Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2003, 19:09
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
De zomer is voorbij en daarmee ook het (outdoor) festivalseizen. Ik ben dit jaar naar twee Duitse metalfestivals geweest. Het was best gezellig, ontzettend druk, afgrijselijk warm, maar dat was nog wel te doen en die dingen zijn an sich zeker ook niet mijn grootste bezwaren. Mijn grootste bezwaar is het gebrek aan sfeer op een festival. Ik ben er deze zomer achtergekomen dat metal mijns inziens niet thuishoort op grote festivals. In elk geval niet de metal die ik beluister.
Vooraf dacht ik dat het allemaal nog wel zou meevallen en kijk ik tamelijk rijkhalzend naar enkele bands uit, maar toen de optredens eenmaal begonnen waren ontbrak er wat. Ik was omgeven door mensen waar ik helemaal niks te maken mee wilde hebben. Het was licht buiten, het was ontzettend heet, de zon scheen recht op m'n knar, ik stond zo'n drie tot vier meter van het podium af, tussen mij en de artiesten stonden allemaal brede enge mensen. Nee, dat was allerminst leuk. En nog minder sfeervol.

Voor mij geen festivals meer, denk ik. Ik huur wel een huisje ergens op de Veluwe en neem een lading bier, CD's en wat vrienden mee. Net zo gezellig.

Meer mensen die festivals zo ervaren hebben? Of vonden jullie het uitbundige, massale festivalgevoel juist geweldig?

Laatst gewijzigd op 16-10-2003 om 19:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2003, 19:12
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
ik vond lowlands dit jaar juist het vetste festival tot nu toe maar goed -> nachtleven
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Queen Klazina Wok schreef op 16-10-2003 @ 20:12:
-> nachtleven
Inderdaad, beetje vaag. Festivals zijn ook overdag.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:15
Ragnar
Ragnar is offline
Graspop vond ik dit jaar weer zeer geslaagd en de sfeer was ook goed, naar mijn idee ook beter dan vorig jaar.
Dit jaar ben ik ook op Fields of Rock geweest, dat was opzich ook zeer geslaagd alleen qua sfeer... mja je merkte dat het een commercieel opgezet geheel was (vooral ook aan de prijzen), de commercie droop werkelijk overal vanaf. Iets wat je ook aan het opubliek merkte het huppelgoth, tmf-alto gehalte lag erg hoog. Niettemin heb ik natuurlijk wel geamuseerd, dus ik blijf vrolijk festivals afgaan
Oud 16-10-2003, 19:17
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Vind je niet dat dergelijke muziek gespeeld behoort te worden in kleinere, knussere zaaltjes? Ik noem bijvoorbeeld de Baroeg. De muziek komt daar in mijn ogen (en oren) veel beter tot z'n recht. Een avondje in een dergelijke tent kan me veel meer bekoren dan drie dagen festival.

Laatst gewijzigd op 16-10-2003 om 19:20.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:24
Verwijderd
Ik vind festivals geweldig!

De sfeer, de mensen, de muziek.
Met een leuke groep mensen 3 dagen op een festivalcamping staan, tussen tienduizenden andere festivalgangers. En in de zon in het gras liggen en geweldige muziek luisteren en veel bands zien. Doen waar je zin in hebt, het is echt zo heerlijk relax allemaal
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:25
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
En het muzikale aspect? Komen de bands in jouw ogen een beetje uit de verf met een dergelijke massale aanpak? Is de sfeer niet meer gebaseerd op het "gezellig" (relatief) samenzijn in plaats van dat die sfeer door de muziek gecreeerd wordt?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:26
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
Pax Eversor schreef op 16-10-2003 @ 20:17:
Vind je niet dat dergelijke muziek gespeeld behoort te worden in kleinere, knussere zaaltjes? Ik noem bijvoorbeeld de Baroeg. De muziek komt daar in mijn ogen (en oren) veel beter tot z'n recht. Een avondje in een dergelijke tent kan me veel meer bekoren dan drie dagen festival.
vind ik niet.
ik ben dit jaar dan alleen op waldrock geweest, maar daar was de sfeer wel fantastisch.
zowel op het festivalterrein (sfeer zoals het hoort, geen lombrozo's die zich ladderzat naar voren beuken, gewoon gezellig) als op de camping (de hele nacht van de ene tent met onbekende mensen naar de andere lopen, dat zegt wel genoeg denk ik).
daartegenovber, ik ben dit jaar een ker of tien in de baroeg geweest, was elke keer ook heel gaaf, maar na een paar keer ken je de meeste menden die er komen wel (zeker van gezicht, altijd een groep van 20/25 man die er zijn), niks mis mee, maar op festival is er wat dat betreft wat meer afwisseling.

