Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2003, 16:48
Lothlan
Lothlan is offline
Sinds een paar weken ben ik weer in de war geraakt, ik hoor en zie dingen die er niet zijn. Het is niet de hele tijd door, maar een paar keer per dag verlies ik een beetje de controle. 2 Jaar geleden is gebleken dat ik schizofrenie heb, ik ben toen ook 6 maanden opgenomen geweest. Het is toen een jaar weggeweest en nu komt het weer terug.

Ik ben nu al weer anderhalve maand somber en overal waar ik kom word ik nagestaard (Ik weet dat ik me dat verbeeld, maar steeds als ik op straat loop of ergens anders komt dat gevoel boven, alsof iedereen alles van me weet) Ik heb wel al weer slaapmedicatie gekregen van de psychiater maar de geluiden en beelden 's nachts blijven. De maatschappelijk werker van het RIAGG zegt dat het waarschijnlijk komt door mijn nieuwe studie en alle stress daarom heen, maar volgens hem accepteer ik niet dat ik die ziekte heb. Waardoor ik niet leef zoals ik zou moeten leven. (Regelmaat en Rust)

Zijn er misschien mensen die mij wat kunnen vertellen hoe zij leven en met schizofrenie omgaan ? Ik heb wel 2 jaar in therapie gezeten, maar daar was niemand met dezelfde klachten als ik. Alle hulp is heel erg welkom.........
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2003, 17:11
Fantôme
Fantôme is offline
pff, wat moeilijk allemaal.
maar ik als niet-schizofrenie patient kan jou natuurlijk niet vertellen hoe jij ermee om moet gaan.
ik wil je wel heel veel sterkte wensen, maar daar heb je niks aan.
sorry!!
ik hoop dat er zinvolle reacties komen

(F)!! -xxx- wendy
Oud 15-10-2003, 22:40
Verwijderd
Hmm, ik heb zelf geen schizofrenie, maar ik besef wel dat het heel moeilijk moet zijn voor je. Zeker als je weet dat dit niet te genezen is, slechts de symptomen kunnen onderdrukt worden.
Met andere woorden, je zal je 'ziekte' moeten aanvaarden en ermee leren leven.

Die achterdocht jegens mensen vloeit ook voort vanuit de schizofrenie, daar kan je weinig aan doen. Probeer je te omgeven met optimistische mensen die je kunnen geruststellen, wanneer dit nodig blijkt te zijn.

Je zegt dingen te zien/horen die er niet zijn? Dat hoort er dus ook bij, maar je kan dit wel verminderen door o.a. medicatie.
Ook in tijden van stress e.d. kunnen die waanbeelden vermeerderen.

Ik vind het jammer voor je dat je schizofrenie HEBT, maar vergeet niet dat je het niet BENT.

Je leven gaat door. Misschien niet zo eenvoudig als voor andere mensen, maar toch. Het is niet zo dat het een dodelijke aandoening is!

Sorry als dit nogal bot overkomt, het is niet mijn bedoeling.

Goeie moed nog .
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 13:19
coopergirl
coopergirl is offline
Ik heb zelf geen schizofrenie maar een hele goede vriendin van mij wel... Zij hoort de hele dag stemmen die haar dingen opdragen e.d.

Trouwens, er bestaan toch ook anti-psychotica? Niet dat deze wanen wegnemen, maar je kunt er dan wel beter mee leven/ omgaan..

Op http://web.inter.nl.net/hcc/F.Strijthagen/ las ik het volgende stukje over stress;

Vooral patiënten met de diagnose schizofrenie, worden extra kwetsbaar geacht voor teveel stress.
Na een psychose, kan iemands draagkracht verminderd zijn. problemen die eerst nog met speels gemak overwonnen werden, zijn onoplosbaar geworden. Concentratie, initiatief, tempo, uithoudingsvermogen, slaap-waakritme en geheugen, zijn blijvend achteruitgaan. Tevens ervaren sommige patiënten een verhoogde prikkelgevoeligheid. De omgeving lijkt zich in sterkere mate aan hen op te dringen. Niet alleen de omgeving, ook hun emoties gaan sneller met hen aan de haal.
Dit alles, heeft uiteraard negatieve gevolgen voor hun ervaren stress en hun vermogen, zich te handhaven in werk en relaties. Zelfs situaties die voorheen als ontspannend beleefd werden kunnen plotseling spanningen veroorzaken. In een omgeving waar meer mensen bij elkaar zijn, bijvoorbeeld een feestje, is concentratie een extra groot probleem. Men is niet meer in staat gesprekken te volgen en raakt zelfs gespannen van vrolijk opgewonden gepraat. Vaak zijn patiënten na een doorgemaakte psychose, zelfs niet meer in staat zich te concentreren op het lezen van een krant of het volgen van een soap op televisie. Het besef hiervan veroorzaakt spanning.
Verwarrend voor patiënten en hun omgeving is, dat men zich de ene dag goed kan concentreren, zich rustiger voelt en minder snel uitgeput.De andere dag echter komt men tot niets en kan men door een 'kleinigheid' uit evenwicht raken. Zelfs tijdens de dag ervaart men schommelingen van mogelijkheden. Soms komt dat door een slechte nachtrust. Niet altijd is echter duidelijk waar de instabiliteit vandaan komt.
Ook de onbedoelde werkingen van de antipsychotische medicatie: de zogenaamde bijwerkingen, kunnen leiden tot een verminderde draagkracht: eerder moe, slaperig, een verminderde oog-handcoordinatie, moeite met de stoelgang, speekselvloed, gewichtstoename etc. etc.
Voortdurend is er op de achtergrond de angst terug te vallen in een psychose. Er is als het ware sprake van verwerkingsstress.

Stress kan hierdoor een naar verhouding grote bedreiging vormen voor het psychisch evenwicht. Tengevolge van deze kwetsbaarheid voor stress kunnen psychotische symptomen zoals het horen van stemmen en wanen in ernst toenemen. In het ergste geval kan teveel stress voor patiënten met de diagnose schizofrenie zelfs leiden tot een terugval in een psychose.

Samenvattend: Vermindering van stress kan een terugval in psychose voorkomen.

Info

Veel succes!!!!!

Joyce
Oud 17-10-2003, 15:27
Verwijderd
Juist doordat je weigert de ziekte te accepteren, maak je het alleen maar erger. Zorg dat je voldoende rust en regelmaat krijgt in je leven. Als je voldoende rust en regelmaat krijgt, worden de stemmen en de visuele hallucinaties al een stuk minder.

Mijn vader heeft het ook. Als we thuis waren (stressvolle omgeving) was hij altijd opgefokt en waren de stemmen hartstikke luid. Zodra we op vakantie gingen en er dus meer rust kwam, werden de stemmen veel zachter en werd hij ook veel rustiger.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 19:58
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
bij mij is het nooit geconstateerd, maar door bepaalde dingen heb ik een sterk vermoeden dat het zo is. :/
ik kan je verder niet helpen, als ik dat wist zou ik zelf ook heel wat verder zijn. sorry.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten