Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 01-10-2003 om 20:36. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maargoed, ik vind religie/christendom/godsdienst van een dergerlijk onzinnig niveau, dat ik meestal niet de moeite neem om een flinke discussie op te starten. Maar mocht je behoefte hebben, wil ik wel voor een keer een uitzondering maken. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Misschien moeten we wel blij zijn dat religie er is... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() om Denise ff te helpen (of niet) behalve in het christendom, met een god aan de joystick, kan je ook geloven in het Hindoeďsme of in lotsbestemming. - Bij Hindoeďsme is het leven in feite eeuwig, iedereen reďncarneert na de dood, verder ga ik daar niet op in, kost te veel tijd. - lotsbestemming is dat je levensloop al bij je geboorte vastligt, dat de keuzes die je maakt voor jezelf als een keuze lijken, maar in feite slechts voortkomen uit alle omstandigheden die reeds bestonden, en dat jouw keuze dus voorspelbaar was. Op die manier bekeken was de dood van jouw buurjongen onherroeppelijk en niet te voorkomen. Dit zijn iig 2 andere visies waar je nog flink op kan nagelbijten, hopelijk ben je ermee geholpen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Bij deze reactie laat ik de eerste post van Denise even achterwege en heb ik het alleen over het geloof zelf
Ten eerste vraag ik me af hoe geloofwaardig de bijbel wel niet is. Hoe kun je iets wat staat geschreven geloven hoe kun je denken dat als je 'volgens de leefregels' van een geschreven bron leeft, dat je dan naar de hemel gaat. Hoe weet je dat die monniken die het verhaal hebben opgeschreven niet gewoon een verhaal hebben verzonnen net zoals Tolkien met Lord of the rings, hij heeft bijvoorbeeld ook een soort bijbel gemaakt (The Silmarillion) Ik weet dat veel mensen hierbij zullen denken "Wat een gelul, dat heet toch geloven" Maar bij deze wil ik van de gelovigen zelf weten hoezeer ze kunnen vertrouwen op een boek. Waarom mag je niet genieten van Alcohol of van sex voor het huwelijk,. Niet dat ik heel erg anders denk over het geloof of dat ik mensen niet in hun waarde laat. Ik heb zat vrienden die ook christelijk zijn. Wie bepaald die regels, is het niet allemaal verzonnen. Is het niet ooit begonnen met een groep aanhangers van een bepaald iets, en zo is het doorgelekt? Is het niet zo dat als je ouders christelijk zijn , jij als hun kind dat vanzelfsprekend ook wordt? (meestal dan) Het geloof gaat soms ook zň ver dat mensen geen tv mogen kijken, dat mensen geen 'heidense' dingen mogen zien, heeft god dat gewild? Is het niet een stukje angst (wat al eerder is genoemd) voor een groter iets, iets wat groter is dan jou (veel dromen (lees: nachtmerries) van mensen bestaan uit juist dit onderwerp, iets wat de mensen meer dan ook vreest. Ik zou zelf nooit gaan geloven, waarom ergens in geloven wat nooit *echt* is aangetoond. Iets vertrouwen wat je niet eens voor 60% betrouwbaar is. Waar is god als je mensen verliest, waar is god als je het slecht hebt, waar is god als je hem nodig hebt? Groetjes, Edwin P.s Deze post is niet beledigend bedoeld tegenover christenen, ik uit alleen mijn gedachten over het christendom. Als ik je toch gekwetst heb, post dan terug, of anders.. sorry..
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het gaat niet om het feit dat ik in discussie wil treden met de minder bedeelden onder ons. Alleen ik vind het erg leuk om hun reacties te evaluren, en even later (onder een grolschje) in een vouw te liggen om de voorgenoemde quote. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Iemand als Jan Peter Balkenende is ook actief belijdend Christen, terwijl die ook bijzonder hoogleraar economie is geweest. Er bestaan zeer wel intelligente Christenen. Daarom gebruikte ik ook het woord vooral en niet alleen. |
![]() |
|
[QUOTE]Salou schreef op 02-10-2003 @ 19:17:
Ten eerste vraag ik me af hoe geloofwaardig de bijbel wel niet is. Hoe kun je iets wat staat geschreven geloven hoe kun je denken dat als je 'volgens de leefregels' van een geschreven bron leeft, dat je dan naar de hemel gaat. waarschijnlijk denk jij dat je door het volgen van allerlei regels in de hemel komt maar dat is niet het geval. Op die regels ga ik wel even in bij jouw stukje over sex&alcohol. Hoe weet je dat die monniken die het verhaal hebben opgeschreven niet gewoon een verhaal hebben verzonnen net zoals Tolkien met Lord of the rings, hij heeft bijvoorbeeld ook een soort bijbel gemaakt (The Silmarillion) dat verhaal is niet opgeschreven door monniken maar door ooggetuigen. De monniken hebben gediscuseerd over wat wel en niet in dé bijbel komt. En ik vertrouw erop dat God hen daarbij inzicht heeft gegeven want die zal Zijn eigen boek niet door een clubje monniken laten verneuken. Ik weet dat veel mensen hierbij zullen denken "Wat een gelul, dat heet toch geloven" Maar bij deze wil ik van de gelovigen zelf weten hoezeer ze kunnen vertrouwen op een boek. het is zeker geen gelul. Ik snap je vragen heel goed, ik had ze zelf ook voor ik bekeerd ben. Jij gaat uit van de bijbel als hét geloof. Ik ga uit van God, die heeft de bijbel geschreven. Ik vertrouw niet op een boek, maar op het woord van God. Waarom mag je niet genieten van Alcohol dat mag best, snap niet waar je dat vandaan haalt ![]() Wie bepaald die regels, is het niet allemaal verzonnen. God bedenkt de regels. Je moet het je zo voorstellen: God maakte de mens, als maker van iets weet je zelf natuurlijk heel goed hoe er het best mee om kan worden gegaan. God ziet álles. Hij deelt eigenlijk datgene wat Hij ziet met ons. Hij geeft ons regels om ons gelukkiger te maken. Of we die regels volgen is onze verantwoordelijkheid. Maar als je echt in God en Jezus gelooft wil je je er vaak gewoon aan houden. En de regeld zijn niet heel zwaar ofzo. Niet moorden, niet stelen, niet liegen etc. Is het niet ooit begonnen met een groep aanhangers van een bepaald iets, en zo is het doorgelekt? Nee het is begonnen met God. Er is nooit een periode geweest waarin het geloof in God er niet was. Omdat Hij er altijfd is geweest. Is het niet zo dat als je ouders christelijk zijn , jij als hun kind dat vanzelfsprekend ook wordt? (meestal dan) Absoluut niet. Velen noemen zich nog christen uit gewoonte maar zijn het eigenlijk helemaal niet. Ik zie om me heen dat bijna niemand van de christelijk opgevoede kinderen later zelf voor het christendom kiest. De mensen die ik als Christen ken zijn meestal bekeert. Wat je ook ziet is dat mensen christelijk zijn opgevoed, zo rond de puberteit zijn afgehaakt en nu zich bekeren. Het geloof gaat soms ook zň ver dat mensen geen tv mogen kijken, dat mensen geen 'heidense' dingen mogen zien, heeft god dat gewild? Is het niet een stukje angst (wat al eerder is genoemd) voor een groter iets, iets wat groter is dan jou (veel dromen (lees: nachtmerries) van mensen bestaan uit juist dit onderwerp, iets wat de mensen meer dan ook vreest. je pakt nu een ingewikkeld onderwerp. God zegt in de bijbel dat hetgeen voor de één geen kwaad kan voor de ander slecht is. Hij zegt dat bijvoorbeeld bij wijn drinken: de een kan rustig een wijntje drinken terwijl de ander er duizelig en vervelend van wordt. Dan is het beter voor nummer twee het niet te doen. Eigenlijk heel logisch, daar is iedereeen het wel mee eens. Maar ook sommige tv programma's, muziek etc. heeft op de één meer invloed op de ander. Een vriendin van mij kan rustig een middagje naar metallica luisteren. Ik vind het ook mooie muziek maar merk dat ik druk in mijn hoofd wordt. Dan is het voor mij verstandiger er niet naar te luisteren. Maar er staat ook ergens in Romeinen dat de ene christen de andere niet beoordelen mag op de regels die Hij stelt omdat iedere christen zo'n regel stelt uit eer voor God. Ik zelf denk zo'n regel niet nodig te hebben maar heb alle respect voor mensen die dat bewust wel doen. Ik zou zelf nooit gaan geloven, dat weet je nooit ![]() [QUOTE] |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Waarom ik geloof? Ben zo opgegroeid, van thuis zeg maar, en later, na een bepaalde leeftijd kun je zelf kiezen, wel of niet geloven, maar ik heb er houvast aan. Je zegt: wat heeft "HIJ" voor recht om dat voor iemand te beslisseN?? Als gelovige geloof ik er in dat God degene is die ons heeft geschapen, dus ook het "recht" heeft om aan ons leven een einde te maken. In jouw situatie, je beste vriend is overleden, kan ik je wel begrijpen dat je zo denkt. Maar kun je zelf wel eigenlijk bepalen wanneer je doodgaat...? Jah, zelfwoord maybe, maar is dat wel een oplossing? En het lukt niet altijd bij iedereen. En nog om een beetje beleefd te zijn; Gecondoleerd, en veel sterkte ermee!!
|
Verwijderd
|
Die reactie van eefjeefje is nou precies waar ik me zo gruwelijk aan kan ergeren bij gelovigen. Nooit eens met argumenten komen. Altijd alleen maar vage onzin uitkramen als 'daar kom je zelf wel achter', 'dat moet je Hem vragen' of 'dat snap je pas als je gelooft'.
Snappen jullie gelovigen nou niet dat dat gewoon cirkelredeneringen zijn? Het hele Christelijke geloof staat vól met inconsistenties, interne tegenstrijdigheden en cirkelredenaties en jullie willen het gewoon niet zien. Kijk, ik geloof best dat Jezus bestaan heeft, dat hij een goed mens en een groot leraar was en dat de Bijbel op punten een verslag is van bepaalde historische gebeurtenissen. Dat hij mensen duidelijk wilde maken dat er ook andere dingen waren dan constant elkaars koppen in te slaan met bijltjes en knuppels. Hij wilde mensen naastenliefde en tolerantie bijbrengen. Dat vind ik prima. Deze vraag is al zovaak gesteld en nooit heb ik er een bevredigend antwoord op gekregen van een gelovige. Waarom hebben jullie nou toch de persoon van een God nodig? Waarom kunnen jullie niet gewoon leven naar de geest van de Bijbel, die naastenliefde, tolerantie, liefde, mededogen etcetera uitdraagt? Ik probeer me ook aan die normen te houden, maar ik doe dat niet omdat ik bang ben dat ik anders niet in de hemel kom. Dát is nou juist waarom gelovigen zo dom zijn: ze leven die normen uit het geloof niet na omdat ze zélf overtuigd zijn van de juistheid ervan, maar omdat ze bang zijn anders niet in de hemel te komen, of om een slechte gelovige te zijn. Pappen en nathouden, heet dat, opium voor het volk is het ook wel genoemd. Een sterk mens heeft geen strenge, bestraffende en oordelende God nodig om zijn leven in te richten naar normen van mededogen en naastenliefde. Het zijn de slappelingen die anders van het 'straight and narrow' pad afdwalen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens, over die evangelieen: het staat vast dat de apostelen die APART hebben opgeschreven, en tóch zijn ze met elkaar in overeenstemming. De apostelen wilden ook sterven voor hun geloof; dat zouden ze niet gedaan hebben als ze het hele gebeuren hadden verzonnen. Dit is ook het geval met de vroege Moslims, maar die hadden niet zelf de Islam 'verzonnen', terwijl de apostelen dat wel gedaan moeten hebben. Ook is de zondvloed bewezen (uit geologisch onderzoek) en