Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2003, 16:28
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
Ik zou het dood eng vinden als ik echt reuma had.
Maar het gekke is, ik had er vorig jaar last van, en opeens was het weg.
Ik dacht er daardoor natuurlijk niet meer aan
Maar nu sinds 6 weken ofzo is het weer trug.
En ja sinds die weken is het ook weer een stukje kouder in nederland.
Je kunt dus wel zeggen dat mijn klachten in de zomer verdwenen zijn.
Nu weet ik best dat reuma met de kou erger is, maar bij mij heb ik dus nergens last van in de zomer, 0,0

goed mijn klachten vd afgelopen tijd zijn:

slappe handen, weinig kracht er meer in, ze staan soms zomaar ' op slot' en dan krijg ik ze amper recht. verder heb ik een beetje scheve vingers, en dus alleen in de winter heb ik last.
soms een pijnschuit door me handen heen, en me handen voelen vaak stijf aan.

Nja kans op reuma of niet?
__________________
honderdduizend luchtkastelen.

Laatst gewijzigd op 26-10-2003 om 18:38.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:37
Verwijderd
In je handen... ik neem aan dat je reumatoïde artritis bedoelt? Dat is de meest voorkomende vorm van reuma en bovendien zit dat in je handen en voeten.

Bij reumatoïde artritis zijn de gewrichten van vingers en tenen opgezwollen en erg pijnlijk bij beweging, en bovendien moeilijk om te bewegen, vooral 's ochtends. De gewrichten voelen ook warm aan.

De kans dat je het hebt lijkt me klein; het komt niet vaak voor bij mensen onder de 30, en bovendien hebben vrouwen het veel vaker dan mannen, dus je valt best wel buiten de risicogroep. Daarbij zeg je niet dat het vaak pijn doet, en ook niet dat het warm en opgezwollen is. Bovendien is reuma niet écht weer-afhankelijk, het kan hoogstens een klein beetje variëren in hoeveel last je er van hebt, maar verschil tussen 'duidelijk merkbaar' en 'helemaal geen last' lijkt mij niet logisch.
Hoeveel kracht je in je handen hebt en of ze slapjes aanvoelen heeft ook niets met reuma te maken. Ik denk dat het eerder iets aan je spieren dan aan je gewrichten is; hoe goed je spieren werken is wel afhankelijk van de temperatuur, bovendien zorgen spieren wel voor de kracht in je handen en kunnen spieren ook heel goed stijf zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:39
ExPoDeRmUs
Avatar van ExPoDeRmUs
ExPoDeRmUs is offline
succes meis....
__________________
Alles went, behalve een fietsbel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . expodermus@gmail.com . . . . . . . Grolsch
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:40
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
ten 1e ik BEN een vrouw

en mja bij mij thuis had me moeder het ook al vroeg in dr handen vandaar dat ik er ook bang voor ben.

het i indd raar dat ik in de zomer klachtenloos ben, dat is ook de enige reden voor mijdat ik denk GEEN reuma te hebben.
Terwijl ik weet dat kou echt geen pretje is voor mensen met reuma in de handen.

En de kracht in me handne neemt gewoon af, door de pijn.
En nee opgezwollen en warme handen heb ik gleukkig geen last van nee
__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:53
Verwijderd
Oh, sorry, er staat een M onder je naam, vandaar
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 20:02
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kun je aan je moeder vragen hoe ze begon te merken dat ze last had van reuma in haar handen. (ik maak in ieder geval uit je laatste bericht op dat je moeder er last van heeft...)
En anders? Even naar de huisarts als je je zorgen maakt. Dat kan nooit verkeerd zijn.
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 20:06
Verwijderd
Vraag het eens aan de dokter, niemand hier is arts en niemand kan het dus zeggen.

Bij reuma kan het idd zijn dat klachten in de zomer of in warme landen minder zijn, vanwege de warmte en andere vochtigheidsgraad ed.

Btw reuma is echt niet dood eng.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 21:02
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-10-2003 @ 21:06:
Vraag het eens aan de dokter, niemand hier is arts en niemand kan het dus zeggen.
Hehe, je hebt nu ineens de overbodigheid van het lichaam & gezondheid forum aangetoond

Mij lijkt het ook dat het van de temperatuur afhankelijk is, anders krijgen reuma patienten geen extra lange onderbroeken bijvoorbeeld..

ofzoiets.
minder zuipen dus.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 07:36
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 26-10-2003 @ 22:02:
Hehe, je hebt nu ineens de overbodigheid van het lichaam & gezondheid forum aangetoond
Ik denk van niet, er bestaan ook andere vragen dan vragen om een diagnose.

Citaat:
Mij lijkt het ook dat het van de temperatuur afhankelijk is, anders krijgen reuma patienten geen extra lange onderbroeken bijvoorbeeld..
Ik heb nog nooit gehoord dat reuma-patienten extra lange onderbroeken kregen... Plus dat dat vaak niet de warmte is die helpt (zeker niet bij je handen ).
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 15:08
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-10-2003 @ 10:06:

Btw reuma is echt niet dood eng.
Het is misschien niet dood eng, maar ik kan me wel voorstellen waarom ze zich er zorgen over maakt. Ik ken bijvoorbeeld iemand die nu niet meer werkt vanwege haar artritis.

Ontopic:

Het kan vanalles zijn, daarom zou ik als ik jou was naar de dokter gaan. Het kan misschien zijn dat je een slechte doorbloeding hebt ofzo, en daarom in de koude periodes iets hebt met je pezen oid. Fysiotherapie kan dan misschien wel helpen. Het kan ook (inderdaad) weke-delenreuma zijn (artritis). Ik zou zeggen: vraag het aan je dokter
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 15:20
Verwijderd
Citaat:
bumblebee schreef op 27-10-2003 @ 16:08:
Het is misschien niet dood eng, maar ik kan me wel voorstellen waarom ze zich er zorgen over maakt. Ik ken bijvoorbeeld iemand die nu niet meer werkt vanwege haar artritis.
Tuurlijk wil ze het niet hebben, maar de klachten zijn er, of het nou reuma is of niet.

Citaat:
Ontopic:
Het kan ook (inderdaad) weke-delenreuma zijn (artritis).
Artritis is géén weke-delenreuma, maar een ontstekingsreuma (aan de gewrichten).

Ik heb ook een vorm van (weke-delen ) reuma, ik weet dus uit eigen ervaring waar ik het over heb.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 16:11
pechvogel
pechvogel is offline
Hej..!

Ik heb zelf reuma, dus weet er behoorlijk veel van.
Het zou kunnen dat je reuma hebt, maar de kans is nie zo heel groot.
Meestal krijg je namelijk dikke rode gewrichten.
Heb je er eigenlijk veel pijn in?
want reuma is erg pijnlijk..

Succes er mee

xxx
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 16:16
Verwijderd
Citaat:
pechvogel schreef op 27-10-2003 @ 17:11:
Het zou kunnen dat je reuma hebt, maar de kans is nie zo heel groot.
Meestal krijg je namelijk dikke rode gewrichten.
Bij ontstekingsreuma's krijg je idd vaak dikke, rode gewrichten, maar bij een heleboel andere reuma's is dat geen klacht. Mijn dokter heeft ooit
(g)een diagnose gesteld door naar mijn knokkels te kijken "ze zijn niet dik, dus je hebt geen reuma", jammer voor hem dat er tig (rond de 200 oid) soorten reuma zijn en maar bij een aantal zijn die dikke en rode gewrichten een kenmerk.

*is eigenwijs* Sorry.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 16:59
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 27-10-2003 @ 16:08:
Het is misschien niet dood eng, maar ik kan me wel voorstellen waarom ze zich er zorgen over maakt. Ik ken bijvoorbeeld iemand die nu niet meer werkt vanwege haar artritis.

Ontopic:

Het kan vanalles zijn, daarom zou ik als ik jou was naar de dokter gaan. Het kan misschien zijn dat je een slechte doorbloeding hebt ofzo, en daarom in de koude periodes iets hebt met je pezen oid. Fysiotherapie kan dan misschien wel helpen. Het kan ook (inderdaad) weke-delenreuma zijn (artritis). Ik zou zeggen: vraag het aan je dokter
Wat je zegt klinkt wel goed
Een slechte doorbloeding waardoor ik in de winter meer last heb
bedankt.
__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 17:00
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
pechvogel schreef op 27-10-2003 @ 17:11:
Hej..!

Ik heb zelf reuma, dus weet er behoorlijk veel van.
Het zou kunnen dat je reuma hebt, maar de kans is nie zo heel groot.
Meestal krijg je namelijk dikke rode gewrichten.
Heb je er eigenlijk veel pijn in?
want reuma is erg pijnlijk..

Succes er mee

xxx
Ja ik heb echt veel pijn, vandaag ook weer de hele dag door.
Kan bijna nix meer vasthouden, en weer als ik iets vast hou (zoals het stuur) raken me handen verkrampt.
__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 17:03
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-10-2003 @ 05:20:


Artritis is géén weke-delenreuma, maar een ontstekingsreuma (aan de gewrichten).

Ik heb ook een vorm van (weke-delen ) reuma, ik weet dus uit eigen ervaring waar ik het over heb.
Sorry, ik zit inderdaad fout, wat ik bedoelde was Fibromyalgie .
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 17:07
Verwijderd
Citaat:
bumblebee schreef op 27-10-2003 @ 18:03:
Sorry, ik zit inderdaad fout, wat ik bedoelde was Fibromyalgie .
Dat is idd een vorm van weke-delenreuma en ook nog degene die ik heb.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 16:51
*lieve_steph*
Avatar van *lieve_steph*
*lieve_steph* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-10-2003 @ 17:16:
Bij ontstekingsreuma's krijg je idd vaak dikke, rode gewrichten, maar bij een heleboel andere reuma's is dat geen klacht. Mijn dokter heeft ooit
(g)een diagnose gesteld door naar mijn knokkels te kijken "ze zijn niet dik, dus je hebt geen reuma", jammer voor hem dat er tig (rond de 200 oid) soorten reuma zijn en maar bij een aantal zijn die dikke en rode gewrichten een kenmerk.

*is eigenwijs* Sorry.
Jah, de dokter zei ook tegen mij dat ik nix had, want ik had geen rode knokkels...
Maar ik heb ook heel vaak zere spieren, zou dat kunnen samenhangen met mijn zere gewrichten?

kusje Steph
__________________
*Let Love Rule*
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
*lieve_steph* schreef op 28-10-2003 @ 17:51:
Jah, de dokter zei ook tegen mij dat ik nix had, want ik had geen rode knokkels...
Maar ik heb ook heel vaak zere spieren, zou dat kunnen samenhangen met mijn zere gewrichten?

kusje Steph
Ik ben geen arts, maar ik denk dat het wel kan (of het reuma is, is dan natuurlijk weer een tweede). Kijk anders eens op http://www.reumaliga.be of op http://www.reumafonds.nl/ en/of ga (nog) eens langs je huisarts.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:55
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-10-2003 @ 08:36:
Ik heb nog nooit gehoord dat reuma-patienten extra lange onderbroeken kregen... Plus dat dat vaak niet de warmte is die helpt (zeker niet bij je handen ).
Och ja, nouja.. misschien klopt het niet dan ofzo.

Maar ik ken zo'n iemand die wel eens aan de opium zit, zodat ie de reuma niet zo merkt..
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:06
Susanne
Susanne is offline
Waarom heb je me hierover niet aangesproken op MSN? Ik dacht dat je wel wist dat ik dezelfde klachten had.. Maargoed het kan wijzen op vanalles. Deze klachten had ik in het begin van mijn ziekte ook, en je moet je vooral niet vastpinnen op "reumareuma ohnee ik heb reuma.", dit is best wel fout en je wordt er zelf ook helemaal gek van na een tijd.

Ik zou naar de dokter gaan want ik had eerst hypermobiliteit, daarna beginnende reuma en vervolgens ME/CVS... ik hoop dat hij jou wel verder kan helpen, succes.(F)
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 20:46
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Pijnlijk gevoel in je handen icm krachtsverlies kan ook duiden op RSI. Als je in de zomer meer buiten zit en weinig internet en 's winters meer, dan zou dat 't kunnen zijn. In ieder geval niet blindstaren op 1 iets zoals al gezegd is, pijn in de handen kan zoveel oorzaken hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 22:21
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
Koen schreef op 28-10-2003 @ 21:46:
Pijnlijk gevoel in je handen icm krachtsverlies kan ook duiden op RSI. Als je in de zomer meer buiten zit en weinig internet en 's winters meer, dan zou dat 't kunnen zijn. In ieder geval niet blindstaren op 1 iets zoals al gezegd is, pijn in de handen kan zoveel oorzaken hebben.
Juh RSI d8 ik 1e instansie ook aan
Maar het is vorig jaar pcies zo geweest... wel heul frapant natuurlijk dat het meteen altijd opkomt zodra er kou is (en het wegtrekt bij warm weer) ds RSI valt af, aangezien ik niet soms vaak achter de pc zit... maar gewoon altijd

Mja tis ook niet dat me ged88 nu allene maar uit reuma bestaan hoor. MAar het is meer dat ik zelf vond dat DAT het dichtste in de buurt kwam.
__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 22:23
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
Susanne schreef op 28-10-2003 @ 20:06:
Waarom heb je me hierover niet aangesproken op MSN? Ik dacht dat je wel wist dat ik dezelfde klachten had.. Maargoed het kan wijzen op vanalles. Deze klachten had ik in het begin van mijn ziekte ook, en je moet je vooral niet vastpinnen op "reumareuma ohnee ik heb reuma.", dit is best wel fout en je wordt er zelf ook helemaal gek van na een tijd.

Ik zou naar de dokter gaan want ik had eerst hypermobiliteit, daarna beginnende reuma en vervolgens ME/CVS... ik hoop dat hij jou wel verder kan helpen, succes.(F)
omdat ik op onzin dit topic ook had staan, en jij weer bitchie zat te doen (K)
En nog ene reden om je niet aan te spreken op msn was, omdat ik er neit ZO veel me bezig ben. en er dus ook niet gek van wordt
Wordt wel gek vd pijn enzo maar ben niet uren aan het piekeren of wat het kan zijn.
Ik moet gewoon eens naar de dokter gaan (maar ben altijd erg eigenwijs)
Bij reuma hoor je vaker dat je aan t begi nal last hebt, maar dat de dokters nix kunnen vinden ofzo drom stel ik dat dokters bezoek ook maar uit.
__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.