Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2003, 20:30
Philemon
Philemon is offline
Binnenkort is het weer toetsweek bij ons, volgende week namelijk. Dit is het eerste jaar dat ik in de Tweede Fase zit. Ik was op zich eerst niet gestresst maar mijn ouders hebben nu zo op mij zitten te zeuren dat ik er helemaal gek van word!! Ze hadden namelijk liever gehad dat ik al 3 weken van tevoren met leren was begonnen, ook zitten ze te zeuren dat ik NOOIT huiswerk maak, terwijl ik toch alles doe...
Ook zitten ze te zeuren dat ik minimaal een 7 gemiddeld moet halen op al mijn toetsen, zijn er 13, en dat gaat dus nooit lukken!!
Heeft iemand hier ervaring mee, of ook net zulke irritante ouders, en wat kan ik er tegen doen, want er is nu dus al super ruzie hiero...

-xxx- Laura
Oud 30-09-2003, 20:34
Verwijderd
Mijn ouders zijn ook zo van dat ik eerder moet gaan leren etc voor toetsen en voornamelijk dat ik minimaal een 7 voor alles moet staan.

Laat je ouders op dit moment even voor wat ze zijn en ga bij jezelf na : Wat kan ik? Kan ik voor alles minimaal een 7 staan? zo nee, wat kan ik dan wel staan ongeveer? Wat zijn mijn sterke vakken en wat zijn mijn minder sterke vakken? en je kan niet meer dan je best doen...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 20:47
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
vertel je ouders dat je opleiding je eigen verantwoordelijkheid en dus je eigen pakkie an is. Zo niet, dan vul je toch lekker niets in op de toets. Hoewel daar natuurlijk alleen jezelf mee hebt

Laatst gewijzigd op 30-09-2003 om 20:50.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 09:27
Snufje
Snufje is offline
Mijn ouders hebben nooit achter mij aangezeten. (gelukkig niet zeg) Ze hebben zoiets van: Als jij denkt dat je de toets kunt halen met een dag van te voren beginnen te leren, goed. Ze hebben NOOIT tegen mij gezegd: "heb je geen huiswerk?" Ze vonden dat school mijn eigen verantwoording is, pouchen helpt toch niet...

En ik ben geslaagd met zes zessen en zeven zevens, dus ze hadden ook niet hoeven pouchen....
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 09:33
lucy48
lucy48 is offline
Ik denk dat je ouders gewoon graag willen dat je het haalt en je je best doet, en daarom zeggen ze zulke dingen, maar als je straks een paar zessen hebt, zijn ze vast ook wel tevreden. Toch?
Daar had ik vroeger trouwens ook altijd last van, vooral in de tweede en derde klas enzo, dat als ik een onvoldoende haalde, het volgens mij ouders altijd kwam omdat ik er te weinig aan deed, ik mn huiswerk niet goed maakte, ik niet goed oplette in de les. En nooit eens een keer omdat ik het gewoon niet begreep ofzo.
Maar je moet je volgens mij gewoon niets van je ouders aantrekken en zevens halen omdat je het zelf wilt, en niet omdat zij het zeggen. En zessen zijn ook voldoende.
Oud 01-10-2003, 13:23
Balance
Balance is offline
mijn ouders deden in het begin wel zo, maar ik heb toen een afspraak met ze gemaakt:
ze zouden zich niet met mijn huiswerk en toetsen bemoeien zolang ik voldoendes bleef staan. Wanneer ik een onvoldoende zou krijgen (op m'n raport dus, niet voor één toets ofzo) dan verkregen ze het recht weer om te vragen of ik m'n huiswerk al af had enzo.
Daar hebben ze zich aan gehouden en ik heb dus geen last van ze.
Als ik eens een vijfje stond dan legde ik uit hoe dat kwam en of ik dacht dat ik het weer snel op kon halen en dan was 't ook weer goed
Maar probeer dus ook zo'n afspraak te maken met je ouders en benadruk dat je niet in elk vak goed kan zijn, dus dat zevens eisen voor élk vak echt teveel is gevraagd.
Oud 01-10-2003, 13:29
coffee_mug
coffee_mug is offline
vraag ze of ze hun kop willen houden, en je niet zo pushen om een 7 gemiddeld te staan, omdat je erdoor gestressed wordt en daardoor helemaal niet goed kan leren. & dat je zelf wel in kan schatten wanneer je moet gaan leren, want het lukt je al 3 jaar om toetsen te leren. (lijkt mij zo)
Oud 01-10-2003, 14:32
Philemon
Philemon is offline
Mijn ouders stellen eigenlijk die 7 omdat ik vorig jaar redelijk hoge cijfers had... had op mijn eindrapport 4 negens, 6 achten, en dan 4 zevens ofzow...
En tot dit jaar bemoeiden ze zich ook niet met mijn huiswerk..maar nu ik ineens in de Tweede Fase zit denken ze gelijk dat het in een keer moeilijker word, vooral omdat je dan ook al SE (schoolexamens) krijgt...
Ik heb ze al zitten uitleggen dat ik al mijn huiswerk heb gemaakt, en dat zij mij op deze manier alleen maar meer stressen. Maar ze willen niet luisteren die 7 gemiddeld moet ik halen..
Ik ga nu dus gewoon mijn best doen en hopen dat ik het er het beste van maak...

-xxx- laura
Oud 01-10-2003, 14:42
Verwijderd
Ik heb zelf niet van die 'vervelende' ouders, maar genoeg vrienden van mij hebben ze wel. Ik zit nu in 6 VWO, dus ik ben bijna klaar met de Tweede Fase. En nu weet ik ook wel een beetje van m'n vrienden hoe ze ermee omgaan:
De meesten hebben zich er helemaal niks van aangetrokken en gewoon gedaan wat ze zelf wilden (dus: leren wanneer ze wilden enzo), en haalden de toetsen uiteindelijk wel. Dan waren hun ouders tevreden en werden ze langzamerhand steeds soepeler. Eigenlijk wonnen ze steeds meer vertrouwen. Misschien te proberen...?
Maar er zijn er ook een paar waarvan de ouders nog steeds zo zijn. Daar valt niks aan te doen eigenlijk. Maar het ergste wat je kunt doen, is ook gaan stressen, terwijl het nergens voor nodig is. Gezien je cijfers van vorige jaren, hoef je weinig te veranderen aan je leerhouding. Laat ze dus maar praten.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 15:29
Verwijderd
Hetzelfde verhaal als topicstarter, alleen eisen ze van mij een 8 gemiddeld. Ik heb alle proefwerken de ochtend voor het proefwerk geleerd, om het tegendeel te bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 15:31
Go
Go is offline
Mijn ouders zitten gelukkig ook niet zo achter mij aan. Nu hebben we deze week toetsen. Mijn pa weet niet eens dat ik toetsen heb en mijn moeder heb ik gister vertelt dat we nu een toetsweek hebben. Ook zij vindt dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, en ze hebben dan ook nog nooit gevraagd of ik mijn huiswerk al af had (ik maakte het meestal wel).
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 15:41
desiree1986
desiree1986 is offline
Ik heb echt ernstig medelijden met je. Ik vind zelf dat, zolang je van jezelf weet dat je je best doet is t niet erg om s met een 5 of een 6 thuis te komen, je hoeft niet perfect te zijn. Maar ik vind ook wel dat als je weet dat je een 7of hoger kan halen voor iets dat je niet moet denken van 'dat lukt me toch wel' en dan een 6 halen. Zolang je vanjezelf weet dat je je ervoor inzet, vind ik dat je ouders hun kop moeten houden!!!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 15:45
kneisje
kneisje is offline
Voor ik in de tweede fase kwam had ik (in de derde dus) een 7 op mn raport, voor de rest 8en en 9ens. Mn ouders waren hierdoor behoorlijk 'verwend' en wilden dat ik op dezelfde manier verder zou gaan (waren al teleurgesteld met een 6,5 ofzo ). Maar vanaf toen werd het zoveel moeilijker (in de 4e nog niet maar in de 5e vooral)dat ik het niet vol kon houden en dat zagen ze toen zelf ook in. Vanaf toen wilden ze alleen dat ik mn best zou blijven doen. En dat werkte goed
(Alhoewel ik wel in de 5e ben blijven zitten, ondanks hard werken. Nu zit k in de 6e en willen ze alleen dat ik slaag. En ik ook duh!!)
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 16:44
Konijn
Konijn is offline
Ik had voor de Tweede Fase ook vrij hoge cijfers, maar mn ouders hebben nooit moeilijk gedaan toen dat minder werd gelukkig..
En als ik de avond van te voren nog een werktstukje in elkaar moet zetten, zeggen ze wel van heb je haar weer, begin dan ook eerder, maar ze zitten nooit achter me aan over mn huiswerk ofzo.
Ik denk ook niet dat jouw ouders jou er veel mee helpen door je 'onder druk' te zetten om een 7 te halen. Mijn ervaring is dat als je uit jezelf gaat leren dat veel beter gaat dan dat je 'voor je ouders' leert. En ik zou hier dan ook met ze over praten als ik jou was..
Reageren

Regels voor berichten