nou weet ik niet hoe nederlandse festivals zich qua sfeer tot duitse verhouden, maar hier in nederland had ik geen reden tot klagen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:27
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Prima, maar aan jou dezelfde vraag. Verdwijnt de essentie van de muziek niet voor een groot deel op festivals? Ervan uitgaande dat de essentie van veel bands is een bepaald sfeertje neer te zetten dat erg moeilijk te creeeren is in het daglicht, voor meer dan 1000 mensen, in de bloedhitte?

Overigens ga ik nu wel erg uit vanuit mijn eigen voorkeur (metal, black/death).
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Pax Eversor schreef op 16-10-2003 @ 20:27:
Prima, maar aan jou dezelfde vraag. Verdwijnt de essentie van de muziek niet voor een groot deel op festivals? Ervan uitgaande dat de essentie van veel bands is een bepaald sfeertje neer te zetten dat erg moeilijk te creeeren is in het daglicht, voor meer dan 1000 mensen, in de bloedhitte?
hangt van de muziek af, sommige bands kunnen me niet helemaal grijpen op een festival.

maar in een grote zaal dus ook niet.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:36
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
Pax Eversor schreef op 16-10-2003 @ 20:27:

Overigens ga ik nu wel erg uit vanuit mijn eigen voorkeur (metal, black/death).
bij bm ligt dat misschien anders ja, bm is ontstaan in kleine niet verlichte zaaltjes met muzikanten die onder de corspepaint zitten, en dat kan op een festival idd minder uitkomen, ben ik met je eens. ik kijk ook liever naar een bm band in de baroeg.

ikzelf hou meer van heaby metal, en DAT is nou juist ontstaan op grote shows, neem saxon, iron maiden, manowar, die heb ik dan liever wel op een groot podium met grootse lichteffecten en shit.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:37
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Hmmm, dat is waar, die bands moeten het meer van hun show dan van hun muzikale capaciteiten hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:42
meddle
meddle is offline
Wel DaKonium, ik ben dit jaar ook naar Waldrock geweest en ik vond de sfeer daar helemaal niet leuk. En de kwaliteit van het geluid trok op niks. ben niet van plan om volgend jaar heel nederland te gaan doorrijden voor niks...
Graspop daarentegen was wel heel goed! heb me er super geamuseerd en het publiek was veel aardiger!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:43
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
Pax Eversor schreef op 16-10-2003 @ 20:37:
Hmmm, dat is waar, die bands moeten het meer van hun show dan van hun muzikale capaciteiten hebben.
haha, en nou je kop houden en naar drie-akkoorden-en-een-stofzuiger-blackie-metal gaan luisteren ja!

groeten dako, die nu de buren terroriseert met fluisterwoud
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:45
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
meddle schreef op 16-10-2003 @ 20:42:
Wel DaKonium, ik ben dit jaar ook naar Waldrock geweest en ik vond de sfeer daar helemaal niet leuk. En de kwaliteit van het geluid trok op niks. ben niet van plan om volgend jaar heel nederland te gaan doorrijden voor niks...
Graspop daarentegen was wel heel goed! heb me er super geamuseerd en het publiek was veel aardiger!
de sfeer was niks?
dan heb jij waarschijnlijk niet op de camping gestaan, zelden zo'n gezellige tijd gehad als daar.
en op het festoival was het ook best te doen, d'r waren idd wel wat mongolen, maar die hou je toch altijd.
altijd nog beter dan op die kanker numetalfestivals (ozzfest vorig jaar, wat een lading tuig daar zeg)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:46
meddle
meddle is offline
Citaat:
Pax Eversor schreef op 16-10-2003 @ 20:37:
gemeen en totaal niet waar nog nooit naar een optreden van manowar geweest zeker? weinig show, veel goede muziek
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:47
meddle
meddle is offline
Citaat:
DaKonium schreef op 16-10-2003 @ 20:45:
de sfeer was niks?
dan heb jij waarschijnlijk niet op de camping gestaan, zelden zo'n gezellige tijd gehad als daar.
en op het festoival was het ook best te doen, d'r waren idd wel wat mongolen, maar die hou je toch altijd.
altijd nog beter dan op die kanker numetalfestivals (ozzfest vorig jaar, wat een lading tuig daar zeg)
mjah campings zijn idd wel anderz, maar ik stond dus niet op de camping
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:59
Ragnar
Ragnar is offline
Citaat:
DaKonium schreef op 16-10-2003 @ 20:43:

