Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2003, 18:27
Denise1988
Denise1988 is offline
Waarschijnlijk wel een veelgestelde vraag maar ik zou dolgraag willen weten waarom iemand kan geloven in god, allah ofzo, ik bedoel ze moeten het allemaal zelf weten en ik zal ook niemand erom uitlachen ofzo ieder zijn eigen smaak enz...
Maar mijn buurjongen (lees: beste vriend) is op 11 jarige leeftijd overleden hoe zien jullie dat dan, want het was zijn tijd nog lang niet!!! Dat kan je gewoon niet zeggen, iemand van 11 mag gewoon niet doodgaan! En met de zin: "het meost zo zijn" laat ik me al helemaal niet afschepen want waarom moest het dan zo zijn en wat heeft "HIJ" voor recht om dat voor iemand te beslissen?????????

Ik mis mijn buurjongen heel erg en ik kan zo boos worden om de mensen die mij vertellen dat het zijn tijd was en dat het gewoon zo moest zijn

Maar ik wil wel heel graag weten hoe jullie hierover denken...

Citaat:
You were my sun You were my earth But you didn't know all the ways I loved you
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2003, 18:40
Isa
Isa is offline
hoe weet jij nou wanneer en waarom het zijn tijd was?
en ipv god te beschuldigen van een slechte wereld kan je beter door kleine dingen de wereld een betere plek maken.

glimlach en wees eerlijk en doe goed. en oordeelt niet.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 18:47
Denise1988
Denise1988 is offline
Je zegt dat ik niet kan oordelen, helemaal mee eens maar waarom god wel dan? Dat snap ik weer niet en ik ben heel vrolijk altijd maar dit vind ik gewoon zoiets oneerlijks
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:33
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Denise1988 schreef op 01-10-2003 @ 19:47:
En met de zin: "het meost zo zijn" laat ik me al helemaal niet afschepen want waarom moest het dan zo zijn en wat heeft "HIJ" voor recht om dat voor iemand te beslissen?????????
Wie zegt dat god dat doet?

Laatst gewijzigd op 01-10-2003 om 20:36.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:37
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 01-10-2003 @ 21:27:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=610715
Het gaat hier heus niet alleen om het christendom hoor
Oud 01-10-2003, 21:09
Verwijderd
Ignorance+fear
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 21:16
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 01-10-2003 @ 22:09:
Ignorance+fear
Wat een verschrikkelijk kortzichtige gedachtengang.
Oud 02-10-2003, 10:01
Verwijderd
Citaat:
dreadmanneke schreef op 01-10-2003 @ 22:16:
Wat een verschrikkelijk kortzichtige gedachtengang.
Ik had de keuze tussen een ijskoud grolschje, en lang verhaal typen. 3maal raden wat ik heb gedaan.

Maargoed, ik vind religie/christendom/godsdienst van een dergerlijk onzinnig niveau, dat ik meestal niet de moeite neem om een flinke discussie op te starten. Maar mocht je behoefte hebben, wil ik wel voor een keer een uitzondering maken.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 10:17
Verwijderd
Heerlijk Je stijgt in mijn achting, Reverend

Ik sluit me er volledig bij aan en kan volstaan met het citeren van een sig van Wawl (weet niet of hij 'm nu nog heeft):

'Religion is excellent stuff for keeping common people quiet'.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 10:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 02-10-2003 @ 11:17:
Heerlijk Je stijgt in mijn achting, Reverend
ik ben gevleid.
Citaat:

Ik sluit me er volledig bij aan en kan volstaan met het citeren van een sig van Wawl (weet niet of hij 'm nu nog heeft):

'Religion is excellent stuff for keeping common people quiet'.
en zo is het.

Misschien moeten we wel blij zijn dat religie er is...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 12:00
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 01-10-2003 @ 21:37:
Het gaat hier heus niet alleen om het christendom hoor
daar ook niet
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 12:02
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 02-10-2003 @ 11:32:

en zo is het.

Misschien moeten we wel blij zijn dat religie er is... ja dan hebben jullie als hoog intelligente personen minder last van dombo's als ons zeker?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 12:04
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 02-10-2003 @ 13:02:
Ik kijk nu al vooruit naar de toelichting die je hopelijk snel gaat geven over dees nietszeggende quote.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 12:44
Verwijderd
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 02-10-2003 @ 13:04:
Ik kijk nu al vooruit naar de toelichting die je hopelijk snel gaat geven over dees nietszeggende quote.
Is er toelichting bij nodig dan? Het is zo klaar als een klontje dat religie vooral aanslaat bij het intellectueel minder bedeelde gedeelte van de bevolking.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 13:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 02-10-2003 @ 13:44:
Is er toelichting bij nodig dan? Het is zo klaar als een klontje dat religie vooral aanslaat bij het intellectueel minder bedeelde gedeelte van de bevolking.

om Denise ff te helpen (of niet)

behalve in het christendom, met een god aan de joystick, kan je ook geloven in het Hindoeďsme of in lotsbestemming.

- Bij Hindoeďsme is het leven in feite eeuwig, iedereen reďncarneert na de dood, verder ga ik daar niet op in, kost te veel tijd.

- lotsbestemming is dat je levensloop al bij je geboorte vastligt, dat de keuzes die je maakt voor jezelf als een keuze lijken, maar in feite slechts voortkomen uit alle omstandigheden die reeds bestonden, en dat jouw keuze dus voorspelbaar was. Op die manier bekeken was de dood van jouw buurjongen onherroeppelijk en niet te voorkomen.

Dit zijn iig 2 andere visies waar je nog flink op kan nagelbijten, hopelijk ben je ermee geholpen
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 18:17
Salou
Salou is offline
Bij deze reactie laat ik de eerste post van Denise even achterwege en heb ik het alleen over het geloof zelf

Ten eerste vraag ik me af hoe geloofwaardig de bijbel wel niet is. Hoe kun je iets wat staat geschreven geloven hoe kun je denken dat als je 'volgens de leefregels' van een geschreven bron leeft, dat je dan naar de hemel gaat.

Hoe weet je dat die monniken die het verhaal hebben opgeschreven niet gewoon een verhaal hebben verzonnen net zoals Tolkien met Lord of the rings, hij heeft bijvoorbeeld ook een soort bijbel gemaakt (The Silmarillion)

Ik weet dat veel mensen hierbij zullen denken "Wat een gelul, dat heet toch geloven" Maar bij deze wil ik van de gelovigen zelf weten hoezeer ze kunnen vertrouwen op een boek.

Waarom mag je niet genieten van Alcohol of van sex voor het huwelijk,. Niet dat ik heel erg anders denk over het geloof of dat ik mensen niet in hun waarde laat. Ik heb zat vrienden die ook christelijk zijn.

Wie bepaald die regels, is het niet allemaal verzonnen.
Is het niet ooit begonnen met een groep aanhangers van een bepaald iets, en zo is het doorgelekt?
Is het niet zo dat als je ouders christelijk zijn , jij als hun kind dat vanzelfsprekend ook wordt? (meestal dan)

Het geloof gaat soms ook zň ver dat mensen geen tv mogen kijken, dat mensen geen 'heidense' dingen mogen zien, heeft god dat gewild? Is het niet een stukje angst (wat al eerder is genoemd) voor een groter iets, iets wat groter is dan jou (veel dromen (lees: nachtmerries) van mensen bestaan uit juist dit onderwerp, iets wat de mensen meer dan ook vreest.

Ik zou zelf nooit gaan geloven, waarom ergens in geloven wat nooit *echt* is aangetoond. Iets vertrouwen wat je niet eens voor 60% betrouwbaar is. Waar is god als je mensen verliest, waar is god als je het slecht hebt, waar is god als je hem nodig hebt?

Groetjes,
Edwin

P.s Deze post is niet beledigend bedoeld tegenover christenen, ik uit alleen mijn gedachten over het christendom. Als ik je toch gekwetst heb, post dan terug, of anders.. sorry..
Oud 02-10-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Hoewel ik altijd een vriendelijke gozer ben geweest, moest ik toch soms wel stiekem lachen als de nerd van de school zich in mijn omgeving wendde.

Het gaat niet om het feit dat ik in discussie wil treden met de minder bedeelden onder ons. Alleen ik vind het erg leuk om hun reacties te evaluren, en even later (onder een grolschje) in een vouw te liggen om de voorgenoemde quote.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 20:10
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Een man als Cees Dekker die de Spinozaprijs 2003 heeft gewonnen en dus beslist niet dom is is wel een christen. Hoe kan dat toch als elke christen in jouw ogen dom is?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 20:32
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Citaat:
Denise1988 schreef op 01-10-2003 @ 19:27:
Waarschijnlijk wel een veelgestelde vraag maar ik zou dolgraag willen weten waarom iemand kan geloven in god, allah ofzo, ik bedoel ze moeten het allemaal zelf weten en ik zal ook niemand erom uitlachen ofzo ieder zijn eigen smaak enz...
Twee gedachten: 1. het ligt niet in mijn hand, het ligt in Gods hand. 2. het komt wel weer goed, want het ligt in Gods hand.
Citaat:
Maar mijn buurjongen (lees: beste vriend) is op 11 jarige leeftijd overleden hoe zien jullie dat dan, want het was zijn tijd nog lang niet!!! Dat kan je gewoon niet zeggen, iemand van 11 mag gewoon niet doodgaan! En met de zin: "het meost zo zijn" laat ik me al helemaal niet afschepen want waarom moest het dan zo zijn en wat heeft "HIJ" voor recht om dat voor iemand te beslissen?????????
Het is natuurlijk verschrikkelijk dat deze mens in de bloei van zijn leven is overleden. Dit is, volgens de bijbel, het gevolg van de zondenval, die kwam nadat Adam en Eva voor het eerst zondigden. Toen kwamen er een aantal dingen in de wereld: als je werkt, zal dat moeite gaan kosten; als de vrouw een kind krijgt, zal dat pijn doen; mensen schamen zich voor hun naaktheid; maar de belangrijkste is de dood. Echter, als je gelooft dat iemand die gelooft in God, Jezus en de Heilige Geest, in de hemel aan Gods linkerhand zit, waar geen dood meer is en geen ellende meer, is dat een mooie gedachte. Zo weet ik me te herinneren dat toen mijn opa overleed, ik hem wel miste, maar ik vond het fijn voor hem dat hij niet meer in een rolstoel hoefde te zitten (want die machteloosheid, daar had hij een hekel aan) en dat hij kon zijn in de aanwezigheid van God. Je gelooft echt dat de dood het einde niet is. Vanuit een Christelijk standpunt zie je de dood heel erg anders, ook al vindt iedere Chisten het toch heel moeilijk om hun geliefde te moeten missen.
Citaat:

Ik mis mijn buurjongen heel erg en ik kan zo boos worden om de mensen die mij vertellen dat het zijn tijd was en dat het gewoon zo moest zijn
Dit is een punt waar menig Christen het ook heel moeilijk kan hebben.
Citaat:

Citaat:
Er zijn ook heel veel heel intelligente Christenen, hoor. Trouwens, ontkennen dat er meer tussen hemel en aarde is dan wij dagelijks bemerken, duidt niet op scepsis, maar op onwetendheid. Dit is dus een fout vooroordeel.
Oud 02-10-2003, 21:02
wilma_van_teven
wilma_van_teven is offline
Citaat:

Hey, het is niet per direct zeg maar de werk van God, het is gewoon een natuurlijk verschijnsel, niet dat dat minder erg zou zijn, maar ik denk niet dat God er wat mee te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-10-2003 @ 21:10:
Een man als Cees Dekker die de Spinozaprijs 2003 heeft gewonnen en dus beslist niet dom is is wel een christen. Hoe kan dat toch als elke christen in jouw ogen dom is?
Hoe kun jij nou denken dat ik daarmee op iedere Christen doel? Dat zeg en impliceer ik ook niet, ik zeg alleen dat het over het algemeen wel zo is.

Iemand als Jan Peter Balkenende is ook actief belijdend Christen, terwijl die ook bijzonder hoogleraar economie is geweest. Er bestaan zeer wel intelligente Christenen.

Daarom gebruikte ik ook het woord vooral en niet alleen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 08:29
Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik sluit me geheel aan bij r3v3 en nare man.

met als extra citaatje "I'm not a slave to a god, that doesn't exist"
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 08:44
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 02-10-2003 @ 13:04:
die komt als jij jouw nietszeggende uitspraak gaat toelichten
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 09:06
eefjeefje
eefjeefje is offline
[QUOTE]Salou schreef op 02-10-2003 @ 19:17:

Ten eerste vraag ik me af hoe geloofwaardig de bijbel wel niet is. Hoe kun je iets wat staat geschreven geloven hoe kun je denken dat als je 'volgens de leefregels' van een geschreven bron leeft, dat je dan naar de hemel gaat.

waarschijnlijk denk jij dat je door het volgen van allerlei regels in de hemel komt maar dat is niet het geval. Op die regels ga ik wel even in bij jouw stukje over sex&alcohol.

Hoe weet je dat die monniken die het verhaal hebben opgeschreven niet gewoon een verhaal hebben verzonnen net zoals Tolkien met Lord of the rings, hij heeft bijvoorbeeld ook een soort bijbel gemaakt (The Silmarillion) dat verhaal is niet opgeschreven door monniken maar door ooggetuigen. De monniken hebben gediscuseerd over wat wel en niet in dé bijbel komt. En ik vertrouw erop dat God hen daarbij inzicht heeft gegeven want die zal Zijn eigen boek niet door een clubje monniken laten verneuken.

Ik weet dat veel mensen hierbij zullen denken "Wat een gelul, dat heet toch geloven" Maar bij deze wil ik van de gelovigen zelf weten hoezeer ze kunnen vertrouwen op een boek. het is zeker geen gelul. Ik snap je vragen heel goed, ik had ze zelf ook voor ik bekeerd ben. Jij gaat uit van de bijbel als hét geloof. Ik ga uit van God, die heeft de bijbel geschreven. Ik vertrouw niet op een boek, maar op het woord van God.

Waarom mag je niet genieten van Alcohol dat mag best, snap niet waar je dat vandaan haalt of van sex voor het huwelijk,. dat is je eigen keuze. Mensen denken vaak dat zo'n regel je garantie voor een plaatsje in de hemel is. Maar alleen het geloof in Jezus kan je tot de hemel brengen. Als je in hem gelooft ben je zeker weten welkom bij God. En of je je aan die regels houdt is jouw verantwoordelijkheid. God geeft die regels alleen niet omdat Hij je zo graag iets wil verbieden, Hij geeft ze omdat Hij verder kan kijken dan de menselijke neus lang is. Hij geeft ze omdat Hij weet dat het beter en mooier voor je is seks tot na het huwelijk te bewaren.

Wie bepaald die regels, is het niet allemaal verzonnen. God bedenkt de regels. Je moet het je zo voorstellen: God maakte de mens, als maker van iets weet je zelf natuurlijk heel goed hoe er het best mee om kan worden gegaan. God ziet álles. Hij deelt eigenlijk datgene wat Hij ziet met ons. Hij geeft ons regels om ons gelukkiger te maken. Of we die regels volgen is onze verantwoordelijkheid. Maar als je echt in God en Jezus gelooft wil je je er vaak gewoon aan houden. En de regeld zijn niet heel zwaar ofzo. Niet moorden, niet stelen, niet liegen etc.
Is het niet ooit begonnen met een groep aanhangers van een bepaald iets, en zo is het doorgelekt? Nee het is begonnen met God. Er is nooit een periode geweest waarin het geloof in God er niet was. Omdat Hij er altijfd is geweest.
Is het niet zo dat als je ouders christelijk zijn , jij als hun kind dat vanzelfsprekend ook wordt? (meestal dan) Absoluut niet. Velen noemen zich nog christen uit gewoonte maar zijn het eigenlijk helemaal niet. Ik zie om me heen dat bijna niemand van de christelijk opgevoede kinderen later zelf voor het christendom kiest. De mensen die ik als Christen ken zijn meestal bekeert. Wat je ook ziet is dat mensen christelijk zijn opgevoed, zo rond de puberteit zijn afgehaakt en nu zich bekeren.

Het geloof gaat soms ook zň ver dat mensen geen tv mogen kijken, dat mensen geen 'heidense' dingen mogen zien, heeft god dat gewild? Is het niet een stukje angst (wat al eerder is genoemd) voor een groter iets, iets wat groter is dan jou (veel dromen (lees: nachtmerries) van mensen bestaan uit juist dit onderwerp, iets wat de mensen meer dan ook vreest. je pakt nu een ingewikkeld onderwerp. God zegt in de bijbel dat hetgeen voor de één geen kwaad kan voor de ander slecht is. Hij zegt dat bijvoorbeeld bij wijn drinken: de een kan rustig een wijntje drinken terwijl de ander er duizelig en vervelend van wordt. Dan is het beter voor nummer twee het niet te doen. Eigenlijk heel logisch, daar is iedereeen het wel mee eens.
Maar ook sommige tv programma's, muziek etc. heeft op de één meer invloed op de ander. Een vriendin van mij kan rustig een middagje naar metallica luisteren. Ik vind het ook mooie muziek maar merk dat ik druk in mijn hoofd wordt. Dan is het voor mij verstandiger er niet naar te luisteren. Maar er staat ook ergens in Romeinen dat de ene christen de andere niet beoordelen mag op de regels die Hij stelt omdat iedere christen zo'n regel stelt uit eer voor God. Ik zelf denk zo'n regel niet nodig te hebben maar heb alle respect voor mensen die dat bewust wel doen.

Ik zou zelf nooit gaan geloven, dat weet je nooit waarom ergens in geloven wat nooit *echt* is aangetoond. Iets vertrouwen wat je niet eens voor 60% betrouwbaar is. Waar is god als je mensen verliest, waar is god als je het slecht hebt, waar is god als je hem nodig hebt? vraag het Hem eens
[QUOTE]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2003, 09:27
JaZzmiN
JaZzmiN is offline
Citaat:

Ik begrijp jouw verdriet, en ik weet ook hoe je je voelt , heb ook zoiets. Maar ik ben dus wčl een gelovige.
Waarom ik geloof? Ben zo opgegroeid, van thuis zeg maar, en later, na een bepaalde leeftijd kun je zelf kiezen, wel of niet geloven, maar ik heb er houvast aan.

Je zegt: wat heeft "HIJ" voor recht om dat voor iemand te beslisseN??
Als gelovige geloof ik er in dat God degene is die ons heeft geschapen, dus ook het "recht" heeft om aan ons leven een einde te maken.

In jouw situatie, je beste vriend is overleden, kan ik je wel begrijpen dat je zo denkt. Maar kun je zelf wel eigenlijk bepalen wanneer je doodgaat...?
Jah, zelfwoord maybe, maar is dat wel een oplossing? En het lukt niet altijd bij iedereen.

En nog om een beetje beleefd te zijn; Gecondoleerd, en veel sterkte ermee!!
Oud 03-10-2003, 10:50
Verwijderd
Die reactie van eefjeefje is nou precies waar ik me zo gruwelijk aan kan ergeren bij gelovigen. Nooit eens met argumenten komen. Altijd alleen maar vage onzin uitkramen als 'daar kom je zelf wel achter', 'dat moet je Hem vragen' of 'dat snap je pas als je gelooft'.

Snappen jullie gelovigen nou niet dat dat gewoon cirkelredeneringen zijn? Het hele Christelijke geloof staat vól met inconsistenties, interne tegenstrijdigheden en cirkelredenaties en jullie willen het gewoon niet zien.

Kijk, ik geloof best dat Jezus bestaan heeft, dat hij een goed mens en een groot leraar was en dat de Bijbel op punten een verslag is van bepaalde historische gebeurtenissen. Dat hij mensen duidelijk wilde maken dat er ook andere dingen waren dan constant elkaars koppen in te slaan met bijltjes en knuppels. Hij wilde mensen naastenliefde en tolerantie bijbrengen. Dat vind ik prima.

Deze vraag is al zovaak gesteld en nooit heb ik er een bevredigend antwoord op gekregen van een gelovige. Waarom hebben jullie nou toch de persoon van een God nodig? Waarom kunnen jullie niet gewoon leven naar de geest van de Bijbel, die naastenliefde, tolerantie, liefde, mededogen etcetera uitdraagt? Ik probeer me ook aan die normen te houden, maar ik doe dat niet omdat ik bang ben dat ik anders niet in de hemel kom.

Dát is nou juist waarom gelovigen zo dom zijn: ze leven die normen uit het geloof niet na omdat ze zélf overtuigd zijn van de juistheid ervan, maar omdat ze bang zijn anders niet in de hemel te komen, of om een slechte gelovige te zijn. Pappen en nathouden, heet dat, opium voor het volk is het ook wel genoemd. Een sterk mens heeft geen strenge, bestraffende en oordelende God nodig om zijn leven in te richten naar normen van mededogen en naastenliefde. Het zijn de slappelingen die anders van het 'straight and narrow' pad afdwalen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 11:03
Verwijderd
[QUOTE]eefjeefje schreef op 03-10-2003 @ 10:06:
[B][QUOTE]Salou schreef op 02-10-2003 @ 19:17:

*knip*
kmoest even van God zeggen dat Hij zich op dit moment rot lacht om jou

ja dat moest echt van Hem!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 11:50
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2003 @ 11:50:
Die reactie van eefjeefje is nou precies waar ik me zo gruwelijk aan kan ergeren bij gelovigen. tja, sorry dan...kwil je niet irriteren
Nooit eens met argumenten komen. Altijd alleen maar vage onzin uitkramen als 'daar kom je zelf wel achter' wanneer zei ik dat? , 'dat moet je Hem vragen' dat kun je altijd proberen toch? of 'dat snap je pas als je gelooft'. wanneer zei ik dat?

Snappen jullie gelovigen nou niet dat dat gewoon cirkelredeneringen zijn? Het hele Christelijke geloof staat vól met inconsistenties, interne tegenstrijdigheden en cirkelredenaties en jullie willen het gewoon niet zien. oost Indisch blind zeker?
Als je met argumenten komt wil ik er wel op ingaan hoor...no problem.

Kijk, ik geloof best dat Jezus bestaan heeft, dat hij een goed mens en een groot leraar was en dat de Bijbel op punten een verslag is van bepaalde historische gebeurtenissen. Dat hij mensen duidelijk wilde maken dat er ook andere dingen waren dan constant elkaars koppen in te slaan met bijltjes en knuppels. Hij wilde mensen naastenliefde en tolerantie bijbrengen. Dat vind ik prima. blij dat te horen

Deze vraag is al zovaak gesteld niet aan mij en nooit heb ik er een bevredigend antwoord op gekregen van een gelovige. vraag jezelf eens hoe onbevooroordeeld jij luister, en ik geef toe dat veel gelovigen (misschien ikzelf ook) niet zo goed kunnen uitleggen
Waarom hebben jullie nou toch de persoon van een God nodig? niet alleen wij, ook jij
Waarom kunnen jullie niet gewoon leven naar de geest van de Bijbel, die naastenliefde, tolerantie, liefde, mededogen etcetera uitdraagt? ik doe m'n uiterste best joh
Ik probeer me ook aan die normen te houden, maar ik doe dat niet omdat ik bang ben dat ik anders niet in de hemel kom. ik ook niet! Ik wéét dat ik in de hemel kom omdat ik geloof. Ik wil die dingen doen om goed te zijn voor anderen. Dat is zo'n misverstand dat christenen dingen móeten doen om in de hemel te komen maar dan kan het toch nooit oprecht zijn?

Dát is nou juist waarom gelovigen zo dom zijn: en aan dit soort uitspraken kan ik me dus ergeren, ik wil met alle plezier iets met je delen en ik snap je vragen best. Maar als dit je insteek is is voor mij het gesprek al afgelopen. Want wat ik nu ook zeg jij beroept je altijd op mijn domheid. Zo kun je me dus mooi onschadelijk maken
ze leven die normen uit het geloof niet na omdat ze zélf overtuigd zijn van de juistheid ervan, maar omdat ze bang zijn anders niet in de hemel te komen,of om een slechte gelovige te zijn. dat is zo'n grote onzin, anders kan ik het niet zeggen. Als er mensen zijn voor wie dit geldt is het onmogelijk dat ze christelijk zijn en vanuit de bijbel leven.
Pappen en nathouden, heet dat, opium voor het volk is het ook wel genoemd. Een sterk mens heeft geen strenge, bestraffende en oordelende God nodig om zijn leven in te richten naar normen van mededogen en naastenliefde. Het zijn de slappelingen die anders van het 'straight and narrow' pad afdwalen. ik ben het hoer tótaal niet mee eens. Bestraffende en oordelende God? Heb je de bijbel gelezen? Weet je wat het inhoudt? Jij schrijft met zoveel ergenis, teleurstelling, bijna haat...waarom? Is jou ooit iets aangedaan? Vertel eens hoe je zo overtuigt kunt zijn van de slechtheid en domheid van de gelovige mens.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 15:56
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2003 @ 11:50:

(1) Die reactie van eefjeefje is nou precies waar ik me zo gruwelijk aan kan ergeren bij gelovigen. Nooit eens met argumenten komen. Altijd alleen maar vage onzin uitkramen als 'daar kom je zelf wel achter', 'dat moet je Hem vragen' of 'dat snap je pas als je gelooft'.
moet je eens verder surfen over f&l. Daar zijn aardig wat argumenten gepost.
Citaat:

Snappen jullie gelovigen nou niet dat dat gewoon cirkelredeneringen zijn? Het hele Christelijke geloof staat vól met inconsistenties, interne tegenstrijdigheden en cirkelredenaties en jullie willen het gewoon niet zien.
Of jij wilt ze zien. Ik heb er wel een paar gezien, maar vanuit het 'bijbels jargon', waar jij (neem ik aan) niet mee op bent gegroeid, kun je er al een heleboel verklaren. ik ken er, om precies te zijn, één. Dat vind ik netjes voor een heel dik boek.
Citaat:

Kijk, ik geloof best dat Jezus bestaan heeft, dat hij een goed mens en een groot leraar was en dat de Bijbel op punten een verslag is van bepaalde historische gebeurtenissen. Dat hij mensen duidelijk wilde maken dat er ook andere dingen waren dan constant elkaars koppen in te slaan met bijltjes en knuppels. Hij wilde mensen naastenliefde en tolerantie bijbrengen. Dat vind ik prima.

Deze vraag is al zovaak gesteld en nooit heb ik er een bevredigend antwoord op gekregen van een gelovige.
(2) Waarom hebben jullie nou toch de persoon van een God nodig? Waarom kunnen jullie niet gewoon leven naar de geest van de Bijbel, die naastenliefde, tolerantie, liefde, mededogen etcetera uitdraagt? Ik probeer me ook aan die normen te houden, maar ik doe dat niet omdat ik bang ben dat ik anders niet in de hemel kom.
Je gelooft niet omdat je in de hemel wil komen. Dat was in ieder geval niet de reden dat ik ging geloven.
Citaat:

(3). Dát is nou juist waarom gelovigen zo dom zijn: ze leven die normen uit het geloof niet na omdat ze zélf overtuigd zijn van de juistheid ervan, maar omdat ze bang zijn anders niet in de hemel te komen, of om een slechte gelovige te zijn. Pappen en nathouden, heet dat, opium voor het volk is het ook wel genoemd. (4) Een sterk mens heeft geen strenge, bestraffende en oordelende God nodig om zijn leven in te richten naar normen van mededogen en naastenliefde. Het zijn de slappelingen die anders van het 'straight and narrow' pad afdwalen.
(1) Wil je argumenten? Bijvoorbeeld dat het oude testament voor 95% nog authentiek is? Dat kun je bijvoorbeeld opmaken uit het feit dat de Joodse schriftgeleerden bijna overdreven voorzichtig met hun schriften omgingen, gedurende duizenden jaren. Ook kun je dat opmaken uit het feit dat het oude testament van de joden in Samaria, dat volstrekt zelfstandig is overgeleverd, voor 99% overeenkomt met het Joodse oud-testament? Heb je al eens gehoord van de dode-zee rollen, die, op één na, alle boeken van het oude testament bevatten, en die de betrouwbaarheid van ons oude testament bevestigen? Al eens gehoord van Flavius Josephus, de Jood die bevestigt wat er in onze evangelieen geschreven staat? Of Tacitus, die bevestigt dat 'het verderfelijke bijgeloof' ontstaan is nadat Jezus onder Pontius Pilatus was vermoord? Wist je al dat er zeer waarschijnlijk een zonsverduistering was op het tijdstip dat Jezus stierf, wat de evangelieen ook al zeggen? Ook was er een aparte sterrenactiviteit rond de tijd van Jezus geboorte, die erg goed te zien moet zijn geweest in Israel en dus ook voor de drie wijzen uit het Oosten. Ik wil erop wijzen dat de banen van sterren enz. exact terug te rekenen zijn.
Trouwens, over die evangelieen: het staat vast dat de apostelen die APART hebben opgeschreven, en tóch zijn ze met elkaar in overeenstemming. De apostelen wilden ook sterven voor hun geloof; dat zouden ze niet gedaan hebben als ze het hele gebeuren hadden verzonnen. Dit is ook het geval met de vroege Moslims, maar die hadden niet zelf de Islam 'verzonnen', terwijl de apostelen dat wel gedaan moeten hebben. Ook is de zondvloed bewezen (uit geologisch onderzoek) en er zijn veel volksverhalen over de hele wereld heen die het hebben over een man die het met een enorme boot overleefd had.
(2) Er was eens een filosoof (ik geloof Rousseau) die zei: "er is genoeg licht voor degene die zien wíl". Zo kun je heel veel wonderen om je heen zien, die wij eigenlijk voor normaal aannemen. Je kunt ze echter ook typeren als gewoon (ik denk hierbij aan het genezen van een wond, of de geboorte van een baby). Je gelooft niet omdat je het nodig hebt. ik ken namelijk het verhaal van mijn leraar Frans, die zei dat hij ooit eens gezegd had tegen God: 'ik wil nu eens weten of U er bent.' Op datzelfde moment kwam er een bliksem uit de hemel die vlakbij hem insloeg (het onweerde niet!). Zo heeft iedere Christen wel een paar van dat soort dingen, die van God komen, en een van de dingen die je leert als je Christen wordt, is dat er geen toeval bestaat.
(3) Sommige regels hebben wel degelijk zin. Mijn oom en tante hebben inderdaad geen tv, maar dat doen ze niet omdat dat zogenaamd van de bijbel zou moeten, maar omdat ze veel liever een boek lezen dan voortdurend naar die bagger op de buis moeten kijken. Dat ze dan ook goede programma's niet kijken, nemen ze voor lief.
(4) Christenen zijn niet zwak. Sommige Christenen komen pas in tijden van ziekte tot geloof. Maar dat is toch logisch? Als je dood gaat gaan, dan maak je je pas zorgen over wat er ná de dood is. (Wanneer je echter tot geloof komt, maakt niet uit, en dat staat duidelijk in het verhaal van de verloren zoon).

't is op zich een heel mooi geloof.

Laatst gewijzigd op 03-10-2003 om 15:58.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 19:25
Verwijderd
Ik geloof in een god . Ik geloof in de hemel . Je kan god zien als iemand die mensen afpakt . Maar ook als iemand , die mensen naar een mooiere plek brengt .

Ik geloof in de hemel . Omdat , ik dan weet , dat mensen . Zoals dan jou buurjongen . Mijn ex . In goede handen zijn . En dat kan een fijn gevoel zijn .

Zolang ik god 'prijs' , kan ik ook bij hem klagen .

En inderdaad , het is erg als mensen jong dood gaan , maar misschien moest het inderdaad zo zijn . God kiest zelf een tijdstip uit , naar mijn mening , wanneer mensen aarde mogen verlaten . (Tenzij men zelf het heft in handen neemt)

Misschien , juist , als je gelooft , kan je eerder vrede hebben met de dingen die gebeuren . Mensen die van je 'afgepakt' worden . Etc .
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 21:11
Roxann
Roxann is offline
Mensen geloven om de waarheid niet te moeten zien.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 14:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 03-10-2003 @ 10:06:
God maakte de mens.
Nee, het is andersom. De mens schiep het idee van God om zo een verklaring te kunnen geven voor de dingen die om hem heen gebeurden. Iedere religie is gebaseerd op de veronderstelling dat er een of meerdere goden (afhankelijk van het soort religie) bestaan, om zo een verklaring te geven voor alles wat er gebeurt. Wat dat betreft is het bestaan van een godheid of van meerdere godheden niet meer dan een hypothese. Dit is iets wat door veel gelovigen helaas nogal eens over het hoofd wordt gezien.
Oud 06-10-2003, 16:08
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 05-10-2003 @ 15:30:
Nee, het is andersom. De mens schiep het idee van God om zo een verklaring te kunnen geven voor de dingen die om hem heen gebeurden. Iedere religie is gebaseerd op de veronderstelling dat er een of meerdere goden (afhankelijk van het soort religie) bestaan, om zo een verklaring te geven voor alles wat er gebeurt. Wat dat betreft is het bestaan van een godheid of van meerdere godheden niet meer dan een hypothese. Dit is iets wat door veel gelovigen helaas nogal eens over het hoofd wordt gezien.
En wat geloof jij dan als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 16:09
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Roxann schreef op 03-10-2003 @ 22:11:
wat is de waarheid?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:50
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 06-10-2003 @ 17:08:
En wat geloof jij dan als ik vragen mag?
Ik ben niet gelovig in religieuze zin, ondanks het feit dat ik Rooms-Katholiek ben opgevoed, maar ik geloof wel in het goede in de mens. Ik ga weliswaar nog steeds naar de kerk, maar dat is louter uit traditie en heeft niets met het geloof als zodanig te maken.
Om ook maar even op je vraag "wat is de waarheid" in te gaan: er bestaat niet zoiets als een absolute waarheid. Wat jij bijvoorbeeld als waarheid beschouwt (of meent te beschouwen) kan totaal afwijken van wat volgens anderen de waarheid is.
Oud 06-10-2003, 18:06
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 05-10-2003 @ 15:30:
Juist en over een paar honderd jaar is de mens een stuk verder en dan lachen ze om die gekke christenen van vroeger. Net als met de griekse godsdienst (dat heet nu al mythologie) en al die anderen
Oud 06-10-2003, 18:14
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 06-10-2003 @ 18:50:
Ik ben niet gelovig in religieuze zin, ondanks het feit dat ik Rooms-Katholiek ben opgevoed, maar ik geloof wel in het goede in de mens. Ik ga weliswaar nog steeds naar de kerk, maar dat is louter uit traditie en heeft niets met het geloof als zodanig te maken. okee! maar je gelooft dus verder helemaal niet dat er meer is tussen hemel en aarde?
Om ook maar even op je vraag "wat is de waarheid" in te gaan: er bestaat niet zoiets als een absolute waarheid. Wat jij bijvoorbeeld als waarheid beschouwt (of meent te beschouwen) kan totaal afwijken van wat volgens anderen de waarheid is. dat kan wel zo zijn maar ik ging ff in op roxann die zei dat ik geloof omdat ik de waarheid niet wil zien dus vroeg ik me ff af welke vreselijke waarheid mijn zieltje niet aan kan
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:15
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 06-10-2003 @ 19:06:
Juist en over een paar honderd jaar is de mens een stuk verder en dan lachen ze om die gekke christenen van vroeger. Net als met de griekse godsdienst (dat heet nu al mythologie) en al die anderen
zeiden 6000 jaar geleden vast ook....geloof je echt dat het christendom ooit zal stoppen?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:17
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
ja, als de mens alles kan verklaren is het afgelopen met het christendom als zijnde godsdienst en dan wordt het een levensbeschouwing
jammergenoeg maak ik dat niet meer mee maargoed
Oud 06-10-2003, 18:19
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Roxann schreef op 03-10-2003 @ 22:11:
Dit vind ik dus echt bullshit. Mijn moeder, oma, tante en oom zijn allemaal in korte tijd overleden. Ik heb de waarheid in moeten zien, of ik dat nou wilde of niet. Ik zag de waarheid in en geloofde in God. Gaat bij mij toch erg goed samen eigk...
Oud 06-10-2003, 19:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 06-10-2003 @ 19:14:
okee! maar je gelooft dus verder helemaal niet dat er meer is tussen hemel en aarde?
Ik geloof in ieder geval niet in een absolute godheid als je dat bedoelt. Voor mij bestaat God alleen als hypothese.
Citaat:
eefjeefje schreef op 06-10-2003 @ 19:14:
dat kan wel zo zijn maar ik ging ff in op roxann die zei dat ik geloof omdat ik de waarheid niet wil zien dus vroeg ik me ff af welke vreselijke waarheid mijn zieltje niet aan kan
Ik weet dat jouw vraag "wat is de waarheid" aan roxann gericht was, maar mogelijk gaat hij uit van het idee dat God niet bestaat, zodat hij die opmerking maakte.
Wat je vraag of het christendom ooit zal stoppen betreft: ik denk niet dat dat het geval zal zijn, maar het is wel zo dat christenen zich meestal niet bewust zijn van het feit dat het bestaan van God niet meer dan een idee is en verder niets. Religie is in die zin net zo hypothetisch als welke wetenschap dan ook.
Oud 07-10-2003, 16:05
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 06-10-2003 @ 20:38:
Ik geloof in ieder geval niet in een absolute godheid als je dat bedoelt. Voor mij bestaat God alleen als hypothese. okee, dat was ff m'n vraag

Ik weet dat jouw vraag "wat is de waarheid" aan roxann gericht was, maar mogelijk gaat hij uit van het idee dat God niet bestaat, zodat hij die opmerking maakte. ja dat denk ik ook, maar dan vind ik het nog te gewaagd om met 'de waarheid' te gaan strooien. Als je namelijk suggereert dat een anders bang is voor de waarheid neem ik aan dat je zelf die waarheid wel denkt te kennen en érkennen
Wat je vraag of het christendom ooit zal stoppen betreft: ik denk niet dat dat het geval zal zijn, maar het is wel zo dat christenen zich meestal niet bewust zijn van het feit dat het bestaan van God niet meer dan een idee is en verder niets. Religie is in die zin net zo hypothetisch als welke wetenschap dan ook. ik ben blij met die laatste zin. Maar ik denk niet dat je dat allemaal zo makkelijk kunt zeggen omdat je niet dezelfde beleving hebt als een christen. Ik ervaar iets waar ik niet onderuit kan.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 18:22
p-chez
p-chez is offline
Mensen geloven in een god omdat ze iemand nodig hebben om voor ons onverklaarbare gebeurtenissen aan af te schrijven.
Religies zijn voor een groot deel gebaseerd op bijgeloof. Iedereen was ontzettend bijgelovig in de tijd dat al die verhalen verzonnen werden.

Ik geloof dan ook niet in een god, en niet in het lot.

Naar mijn idee: alles gebeurt.
Oud 07-10-2003, 18:38
Roxann
Roxann is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 06-10-2003 @ 17:09:
wat is de waarheid?
de pijnlijke realiteit.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 18:40
Roxann
Roxann is offline
Citaat:
Miss Helena schreef op 06-10-2003 @ 19:19:
Dit vind ik dus echt bullshit. Mijn moeder, oma, tante en oom zijn allemaal in korte tijd overleden. Ik heb de waarheid in moeten zien, of ik dat nou wilde of niet. Ik zag de waarheid in en geloofde in God. Gaat bij mij toch erg goed samen eigk...
Jij gelooft nog steeds in God? ook al heeft hij al die dierbaren van je weggenomen.
Als God een beschermer en een algoed wezen is waarom doet hij dan zo'n vreselijke dingen?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 18:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 07-10-2003 @ 17:05:
ja dat denk ik ook, maar dan vind ik het nog te gewaagd om met 'de waarheid' te gaan strooien. Als je namelijk suggereert dat een anders bang is voor de waarheid neem ik aan dat je zelf die waarheid wel denkt te kennen en érkennen
Het is inderdaad tamelijk gewaagd om het begrip waarheid te pas en te onpas te gebruiken, vandaar dat ik daar zelf dan ook zeer terughoudend in ben.

Citaat:
ik ben blij met die laatste zin. Maar ik denk niet dat je dat allemaal zo makkelijk kunt zeggen omdat je niet dezelfde beleving hebt als een christen.
Juist omdat ik een andere beleving heb dan een christen kan ik dat wel, ook al komt dit misschien vreemd op je over. Ik ben in mijn denken sterk op exactheid en logica gericht. Bovendien weet ik, sinds ik me 10 jaar geleden in wetenschapsfilosofie begon te verdiepen, dat er verschillende opvattingen kunnen bestaan die misschien niet met elkaar verenigbaar zijn, maar desondanks toch naast elkaar kunnen bestaan. Zo'n verzameling opvattingen werd door de inmiddels overleden filosoof Thomas S. Kuhn een paradigma genoemd, en het kenmerk van een paradigma is dat het bepaalt hoe iemand naar een bepaalde situatie kijkt. Jij gaat uit van het paradigma "bestaan van God", terwijl ik weer van een ander paradigma uit ga, en dus heel anders tegen bepaalde zaken aan kijk dan jij.

Citaat:
Ik ervaar iets waar ik niet onderuit kan.
Misschien zou je dat wel kunnen als je anders tegen bepaalde dingen aan zou kijken dan je nu doet.
Oud 07-10-2003, 20:34
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 07-10-2003 @ 19:45:
Het is inderdaad tamelijk gewaagd om het begrip waarheid te pas en te onpas te gebruiken, vandaar dat ik daar zelf dan ook zeer terughoudend in ben.

Juist omdat ik een andere beleving heb dan een christen kan ik dat wel, ook al komt dit misschien vreemd op je over. Ik ben in mijn denken sterk op exactheid en logica gericht. Bovendien weet ik, sinds ik me 10 jaar geleden in wetenschapsfilosofie begon te verdiepen, dat er verschillende opvattingen kunnen bestaan die misschien niet met elkaar verenigbaar zijn, maar desondanks toch naast elkaar kunnen bestaan. Zo'n verzameling opvattingen werd door de inmiddels overleden filosoof Thomas S. Kuhn een paradigma genoemd, en het kenmerk van een paradigma is dat het bepaalt hoe iemand naar een bepaalde situatie kijkt. Jij gaat uit van het paradigma "bestaan van God", terwijl ik weer van een ander paradigma uit ga, en dus heel anders tegen bepaalde zaken aan kijk dan jij.ik kan hier inkomen wat je nu zegt. Maar bedoel je dan dat alles niet waar is of dat alles wel waar is of dat datgene dat jij zegt waar is maar dat ik daar nog achter moet komen... volg je me nog?

Misschien zou je dat wel kunnen als je anders tegen bepaalde dingen aan zou kijken dan je nu doet. ja maar juist omdat ik op een bepaalde manier tegen dingen aankijk heb ik deze ervaringen...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 20:35
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Roxann schreef op 07-10-2003 @ 19:40:
Jij gelooft nog steeds in God? ook al heeft hij al die dierbaren van je weggenomen.
Als God een beschermer en een algoed wezen is waarom doet hij dan zo'n vreselijke dingen?
God is niet een synoniem voor leven. Dat is een grote denkfout. Het leven is wreed ja, het leven is soms kut. Maar God doet dat niet. Ik geloof ook niet in uitspraken als 'Zo heeft God het gewild, het was zijn tijd etc'.
Ik geloof helemaal niet dat God heeft gewild dat een 8 jarig kind verongelukt. Maar het gebeurt, zo is het leven.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 20:36
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Roxann schreef op 07-10-2003 @ 19:38:
de pijnlijke realiteit.
wat is er zo pijnlijk aan de realiteit? Wat ís de realiteit?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten