Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2003, 15:46
aap777
aap777 is offline
Op mijn werk wordt een upgrade gepland van Windows '95 naar Windows XP Pro. Wat dit voor consequenties heeft dat voor de machines en de gebruikers? Ik neem zelf aan dat sommige programma's niet zullen werken. Ook misschien drivers van hardware moeten vernieuw worden, maar wat nog meer?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2003, 15:56
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Win Xp bevat alle drivers die win 95 ook bevatte en in sommigen gevallen zelfs betere. Verder is winxp een stuk stabieler maar eist veel meer van de hardware. Als je niet minimaal 256mb geheugen hebt en een 500 mhz cpu kun je t wel vergeten (als je een beetje redelijk wil werken). Over compatibiliteit: er is niet te zeggen welke software het wel of nietr zal doen. Je kunt ze in een compatibiliteitsmodus laten uitvoeren (xp emuleert dan 95 of 98) maar in veel gevallen biedt dit geen soelaas. Verder zul je als gebruiker ff moeten wennen aan het nieuwe startmenu (wat je ook in de classicmode kunt zetten, maar dat wil je tog niet naar verloop van tijd) en wat nieuwe dingen in het OS. Gelukkig zit veel nog op dezelfde plek en zul je niet al te veel moeite hebben je weg te vinden. Je kunt zelfs het hele systeem in classicmode draaien zodat je het vertrouwde grijs weer ziet.
Al met al een goede keus om up te graden!
Oud 16-10-2003, 15:58
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ga er maar vanuit dat al je software en al je drivers vervangen moet worden, dan kan het alleen maar meevallen. Waarschijnlijk wordt het in ieder geval behoorlijk ingrijpend (en persoonlijk snap ik niet dat jullie nooit naar 2000 zijn gegaan).
Oud 16-10-2003, 16:02
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
Win Xp bevat alle drivers die win 95 ook bevatte en in sommigen gevallen zelfs betere. Verder is winxp een stuk stabieler maar eist veel meer van de hardware. Als je niet minimaal 256mb geheugen hebt en een 500 mhz cpu kun je t wel vergeten (als je een beetje redelijk wil werken). Over compatibiliteit: er is niet te zeggen welke software het wel of nietr zal doen. Je kunt ze in een compatibiliteitsmodus laten uitvoeren (xp emuleert dan 95 of 98) maar in veel gevallen biedt dit geen soelaas. Verder zul je als gebruiker ff moeten wennen aan het nieuwe startmenu (wat je ook in de classicmode kunt zetten, maar dat wil je tog niet naar verloop van tijd) en wat nieuwe dingen in het OS. Gelukkig zit veel nog op dezelfde plek en zul je niet al te veel moeite hebben je weg te vinden. Je kunt zelfs het hele systeem in classicmode draaien zodat je het vertrouwde grijs weer ziet.
Al met al een goede keus om up te graden!
de compatibiliteitsmodus van XP werkt naar mijn weten niet.
Dosproggrammas geven nog wel eens problemen, maar met een dos emulator doen de meeste het wel weer.

Voordeel: je kunt echt je eigen style bouwen, waarbij alles er andres uitziet (dos niet allen het kleurtje van je scrolbars ofzo)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 16:20
deathz0rz
deathz0rz is offline
Verder zul je als gebruiker ff moeten wennen aan het nieuwe startmenu (wat je ook in de classicmode kunt zetten, maar dat wil je tog niet naar verloop van tijd) want dat wil toch wel....
Oud 16-10-2003, 17:05
iamcj
iamcj is offline
Qua drivers verwacht ik niet zoveel problemen, maar veel software zal er de brui aangeven en de pc waarschijnlijk ook. In de tijd van 95 maakten ze nog geen pc's die nu xp aankunnen

Als je XP aanschaft, koop er dan ook gelijk een goede pc en office bij zodat iedereen dezelfde pc heeft. Voor een paar honderd euro per werkplek ben je een hoop verder. Ook licenties op orde.

www.completer.nl

pc met windows en office =

€ 299,-
€ 169,-
€ 275,-
---------
€ 743,-
Oud 16-10-2003, 17:17
aap777
aap777 is offline
bedankt voor de reacties.
kan iemand me wat voordelen en nadelen van windows xp op een rijtje zetten?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 17:35
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
pc's die voor win95 zijn gemaakt gaan nooit draaien op winXP, die dingen zijn te oud, ik denk niet dat je je druk moet maken over drivers enzo, een pentium 200 trekt het toch niet. En als je nieuwe systemen aankoopt zijn die toch wel geoptimaliseerd voor WinXP.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 18:20
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
webjunk schreef op 16-10-2003 @ 18:17:
bedankt voor de reacties.
kan iemand me wat voordelen en nadelen van windows xp op een rijtje zetten?
Je hebt volgens mij weinig keuze, want 2000 word dacht ik niet meer verkocht.

Nadeel is dat voor sommige apperatuur geen drivers beschikbaar zijn voor XP. Voor de rest werkt het volgens mijn prima.
Oud 16-10-2003, 19:22
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 16-10-2003 @ 16:56:
Als je niet minimaal 256mb geheugen hebt en een 500 mhz cpu kun je t wel vergeten (als je een beetje redelijk wil werken).
Onzin, op mijn Celeron 466 met 192 mb ram loopt WinXPpro prima. Harder zelfs dan win95/98
Oud 16-10-2003, 19:57
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
webjunk schreef op 16-10-2003 @ 16:46:
Op mijn werk wordt een upgrade gepland van Windows '95 naar Windows XP Pro. Wat dit voor consequenties heeft dat voor de machines en de gebruikers? Ik neem zelf aan dat sommige programma's niet zullen werken. Ook misschien drivers van hardware moeten vernieuw worden, maar wat nog meer?
Is het óók niet iets licentietechnisch? Bij mij hebben ze massaal een cheap-ass Windows 95' lincenties gekocht en overal XP geinstalleerd. En dat mag. zolang je maar een licentie hebt voor een M$ besturingssysteem.

Maarr.. dat is wel een hele stap, van windows 95' naar XP. Een normale Windows 95' bak is een Pentium 75 met 16mb ram en 200mb harddisk. Daar zal Windows XP nooit op draaien, dus hoogstwaarschijnlijk moeten er nieuwe of veeeel betere PC's komen. Het is prettig om 256mb ram te hebben, met 128 kan het ook maar 256 is beter. Pentium II / III processor minimaal. 300Mhz ofzo is goed, dat kan, 500Mhz is wel erg extreem dat hoeft nu ook niet. En een harddisk van minimaal 4gb is ook geen overbodige luxe XP neemt al 1.5gb in, en dat wil je nog wel wat ruimte overhouden voor andere programmatuur en swap.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:03
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 16-10-2003 @ 20:22:
Onzin, op mijn Celeron 466 met 192 mb ram loopt WinXPpro prima. Harder zelfs dan win95/98
yeah right.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:06
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 16-10-2003 @ 20:22:
Windows 95' is ultralight dat heb ik draaien op een 486 laptopje met 4mb ram Lijkt me heel erg sterk dat een schone Windows 95' installatie niet bloedsnel is. Je RAM is al meer dan een Windows 95' installatie aan schijfruimte vereist
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:21
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 16-10-2003 @ 21:03:
yeah right.
kan best, broer van mij heeft bij hem thuis een 133MHz WinXP router staan. (ja die bak is instabiel, maar hij doet er toch niks anders mee)
Oud 16-10-2003, 21:10
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 16-10-2003 @ 21:21:
kan best, broer van mij heeft bij hem thuis een 133MHz WinXP router staan. (ja die bak is instabiel, maar hij doet er toch niks anders mee)
toont dat aan dat win xp sneller draait dan win95 op eenzelfde pc? dacht het niet.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 21:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 16-10-2003 @ 17:20:
Verder zul je als gebruiker ff moeten wennen aan het nieuwe startmenu (wat je ook in de classicmode kunt zetten, maar dat wil je tog niet naar verloop van tijd) want dat wil toch wel....
GRR dat is stom. Kleurtjes zijn mooi, puh!
Oud 16-10-2003, 21:32
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-10-2003 @ 22:13:
Dat nieuwe Start Menu is echt dik verneukt. Veel te groot, en de top van meest gebruikte programma's varieert waarschijnlijk, zodat je er nooit vanuit kan gaan dat iets op een plaats staat. Geef mij de klassieke versie maar.
Oud 16-10-2003, 22:33
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-10-2003 @ 22:13:
kleurtjes zijn mooi, overbodige onhandige functies die je toch niet gebruikt niet

Citaat:
Manuzhai schreef op 16-10-2003 @ 22:32:
Dat nieuwe Start Menu is echt dik verneukt. Veel te groot, en de top van meest gebruikte programma's varieert waarschijnlijk, zodat je er nooit vanuit kan gaan dat iets op een plaats staat. Geef mij de klassieke versie maar.
Oud 17-10-2003, 00:02
Parkerpen
Parkerpen is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef op 16-10-2003 @ 18:35:
pc's die voor win95 zijn gemaakt gaan nooit draaien op winXP, die dingen zijn te oud, ik denk niet dat je je druk moet maken over drivers enzo, een pentium 200 trekt het toch niet. En als je nieuwe systemen aankoopt zijn die toch wel geoptimaliseerd voor WinXP.
Mja en daarbij is er ook dat win9x met fat 16 en fat 32 draaide, terwijl xp enkel ntfs-clusters herkent. Zo kon ik op mn oude p166 niet eens win2K draaien; al had ik er wel een beetje meer RAM in gepompt.
Oud 17-10-2003, 01:23
Wasp
Wasp is offline
Citaat:
Parkerpen schreef op 17-10-2003 @ 01:02:
..., terwijl xp enkel ntfs-clusters herkent...
Onzin.
Oud 17-10-2003, 01:26
dystopia
dystopia is offline
XP kan FAT32 en NTFS.
Windows 95 kan FAT16 en FAT32.
Oud 17-10-2003, 02:32
Parkerpen
Parkerpen is offline
ow okeej, verkeerd geinformeerd sorry
dus Xp kan overal op, alleen kan 95 niet op ntfs... *zet typp-ex over zijn post*
Reageren

Regels voor berichten