Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2003, 14:49
Lady_Q
Lady_Q is offline
Hey Lui, ik vraag me af wat ik na mijn atheneum zal gaan doen. Ik wil heel graag naar de kunstacademie, maar iedereen zegt dat dat zonde is en je er nix mee verdient. Wat zeggen jullie?
Oud 26-10-2003, 14:59
Verwijderd
als je het echt wil lijkt het mij de enige keuze toch? is idd geen garantie van een goed slaris maar je doet dan wel iets wat je wil....your choice..
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 15:33
funest
funest is offline
haha wat een onzin
gewoon gaan als je wil
en niet gaan als je niet wil

klaar
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 15:58
p-chez
p-chez is offline
Als kunstenaar ben je inderdaad niet verzekerd van een goed inkomen. Maar als het je leuk lijkt, waarom niet?
Beter later iets doen wat je leuk vindt, dan dat je je leven lang iets doet wat je eigenlijk niet leuk vindt.
Oud 26-10-2003, 16:38
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
niet iedereen gaat een studie doen om er veel geld mee te verdienen schijnt.. gewoon doen als je het graag wilt
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:39
never mind
never mind is offline
wie zegt dat je perse kuntenaar moet worden als je naar de kunstacedemie wil? Je kan ook lerares handvaardigheid of kunstgeschiedenis worden bv? En dat verdient prima, je zal op de kunstacedemie wel meerdere alternatieven aangerijkt krijgen.
Oud 26-10-2003, 17:21
funest
funest is offline
juist
kijk gewoon wat voor richting je wilt gaan doen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 17:34
lifeafterdeath
lifeafterdeath is offline
Zijn er trouwens toelatings "eisen"

zegmaar wat moet je allemaal kunnen?
Oud 26-10-2003, 17:39
Verwijderd
Citaat:
lifeafterdeath schreef op 26-10-2003 @ 18:34:
Zijn er trouwens toelatings "eisen"

zegmaar wat moet je allemaal kunnen?
Ja, je moet een toelatings examen doen (daar weet ik ook niet alles van, daarvoor kun je misschien beter bij je decaan zijn).

Ik weet niet naar welke kunstacademie je wilt, maar zie bieden verschillende disciplines aan.

Je hoeft natuurlijk niet per se vrij kunstenaar te worden (waar je waarschijnlijk niet zo heel veel mee verdient, tenzij je echt goed bent) maar je kan ook een lerarenopleiding volgen. Daarvan is woensdag een open dag in Amsterdam ( http://www.bvo.ahk.nl )
Of (mode)management of iets dergelijks
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:28
Lady_Q
Lady_Q is offline
TNX Iedereen, ik denk dat ik het wel ga doen... maar dan nog een andere studie erbij, echt bedankt!
Oud 26-10-2003, 20:17
*lieve_steph*
*lieve_steph* is offline
Citaat:
Lady_Q schreef op 26-10-2003 @ 19:28:
TNX Iedereen, ik denk dat ik het wel ga doen... maar dan nog een andere studie erbij, echt bedankt!
Een studie erbij? Ik denk niet dat een supergoed plan is... De kunstacademie is ontzettend zwaar!!!!
En wat andere mensen zeggen over niet verzekerd zijn van een goed inkomenlater; Bij welke studie heb je dat wel?! Want dan zou iedereen dat massaal gaan doen, overschot aan werknemers... werkloos... Dus geen inkomen, niks is dus helemaal van te voren zeker!
Leef gewoon je droom na! Ga ik ook doen!!!

kusje Steph
Oud 27-10-2003, 14:57
l_vida_l
l_vida_l is offline
tis een pittige opleiding!!! zou er geen bij doen hoor!!! je moet veel werk verrichten..

en niet verzekerd van een baan.. tis maar wat je er mee gaat doen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Moenbloem schreef op 26-10-2003 @ 18:39:

Ik weet niet naar welke kunstacademie je wilt, maar zie bieden verschillende disciplines aan.

Een vriend van me is toegelaten op de Rietveld-academie zonder ook maar iets in te leveren.
Die studie kan je toch niet serieus nemen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Phreshness schreef op 28-10-2003 @ 15:43:
Een vriend van me is toegelaten op de Rietveld-academie zonder ook maar iets in te leveren.
of zon vriend kan je niet serieus nemen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:46
\/ince
\/ince is offline
Rietveld acedemie niet serieus nemen... waar moet dat heen..
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:13
Verwijderd
Toelatingseisen bij mij op school (Constantijn Huygens in Kampen):

Volgens de wet is het examen gericht op het onderzoeken van je artistieke aanleg, zoals die blijkt uit:
- beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie
- gevoel voor kleur, vorm en materiaal, en
- oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid

Ons toelatingsexamen bevat de volgende elementen:

- Het eigen werk
- De thuisopdrachten
- De academieopdrachten
- Een gesprek
- De informatie van de docenten beeldende vorming van de vorige opleiding
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:35
rodina
rodina is offline
Citaat:
Wishmaster schreef op 28-10-2003 @ 18:46:
Rietveld acedemie niet serieus nemen... waar moet dat heen..
Ga voor de lol een keer kijken op het Rietveld ik betwijfel of je het dan nog serieus neemt. Wat een smerige teringzooi is het daar zeg.

Wat Morgan al zei: Je moet een hoop eigen werk meenemen. Simpele schetsen, maar ook eindproducten.
Zorg voor verschillende dingen: Foto's, kleding, geschilderde dingen, krijtjes, potlood, inkt, noem maar op. 3D materiaal kan je ook mee nemen. Zolang het maar gevarieerd is.
Bewaar alles wat je tot nu toe hebt en wat je nog gaat maken.
Dingen hoeven niet perfect te zijn, zolang er maar een stijgende lijn is te zien.

Kijk als 'kunstenaar' is je inkomen heel wisselend. Logisch eignelijk. Maar op de meeste opleidingen zijn een heel aantal richtingen:
2D-design: Grafisch vormgeven.
3D-design
Modeontwerp
Fotografie
Docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving.

Als je twijfelt: Schrijf je in voor een vooropleiding. Bijna alle Academies hebben er een. Amsterdam en Utrecht zowieso.

Ik doe nu de vooropleiding in Arnhem, erg leuk. Voordelen van zo'n vooropleiding is dat er meteen wordt gekeken of je geschikt bent, je krijgt een hoop extra (aparter, omdat je thuis niet alle materialen hebt) werk, en een beter inzicht van wat een kunstacademie inhoudt zodat je niet met een heel geidealiseerd beeld binnenkomt zetten.
Schrijf je nu alvast in voor een aantal opleiding, want op de meeste academies zijn ze streng dus er bestaat een kans dat je niet aangenomen wordt. En zorg voor een alternatief voor het geval dat je bij alle academies afgewezen wordt want die kans is er ook nog eens.

Praat eens met een docent op je school over de mogelijkheden van een academie, of je werk geschikt is, of jij geschikt bent, en als je een leuke docent hebt wilt 'ie je misschien ook nog wel wat begeleiden. Succes!
Oud 29-10-2003, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Phreshness schreef op 28-10-2003 @ 15:43:

sterf
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:38
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Volges mij wordt iedereen aangenomen in Kampen.
maar goed
Kampen is zeker niet zwaar. helemaal als je het met Den Haag vergelijkt.
Wij hebben (in Kampen dus) amper 18 uren les en 6 verschillende vakken.
Den haag heeft meer dan 33 uur les en 10 verschillende vakken.
(genoeg reden voor mij om volgend jaar te switchen)

Kunstacademie is maar 4 jaartjes van je leven, dat je je daarna direct en volledig op de beroepspraktijk als kunstenaar stort lijkt me eigelijk niet eens zo voor de hand liggend.

Als je daarna bijvoorbeeld je Master haalt heb je in ieder geval veel respect in de scene, en kun je naar vele andere opleidingen en instituten gaan.

Kunstenaar willen worden en naar de kunstacademie gaan zijn twee verschillende dingen.
Oud 29-10-2003, 17:44
Freshh~
Freshh~ is offline
doen...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 18:05
\/ince
\/ince is offline
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 29-10-2003 @ 14:38:

Kunstenaar willen worden en naar de kunstacademie gaan zijn twee verschillende dingen.
wijze les van de dag
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 20:35
Verwijderd
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 29-10-2003 @ 14:38:
Volges mij wordt iedereen aangenomen in Kampen.
maar goed
Kampen is zeker niet zwaar. helemaal als je het met Den Haag vergelijkt.
Wij hebben (in Kampen dus) amper 18 uren les en 6 verschillende vakken.
Den haag heeft meer dan 33 uur les en 10 verschillende vakken.
(genoeg reden voor mij om volgend jaar te switchen)

Kunstacademie is maar 4 jaartjes van je leven, dat je je daarna direct en volledig op de beroepspraktijk als kunstenaar stort lijkt me eigelijk niet eens zo voor de hand liggend.

Als je daarna bijvoorbeeld je Master haalt heb je in ieder geval veel respect in de scene, en kun je naar vele andere opleidingen en instituten gaan.

Dat vermoeden had ik ook al... ik voel me helemaal niet meer speciaal
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 20:41
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
nee. zullen we dat morgen zeggen?
dat we ons niet meer speciaal voelen...
want dat zijn we toch wel..
toch?
Oud 29-10-2003, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Sigúr schreef op 29-10-2003 @ 14:10:
sterf
De belangrijkste criterium om kunstenaar te worden is dat je geen talent mag hebben?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 14:05
Skyrise
Skyrise is offline
Euhm, ik denk dat je je goed moet afvragen:

1. Wat wil ik echt?
2. Wat wil je er later mee?

dat zijn de belangrijkste vragen.

Als jij een echt goede kunstenaar bent kan je er ook je geld mee verdienen.
Ik zie alleen nergens wat je precies wilt doen? 3d? Fotografie? Illustratie? Animatie? Id? Gdd? Multimedia?

Over de toelatingen: Als jij het kan, kan je het, zo simpel is het.
Ik zit ook op de KunstAcademie (Interaction Design, HKU-KMT, Hilversum) en ik wist gewoon dat ik het kon, daarom ben ik wel aangenomen en anderen die het niet konden en dachten dat ze het niet konden niet.

Nou heeft mijn studie iets beter toekomstperspectief dan andere kunststudies (vooral autonoom bijvoorbeeld), maar het is maar precies zelf wat je ermee doet.

Nog ff 1 ding uit de wereld helpen: KUNSTACADEMIE en een andere studie ernaast = a no-go. Dat ga je nevernooit niet halen.
De gemiddelde kunstacademie studie is tussen de 50 en 80 uur per week, dus laat dat maar uit je hoofd tenzij je een wonderkind bent.

oi, succes ermee

ps: ff reclame =) onze open dagen zijn te vinden op http://www.hku.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2003, 17:00
thurr
thurr is offline
Hi,
Ik wil graag na mn havo naar het Willem de Kooning Academie in Rotterdam, zijn daar ook 'strenge' toelatingseisen, of is het zoals Morgan zei: "iedereen wordt toegelaten". Ik maak nu ook wel wat tekeningen maar niet in vergelijking in wat voor mooi tekeningen ik op dit forum zie staan.
Maak ik dus wel een kans om daar toegelaten te worden?

Greetz
Oud 02-11-2003, 17:49
aquafemme
aquafemme is offline
Femke zit op de Kunstacademie in Utrecht "Design & Technology".
Oud 02-11-2003, 19:29
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
aquafemme schreef op 02-11-2003 @ 18:49:
Femke zit op de Kunstacademie in Utrecht "Design & Technology".
hey ff hkuers onder mekaar

wat doe je zoals dan?

@ thurr: het gaat er niet om of je mooi kan tekenen (althans, niet altijd) maar om de kunstwaarde die het heeft (of welk doel dan ook).

Als jij potentie hebt, talent en gemotiveerd bent om goede redenen, dan maak je een goede kans.

