Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2003, 14:36
Verwijderd
iemand mailde mij

Citaat:
Probeer wel alvast zelf te bedenken wat voor soort hulp je wilt. Alleen gesprekken of ook je lichaam erbij betrekken.Dan kun je denken aan bijvoorbeeld bio-energetica therapie of haptonomie (werkt vaak erg goed bij mensen die snijden)
Een combinatie kan natuurlijk ook.
maar weet iemand wat dat bio-energetica therapie of haptonomie inhoud?

daar ben ik wel benieuwd naar...

iemand er ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2003, 14:43
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
hmm, volgens mij heeft mijn moeder haptonomie gedaan ofzo.ze vertelde dr nooit zoveel over.. weet dus eigenlijk ook niet wat het inhoud... wel is het haar goed bevallen als k dr dan een keer wat over hoorde was het positief...

Haptonomie

kuzz

Laatst gewijzigd op 07-10-2003 om 14:45.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 14:45
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Wat is haptonomie?
De haptonomie is een wetenschap die de wetmatigheden van het menselijke gevoelsleven bestudeert. Zij legt zich daarbij in het bijzonder toe op het beschrijven van al datgene wat een rol speelt in de tussen-menselijke affectieve verhoudingen, communicatie, interacties en relaties en het overdragen en beleefbaar maken hiervan in scholing en begeleiding.

In haar praktische toepassing is de haptonomie geen geneeswijze of therapie maar een benaderingswijze die binnen elk beroep van de welzijns- of gezondheidszorg te integreren is. Op basis van deze integratie kan men vanuit haptonomische optiek zicht krijgen op de aangeboden problematiek, het mogelijk ontstaan ervan en wat de mens vanuit persoonlijke vermogens en mogelijkheden daaraan zelf kan doen.
Deze begeleidingsvorm wil mensen onder meer laten ontdekken hoe zij zelf keuzes kunnen maken, richting kunnen geven aan en daar zelf verantwoordelijkheid voor kunnen nemen en dragen. Het appèl op de eigen vermogens en mogelijkheden en het actief participeren is daarom essentieel binnen een haptonomische begeleiding.
Beetje moeilijk omschreven misschien, er staat ook niet
echt wat er precies gedaan wordt, zal zo ff verder kijken...

(kan die iemand niet uitleggen wat het was, lijkt me niet
dat iemand zomaar een idee oppert zonder te weten wat
het is ed...?)
Citaat:
Hoe verloopt de therapie?

De haptotherapeut helpt om meer zicht op jezelf te krijgen, de blokkades voelbaar te maken, de oorsprong ervan te achterhalen zodat je ermee aan de gang kunt gaan. Het eerste dat de therapeut, van je vraagt is een aantal kenmerkende dingen van jezelf te noemen. Daarna wordt de ruimtelijke positie bepaald. Met andere woorden: Hoe zit jij er nu bij? Krimp je in of richt je je op als de therapeut je benadert en wat doet je dat? Voelt de linkerkant anders dan de rechterkant en wat merk je daarvan? Daarna volgt verkenning van de rug, waarbij de therapeut van alles kan voelen en de client ook, bijvoorbeeld waar dit gevoel stroef loopt. Daarbij is de communicatie tussen therapeut en client belangrijk. Op grond van deze gegevens wordt een behandelplan opgesteld in aansluiting met de hulpvraag. De behandeling is gericht op herstel van de relatie tussen jouw wezenskenmerken en je directe omgeving. Oude, niet meer functionele patronen in je gedrag leer je te vervangen door gedragingen waar je op dat moment meer plezier en profijt van hebt.
Dit is wel een duidelijke site erover, denk ik...

Citaat:
Bio-Energetica
Oefeningen om spanningen op te lossen, spontaniteit te ontwikkelen en levensvreugde dynamisch te ervaren. Bio-energetica, een alternatieve therapie die in de veertiger jaren vooral in Amerika een hoge vlucht nam, is oorspronkelijk ontwikkeld voor het verlichten van psychische problemen. Bij gevoelens van angst, onvermogen tot lief-hebben, prikkelbaarheid, teneergeslagenheid, innerlijke leegte e.d. kunnen bio-energetische oefeningen aanmerkelijk verlichting brengen. Maar ook aan lichamelijke klachten en kwalen, in het bijzonder voor die welke uit psychische problemen zijn ontstaan, blijkt bio-energetica een aanzienlijk steentje te kunnen bijdragen. Het is verbluffend, hoe duidelijk de oefeningen hun nut bewijzen bij b.v. gesukkel met lenden- of halswervels, maag- en darmkwalen, problemen met de bloeddruk, sexuele en gynaecologische stoornissen, spanningshoofdpijn en spierkrampen.
Citaat:
Bio-energetica - een vorm van lichaamswerk

Bio-energetica is een van de vormen van energetisch lichaamswerk, waarbij de taal van het lichaam wordt gebruikt om problemen van de geest te helpen oplossen. Door middel van oefeningen - ademhaling, geluid en beweging - wordt contact gemaakt met spanning in het lichaam, waardoor deze ervaren kan worden en daardoor kan veranderen.

*knip*

"Het is een therapeutische techniek om de persoon te helpen met terugkomen in het lichaam en zoveel mogelijk te laten genieten van het leven in het lichaam. Soms helpt het om een Bio-energetica oefening te doen om de cliënt meer in contact met haar/zijn energie te brengen. "
http://64.106.163.233/keyword.asp?key=31
http://www.schors.nl/book/hofr3108.html
http://www.haptonomie.com/page12.html
http://www.angelfire.com/me4/Steunpu...aptonomie.html

Nja, heb even rondgekeken dus, misschien kan je er wat mee...

Laatst gewijzigd op 07-10-2003 om 14:53.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 15:04
Verwijderd
Quiana tnx!

mja.. ik heb het al gemailt aan die persoon dus dan krijg ik vast ook zo iets terug... maar dat duurt meestal eventjes en ik was toch wel heel benieuwd!

tnx!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten