Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2003, 12:16
NielZ
NielZ is offline
Na lang dubben toch maar een topic geopend.

Sinds kort wordt mijn videokaart érg warm. Ik weet niet hoe de situatie op dit moment is (mijn kast zit weer dicht), maar vorige week kon in de heatsinks op het geheugen redelijk vasthouden, maar de heatsink op de core niet meer. 2 seconden was al erg veel, en waarschijnlijk zou langer brandwonden opleveren...
Games liepen/lopen ook vast; GTA VC binnen enkele minuten, Delta Force: Black Hawk Down (die soms wel, soms niet, en áls die vastliep pas na een uur ofso) en Age of Mythologie (1280x1024 met de meeste eye candy aan na 30 sec, op 1024x768 mééstal niet).
Ik zeg expres liepen, omdat het sinds kort weer goed schijnt te gaan. 3DMark2003 op de standaard instellingen 'overleeft' ie weer (48xx), en ik heb gister een uurtje Unreal 2 & Halo gedraaid zonder problemen.
De kaart draait ongeveer 20 MHz ónder de fabriekswaarden. Ondergeklokt dus.

Uit een ander topic:
Citaat:
nare man schreef op 12-10-2003 @ 01:22:
Een videokaart die onder z'n standaardspecs draait en toch zo warm wordt dat je hem niet kunt aanraken? Dat lijkt me geen goede zaak, wat voor kaart is dat?
Lijkt mij ook, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik eraan zou moeten/kunnen doen. Ik ben van plan een ZM80A-HP te kopen (dat gele ding van Zalman), aangezien mijn kaart zowiesow een takkeherrie maakt. Maar door de recente problemen heb ik dat wat uitgesteld. Ik hoor echter ook weer positieve verhalen van mensen die hetzelfde probleem hadden, en die het oplosten met die Zalman.

Het is een Radeon 9700 Pro van Gigabyte, de RV9700.

Moet ik met koelpasta gaan prutten, moet ik boos naar gygabite bellen, moet ik nóg een casefan in me kast hangen, of kortgezegd: help.
Oud 12-10-2003, 12:22
^Rambo^
^Rambo^ is offline
een casefan in je kast heeft geen zin. Want de warmte wordt gemaakt door je videokaart.

En al zou je een casefan erbij stoppen dan merkt je videokaart er niks van..

is te vergelijken met een CPU als die te heet wordt dan heeft het geen zin om een cooler ergens anders in je pc neer te zetten.

Wat je dus eventueel kan gaan doen is inderdaad koel pasta gaan gebruiken. Dat scheelt toch wel een aantal graden.

en anders zou ik idd die zalman kopen.

en anders zou ik contact opnemen met je videokaart distributeur om te kijken wat een andere oplossing is. Want dit is niet normaal

succes
Oud 12-10-2003, 12:41
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Is het niet zo dat dat fannetje op die kaart om de haveklap uitvalt?

Zet dat fannetje op die kaart uit, koop een losse grote ventilator, en plaats die boven het koellichaam.
Oud 12-10-2003, 13:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Probeer eerst eens dat takkefannetje in die heatsink eraf te slopen en er een 80mm fan op te zetten, ff met tape tijdelijk. Wordt het zaakje dan niet lekker koel? Zo ja, monteer dan de casefan met geďsoleerd ijzerdraad om de videokaart heen, zodat hij goed stevig vast zit en te alle tijde tegen de heatsink blaast.

Goedkoop, effektief en stil.
Oud 12-10-2003, 13:30
Verwijderd
Precies, een casefan werkt eigenlijk altijd wel. Het is belangrijker dat de warmte van de videokaart wordt afgevoerd, dan dat de sink zelf echt koel wordt. Die mag best heet worden, als de warmte er maar van wordt wéggevoerd.

Valt me wel ontzettend tegen trouwens, een kaart die zo gigantisch heet wordt zelfs onder z'n standaardspecs en zoveel herrie maakt. De Radeons waren juist zoveel koeler, dat was enkele maanden geleden ook de reden dat de 9700 Pro zonder problemen de oorspronkelijke GeforceFX versloeg, waarom zou deze kaart dan zo gloeiend heet worden?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 13:59
NielZ
NielZ is offline
@ SisterOfMercy: nee, kan me nauwelijks voorstellen. Dat fannetje maakt de meeste herrie in mijn kast, en ik hoor wel een constant gezoem. En als die uit zou vallen zou dat ontbreken.

@ Enlightenment: dus wel de huidige heatsink ed behouden, maar het fannetje slopen (eruit halen zal haast niet gaan, hij zit bijna 'in' de sink), en er dan een casefan vlak onder hangen (erop gedrukt zeg maar)?

Edit: hier is het vrij slecht te zien, maar ik kan ff nix beters vinden:

rechtsboven
Op de plek waar die zwarte stikker zit kan ik 'm dus al niet meer aanraken.

@ nare man: het kan natuurlijk zijn dat ik net ík een productiefoutje heb. Dat mijn kaart flipt wil nog niet zeggen dat ze dat allemaal doen.

Laatst gewijzigd op 12-10-2003 om 14:06.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 15:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Fannetje zal ik er wel uitslopen, zit ie niet met schroefjes vast? zo nee, met een tangetje. Maar zou wel zonder bruut geweld moeten kunnen hoor.
Oud 12-10-2003, 16:32
Verwijderd
Citaat:
NielZ schreef op 12-10-2003 @ 14:59:
@ nare man: het kan natuurlijk zijn dat ik net ík een productiefoutje heb. Dat mijn kaart flipt wil nog niet zeggen dat ze dat allemaal doen.
Dat denk ik niet De kans dat je een kaart hebt die nét zo 'fout' geproduceerd is dat hij warmer wordt dan normaal (áls dat al mogelijk is), is zo ongelooflijk klein dat we het hier rustig buiten beschouwing kunnen laten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten