|
|
Bekijk resultaten poll: ben je christelijk opgevoed en wat vind je ervan | |||
ja en ik ben er blij mee |
![]() ![]() ![]() ![]() |
30 | 35.71% |
ja maar ik had het liever niet gehad |
8 | 9.52% |
nee, maar ik had het wel gewild |
2 | 2.38% |
nee en ik ben er blij mee |
44 | 52.38% |
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||||||
Citaat:
o en een atheistische opvoeding is geen indoctrinatie? en al die omgevingsinvloeden oook niet? Citaat:
wat denk je dan moeten ze je nu nog gaan bewonderen dat je niet gelooft ![]() Citaat:
helaas kom je niet tot inzicht. Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
d ik ben niet christelijk opgevoed en daar ben ik blij om.
Ik heb altijd op openbare scholen gezeten, toen ik tussen een openbare en gelovige school zat te twijfelen hebben me ouders me aangeraden voor de openbare school te kiezen. Ik ben ook altijd opgevoed, dat iedereen gelijkwaardig is en geloven is helemaal niet slecht. Ik heb dus zeker ook geen haat tegen geloven uit huis uit meegkregen. Het enige nadeel eraan is dat ik heel weinig weet of de bijbel, de verhalen die erin staan. Ik wil de bijbel nog steeds een keer gaan lezen, we hebben namelijk wel een bijbel in huis. Kortom ik ben niet christelijk opgevoed maar heb van huis uit ook goede normen en waarden meegekregen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 16:02. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
-Ik ga vrijwillig naar de kerk en bijbelstudie groepen en KK (iets van jeugd met een opdracht) -Ik kan niet leven zonder geloof, -God heeft mij persoonlijk aangesproken. (mijn ouders hebben hier hellemaal niks mee te maken want die zaten 1000 km verderop) - Ik heb wonderen gezien, als ik dan nog niet had gelooft was ik wel gaan geloven. Oh ja en over die normen en waarden: het lijkt hetzelfde maar het is het niet, net zoals biologische sla en gewone sla. Het lijkt hetzelfde maar komt uit andere aarde. Aard van christenen : God zegt het, liefde voo de naasten. Aard van anderen: Meer, ik zou ook willen dat anderen het voor mij doen, dus doe ik het ook voor hen. Maar ja ik weet ook niet alles, en er zijn vast wel uitzonderingen.
|
Verwijderd
|
Ik ben christelijk opgevoed en daar ben ik blij om. Alle onderwijs dat ik tot nu toe heb genoten (basisschool, middelbare school, universiteit) was katholiek. Ook daar ben ik blij om.
Ik ben absoluut niet gelovig, ben zelfs uitgesproken antireligieus. Toch ben ik blij met mijn katholieke opvoeding, omdat het ertoe heeft geleid dat ik meer snap van veel aspecten van onze cultuur en samenleving. Ook heb ik het idee dat je op christelijke scholen een deugdelijkere algemene en maatschappelijke vorming krijgt dan op openbare scholen. Mijn kinderen gaan later ook zeker weer naar een christelijke school. Ik wil ze gewoon niet op een openbare school hebben, daar zit alles maar zomaar door elkaar. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben christenlijk opgevoed, en daar ben ik blij mee. Niet alleen om de veelgenoemde 'normen en waarden', maar ook om het feit dat ik in de kerk veel heb geleerd, waardoor ik mezelf veel beter een mening kan vormen over het geloof.
Kijk voor meer over het christelijk geloof op http://www.Credible.nl, hét christelijke jongerenforum. |
![]() |
|
ik heb A gestemd.
Ik ben zeer Christelijk opgevoed, hoewel we vroeger strenger waren dan nu; sterker nog, het woord 'streng' is voor onze gezinssituatie veel te sterk. Sommige van de bijbelverhalen vind ik zeer mooi en ik ben blij dat ik ze ken. Ik denk ook dat ik door de regelgeving van Paulus en Jezus meer geneigd ben om het goede in de mens te zoeken. Zo vind ik het principe van 'ieder mens is voor God gelijk' zeer fascinerend. Ook vind ik het zo mooi dat je met je zonden altijd bij God kan komen; alleen zieke mensen hebben immers een dokter nodig. en last but not least ben ik gaan geloven in God.
|
Nee en ik ben er blij mee. Ik heb altijd de keuze gehad wat ik wilde geloven. Al was het elke maand iets anders, mijn ouders trokken hun wenkbrauwen op maar konden er niet mee zitten. Ik geloof nu heel iets anders en ik ben bang dat ouders dat niet zouden kunnen hebben als ze christelijk waren geweest. Dat zorgt dan toch weer voor problemen en die heb ik gelukkig niet.
|
![]() |
|
Mijn hele familie was Christelijk maar omdat m'n ouders protestant en katoliek zijn ben 'k maar 'neutraal' opgevoed.
Ik heb er geen problemen mee. Ik mis wel een beetje de verhaaltjes uit het oude testament.. ![]() Maar dat lezen we wel een andere keer.. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zie zelf geen optie waar ik mij in kan vinden, daarom stem ik niet. Ik ben gedoopt en heb op een katholieke basisschool gezeten. Daar heb ik communie gedaan, waarna ik de school om verschillende persoonlijke motieven heb verlaten om naar een openbare school te gaan. Daar heb ik uiteraard geen vormsel gedaan enzo, gezien mijn ouders ook niet zo heel erg christelijk zijn maar wél geloven. Nu zit ik weer op een katholieke school en ik ben er eigenlijk niet echt blij mee; het is een beetje te ouderwets en het vak levensbeschouwing vind ik echt ongelofelijk onzinnig (een mening waar nagenoeg alle mensen op school het mee eens zijn, inclusief het personeel, met uitzondering van een deel van de 'sectie' levensbeschouwing). Verder moet ik elk jaar met kerst naar de kerk, van mijn ouders, iets dat ik zeer onzinnig vind. Ik geloof zelf namelijk niet. Ik ben er niet voor 100% van overtuigt dat er verder niets is, maar ik ben er zeker niet voor 100% (of iets dat daarbij in de buurt komt) van overtuigt dat er wél iets is. Dit is voor mij namelijk niet te bevatten, denk ik. Al met al ben ik een klein beetje christelijk opgevoed maar sta ik eigenlijk onverschillig tegenover de vraag of dit naar mijn mening een positief effect op mij heeft. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben niet christelijk opgevoed maar heb wel heel wat achtergrond meegekregen. Ik weet misschien niet alles over die godsdienst, maar er zijn mensen die gedoopt zijn die er minder over weten dan ik. In welke zin zou je dan 'breder' opgevoed zijn? Dat je weet wie wat in de bijbel zei?
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is maar hoe je het aanvoelt, maar ik denk dat mensen die niet christelijk opgevoed zijn andere waarden ontwikkeld hebben.
||
Citaat:
Juist die rituelen (ook al ben je eigenlijk atheistisch) geven je een bredere ontwikkeling.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik heb nergens beweerd dat iemand die christelijk is opgevoed automatisch een bredere algemene ontwikkeling heeft dan iemand die dat niet is. Laatst gewijzigd op 31-10-2003 om 16:15. |
![]() |
||
Citaat:
En het hangt er maar vanaf welke rituelen, naar de kerk gaan is net zo'n ritueel als gaan sporten. Het is niet zo dat de mensen die niet christelijk zijn opgevoed niets over moraal en waarden weten. De lessen die 'godsdienst" vervangen hebben ongeveer dezelfde inhoud.
|
Ik ben christelijk opgevoed, en ik ben er blij mee!
Heb op een gewone christelijke basisschool gezeten, waar ik de enige was die elke week naar de kerk ging, maargoed, ik heb echt een supertoffe tijd gehad daar, en vrienden aan overgehouden! Nu zit ik op een heel-christelijke middelbare school, maar niet streng, je kunt er gewoon uitkomen voor je geloof (bijna iedereen gelooft en gaat naar de kerk), ik heb in de 3 jaar dat ik nu op deze school zit heel veel geleerd over het geloof, en veel gelovige vrienden gemaakt, waar je over alles kunt praten (ik heb vaak het gevoel met mijn niet-(echt)-gelovige vrienden niet echt over geloof te kunnen praten, dat ik er van leer en wijs uit word). ik ga ook naar de kerk dus, zit op jeugdclub daar, heb er ook vrienden gemaakt! Zondagavond hebben we bijbelstudie en praten we heel serieus, soms gaan we een weekend weg met de jeugd en dat is alleen maar lol ![]()
|
Ja, ik ben er blij mee.
Ik heb op de christelijke basisschool gezeten, en ook op de christelijke middelbare school. Tussen de middelbare scholen is er niet zoveel verschil meer, tenminste dat vond ik. Ik zit nu gewoon op een openbare hogeschool, omdat het gewoon puur om de opleiding ging.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is al een ritueel wanneer je altijd om 7.30 opstaat om naar school te gaan. Je hebt geen rituelen met kerst toch?? Wij toch niet.
||
Citaat:
Als jij "als ritueel" het ontbijt overslaat, weet je niet hoe het is om een ontbijt te hebben.
|
ja en ik ben er blij mee.
Klinkt raar, als je weet dat ik helemaal agnostisch ben. MAar ikz al het heel ff uitleggen: ik werd christelijk opgevoed, in die zien dat bepaalde waarden en moralen me werden onderwezen. De meeste ervan zijn universeel en vidn je overal terug. Verder, het weinige aan liturgische shit die ik heb gehad; heeft een totale afkeer opgewekt van al dat gedoe, en de schijnheiligheid van bepaalde aspecten. Maar waarom ben ik er dan blij mee? Omdat ik het meegemaakt heb, ik heb het gezien, ik <weet wat het is, en je kan toch nooit zo goed iets niet graag hebben dan wanneer je het hebt gehad, snap je? Ik zou waarschijnlijk veel verdraagzamer tegen religies zijn als ik er nooit een had gehad. Ik ben dus blij met de huidige situatie.
||
Citaat:
(cirkeltje.. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Hoi DERDASDIE Antwoord #1879 Verwijderd | 500 | 24-06-2016 05:45 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Kinderen laten dopen Verwijderd | 145 | 13-03-2013 21:46 | |
wat was het begin? pc nerd | 456 | 01-12-2006 10:19 | |
Religie & Opvoeding Venomous | 71 | 05-05-2005 17:36 | |
Vragen over het christendom MB | 24 | 04-01-2005 23:40 | |
Christenen die zeker weten dat hun god echt bestaat? Upke | 289 | 09-07-2004 07:39 |