groeten dako, die nu de buren terroriseert met fluisterwoud
Ik snap toch niet wat iedereen aan die band vindt, ik heb er eens iets van geluisterd, sinister schouwspel ofzo, dat vond ik echt bagger
Oud 16-10-2003, 20:43
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
meddle schreef op 16-10-2003 @ 20:46:
gemeen en totaal niet waar nog nooit naar een optreden van manowar geweest zeker? weinig show, veel goede muziek
haha weinig show?
dan heeft u de laatste keer dat ze in nederland waren (in zwolle dat was) zeker gemist, een heuse kersteditie hadden ze, met een of ander naakt wijf dat zich in ging smeren met motorolie.
en dat naast de gebruikelijke overdreven poses van monsieur de bassist, wat wel degelijk show is.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:44
DaKonium
DaKonium is offline
Citaat:
AmnesJAn schreef op 16-10-2003 @ 20:59:
Ik snap toch niet wat iedereen aan die band vindt, ik heb er eens iets van geluisterd, sinister schouwspel ofzo, dat vond ik echt bagger
die demo vind ik zeker wel ok, in tegenstelling tot hun optreden in de baroeg. 2 nummers, hooguit 8 minuten. wat een aanfluiting.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:48
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Ik heb ze drie keer live gezien. Niet echt boeiend meer. In het begin was het allemaal leuk en nieuw, immers, het was in het Nederlands, maar kwalitatief gezien is er zeker beter te krijgen in mijn ogen. En de "Een Sinister Schouwspel" demo heeft vreselijke, fluisterende vocalen.
Binnenkort komt "Langs Galg en Rad" uit, maar mijn interesse is al enige tijd weggeebt. Hij komt te laat.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:51
DaKonium
DaKonium is offline
'hij komt te laat'

ja en of. heb je die soap rond de steeds weer uitgestelde release (zogenaamd dankzij de een of andere obscuur label dat niet mee wou werken) nog een beetje gevolgd?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:52
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Klein beetje over gelezen inderdaad. Hij zou eigenlijk al iets van een jaar uit moeten zijn toch? Als dat het geval was geweest had 'm ongetwijfeld aangeschaft.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:54
DaKonium
DaKonium is offline
ja, zoiets al wel ja.
jammer, jij bent vast niet de enige die om die reden de band heeft afgeschreven.
trouwens, ik geloof dat er al wel shirts van het album te koop zijn, al een paar maanden ofzo.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:55
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Klopt! Dat shirt heb ik vorig jaar nog eens aangeschaft bij een optredentje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2003, 20:57
DaKonium
DaKonium is offline
oerstom van die lui om dat al wel op de markt te brengen en de cd nog niet, nou is het hele effect weg.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 21:53
Shock
Shock is offline
'k Ben naar het Arrow Classic Rock festival geweest, erg goed maar iets teveel van het goeie, als in teveel bands in te weinig tijd... Alle bands waren twee keer de moeite om te gaan kijken, maar het overlapte elkaar allemaal zodat je geen tijd had om even iets te eten ofzo bij wijze van spreken... maar toch, volgend jaar wil ik er wel weer zijn denk ik
Oud 16-10-2003, 23:11
attrib
attrib is offline
buitenfestivals gehad dit jaar zoals,

Groezrock,
Waldrock,
Lowlands.

ze waren allemaal super vet! alleen niet altijd even droog
maar who cares, vette fun was het en volgend jaar weer!
Oud 16-10-2003, 23:34
Jules
Jules is offline
Ze worden per festival leuker lijkt het wel, vind ik

o, want: ... ja?

kvind het nieuwe beleid maar kloot'n.
Oud 17-10-2003, 07:40
Thunder Child
Thunder Child is offline
het leuke aan een festival is juist dat er meer is dan alleen de bands
Oud 17-10-2003, 09:30
Gadje
Gadje is offline
de festivals die ik heb meegemaakt waren top, volgend jaar weer
meestal was de sfeer er goed(graspop) en verder niet echt onleuke dingen meegemaakt. wel bier hmm behoorlijk kromme zin...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten