Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2003, 17:13
nienna elensar
nienna elensar is offline
'k las laatst in de krant dat het HBO en het WO qua niveau niet van elkaar scheelt, maar dat het HBO meer theorie is en het WO meer praktijk. Maar is dat ook echt zo? Ik moet namelijk een vervolg studie gaan kiezen, en ik kan WO gaan doen, maar de meeste leuke studies zijn op HBO niveau. En ja, ik weet dat ik gewoon moet doen wat ik het leukst vind, en dat zal ik uiteindelijk ook echt wel doen. Maar ik wil ff het verschil tussen HBO en WO weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2003, 17:26
Bjorn008
Bjorn008 is offline
Citaat:
lottuu schreef op 11-10-2003 @ 18:13:
'k las laatst in de krant dat het HBO en het WO qua niveau niet van elkaar scheelt, maar dat het HBO meer theorie is en het WO meer praktijk. Maar is dat ook echt zo? Ik moet namelijk een vervolg studie gaan kiezen, en ik kan WO gaan doen, maar de meeste leuke studies zijn op HBO niveau. En ja, ik weet dat ik gewoon moet doen wat ik het leukst vind, en dat zal ik uiteindelijk ook echt wel doen. Maar ik wil ff het verschil tussen HBO en WO weten.
Ik zal even de verschillen voor je op een rijtje zetten...
1) HBO: gestructureerd onderwijs en WO: persoonlijke invulling
2) HBO: veel lesuren en WO: weinig lesuren (colleges)
3) HBO: meer druk en controle studenten en WO: zelfstandigheid en discipline, eigen initiatief
4) HBO: gemiddelde studieduur 4 jaar en bij WO: vaak langer dan 4 jaar
5) HBO: beroepsgericht en WO: theoretisch en abstract (in tegenstelling tot wat jij zei dus...)
6) HBO: gerichte opdrachten en WO: onderzoeksmatig (wetenschappelijk)

Dit is slechts een greep uit de verschillen, maar ik denk dat je jezelf een beetje verkeken hebt op de verschillen tussen HBO en WO, naar mijn mening is WO duidelijk moeilijker...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 17:42
PV
PV is offline
Citaat:
Savio schreef op 11-10-2003 @ 18:26:
3) HBO: meer druk en controle studenten en WO: zelfstandigheid en discipline, eigen initiatief
5) HBO: beroepsgericht en WO: theoretisch en abstract (in tegenstelling tot wat jij zei dus...)

Dit is slechts een greep uit de verschillen, maar ik denk dat je jezelf een beetje verkeken hebt op de verschillen tussen HBO en WO, naar mijn mening is WO duidelijk moeilijker...
vertel er wel even bij dat die punten niet voor elke studie opgaan. Ik doe HBO en heb gemiddeld 5 colleges per week, 1.5 uur per college. De structuur is dan ook meteen ver te zoeken, van druk en controle is weinig sprake.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 17:54
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
'k las laatst in de krant dat het HBO en het WO qua niveau niet van elkaar scheelt, maar dat het HBO meer theorie is en het WO meer praktijk.
Andersom, WO meer theoretisch.

En verder moet je gewoon datgene kiezen dat je het leukst lijkt.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 19:47
El Kim
El Kim is offline
Aaaaaaaaaaargh, niet wéér deze discussie
Oud 11-10-2003, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Savio schreef op 11-10-2003 @ 18:26:

1) dat verschilt maar net per opleiding en hbo wordt ook steeds meer 'persoonlijke invulling'
2) zoveel 'les' heb ik anders niet
3) welke druk en controle? Mijn hbo studie past dan beter onder WO
4) lijkt me logisch, de meeste wo opleidingen duren langer dan hbo-opleidingen
5) verschilt ook per opleiding, maar klopt in de meeste gevallen wel
6) zie 5

Ik ben het met je eens dat er een wezelijk verschil is tussen wo/hbo, alleen de dingen die jij aangeeft gaan in lang niet alle gevallen op.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 21:45
desiree1986
desiree1986 is offline
WO is wel degelijk moeilijker dan HBO, want veel HBO-propedeuse studenten hebben het in het eerste jaar moeilijker dan VWO-instromers.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 21:50
Verwijderd
'WO en HBO schelen qua niveau bijna niks met elkaar'.

Yeah right, we gaan hier niet nóg eens op in.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 06:33
Vice
Vice is offline
Als HBO en WO nou echt niks schelen qua niveau, dan zou je met havo ook naar het WO kunnen.

(Maar eigenlijk kun je het niet echt met elkaar vergelijken.)
Oud 12-10-2003, 10:55
nienna elensar
nienna elensar is offline
Ik vond het idd een heel vreemd artikel in de krant. Het mbo staat er toch om bekend dat het meer praktisch is dan bijv. het hbo, dus dan kan het WO toch nooit praktischer zijn? lijkt me. En idd als er geen tot nauwelijks verschil zit tussen HBO en WO waarom moet je dan VWO hebben voor WO? Ik snapte het dus ff niet meer zo maar 't is me nu wel weer wat duidelijker. Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 13:23
Verwijderd
Ik denk overigens niet dat je kan stellen dat WO moeilijker is dan HBO, maar goed, dat is al eerder gezegd. De een is praktisch sterker, de ander theoretisch. Ik denk zelf dat ik HBO moeilijker vind dat WO, omdat ik praktisch niet super sterk ben en dat wel van me verlangt wordt.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 14:27
Thomas
Thomas is offline
Je moet je capaciteiten benutten, dus ga naar het WO. Enkel wanneer er echt geen geschikte studie voorhanden is kan je overwegen om naar HBO te gaan.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 12-10-2003 @ 15:27:
Je moet je capaciteiten benutten, dus ga naar het WO. Enkel wanneer er echt geen geschikte studie voorhanden is kan je overwegen om naar HBO te gaan.
Je moet doen wat je leuk vindt, niet per se het uiterste van wat je kán.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 20:14
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-10-2003 @ 22:50:
'WO en HBO schelen qua niveau bijna niks met elkaar'.

Yeah right, we gaan hier niet nóg eens op in.
eindelijk iemand die beseft dat dat eindeloze geneuzel over verschil HBO en WO maar eens moet ophouden en dat het ophoudt door er niet op in te gaan
Oud 12-10-2003, 22:01
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 12-10-2003 @ 21:14:
eindelijk iemand die beseft dat dat eindeloze geneuzel over verschil HBO en WO maar eens moet ophouden en dat het ophoudt door er niet op in te gaan
Wel, nare man is een beste jongen, maar op een forum posten dat je ergens niet op in gaat, is moeilijk als "negeren" te beschouwen.
Oud 12-10-2003, 22:07
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-10-2003 @ 16:02:
Je moet doen wat je leuk vindt, niet per se het uiterste van wat je kán.
Dat is waar, maar waarom intellectuele capaciteit verspillen? Er zijn op het WO vast ook studies te vinden waar ze zich in kan vinden en waar ze voor de volle 100% kan werken.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 22:55
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 12-10-2003 @ 23:01:
Wel, nare man is een beste jongen, maar op een forum posten dat je ergens niet op in gaat, is moeilijk als "negeren" te beschouwen.
Ehm, dat bedoelt *Kim EL* toch ook? Of begrijp ik het verkeerd
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 21:44
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-10-2003 @ 23:01:
Ik zeg alleen dat hij niet op die opmerking ingaat niet dat ie niet reageert
Oud 15-10-2003, 21:49
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
OMG....
deze discussie is boring.
komt iedere keer terug.
universiteit mensen komen ermee dat hbo'ers alleen maar stof leren die zij hebben uitgevonden of wat dan ook of noemen het HBO een cursus waarna de HBO'ers komen dan de H wel voor hoger staat en dat het dus heus niet allemaal makkelijk zal zijn, en zeker niet om de reden dat ze allemaal 'reeds ontdekte' stof in hun hoofd moeten stampen. we zijn het erover eens dat HBO veel schoolser is dan de uni (punt).
zullen we deze discussie nou eens kappen?!!
Oud 21-10-2003, 16:32
InekeDijkstra86
InekeDijkstra86 is offline
Wawl `Je moet je capaciteiten benutten, dus ga naar het WO. Enkel wanneer er echt geen geschikte studie voorhanden is kan je overwegen om naar HBO te gaan.`

Ik doe zelf gymnasium en weet wel bijna zeker dat ik naar het HBO wil!

Waarom zou je perse naar het WO moeten als je een hoge middelbare school hebt gedaan? Op het WO zijn er wel opleidingen die me aanspreken maar op het HBO heb ik een opleiding gevonden die me veel leuker lijkt. Ook het meer praktische van het HBO spreekt me veel meer aan dan het WO. En ik kan na het HBO ook nog in één jaar master halen op uni. Dus twee vliegen in één klap.
Ik vind dus dat je niet alleen naar je niveau moet kijken en naar het hoogste wat kan, maar vooral naar wat je leuk vindt! Veel medeleerlingen verklaren me voor gek dat ik naar het HBO ga met gym, maar ik zit er niet mee!

Doe lekker de opleiding die je zelf het leukste vindt!!!

TUT
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten