Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2003, 12:47
Optima
Optima is offline
Van school uit ben ik klassiek geschoold, en heb puur het literaire belang van de Illias van Homerus geleerd, naast misschien wat historische feitjes bij KCV.

Onlangs hoorde ik van een bekende dat deze een boek aan het lezen was over de werkelijke plaats van Troje. Grappend zei ik 'toch zeker niet die ene waar het in Engeland ligt he?'. Mijn vermoedens bleken juist.

na een hele discussie en een poging om het boek belachelijk te maken wilde ik het toch maar eens lezen.

Wilkens heeft zeer ingenieuze vondsten wat betreft zijn theorie.
Op zich is het gewoon een leuk boek, en de argumenten zijn ook zeer overtuigend. Archeologische vondsten, geografische overeenkomsten en taalkundige aanwijzingen. laat ik een voorbeeld geven.

Volgens hem zijn de verwijzingen naar het orakel van delfi gewoon de Nederlandse stad Delft. Ook de verering van Circe heeft plaatsgevonden in Zeeland. Kijk maar naar de naam Zierikzee, en dorpsnamen die eindigen op ---- kerke. Die zijn allemaal afkomstige uit de bronstijd.

Een archeologisch argument is dat er rond Cambridge veel oorlogsmaterieel gevonden is: pijlpunten, schilden, zwaarden noem maar op. Dit alles wijst er dus op dat er hier zware gevechten hebben plaatsgevonden. Om brons voor wapens te maken was tin nodig. Tin was een metaal dat in de oudheid weinig voorkwam, maar in Groot-Brittannië was er hiervan genoeg. De strijd om Troje ging volgens Wilkens dus uiteindelijk om de tinmijnen op de Engelse eilanden. Het tin werd terug gevonden in het hele Middellandse Zeegebied! Een aanwijzing op zeevaart tussen Groot-Brittannië en het Middellandse Zeegebied.

ikzelf vind het allemaal nog een beetje ongeloofwaardig. Het lijkt of Wilkens eerst een theorie heetf opgesteld en toen angstvallig is gaan zoeken naar argumenten. Er zijn zoveel plaatsen waar oorlogen hebben plaatsgevonden die misschien nog onder de zeebodem bedekt liggen waar dus ook Troje ( volgens Wilkens redenering) gelegen zou hebben. Daarnaast vind ik de taalkundige argumenten twijfelachtig, en erg lachwekkend ( het orakel van Delft )

hoe denken jullie hierover?
wil je meer weten of je orienteren: http://www.troy-in-england.co.uk/index.htm
Oud 24-10-2003, 12:55
Careless
Careless is offline
Ja, vlakbij Zeeland was ook een stuk steen opgedoken dat wel van de Romeinen moest zijn. Het lijkt me allemaal een beetje vaag. Ik bedoel: overeenkomsten in klanken heb je overal; er zijn nou eenmaal maar zo veel klanken. Archeologische vondsten geloof ik niet in. Voorwerpen zijn verhandeld, verplaats, verscheept en weggebracht. Materialen kom je overal tegen, je moet heus niet denken dat er nooit iets afdwaalt.
Nee, ik vind het onzin.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 14:12
Verwijderd
Heel grappig, maar jammergenoeg valt alles makkelijk onderuit te halen.

Homerus vertelde al over Troje in 400 v. chr. Toen bestond Delft nog niet eens en al die dorpen op 'kerke' ook niet.
Aangezien die meeste dorpen rond de 13e eeuw voor het eerst genoemd werden, zullen ze ook van rond die tijd zijn.
Delft ontleent zijn naam aan een gegraven (gedolven) vaart, waarlangs de nederzetting ontstond. In 1246 kreeg Delft zijn eerste stadsrechten.

De Romeinen hebben trouwens niets met Troje te maken, voor hun tijd.
Wel zijn er in Zeeland Romeinse objecten gevonden. De handelaren / zeereizigers in Zeeland toentertijd hebben zelfs een Romeins 'subgodin' aangenomen. Namelijk Nehalennia.

Ik citeer: In de Romeinse tijd beloofden handelaren om na een behouden toch over de wereldzeeën bij terugkomst te offeren aan de plaatselijke godin Nehalennia. Zoals uit de in de Zeeuwse wateren gevonden votiefstenen blijkt, deden zij dit gaarne en met reden.

Wel leuk dat je dit ter sprake brengt. Laatst zag ik op Discovery een aflevering over Troje, waaruit bleek dat het vrijwel zeker was dat Troje in het huidige Turkije lag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Troje
http://collectie.delft.nl/
http://www.nehalennia.nl/diversen/wie.htm

Edit: Kan je mij de naam van de schrijver en het boek geven? Ik wil dat ook wel eens lezen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 19:26
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 24-10-2003 @ 15:12:

Edit: Kan je mij de naam van de schrijver en het boek geven? Ik wil dat ook wel eens lezen.
Het staat in de topictitel, slimmerd.

Verder is dit natuurlijk lariekoek.
Oud 26-10-2003, 20:07
Goede Fee
Goede Fee is offline
Maar... er zijn méér van zulke verhalen!
Vooral over de reis van Odysseus wordt getwijfeld (waaronder dus de stad Troje). Men denkt dat het in Griekenland is geweest, maar het landschap, de volkeren en de plaatsen zouden ook in Schotland/ Engeland kunnen liggen.
Het zijn maar geruchten, maar men houdt zich er zo te zien toch mee bezig!
Oud 26-10-2003, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef op 26-10-2003 @ 20:26:
Het staat in de topictitel, slimmerd.
Woeps.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten