Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2003, 21:19
Kawouter
Kawouter is offline
Ik ben eindelijk na veel wikken en wegen en overpeinzen dan toch maar tot actie over gegaan en heb nu een tweede HD bijstoken. (lees: ik ben iemand die totaal niet kan beslissen en uiteindelijk dan toch maar de oh zo moeilijk keuze heeft genomen niet flauw te doen en gewoon die HD erbij te steken, maar dit geheel ter zijde uiteraard )

Nu, die twee HD's staan vanvoor in den bak, rechtop, nogal dicht tegen elkaar, en ze zijn/worden nogal warm? Wanneer wordt dit te warm en hoe kan ik dit nagaan ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2003, 21:47
unpopular
unpopular is offline
het is meestal zo hoe koeler hoe beter. Lagere tempratuur verlengt de levens duur van de harddisk.
als het zeer doet aan je handen als je het aanraakt zit je te warm
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 21:54
NielZ
NielZ is offline
Het is btw beter om je HDD's plat neer te leggen/hangen, als dit mogelijk is.

Verder sluit ik me aan bij Unpopular; ze mogen 'lekker' warm worden, zodra het onplezierig wordt (dus 20 sec doet pijn) is het niet goed.
Offtopic: Geldt dat laatste trouwens ook voor een heatsink van een videokaart?
Oud 08-10-2003, 23:15
Verwijderd
Zoals gezegd, de temperatuur van een harde schijf is een glijdende schaal. Het is niet een kwestie van werken-of-niet, zoals bij een processor, het is een simpele kwestie van hoe koeler je HD wordt, hoe langer hij meegaat.

Twee harde schijven tegen elkaar monteren is nooit een goed idee, dan kunnen ze hun warmte niet kwijt. In principe moet je de meeste harde schijven (behalve 10.000 rpm-SCSI schijven) zonder actieve koeling kunnen gebruiken, tenminste wanneer ze redelijk 'ruim' gemonteerd zijn en er genoeg ruimte is voor airflow. De warmte mag niet blijven hangen. Ik koel zelf mijn 120 Gb-WD1200JB met een 80x80 casefan, dan computer ik net iets geruster
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 08:38
Kawouter
Kawouter is offline
Ah, dan zal ik misschien die tweede HD toch maar beter plat leggen, denk wel dat dat gaat, 'k moet nog eens kijken.

En voor de goede werking dan toch maar best een klein fanneke opzetten of zo ?
Wat en hoe zou ik dan moeten hebben. Tis een 80gb HD en een 40 GB. En hoe placeerde dat nu weer in de kast ?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 08:43
IceManX
IceManX is offline
Gebruik es speedfan, en kijk hoe warm die schijven worden. Als ze stressed niet boven de 40 uitkomen is er echt niks aan de hand.

Ik heb onder elke schijf een HD koelertje met 2 fans hangen, die komen nu amper boven de 20 uit.
Oud 09-10-2003, 08:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
NielZ schreef op 08-10-2003 @ 22:54:
Het is btw beter om je HDD's plat neer te leggen/hangen, als dit mogelijk is.

Verder sluit ik me aan bij Unpopular; ze mogen 'lekker' warm worden, zodra het onplezierig wordt (dus 20 sec doet pijn) is het niet goed.
Offtopic: Geldt dat laatste trouwens ook voor een heatsink van een videokaart?
Hier sluit ik me bij aan. Gewoon simpel casefannetje tegen aan laten blazen, vastzetten met tape ofzo. Sommige kasten kun je casefan monteren voor het 3½ rek waar je HDDs in kunnen, dat is pas .

En dat van de menselijke pijngrens (die zo tegen de 45-50 graden ligt): ja dat geldt ook voor heatsinks. Als een goede heatsink 45 graden is, is je "die temp" 55 en je transistors zo'n 70-75 graden.
Oud 09-10-2003, 10:15
Verwijderd
Speedfan kan alleen SMART-sensoren uitlezen en bovendien heeft niet elke schijf die. Mijn Maxtor D740X van 40 GB heeft ze bijvoorbeeld wel maar mijn 120 GB WD1200JB niet. Bovendien, die sensoren veranderen helemaal niet - of de schijf nou idle is of drie uur non-stop stressed is, de SMART-temperatuur blijft altijd keurig op 48 staan (wat me dus een belachelijke, foute waarde lijkt).

De handmatige methode is gewoon het beste. Laat je schijf een paar uur aanstaan en geef 'm eens flink op z'n donder, verplaats wat grote bestanden enzo. Als-ie na langdurig normaal gebruik niet te warm is (dat is subjectief, maar dat voel je wel) is het goed. Hij mag op zich ook best warm worden, als-ie maar niet ronduit heet wordt - met heet bedoel ik hier dus echt dat je 'm niet lekker meer kunt aanraken.

Let overigens ook goed op dat je schijven niet trillen. Ernstige vibraties van de schijf kunnen de levensduur ook verkorten en zorgen er ook voor dat-ie warmer wordt.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 16:39
IceManX
IceManX is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-10-2003 @ 11:15:
Speedfan kan alleen SMART-sensoren uitlezen en bovendien heeft niet elke schijf die. Mijn Maxtor D740X van 40 GB heeft ze bijvoorbeeld wel maar mijn 120 GB WD1200JB niet.
Ja ok, klopt helaas.
Citaat:
Bovendien, die sensoren veranderen helemaal niet - of de schijf nou idle is of drie uur non-stop stressed is, de SMART-temperatuur blijft altijd keurig op 48 staan (wat me dus een belachelijke, foute waarde lijkt).
Mijn Maxtors hebben anders wel gewoon schommelende waarden, dat zie je vooral in speedfan 4.09 op het charts tabblad.
Oud 09-10-2003, 22:09
Kawouter
Kawouter is offline
Helaas, ze zal toch rechtopstaan geplaatst worden. Het gaat moeilijk anders. Anders wordt het echt proppen in mijn kast. Als ik ze recht plaats, kan ik ze mooi naast de andere zetten, en is alles netjes en proper.

Ik ga me wel zo'n fannetje halen om erop te zetten denk ik. Kan iemand misschien nog eens vlug eventjes in het kort uitleggen wat ik moet gaan halen, en hoe ik het er vlug moet in plaatsen ?

Het wordt m'n aller eerste keer
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 22:28
NielZ
NielZ is offline
En casefan zie er zo uit:

Als je een willekeurige computerwinkel binnenstapt en vraagt naar een casefan zullen ze in 9 van de 10 gevallen hiermee komen aanzetten. Kost 4 euro ofso.
In sommige kasten kun je deze speciaal vóór je harde schijven plaatsen, zodat de koele lucht eroverheen blaast. Waarschijnlijk is dat bij jou niet het geval, en zul je zelf ff creatief moeten doen met ijzerdraad/plakband/pritstift (). Zorg er wel voor dat 'ie de goede kant op blaast, en niet van de HDD's af.
Oud 10-10-2003, 10:33
Kawouter
Kawouter is offline
Ik bedoelde eigenlijk eerder van waar ik de stroom moet halen en waar ik die stroomkabeltjes op moet aansluiten.
Ik weet best wel hoe een casefan eruit ziet, en origineel zijn is wel in trek tegenwoordig. Voor die HD te plaatsen ben ik beugels moeten gaan halen waar ik zelf nog stukken heb moeten liggen afzagen, bijvijlen, ... Was wel leuk prutswerk eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 10:44
NielZ
NielZ is offline
Sorry, had het dan verkeerd opgevat.

Elke casefan heeft een stroomconnectortje, vaak ziet deze er als volgt uit: klikkie, plaatje is wat groot.
Die aansluiting zit vaak op je moederbord.

Daarnaast zijn sommige casefans 'gewoon' uitgerust met een Molex connector, dus zo eentje die ook in je HDD's gaan. Als je het ziet wijst het zich ook eigenlijk wel vanzelf, kan nauwelijks misgaan.

Creatief prutten met hardware is idd grappig, ik heb maanden gecomputerd met een voeding die in twee 5.25" sloten zat; stroomkabel ging vóórin de PC.
Oud 10-10-2003, 10:45
Verwijderd
Zo'n casefan weegt niks en vanwege het lage toerental wekt hij ook niet veel trillingen op. Je kunt dus eventueel als je geen andere definitieve mogelijkheid hebt, die fan vastzetten met dubbelzijdig plakband. Dat spul plakt als een tiet en houdt makkelijk een casefan op zijn plaats.

Het snoer kun je aansluiten op een driepin-aansluiting op het moederbord, maar het zou kunnen dat dat snoertje niet lang genoeg is. In dat geval moet je een verlengstukje kopen, dat zal vast bij je computerzaak te krijgen zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten