Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Mijn ervaring in verschillende vechtsporten is dat er vooral technieken getraind worden en niet zo zeer discipline en zelfbeheersing.
Ook kan iemand heel beheerst technieken doen in een dojo en op straat compleet flippen. Ik ben absoluut geen tegenstander van vechtsporten op school. Ik denk alleen niet dat vechtsport op zich een oplossing is als opvoedmiddel. Dus dat zullen ze toch ergens anders moeten leren dunkt mij. Wel kan vechtsport voor slachtoffers een uitkomst zijn als uitlaatklep, voor zelfvertrouwen en wellicht effectieve zelfverdediging. En laten we niet vergeten dat het gewoon leuk is ![]() (mijn zeer objectieve mening)
|
ik denk dat het wel helpt, maar denk niet dat het vechten geheel verbannen wordtop die manier.
Ik zelf heb op karate gezeten en je krijgt er echt meer zelfbeheersing van. Je weet beter hoe je met zo'n situatie om moet gaan enz.. ...
|
![]() |
Ik denk niet dat het een goed ding is. Een vechtsport moet door een ervaren en liefst daarvoor gecertificeerd leraar gegeven worden - dus niet door iemand die een blauwe maandag aan vechtsport heeft gedaan.
Bovendien lukt het maar weinig docenten om de filosofie achter de technieken te onderwijzen. Een goede docent kan zeker zelfdiscipline bijbrengen - mits de leerlingen gemotiveerd zijn - maar mijn ervaring is dat de mensen die rotzooi willen trappen tijdens de zware trainingen van een vechtsport niet de motivatie op kunnen brengen zoals die vereist is. Een veel gemaakte fout is dat veel jongeren geneigd zijn te denken dat ze een vechtsport beheersen als ze een jaartje een uurtje in de week les hebben gehad. Het tegendeel is waar. Je beheerst een vechtsport pas nadat je jezelf hebt overwonnen. Je kunt weliswaar beheersing nastreven en deze ook benaderen, maar pas na lange, intensieve training en grondige discipline - in het Japans samen te vatten als musha-shugyo. Een enkele keer vechtsport onderwijzen vind ik geen slecht idee - het gebeurt ook regelmatig met als doel mensen weerbaarder te maken tegen overvallers/aanranders/verkrachters. Osu, Frank
|
![]() |
Ik denk niet dat het een goed ding is. Een vechtsport moet door een ervaren en liefst daarvoor gecertificeerd leraar gegeven worden - dus niet door iemand die een blauwe maandag aan vechtsport heeft gedaan.
Bovendien lukt het maar weinig docenten om de filosofie achter de technieken te onderwijzen. Een goede docent kan zeker zelfdiscipline bijbrengen - mits de leerlingen gemotiveerd zijn - maar mijn ervaring is dat de mensen die rotzooi willen trappen tijdens de zware trainingen van een vechtsport niet de motivatie op kunnen brengen zoals die vereist is. Een veel gemaakte fout is dat veel jongeren geneigd zijn te denken dat ze een vechtsport beheersen als ze een jaartje een uurtje in de week les hebben gehad. Het tegendeel is waar. Je beheerst een vechtsport pas nadat je jezelf hebt overwonnen. Je kunt weliswaar beheersing nastreven en deze ook benaderen, maar pas na lange, intensieve training en grondige discipline - in het Japans samen te vatten als musha-shugyo. Een enkele keer vechtsport onderwijzen vind ik geen slecht idee - het gebeurt ook regelmatig met als doel mensen weerbaarder te maken tegen overvallers/aanranders/verkrachters. Osu, Frank
|
![]() |
hey allemaal,
Als afgestudeerde docent zou ik op dit standpunt toch even iets willen zeggen. Daarbij wil ik wel meteen even zeggen dat mijn standpunt niet geheel objectief is omdat ik ook al jaren vechtsport beoefen. Veel van de voor mij genoemde dingen hebben natuurlijk een kern van waarheid. Zo heeft het bevoorbeeld geen zin om op school vechtsport te leren van iemand die een keer een blauwe maandag iets aan vechtsport gedaan heeft. Ook is het zo dat je niet zo maar kunt stellen dat iemand die is onderwezen in vechtsport zich altijd zal gedragen er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Wel is wetenschappelijk bewezen dat leerlingen, van welke vechtsport dan ook, gemiddeld een hoger agressieregulerend vermogen hebben dan niet vechtsporters. Ook de eigenwaarde/zelfvertrouwen van mensen die vechtsport beoefenen stijgt aanzienlijk. Om jullie toch wat inzichten in het onderwijzen, in de breedste betekenis van het woord, te geven wil ik toch het een en andere even zeggen. (onderwijzen is het aanleren van nieuw gedrag of het veranderen van ongewenst gedrag naar gewenstgedrag door middel van kennis en het creeeren van inzichten) Het doel dat jullie schetsen voor de vechtsportlessen is het reduceren van de vechtpartijen en het aanleren van respect voor de ruzietrappende jongeren. Uit de pedagogiek weten we dat straffen weinig zin heeft om gedrach te veranderen en dat een beter resultaat wordt behaald vanuit het belonen van gewenst gedrag. Dit vooropstellend zou je met betrekking tot vechtsport op school het volgende pricipe op kunnen bouwen. Leerlingen die zich ernstig misdragen zou je een keuze kunnen geven om of een half jaar elke dag van 8 tot 5 op school te blijven of om 10 weken lang elke school dag van 6 tot 8 vechtsport te trainen. Dit met de notitie dat als leerlingen kiezen voor de vechtsport ze zich te houden hebben aan de instructies van de training en regels van de training omdat ze anders alsnog een half jaar lang van 8-5 op school zijn. Hierdoor creeer je de situatie dat de vechtsport lessen een beloning zijn tenopzichte van de nablijf-uren. (beloning i.p.v. straffen). Tijdens de trainingen is het ook de bedoeling dat het respect richting de trainer voorop staat. Het aanleren van technieken is dan een secundaire doelstelling. Door het aanleren van respect voor de trainer zal het respect ook gaan naar andere leerlingen. Het aanleren van technieken heeft verder het positief gevolg dat de leerlingen meer zefvertrouwen krijgen. Vaak zie je dat leerlingen die zich misdragen een lage eigenwaarde hebben. Door deze lage eigenwaarde zoeken zij een andere/foute manier om respect van hun mede leerlingen te krijgen. conclusie van het verhaal: vechtsport op school is een goede zaak mits er van tevoren lang en goed over nagedacht is en er, bij een niet gehoorzamen van de trainer, een voor de leerling zeer onaangename straf tegenover staat. Ook moet er wel voor een trainer worden gekozen die weet waar hij het over heeft en ervaring heeft in lesgeven aan ongemotiveerde leerlingen. Groet, Dominic |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
gymkleding jamesdevries | 23 | 18-09-2011 14:27 | |
Vrije tijd |
Meest toepasselijke gevechtssport! Xabzof | 121 | 08-02-2004 20:51 | |
Vrije tijd |
karate Agnès | 37 | 01-06-2003 19:29 | |
Vrije tijd |
Karateka's-alle soorten Karate Sansonnet | 53 | 02-04-2003 10:39 | |
Vrije tijd |
extreme vechtsporten. Sport of entertainment? jnieuwelaar | 1 | 17-05-2002 16:51 | |
Algemene schoolzaken |
Zelfverdediging en vechtsporten op school silenz | 24 | 30-01-2002 20:31 |