er zijn veel volksverhalen over de hele wereld heen die het hebben over een man die het met een enorme boot overleefd had. (2) Er was eens een filosoof (ik geloof Rousseau) die zei: "er is genoeg licht voor degene die zien wíl". Zo kun je heel veel wonderen om je heen zien, die wij eigenlijk voor normaal aannemen. Je kunt ze echter ook typeren als gewoon (ik denk hierbij aan het genezen van een wond, of de geboorte van een baby). Je gelooft niet omdat je het nodig hebt. ik ken namelijk het verhaal van mijn leraar Frans, die zei dat hij ooit eens gezegd had tegen God: 'ik wil nu eens weten of U er bent.' Op datzelfde moment kwam er een bliksem uit de hemel die vlakbij hem insloeg (het onweerde niet!). Zo heeft iedere Christen wel een paar van dat soort dingen, die van God komen, en een van de dingen die je leert als je Christen wordt, is dat er geen toeval bestaat. (3) Sommige regels hebben wel degelijk zin. Mijn oom en tante hebben inderdaad geen tv, maar dat doen ze niet omdat dat zogenaamd van de bijbel zou moeten, maar omdat ze veel liever een boek lezen dan voortdurend naar die bagger op de buis moeten kijken. Dat ze dan ook goede programma's niet kijken, nemen ze voor lief. (4) Christenen zijn niet zwak. Sommige Christenen komen pas in tijden van ziekte tot geloof. Maar dat is toch logisch? Als je dood gaat gaan, dan maak je je pas zorgen over wat er ná de dood is. (Wanneer je echter tot geloof komt, maakt niet uit, en dat staat duidelijk in het verhaal van de verloren zoon). 't is op zich een heel mooi geloof.
Laatst gewijzigd op 03-10-2003 om 15:58. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik geloof in een god . Ik geloof in de hemel . Je kan god zien als iemand die mensen afpakt . Maar ook als iemand , die mensen naar een mooiere plek brengt .
Ik geloof in de hemel . Omdat , ik dan weet , dat mensen . Zoals dan jou buurjongen . Mijn ex . In goede handen zijn . En dat kan een fijn gevoel zijn . Zolang ik god 'prijs' , kan ik ook bij hem klagen . En inderdaad , het is erg als mensen jong dood gaan , maar misschien moest het inderdaad zo zijn . God kiest zelf een tijdstip uit , naar mijn mening , wanneer mensen aarde mogen verlaten . (Tenzij men zelf het heft in handen neemt) Misschien , juist , als je gelooft , kan je eerder vrede hebben met de dingen die gebeuren . Mensen die van je 'afgepakt' worden . Etc . |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Om ook maar even op je vraag "wat is de waarheid" in te gaan: er bestaat niet zoiets als een absolute waarheid. Wat jij bijvoorbeeld als waarheid beschouwt (of meent te beschouwen) kan totaal afwijken van wat volgens anderen de waarheid is.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Wat je vraag of het christendom ooit zal stoppen betreft: ik denk niet dat dat het geval zal zijn, maar het is wel zo dat christenen zich meestal niet bewust zijn van het feit dat het bestaan van God niet meer dan een idee is en verder niets. Religie is in die zin net zo hypothetisch als welke wetenschap dan ook.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Mensen geloven in een god omdat ze iemand nodig hebben om voor ons onverklaarbare gebeurtenissen aan af te schrijven.
Religies zijn voor een groot deel gebaseerd op bijgeloof. Iedereen was ontzettend bijgelovig in de tijd dat al die verhalen verzonnen werden. Ik geloof dan ook niet in een god, en niet in het lot. Naar mijn idee: alles gebeurt.
||
Citaat:
Als God een beschermer en een algoed wezen is waarom doet hij dan zo'n vreselijke dingen? |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik geloof helemaal niet dat God heeft gewild dat een 8 jarig kind verongelukt. Maar het gebeurt, zo is het leven. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
Waarom geloof jij? DBZ | 88 | 07-08-2009 17:32 | |
Geloof bestaat uit minstens twee aannames poepdrol | 19 | 21-08-2005 17:18 | |