Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2003, 12:20
Car000
Car000 is offline
ik studeer aan de uni en nou vroeg ik me af... wanneer heb je eigenlijk je propedeuse? als je een bepaald aantal studiepunten of gemiddelde hebt behaald? eigenlijk weet ik niet eens precies wat het inhoudt...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2003, 12:23
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
als je alle vakken die je in het eerste jaar krijgt, binnen 2 jaar hebt gehaald
Oud 15-10-2003, 13:09
Car000
Car000 is offline
duidelijk.
bedankt!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:21
Thomas
Thomas is offline
Alle vakken van het eerste jaar, inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:30
Verwijderd
Je propaedeuse krijg je uitgereikt als je alle vakken uit je eerste jaar hebt gehaald. Dat is dus een totaal van 42 oude studiepunten en tegenwoordig 60 ECTS.

De regeling dat je je P binnen twee jaar moet hebben heeft niks met de vakken van die P zelf te maken, dat is alleen een soort stok achter de deur voor de universiteit om jou eruit te kunnen trappen als je niet hard genoeg werkt.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-10-2003 @ 14:30:
Je propaedeuse krijg je uitgereikt als je alle vakken uit je eerste jaar hebt gehaald. Dat is dus een totaal van 42 oude studiepunten en tegenwoordig 60 ECTS.
Is het op de universiteit echt pas met 42 punten? Op het hbo 'officieel' ook, maar als je er 40 hebt, dan 'schonen' ze er 2 (moeten die twee die je niet hebt niet in de kernvakken vallen ed)...dat was iig op de pabo zo (maar ik had er lekker 42 ). Ik weet wel dat uni geen hbo is, maar ik vraag het me gewoon af.

Die regeling van binnen twee jaar je P is toch niet van de universiteit zelf, maar gewoon van de overheid uit?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:41
Dwarfie
Dwarfie is offline
Op sommige universiteiten is er wel een regeling dat je 2 of 3 punten van je P niet hoeft te hebben na 2 jaar. Op die manier willen ze voorkomen dat iemand constant struikelt over één vak en daardoor niet door mag naar het derde jaar, ondankt dat diegene alle andere vakken wel haalt. Op mijn universiteit (UvT) is dat niet.
Oud 15-10-2003, 13:56
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-10-2003 @ 14:39:
Is het op de universiteit echt pas met 42 punten? Op het hbo 'officieel' ook, maar als je er 40 hebt, dan 'schonen' ze er 2 (moeten die twee die je niet hebt niet in de kernvakken vallen ed)...dat was iig op de pabo zo (maar ik had er lekker 42 ). Ik weet wel dat uni geen hbo is, maar ik vraag het me gewoon af.

Die regeling van binnen twee jaar je P is toch niet van de universiteit zelf, maar gewoon van de overheid uit?
Bij ons mag je ook een vijf hebben, mits er een zeven tegenover staat.

En ik weet echt heel zeker dat je P niet binnen twee jaar hoeft te halen van de overheid. Als die regel bestaat, is het van de uni zelf.
Oud 15-10-2003, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef op 15-10-2003 @ 14:56:

En ik weet echt heel zeker dat je P niet binnen twee jaar hoeft te halen van de overheid. Als die regel bestaat, is het van de uni zelf.
Bij ons mag je geen onvoldoendes hebben. Compensatie is niet mogelijk, voor elk vak is maar één afsluitend tentamen en al die tentamens moeten voldoende zijn.

Overigens is die regel inderdaad van de universiteiten zelf, geloof ik. In ieder geval ben ik nog onder het oude regime begonnen, jij misschien ook nog net, of zit je al onder die twee-jaarsregeling?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 15:58
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Studentje schreef op 15-10-2003 @ 14:56:

hmmz.. op de UT wisselt dat ook weer per studie
Bij BMT mag je twee vijven hebben die je moet compenseren met vakken uit hetzelfde "blokje".

(we hebben een onderverdeling van de vakken over wiskundige vakken, technische vakken, biomedische vakken en projectvakken (zoiets))

en uhm.. dat binnen twee jaar, is dat niet een nieuwe regeling?

Bij de meeste studies heb je zoiezo een probleem als je niet al je vakken uit de eerste twee jaar gehaald hebt, want dan mag je niet aan je bacheloropdracht beginnen... (opdracht in het derder trimester van het derde jaar)
Oud 15-10-2003, 16:14
beuk
beuk is offline
Hmm hier in delft zijn ze redelijk soepel. Je kunt vijven compenseren met een vak uit dezelfde groep, en of je je P binnen een bepaalde termijn haalt is aan jezelf. De P is daarmee gedegradeerd tot enkel een papiertje, waar je verder niks aan hebt
Het enige moment dat er naar gevraagd wordt is als je een bestuur of commissie gaat doen waar je stufi maanden voor krijgt. Die krijg je dan alleen als je ofwel je P hebt, of 70% van je punten.

Gevolg is dus dat de meeste mensen dat ene vervelende eerstejaarsvakje eindeloos voor zich uit blijven schuiven, getuige de grote aantallen vierdejaars en ouder zonder P.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 16:52
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
beuk schreef op 15-10-2003 @ 17:14:
Gevolg is dus dat de meeste mensen dat ene vervelende eerstejaarsvakje eindeloos voor zich uit blijven schuiven, getuige de grote aantallen vierdejaars en ouder zonder P.
Ok, dat is dus ook niet handig.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 18:04
Verwijderd
Als je de propedeuse haalt, en je stopt voor een aantal jaren, vervalt die propedeuse dan na een tijd ook weer
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 18:38
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:

Ik moet er wel 42 hebben anders en doe wel HBO
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 21:11
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Op het hbo 'officieel' ook, maar als je er 40 hebt, dan 'schonen' ze er 2 (moeten die twee die je niet hebt niet in de kernvakken vallen ed)...dat was iig op de pabo zo (maar ik had er lekker 42 ). Ik weet wel dat uni geen hbo is, maar ik vraag het me gewoon af.

DUS NIET. Op mijn opleiding (hbo communicatie) moet iedereen dus écht 42 punten halen voordat je je P op kan halen. Wás het maar zo dat ze de laatste 2 puntjes opschoonden, dan hoefde ik niet een half jaar te wachten op mijn P, alleen omdat ik over wil stappen maar 1 vak gemist heb (= 2 punten) en dus een half jaar of zelfs langer kan wachten

Die regeling van binnen 2 jaar je P gaat van je uni/hogeschool uit, tis geen overheidsregeling. Die wil dat je per jaar 21 puntjes haalt om je stufi te behouden. Ik hoef niet binnen 2 jaar mijn P te halen, zolang ik maar elk jaar 32 studiepunten (40 ECTs) haal. Nu is het wel handig om je P na 2 jaar te hebben, want in je 3e jaar moet je stagelopen en dat mag niet zonder je P....
Oud 16-10-2003, 07:17
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 15-10-2003 @ 22:11:
DUS NIET. Op mijn opleiding (hbo communicatie) moet iedereen dus écht 42 punten halen voordat je je P op kan halen. Wás het maar zo dat ze de laatste 2 puntjes opschoonden, dan hoefde ik niet een half jaar te wachten op mijn P, alleen omdat ik over wil stappen maar 1 vak gemist heb (= 2 punten) en dus een half jaar of zelfs langer kan wachten
Vandaar dat ik er ook achter zei dat dat iig op de pabo zo was.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten