Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Is dat wel zo? Een rechter kan niet tegelijkertijd advocaat of officier van justitie zijn, dat moge duidelijk zijn. Ik vraag me echter af of een rechter niet tegelijkertijd lid mag zijn van de Staten-Generaal. Aangezien de Staten-Generaal het gehele Nederlandse volk vertegenwoordigen, zou het nogal opmerkelijk zijn als rechters daar geen lid van zouden mogen zijn. Ik heb even gezocht en kwam toen dit artikel tegen in de Wet rechtspositie rechterlijke ambtenaren:
'Artikel 45. Aan een rechterlijk ambtenaar of rechterlijk ambtenaar in opleiding die is benoemd of verkozen in een functie in een publiekrechtelijk college wordt, tenzij het belang van een goede taakvervulling zich daartegen verzet, door de functionele autoriteit gelegenheid gegeven tot het bijwonen van vergaderingen en zittingen van dat college en voor het verrichten van daaruit voortvloeiende werkzaamheden ten behoeve van dat college.' Hieruit maak ik op dat een rechterlijk ambtenaar wel lid kan zijn van (o.a.) de Staten-Generaal, dat is immers een publiekrechtelijk college. Als er iemand is die uitsluitsel weet te geven over de vraag of een rechter lid mag zijn van de Staten-Generaal, graag! ![]() Overigens moet nog wel even worden opgemerkt dat het begrip 'vrije beroepen' eigenlijk niet meer relevant is in de huidige samenleving. Vroeger, in de tijd van de gilden, werden eisen gesteld aan het uitoefenen van een bepaald beroep op een bepaalde plaats, werden eisen gesteld aan de vestigingsvrijheid enz. Dat ziet men nu in Duitsland ook nog. In Nederland kennen we dit systeem niet meer. Ten slotte weet ik niet precies of er een woord is voor 'beschermde' beroepen. Vrije beroepen in ieder geval zeker niet, want het beroep van arts, advocaat of notaris is juist een beroep waar zeer strenge eisen aan gesteld worden m.b.t. opleiding en onafhankelijkheid. Het woord 'vrij' is dus niet echt op zijn plaats. Laatst gewijzigd op 19-10-2003 om 15:51. |
![]() |
|
![]() |
Hoe zit het hier in Nederland met militairen?
In Amerika mag een actief dienend militair geen eigen politieke mening uiten, en ook niet actief zijn in de politiek. In Nederland is ook wel zoiets: zo mochten de commandanten van de door de bezuinigingen getroffen bases geen commentaar geven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat is de reden ervoor, weet je dat ook nog? Lijkt me namelijk typisch Amerikaanse paranoia: gewoon de soldaten lekker dom houden, lekker buiten de politiek houden, gewoon hersenloze killing-machines van maken. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar de aard van de functies is prima te combineren. Citaat:
![]() Een van de weinige 'echt' beschermde beroepen is rechter. Rechters kunnen niet ontslagen worden, tenzij het gaat om zeer ernstig wangedrag. Dat is zo gedaan om hun onafhankelijkheid te waarborgen. Ze moeten niet achteraf het risico lopen, ontslagen te worden omdat ze een uitspraak doen die het bestuur niet welgevallig is. Beroepen met een geheimhoudingsplicht zijn advocaten, rechters/raadsheren/raadsheren-plaatsvervangers, notarissen, artsen en geestelijken. |
![]() |
|
een beschermd beroep is een beroep waarbij je een diploma nodig hebt. Psygotherapeut is op weg naar een beschermdberoep. Totnu toe mocht iedereen zich psygotherapeut noemen...
DANK jullie wel!! volgens mij zijn het vrije beroepen... zoen
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'TMF en MTV moeten zelf censureren' Love & Peace | 214 | 15-11-2005 22:47 | |
Justitie hield cruciaal bewijs in zaak-Nienke achter ecrivaine | 32 | 30-09-2005 20:57 | |
Ayaan Hirsi Ali begint met zomeroffensief? Mujahideen | 200 | 21-09-2004 09:04 | |
De Kantine |
Groot Moppentopic [1] Negrotiator | 82 | 16-01-2004 07:44 | |
Psychologie |
Over het Leger des Heils... en de 'jeugdhulpverlening' Rabbi Daniel | 27 | 18-08-2002 08:33 |