Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Speedfan kan alleen SMART-sensoren uitlezen en bovendien heeft niet elke schijf die. Mijn Maxtor D740X van 40 GB heeft ze bijvoorbeeld wel maar mijn 120 GB WD1200JB niet. Bovendien, die sensoren veranderen helemaal niet - of de schijf nou idle is of drie uur non-stop stressed is, de SMART-temperatuur blijft altijd keurig op 48 staan (wat me dus een belachelijke, foute waarde lijkt).
De handmatige methode is gewoon het beste. Laat je schijf een paar uur aanstaan en geef 'm eens flink op z'n donder, verplaats wat grote bestanden enzo. Als-ie na langdurig normaal gebruik niet te warm is (dat is subjectief, maar dat voel je wel) is het goed. Hij mag op zich ook best warm worden, als-ie maar niet ronduit heet wordt - met heet bedoel ik hier dus echt dat je 'm niet lekker meer kunt aanraken. Let overigens ook goed op dat je schijven niet trillen. Ernstige vibraties van de schijf kunnen de levensduur ook verkorten en zorgen er ook voor dat-ie warmer wordt. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Helaas, ze zal toch rechtopstaan geplaatst worden. Het gaat moeilijk anders. Anders wordt het echt proppen in mijn kast. Als ik ze recht plaats, kan ik ze mooi naast de andere zetten, en is alles netjes en proper.
Ik ga me wel zo'n fannetje halen om erop te zetten denk ik. Kan iemand misschien nog eens vlug eventjes in het kort uitleggen wat ik moet gaan halen, en hoe ik het er vlug moet in plaatsen ? Het wordt m'n aller eerste keer ![]() ![]() |
![]() |
|
En casefan zie er zo uit:
![]() Als je een willekeurige computerwinkel binnenstapt en vraagt naar een casefan zullen ze in 9 van de 10 gevallen hiermee komen aanzetten. Kost 4 euro ofso. In sommige kasten kun je deze speciaal vóór je harde schijven plaatsen, zodat de koele lucht eroverheen blaast. Waarschijnlijk is dat bij jou niet het geval, en zul je zelf ff creatief moeten doen met ijzerdraad/plakband/pritstift ( ![]() ![]()
|
Ik bedoelde eigenlijk eerder van waar ik de stroom moet halen en waar ik die stroomkabeltjes op moet aansluiten.
Ik weet best wel hoe een casefan eruit ziet, en origineel zijn is wel in trek tegenwoordig. Voor die HD te plaatsen ben ik beugels moeten gaan halen waar ik zelf nog stukken heb moeten liggen afzagen, bijvijlen, ... Was wel leuk prutswerk eigenlijk ![]() |
![]() |
|
Sorry, had het dan verkeerd opgevat.
![]() Elke casefan heeft een stroomconnectortje, vaak ziet deze er als volgt uit: klikkie, plaatje is wat groot. Die aansluiting zit vaak op je moederbord. Daarnaast zijn sommige casefans 'gewoon' uitgerust met een Molex connector, dus zo eentje die ook in je HDD's gaan. Als je het ziet wijst het zich ook eigenlijk wel vanzelf, kan nauwelijks misgaan. ![]() Creatief prutten met hardware is idd grappig, ik heb maanden gecomputerd met een voeding die in twee 5.25" sloten zat; stroomkabel ging vóórin de PC. ![]()
|
Verwijderd
|
Zo'n casefan weegt niks en vanwege het lage toerental wekt hij ook niet veel trillingen op. Je kunt dus eventueel als je geen andere definitieve mogelijkheid hebt, die fan vastzetten met dubbelzijdig plakband. Dat spul plakt als een tiet en houdt makkelijk een casefan op zijn plaats.
Het snoer kun je aansluiten op een driepin-aansluiting op het moederbord, maar het zou kunnen dat dat snoertje niet lang genoeg is. In dat geval moet je een verlengstukje kopen, dat zal vast bij je computerzaak te krijgen zijn. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|