om er op toe te zien dat de leerlingen niet in de problemen komen met de uren.

Ik heb ook een probleem gehad met mijn studielasturen. Ik had een vak laten vallen waarvan mijn gemiddelde cijfer te laag was om de uren mee te laten tellen, maar mijn coördinator heeft ze toch mee laten tellen, omdat ik anders die uren nooit meer zou kunnen halen, en ik geen examen zou kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 11:56
Ketjing
Ketjing is offline
ik had ook dat probleem, alleen heeft mijn school er nooit op gelet en had ik dus lekker 80 uur in 2 jaar minder
Oud 30-09-2003, 12:36
Elektro M.J.
Elektro M.J. is offline
Citaat:
wissie schreef op 30-09-2003 @ 12:30:
420 uren lijkt mij te veel om op te vullen met één cursus.

In welke klas zit je? Volgens mij zijn veel vakken in het vrije deel niet eens 420 uur. Bij mij op school iig niet.

En wat gebeurt er als je je uren niet (voldoende) aanvult?

Ik vind dat het ook de verantwoordelijkheid is van de school, om er op toe te zien dat de leerlingen niet in de problemen komen met de uren.

Ik heb ook een probleem gehad met mijn studielasturen. Ik had een vak laten vallen waarvan mijn gemiddelde cijfer te laag was om de uren mee te laten tellen, maar mijn coördinator heeft ze toch mee laten tellen, omdat ik anders die uren nooit meer zou kunnen halen, en ik geen examen zou kunnen doen.
Een gemiddelde schoolvak neemt zo'n 360 slu in beslag? Geloof ik? Ik doe 5vwo C&M.

Nou, ik heb inderdaad gehoord dat als je je slu niet volledig vult, je dan geen schoolexamen mag maken? Ik vind het echt heel erg onduidelijk, ik heb deze week een gesprek met de decaan.

Ja, inderdaad. Ze moeten al die formulieren die de leerlingen invullen wel beter moeten nakijken, en ons dan advies geven wat wel of niet kan.

Oei, echt? Da's wel beter ja!
Oud 30-09-2003, 12:49
saartjeh
saartjeh is offline
op mijn vorige school was dit dus niet eens mogelijk, maar op de school waar ik nu zit dus wel. Hier maken ze Z-uren, gwoon in de mediatheek achter de computer. Als ze op school met nix beters kunnen komen dan les geven, moet je vragen of ze je ergens kunnen plaatsen, het is nog aan t begin van t jaar en dus zou je best nog n kunnen kijken welk vak je wil. Ik zou ook nie graag les willen geven (en ik wil nog wel leraar worden) en ze kunnen je daar ook niet toe verplichten, duzz, ik zou gwoon zeggen, óf jullie plaatsten me ergens in een les óf ik maak die uren niet, is n btje hard maar dan zet je ze iig aan t werk, want reken maar dat ze dan wat ondernemen.
Oud 30-09-2003, 12:50
Elektro M.J.
Elektro M.J. is offline
Ja, ik zou op zich wel een vak erbij kunnen kiezen. Maar dan moet ik alle PTA's en opdrachten moeten maken die andere leerlingen hebben moeten doen, en dat is een beetje te veel. Ik denk dus gewoon dat ik een cursus ga volgen. Alleen ben ik bang dat dat niet echt alle slu aanvult..
Oud 30-09-2003, 13:35
Nona
Nona is offline
Bij ons moest je als je dat probleem in de 4e had in de 5e gewoon ckv2 nemen. Dat begon namelijk pas in de vijfde klas. Dan was het probleem allang opgelost.
Anders in de redactie van de schoolkrant meedoen aan een jaarlijks toneelstuk (moet je wel door de auditie komen ) of in de leerlingenraad ofzo.
Oud 30-09-2003, 13:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
ViTa schreef op 30-09-2003 @ 13:50:
Ja, ik zou op zich wel een vak erbij kunnen kiezen. Maar dan moet ik alle PTA's en opdrachten moeten maken die andere leerlingen hebben moeten doen, en dat is een beetje te veel. Ik denk dus gewoon dat ik een cursus ga volgen. Alleen ben ik bang dat dat niet echt alle slu aanvult..
kan je ook niet ergens een klacht indienen ofzo?
In ieder geval laten weten dat het absurd is dat ze d'r zo laat mee komen.
Bij ons werd in de derde iedereen op gesprek genomen om het pakket samen te stellen. Er werd dan helemaal berekend hoeveel uren je had en zodoende wist je direct dat je te weinig uren had.
Ook kregen we een boekje mee naar huis, waarin voor elk vak stond hoeveel uren het opleverde enzo.

Ik weet overigens niet welk profiel je volgt, maar mss zou je biologie 1 kunnen nemen. Dat vak volg je maar één jaar, dus dat kan nog gewoon.
Of vakken waarmee ze pas in de 5e beginnen...
Oud 30-09-2003, 14:13
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik zou zeggen, laat je school is met wat dingen komen, het is hun verantwoordelijkheid dat jij je vrije deel opvult..

zij hebben er verstand van, jij niet bepaald..
al zou ik het nog even navragen, want sinds dit jaar is het aantal verplichte uren school minder geworden.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 14:37
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
ik denk dat je nog best een vak er bij kan nemen, in halen lukt nu (nog) wel.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 15:44
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 30-09-2003 @ 15:37:
ik denk dat je nog best een vak er bij kan nemen, in halen lukt nu (nog) wel.
Dat denk ik ook
Bijvoorbeeld ec1.. Dat kan je ook gemakkelijk zelf inhalen, bij vakken als wi wordt dat een stuk moeilijker natuurlijk.
Kijk gewoon welk vak je leuk lijkt, of het mogelijk is dat te volgen en begin er zo snel mogelijk aan.. Die 420 slu's lijken me 'n beetje teveel om op te vullen met cursussen..
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 16:31
Verwijderd
Er zijn vast wel dingen waarvoor je studiebelastingsuren kan krijgen.

Misschien kan je er nog een extra vak bijnemen (CKV3, KCV, informatica), dan moet je wel wat inhalen maar dat moet nog geen probleem zijn.

Verder is het bij ons op school zat dat je voor sporten (buiten schooltijd om) 40 studiebelastingsuren krijgt, en je kan studiebelastingsuren krijgen voor muziekles.

Je kan ook extra boeken gaan lezen voor Nederlands bijvoorbeeld, bij ons als je 18 boeken ipv 12 leest krijg je 40 SBU's extra en lees je er 24 krijg je er 80 bij.

Misschien kan je meegaan op uitwisseling of excursie, daar staan ook SLU's voor.

En zo kan je nog vele dingen bedenken, bijles geven (voor geld van je desbetreffende leerling, en je kan er SBU's voor krijgen), ga een cursus doen, maak een extra PO.
Keuzes zat.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 17:00
Go
Go is offline
Ga in een commissie zitten, volg een cursus of als het nog kan volg een extra vak (bij ons begint het keuzevak maatschappijleer in de 5e klas).
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 17:12
interessant
interessant is offline
Vorig jaar ben ik mee geweest op brugklaskamp.Drie dagen, 58 studielasturen. Als begeleidster allemaal spelletjes organiseren, vraag eens na op school!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 17:19
Nika
Nika is offline
schrijf een verhaal en zeg dat het een verdieping is
ontwerp een jurk en zow, verdieping ckv
of bezoek open dagen ^0^
Reageren

Regels voor berichten