Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2003, 16:21
Orion16
Orion16 is offline
Is dit wel verstandig, om de ventilator van de voeding eruit te slopen? Omdat een Pentium 180 erg weinig koeling nodig heeft... Een processorfan zit dr wel op maar die is bijna onhoorbaar gelukkig. En omdat er nogal wat kabels in de weg zitten en de voeding eigenlijk richting cd-rom speler zijn lucht blaast, heeft dat wel zin en is het ok als ik de voedingsfan eruit sloop ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2003, 16:33
M@rco
M@rco is offline
Nou ja... het lijkt mij dat die fan er niet voor niets zit
Oud 04-10-2003, 16:42
Verwijderd
Je bedoelt een Pentium Pro 180 MHz? Een gewone Pentium op 180 MHz heeft nooit bestaan namelijk (tenzij het gaat om een Pentium-MMX Overdrive 180).

Wat heeft trouwens het weghalen van de voedingsfan te maken met de koeling van de processor? De processorfan moet je er natuurlijk niet afhalen. De voedingsfan zit er ook niet voor niets, die koelt de heatsinks van de vermogenstransistoren in de voeding. Als je die eruit haalt wordt het zootje snel oververhit: er wordt behoorlijk wat vermogen omgezet in een voeding.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 16:49
Orion16
Orion16 is offline
Nee geen pro, ik moet zeggen dat het een 150mhz is die gewoon op 180mhz draait (60*2.5)

Gewoon in Socket 7 voetje.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 17:22
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-10-2003 @ 17:42:
Je bedoelt een Pentium Pro 180 MHz? Een gewone Pentium op 180 MHz heeft nooit bestaan namelijk (tenzij het gaat om een Pentium-MMX Overdrive 180).

Wat heeft trouwens het weghalen van de voedingsfan te maken met de koeling van de processor? De processorfan moet je er natuurlijk niet afhalen. De voedingsfan zit er ook niet voor niets, die koelt de heatsinks van de vermogenstransistoren in de voeding. Als je die eruit haalt wordt het zootje snel oververhit: er wordt behoorlijk wat vermogen omgezet in een voeding.

Dus de voedingsfan koelt in feite niet zozeer het systeem maar de voeding zelf? Jammer.. dat zoek ik een stille voeding anders
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 17:31
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Er bestaan silentmaxx voedingen zonder ventilator.. 350 Watt, mooi groot koellichaam aan de achterkant..

Het nadeel, zoals met zoveel, is de prijs. 150 euro op eBay. 200 euro in de winkel zo ongeveer.
Oud 04-10-2003, 17:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
fanloos hoeft toch ook weer niet. Gewoon een superstile fan op 5V of 7V, dan heb je je doel bereikt met 20dBA.
Oud 04-10-2003, 18:26
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 04-10-2003 @ 18:31:
Er bestaan silentmaxx voedingen zonder ventilator.. 350 Watt, mooi groot koellichaam aan de achterkant..

Het nadeel, zoals met zoveel, is de prijs. 150 euro op eBay. 200 euro in de winkel zo ongeveer.
dus je wilt een 350 watt ATX voeding op een pentium 150 met AT moederbord aansluiten?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 18:26
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-10-2003 @ 18:41:
fanloos hoeft toch ook weer niet. Gewoon een superstile fan op 5V of 7V, dan heb je je doel bereikt met 20dBA.
wat nou superstille fan? je plaatst een weerstandje van zo'n 60 ohm tussen ertussen en je bereikt hetzelfde doel..
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 18:54
Orion16
Orion16 is offline
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik niks wil uitgeven voor die ouwe bak, t wordt een linux-pc (zie mijn thread bij software) en aangezien d'r op mn werk nog veel incomplete pc's staan die denk ik een stillere voedingsfan hebben.... @ enlightenment de aansluiting van zo'n voedingsfan is dat allemaal universeel? Is gewoon allemaal AT ook de voedingen in die oude pc's op mn werk.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 19:40
Verwijderd
Nee, de aansluiting van een ventilator in een voeding is niet universeel. 80mm casefans hebben natuurlijk een standaard 3-pins Molex connector, maar de aansluiting van een fan in de voeding is in principe eigen ontwerp van de fabrikant die alleen op díe PCB hoeft te passen. De kans dat het een non-standaardaansluiting is, is aanwezig. Maar je kunt natuurlijk wel een Molex-stekkertje kopen en die er zelf aan prutsen.

Een voeding zonder fan laten draaien is overigens een érg slecht idee, maar dat is al gezegd. Zet er anders gewoon een potmetertje tussen, kun je 'm nog regelen ook
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 11:00
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
]{ing schreef op 04-10-2003 @ 19:26:
dus je wilt een 350 watt ATX voeding op een pentium 150 met AT moederbord aansluiten?
leuk klusje lijkt me
Oud 06-10-2003, 01:37
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
]{ing schreef op 04-10-2003 @ 19:26:
Het is wel mogelijk, met wat aanpassingen
Maar ik was aangenaam verrast dat dat soort dingen bestonden, kan het wel niet betalen, maar ala.

't is gewoon niet zo'n slim idee om de fan eruit te halen, terwijl het een geschakelde voeding is, en de voeding berekend is op het gebruik van een ventilator. Anders hadden ze wel grotere koellichamen op de regulatoren gestoken. Bij zo'n silentmaxx geval hangt er een hele bak metaal uit, en er zit een heatpipe in. Dat hebben ze niet voor niets gedaan.

En zo'n potmetertje van een euro of 2 is al zat om mee te kloten. En als dat teveel werk is, ga je over op waterkoeling, leg die voeding gewoon in een emmer met koud water.
Reageren

Regels voor berichten