Als je denkt dat tekenen gewoon leuk is en je hebt zin in een "lol-opleiding" kun je het beter vergeten.
Als je er verder mee wilt, moet je het proberen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 21:47
staindrulez
staindrulez is offline
Dus als je gemotiveerd bent, en echt iets met die opleiding wil gaan doen, dan heb je grote kans om toegelaten te worden?!
Oke, da ben ik denk wel, thnx

Greetz
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 20:25
aquafemme
aquafemme is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 02-11-2003 @ 20:29:
hey ff hkuers onder mekaar

wat doe je zoals dan?

Wil je het allemaal weten?

Komt ie dan:

Mode
architectuur
Productontwerp
webdesign
kunstgeschiedenis
cultuurstudie
psychologie
menswetenschappen
schilderen
gipsen
installatietechnieken
conceptontwerp
toekomstvisies
Presentaties maken
etc etc etc
3D ontwerp
Java scripting
Cad/Cam
Marketing
Grafisch design
Metaal/houtbewerking

Wat ik wil worden? Geeeeen ideeeeee, het is nogal een breede studie!

Oud 04-11-2003, 18:11
Skyrise
Skyrise is offline
jeetje? welke richting doe je dan joh?! Autonoom ofzo??...?

Kijk ik doe ook best vrij veel

Mode (in mn vrije tijd samen met Patty, mn modevriendinnetje (HKU3e jaar))
architectuur (ook in mn vrije tijd!! woei, supervet, zou ik doen als ik ID niet zou halen ofzo)
Productontwerp (continue, alleen meer conceptproces als dat wat daarop volgt)
webdesign
kunstgeschiedenis
cultuurstudie (hmm... kweetniet)
psychologie (cognitieve)
menswetenschappen (uiteraard, gericht op het gebruik van systemen)
conceptontwerp (continue)
toekomstvisies (wij geven vorm aan de toekomst )
Presentaties maken (jeppz!!)
etc etc etc
3D ontwerp (hmm 3dsMax + aankleding van feestjes)
Java scripting (euhm NOG niet)
Cad/Cam (AutoCad? ofzo? nee... wel veel cammen/filmen trouwens )
Marketing
Grafisch design

mwah, komt aardig in de buurt
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 17:38
nogmaals
nogmaals is offline
als jij jezelf nu al half laat ompraten door anderen, op een negatieve manier... denk er dan nog maar even goed over na..
want je kan nog heel wat negatiefs naar je hoofdje geslingerd krijgen, qua kritiek
En het is hard werken voor , ga ermaarvan uit voor weinig (geld).

Maar dit allemaal heeft mij niet tegen gehouden en nu studeer ik aan de KOninklijke academie voor beeldende Kunsten te Den Haag. Wat wel een hele leuke opleiding is , voor een Leuke toekomst
Oud 06-11-2003, 19:46
qwertyuiop
qwertyuiop is offline
Hoeveel % van de aanmeldingen wordt eigenlijk toegelaten?
Ongeveer dan.
Want naar mijn gevoel moet je zo ontzettend vet goed zijn. onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
qwertyuiop schreef op 06-11-2003 @ 20:46:
Hoeveel % van de aanmeldingen wordt eigenlijk toegelaten?
Ongeveer dan.
Want naar mijn gevoel moet je zo ontzettend vet goed zijn. onmogelijk.

vershil natuurlijk hè, ga uit van weinig dat soort shit moet je niet bij na gaan denken, jah je moet goed zijn, jah je moet passie er voor hebben, ja je moet talent hebben, maar niet nadenken, gewoon tekenen,schetsen,plakken,knippen,knutselen,bikkelen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 21:12
Freule
Freule is offline
ik heb vorig jaar de orientatie-cursus op de hoge school
voor de kunsten te arnhem gedaan. De orientatie-cursus is een half jaar lang elke zaterdag. Je krijgt geen huiswerk dus het is goed te combineren met je opleiding. Ik wilde altijd al graag
naar de kunstacademie. Maar sinds dat ik naar die cursus ben geweest ben ik erachter dat ik toch liever iets anders ga doen. Misschien is dit een idee voor je. Volgens mij begint de orientatie-cursus begin februari ofzo en je kunt je nu nog opgeven.
Wat je zegt dat je er niets mee verdient. Je moet wel in je achterhoofd houden dat de eisen die aan je worden gesteld heel hoog zijn. En als je dan uiteindelijk wordt aangenomen kun je echt wel wat, en als je de opleiding dan ook afmaakt heb je een diploma waar je trots op kunt zijn. Ik denk wel dat je met een diploma van een bekende en goede kunstacademie goed werk kunt vinden!!!
succes en hopelijk heb je er wat aan!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 12:15
Expanium
Expanium is offline
Ik zit op het st. Joost te Breda, eerste jaars. Van alle aanmeldingen wordt een derde toegelaten. Om d'r op te komen is niet makkelijk iig. Het gaat er voornamelijk om dat je een goed beeldend vermogen hebt. Dus zomaar wat tekenen (wat er toch heel mooi uit kan zien) wordt niet gewaardeerd. Wanneer je zeker bent naar de kunstacademie te gaan wees dan goed voorbereid en vol overtuiging dat je er klaar voor bent. Veel eigen materiaal en goed beargumenteren.

Maar als je het wil, veel suc6. Anders is ht misschien een verstandig idee een vooropleiding te doen. Maak je kennis met de manier van werken en beoordelen. Wat zo van je verwachten en hoe je dit kunt bewerkstelligen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 18:45
Skyrise
Skyrise is offline
de vraag is nog steeds welke richting je dan wilt doen... ??

Er zijn minstens 30 verschillende richtingen tegenwoordig op tientallen verschillende scholen..
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 18:52
Skyrise
Skyrise is offline
Het percentage dat wordt aangenomen verschilt per opleiding... bij Theater of opleidingen zoals het Rietveld ligt dat percentage extreem laag, bij andere opleidingen iets hoger.

Bij ons (Interaction Design) was het voorheen 1 op de 8 (dus 12,5%) dat is helaas inmiddels fors omhoog omdat we heel weinig aanmeldingen meer krijgen...

(HOE KAN DAT NOU?!?! wij zijn een superinteressante leuke studie met misschien wel het beste toekomstperspectief van alle kunststudies.... ????)

waarschijnlijk vanwege slechte reclame en matige bekendheid dus, bovendien zijn er een shitload nieuwe opleidingen bijgekomen die ook lijken op Interaction Design en allerlei dingen beloven.... (maar wij bestaan al sinds '84)

Wat je toelating betreft: geef vooral de hoop niet op, een selectie haalt iedereen die het niet kan eruit, plus nog eens een keer iedereen die niet in zichzelf geloofd. Als je dus niet in je eigen kunnen geloofd, hoef je er bij voorbaat niet aan te beginnen, dan zijn er namelijk mensen die slechter zijn dan jou, en wel worden toegelaten, puur omdat zij wel in zichzelf geloofden.

succes ermee allemaal
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 20:49
Verwijderd
ik doe docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving aan de hka in arnhem.
is qua programma eerste graads (nu niet meer, mijn klas nog wel).

ik heb dit gekozen mede omdat je qua inkomen zekerheid hebt, als docent. maar het is heel zwaar, op de beeldende afdeling is de docentenopleiding op mode na het zwaarst denk ik.
omdat je een hele berg theorie en praktijk oprdrachten krijg.
weinig vrij. veel met je werk bezig zijn.
dat heeft me enorm genekt vorig jaar. maar ik heb het gelukkig gehaald.
als je grafisch of 3d design doet heb je ook nog wel een redelijk goede zekerheid over je inkomen.
docenenopleiding is gewoon leuk en heel erg varierend.

de open dag is op zaterdag 15 november
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 22:57
Skyrise
Skyrise is offline
Open dag van de HKU Utrecht (en in Hilversum) is op Zaterdag 22 November, voor meer informatie kijk hier:

http://www.hku.nl/events/opendag/index.html
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten