![]() |
|
Het beste is gewoon om minder achter de computer te zitten. Nu is het ook een kwestie van rust nemen. Wat ik zelf erg fijn vond als ik last heb is een soort van gewicht om je pols, gewoon even andere bewegingen maken.
Officieel is het dat als je een uur achter je pc hebt gezeten je een kwatier pauze moet nemen. Maar toch, er zijn weinig mensen die dat ook werkelijk doen. Iig is het wel goed om vaker een pauze te nemen ![]()
|
sinds een paar weken heb ik verschrikkelijke pijn aan mijn middenrug door de computer, ben naar een kinesist geweest en ga nu nog steeds wekelijk, ik vrees als ik zo ga blijven doordoen dat het voor de rest van mijn leven gaat zijn ...Wekelijks een paar kraken en 25€ en weg is de pijn
![]() van mijn ogen heb ik geen last, ik heb wel computeroogjes...kleine oogjes met wallen, wat minder computeren zou het laten weg gaan maja...I'm addicted ![]()
||
![]() |
Citaat:
Wees niet te krenterig om €40 uittegeven, 40 jaar WAO is nog wel een stukje minder leuk, heb je een ban waar je vaak op de PC zit? Regel dan ook met je werkgever dat je helemaal na de arbo wet mag werken, 40 jaar WAO kost HEM ook klauwen vol geld!!
|
Elke 10 minuten even je handen los van de computer, elk half uur 2 minuten pauze (of verzin zelf iets dergelijks). In ieder geval veel pauze houden, niet achter elkaar door verkrampt bezig blijven.
Zo zou je eigenlijk moeten zitten: ![]() Een ergonomisch toetsenbord/ergonomische muis kan helpen. Maar lees verder 'ns op www.rsi-vereniging.nl (daar heb ik dat plaatje ook vandaan): staat veel informatie op.
|
Ik krijg vaak pijn in mn (rechter) pols als ik lang bezig ben achter de computer, vooral met het typen heb ik er dan last van maar als ik met de muis werk niet zo. Het beste werkt idd om dan even wat anders te gaan doen waarbij je die lichaamsdelen waar je last van hebt laat rusten. Bij mij komt het denk ik ook (gedeeltelijk) omdat mn polsgewricht te los is. Ik krijg niet alleen last van mn pols door typen maar nog van veel meer dingen.
||
Citaat:
![]() Maar wel onderzoek moet doen enzo. k Heb een paper in ieder geval niet kunnen schrijven, omdat ik niet voorover kon zitten over mijn boeken heen. Dus ik ga wel even naar mijn docent toe. En ik eis bij een andere docent gewoon meer pauzes. EN vanavond maar weer eens gaan zwemmen.
|
je moet meer pauzes nemen en dan iets heel anders gaan doen, zodat je andere spiergroepen gebruikt en de bewegingen worden afgewisseld.
Verder natuurlijk je houding enz enz.... ik zit nu op de ict opleiding en er wordt erg opgelet welke houding je achter je pc hebt. Wordt nu veel over uitgelegd enz.... ik heb zelf nooit ergens last van hoe rechter ik zit hoe meer last ik krijg van me nek ![]() als ik helemaal hang achter de computer zoals ik altijd doe heb ik nergens last van. Hoewel dit wel onzettend afgeraden wordt.......... ![]()
|
Ik heb er zelfs fysiotherapie voor moeten hebben
![]() ![]()
|
Als je last hebt van je rug en/of nek, erg op passen!
Ik heb zelf RSI in mijn nek, en ik kan je verzekeren dat dat geen pretje is. Ik be ner voor naar therapie gegaan, en dat hielp wel enigszins, maar weg is 't niet, en dat zal ook nog wel heel lang duren. Ik heb op die therapie een (voor mij) nieuw bewegingspatroon geleerd, en allerlei zithoudingen. Dus ook voor achter de computer. Het is inderdaad erg belangrijk dat je een goede setup hebt qua computertafel/stoel/etc. Ik zag dat gelmatjes genoemd werden: fout, niet doen. Gelmatjes voor je muis worden afgeraden door therapeuten. Eentje voor voor het toetsenbord daarentegen kan wel goed zijn. Op ekki's illustratie zag ik de kijkhoek staan van 30 graden. Voor zover ik weet moet dat 20 graden zijn, aangezien 30 graden nog wel vrij ver voor over is, en je dus last kunt krijgen van je nekspieren. Je moet ff voor jezelf kijken hoe lang je deze klachten al hebt. Als je ze hebt, houden ze dan ook aan, zo ja hoe lang. Etc. Heb je de klachten al een tijdje, en houdt het ook langer aan, zou ik serieus overwegen om eens een therapeut te bezoeken (césar-therapie bijvoorbeeld, voor bewegings- en houdingstherapie). Zijn de klachten niet blijvend, en verdwijnen ze weer naarmate je minder achter de pc zit, hou het dan goed in de gaten, en denk om je zithouding, om pauzes, en om genoeg lichaamsbeweging. (minimaal 1 uur per dag middelmatig intensieve inspanning is een vereiste). Dit alles dus uit eigen ervaring. Hoop dat je d'r wat aan hebt.
|
|