Advertentie | |
|
![]() |
|
het ligt ook maar wat je onder "kennis" verstaat :
pirsma woordenboek:'Het kennen, bekendheid, bewustzijn, wat iem. weet ;- dragen, op de hoogte zijn... Voor mij is kennis bewustzijn, weten dat je bestaat en ŕl je handelingen vanuit je bewustzijn sturen. ( voor mijn zijn instincten dus ook kennis) Het is niet omdat je impulsief reageerd dat je niet kon uitmaken of je die beslissing zou nemen. Dat gaat wel, maar daar heb je sterke zelfkennis voor nodig denk 'k. Soms kun je het ook niet achterhalen omdat het te diep zit. Ik denk dat de mens al een bepaalde kennis bezit wanneer ze geboren wordt. Om toch maar bepaalde overlevingskansen te bezitten. Je weet helemaal niet in welke 'setting" je geboren wordt. Dus moet je al een soort kennis hebben van, wanneer iets te warm is móét ik mijn hand wegtrekken want anders zijn er nare gevolgen. De kennis dat je je handje moet wegtrekken moet er dus al inzitten en niet bij de tweede aanraking met heet water. Die instincten gaan te snel, je kunt niet nadenken bij een instinct, en als je dat wel doet dan is het telaat. Dus er moet een soort 'voorprogramma' bestaan waarop je kunt terugvallen. 'voorkennis' dus.
|
Nee, een mens is bij zijn geboorte een tabula rasa, een leeg blad. Een mens beschikt niet over kennis. Kennis is voor mij de invulling van het blad, bewustzijn en instinct is het blad zelf.
Verder moet je een onderscheid maken tussen instinct en reflexen. Instinct is een natuurlijke neiging. Zoals overleven, voortplanten etc. Instincten kun je onderdrukken (ik kan bijvoorbeeld besluiten niet meer te eten, of niet meer aan sex te doen) , maar van nature zijn ze aanwezig. Reflexen zijn ook van nature aanwezig en ze kunnen niet zomaar onderdrukt worden. Dat een baby zijn handen wegtrekt van de hete kraan is een reflex. Net zoals je met ogen knippert als er iets snel langs je gezicht beweegt.
||
je kan instincten ook als kennis zien,
als je dat wil kan je dat zo vinden. We zijn eigenlijk een beetje aan het valsspelen met de defenitie "instinct" i.v.m. kennis. Het is ingebouwde kennis. Citaat:
|
![]() |
Instinctieve kennis, ja. Kennis van hoe te handelen in bepaalde situaties. Werkelijke "kennis" heb je niet. Maar je hebt wel gelijk. Het instinct bevat ook bepaalde kennis, dat je je hand bij de warme kraan moet wegtrekken bijvoorbeeld. Dit is echter kennis die puur voor jezelf wordt gebruikt. De maatschappij of de andere persoon, de hele wereld is daar in feite niet bij betrokken, behalve de harde natuur (donker, licht, vuur, aarde
![]() Moet ik wel bij zeggen dat ik dit soort discussies zeer nutteloos van aard vind. Ik discussieer graag over de aard der dingen, maar begripsdefinitie heeft mij altijd nutteloos geleken. |
![]() |
||
Citaat:
Maar aangezien iedereen 'kennis" anders opneemt blijkbaar..
|
Ik kan er opzich niet echt inkomen dat je zonder kennis geboren zou worden. Dat je dingen leert enzo.. maar kennis, dat moet je toch al bezitten.
Automatische functies van je lichaam, die bestuur je toch ook met je hersenen? Dus daar moet je toch ook een bep. kennis voor hebben. Het klinkt misschien wel vreemd omdat je er neit over nadenkt, maar er zijn mensen met fysieke afwijkingen omdat ze iets verkeerds in hun hersenen hebben zeg maar. Een handschoen verlamming bv: er is absoluut niets mis met de hand, maar in het hoofd. ( studie van Freud)
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |