Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2003, 10:41
Lyra
Lyra is offline
Bij filosofie hadden we het over kennis en instincten.
Waarbij later een discussie ontstond over dat je kennis moet verwerven en dat je je instincten al hebt.
Ik vond dat je wanneer je geboren wordt al een bepaalde kennis bezit, eentje die je niet zomaar kunt oproepen en die alleen maar verschijnt wanneer je iets extreems voelt ( angst, haat...).
Daaronder vallen bij mij dus ook instincten, het is hetzelfde als kennis.
Een baby trekt haar handje weg van een warme kraan. Dat is een impuls.
Maar ik denk dat je al weet hoe je gaat reageren daarop. Je kunt het niet oproepen maar het zit in je wanneer je het nodig hebt.
Anderen zeiden dat je dat niet weet, dat het slechts een impuls was en dat je bij de volgende keer al weet wat je moet doen.

mwaa, dit is vrij onduidelijk..
'K hoop dat jullie 't snappen.

het komt er eigenlijk op neer:
heb je al kennis wanneer je geboren wordt, en is alles wat je doet en hoe je handeld met je kennis verworven?
Oud 25-10-2003, 10:58
Verwijderd
je hebt geen echte kennis, maar je hebt wel instincten. Zoals het wegtrekken van dat handje onder een te hete kraan, of het geheel afsluiten van de windpijp als het kindje te water gaat. Maar serieuze kennis heb je volgens mij niet.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 11:18
Gatara
Gatara is offline
Mbt het wegtrekken van je hand bij de hete kraan:

het wegtrekken zelf is je instinct dat gebaseerd is op de kennis van "dit is te heet voor mijn lichaam; dit schaadt mijn lichaam". Zou je echter de kennis al beschikken dat je je hand niet onder de hete kraan moet houden, dan zul je dat ook niet doen. Die kennis is aan te leren.

Ik denk dus dat het fout is te stellen:
Citaat:
Maar ik denk dat je al weet hoe je gaat reageren daarop. Je kunt het niet oproepen maar het zit in je wanneer je het nodig hebt.
Omdat je dan veronderstelt dat het wegtrekken zelf al als kennis opgeslagen zit in je lichaam. Dat denk ik niet.
Oud 25-10-2003, 11:55
Zaina
Zaina is offline
Instinct zorgt voor een reactie. Kennis zorgt voor een juiste reactie, of zorgt ervoor dat die reactie overbodig word. Ik ga mee met Gatara
Oud 25-10-2003, 13:43
Lyra
Lyra is offline
het ligt ook maar wat je onder "kennis" verstaat :

pirsma woordenboek:'Het kennen, bekendheid, bewustzijn, wat iem. weet ;- dragen, op de hoogte zijn...

Voor mij is kennis bewustzijn, weten dat je bestaat en ŕl je handelingen vanuit je bewustzijn sturen. ( voor mijn zijn instincten dus ook kennis)
Het is niet omdat je impulsief reageerd dat je niet kon uitmaken of je die beslissing zou nemen. Dat gaat wel, maar daar heb je sterke zelfkennis voor nodig denk 'k. Soms kun je het ook niet achterhalen omdat het te diep zit.

Ik denk dat de mens al een bepaalde kennis bezit wanneer ze geboren wordt. Om toch maar bepaalde overlevingskansen te bezitten. Je weet helemaal niet in welke 'setting" je geboren wordt. Dus moet je al een soort kennis hebben van, wanneer iets te warm is móét ik mijn hand wegtrekken want anders zijn er nare gevolgen.
De kennis dat je je handje moet wegtrekken moet er dus al inzitten en niet bij de tweede aanraking met heet water.
Die instincten gaan te snel, je kunt niet nadenken bij een instinct, en als je dat wel doet dan is het telaat. Dus er moet een soort 'voorprogramma' bestaan waarop je kunt terugvallen.
'voorkennis' dus.
Oud 25-10-2003, 16:53
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Nee, een mens is bij zijn geboorte een tabula rasa, een leeg blad. Een mens beschikt niet over kennis. Kennis is voor mij de invulling van het blad, bewustzijn en instinct is het blad zelf.
Verder moet je een onderscheid maken tussen instinct en reflexen. Instinct is een natuurlijke neiging. Zoals overleven, voortplanten etc. Instincten kun je onderdrukken (ik kan bijvoorbeeld besluiten niet meer te eten, of niet meer aan sex te doen) , maar van nature zijn ze aanwezig.
Reflexen zijn ook van nature aanwezig en ze kunnen niet zomaar onderdrukt worden. Dat een baby zijn handen wegtrekt van de hete kraan is een reflex. Net zoals je met ogen knippert als er iets snel langs je gezicht beweegt.
Oud 25-10-2003, 21:47
eefjeefje
eefjeefje is offline
Misschien is dit leuker voor psychologie. Als je over dit onderwerp meer wilt weten zou ik eens een boek van Piaget gaan lezen. freus heeft er trouwens ook een interessante mening over. Maar ik denk dat ze je op psychologie veel meer kunnen vertellen hoor
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 10:29
Verwijderd
Naar mijn smaak is kennis gedefiniëerd als die wetenschap die je extern aantrekt. Daar valt dus per definitie een reflex als het wegtrekken van je hand van een hete kraan buiten.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:16
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
je kan instincten ook als kennis zien,
als je dat wil kan je dat zo vinden.

We zijn eigenlijk een beetje aan het valsspelen met de defenitie "instinct" i.v.m. kennis. Het is ingebouwde kennis.

Citaat:
Lyra schreef op 25-10-2003 @ 14:43:
Dus er moet een soort 'voorprogramma' bestaan waarop je kunt terugvallen.
'voorkennis' dus.
En dat noemen we dus instinct.
Oud 26-10-2003, 19:24
Beryll
Beryll is offline
Instinctieve kennis, ja. Kennis van hoe te handelen in bepaalde situaties. Werkelijke "kennis" heb je niet. Maar je hebt wel gelijk. Het instinct bevat ook bepaalde kennis, dat je je hand bij de warme kraan moet wegtrekken bijvoorbeeld. Dit is echter kennis die puur voor jezelf wordt gebruikt. De maatschappij of de andere persoon, de hele wereld is daar in feite niet bij betrokken, behalve de harde natuur (donker, licht, vuur, aarde ). En eigenlijk is dat wel kennis ja.

Moet ik wel bij zeggen dat ik dit soort discussies zeer nutteloos van aard vind. Ik discussieer graag over de aard der dingen, maar begripsdefinitie heeft mij altijd nutteloos geleken.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 20:10
Lyra
Lyra is offline
Citaat:
Beryll schreef op 26-10-2003 @ 20:24:

Moet ik wel bij zeggen dat ik dit soort discussies zeer nutteloos van aard vind. Ik discussieer graag over de aard der dingen, maar begripsdefinitie heeft mij altijd nutteloos geleken.
Het gaat niet zo zeer over de definitie van kennis, maar of je 'leeg' geboren kunt worden.
Maar aangezien iedereen 'kennis" anders opneemt blijkbaar..
Oud 26-10-2003, 20:13
Lyra
Lyra is offline
Ik kan er opzich niet echt inkomen dat je zonder kennis geboren zou worden. Dat je dingen leert enzo.. maar kennis, dat moet je toch al bezitten.
Automatische functies van je lichaam, die bestuur je toch ook met je hersenen? Dus daar moet je toch ook een bep. kennis voor hebben. Het klinkt misschien wel vreemd omdat je er neit over nadenkt, maar er zijn mensen met fysieke afwijkingen omdat ze iets verkeerds in hun hersenen hebben zeg maar.
Een handschoen verlamming bv: er is absoluut niets mis met de hand, maar in het hoofd. ( studie van Freud)
Oud 26-10-2003, 20:20
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 25-10-2003 @ 22:47:
Misschien is dit leuker voor psychologie. ... Maar ik denk dat ze je op psychologie veel meer kunnen vertellen hoor
Die depressieput levert zelden iets zinnigs op... Koop een biologieboek ofzo, wat dit met filosofie of levensbeschouwing te maken heeft vat ik even niet. En leer stellingen definiëren, draadbeginner
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten