Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder mag het toetsingsverbod wat mij betreft wel worden afgeschaft als men het dan per se wil. Ik ben geen tegenstander van het toetsingsverbod, overigens. Het strekt zich slechts uit tot wetten in formele zin en toetsing van wetten in formele zin aan de Grondwet speelt maar een zeer marginale rol bij de grondrechtenbescherming. Voor de rest bevat de Grondwet toch niet zo heel veel nuttige bepalingen voor burgers. Het zijn voornamelijk opdrachten aan de wetgever, en voor de burger hebben die maar zeer beperkte relevantie, zolang de wetgever (nog) niet veroordeeld kan worden tot het creeëren van wetgeving (natuurlijk onverminderd het recht op schadevergoeding wanneer de nationale wetgever nalaat een EG-richtlijn te implementeren). |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Na het stukje van meneer Bos gelezen te hebben, is het me wel duidelijk dat het hier weer gaat om een poging tot snel, hip, even makkelijk scoren met wat grote woorden over iets dat nogal vaag is voor veel mensen. De Grondwet moet in het debat komen! Wauw, nu gaat het eindelijk écht ergens over, de Grondwet wordt erbij gehaald!
![]() De Grondwet staat naar mijn mening behoorlijk buiten alle politieke discussies die op dit moment plaatsvinden. Of het nu gaat om cameratoezicht op Volkert van der G., over de inzet van extra politie op straat, over de begroting, over kutmarokkaantjes, over zinloos geweld, over het dubbel keuren van allochtone WAO's - dat heeft allemaal vrij weinig met de Grondwet te maken. Verder is naar mijn mening een raadplegend referendum over de Grondwet een heel slecht idee. |
![]() |
||
Citaat:
daarnaast is een referendum over de grondwet slecht omdat referenda in het algemeen slecht zijn maar daar is pasgeleden nog een discussie over geweest
|
![]() |
Ik vind dat Wouter Bos zich wel wat minder populair had mogen uitdrukken, maar ik kan wel met hem mee voelen. Het lijkt mij geen slecht plan om eens te kijken of er misschien her en der wat veranderd kan worden zodat het wat duidelijker wordt.
Een wet in Jip&Janneke-taal zal nooit mogelijk zijn omdat nou eenmaal zo geformuleerd worden dat de wet zo wordt toegepast als dat de wetgever de wet bedoeld heeft. Overigens; als we toch wetten gaan aanpassen of vernieuwen, laten we dan eens beginnen met andere wetten die nog in veel oudere onbegrijpelijkere taal zijn geformuleerd. Als de regering de opmerking van Bos oppakt zal Donner (min. v. Justitie) zich hier mee bezig gaan houden. Ik heb er absoluut geen vertrouwen in dat die man in staat is een wet duidelijk te formuleren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben het wel met velen eens dat de burger te weinig kennis van de wet heeft. Bij mijn weten wordt op de HBO Journalistiek-opleiding ook verwacht dat leerlingen de beginselen en fundamenten van het Nederlandse straf- en strafprocesrecht kennen. Het kan geen kwaad die beginselen eens wat meer onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld. Dit laat zich natuurlijk ook makkelijk denken ten aanzien van de Grondwet. Een simpele, voor een ieder te begrijpen uitleg van begrippen als discriminatie, vrijheid van godsdienst, etc. kortom de globale werking van onze grondrechten en ons staatsrecht, zou eigenlijk onderdeel moeten zijn van het curriculum op de middelbare school (overigens mijns inziens net als het correct beheersen van de Nederlandse taal, zonder welke beheersing het diploma niet wordt verstrekt, maar dat is een andere discussie). |
![]() |
|
Ik zou zo zeggen: Meneer Bos, ga uw gang..
Ben benieuwd waar hij de grondwet terecht en effectief bij kan betrekken. Aan de andere kant, waarschijnlijk moet de wet eerst opnieuw geschreven worden voor hij het begrijpt.
|
En nu ga ik mezelf even tegenspreken
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het kan wel nut hebben, maar dan moet er wel een jarenlange voorlichtingscampagne aan vooraf gaan. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik word zo moe van die mensen. ![]()
|
![]() |
Een referendum over de grondwet lijkt me een erg goed idee. De huidige regeling van ontbinding van de kamer en het uitschrijven van nieuwe verkiezingen is bedoeld om de burger invloed te geven op een grondwetswijziging. Echter, aangezien dit normale tweedekamerverkiezingen zijn, kan de voorgenomen grondwetswijziging als onderwerp tijdens de verkiezingen naar de achtergrond gedrongen worden en kunnen de direct actuele politieke issues een doorslaggevende rol krijgen.
De overheid is er voor de burger, dus hoort de macht ook bij de burger. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens, moet ik er niet aan denken dat ik voor iedere (grond)wetswijziging naar de stembus moet hobbelen. Daarvoor hebben we de overheid toch om die dingen te regelen, dat ik er macht over heb laat ik wel eens in de 4 jaar blijken, bovendien wil ik niet overal verstand van willen hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je hebt gelijk dat een Grondwetsherziening vaak ongemerkt voorbij gaat. Misschien zou het onder omstandigheden beter zijn om dat wat meer onder de aandacht te brengen. Maar daarmee is niet gezegd dat er een referendum over moet komen. De uiteindelijke macht is inderdaad aan de burger. Het is naar mijn mening echter geen goed idee om directe macht bij de burger te leggen, omdat die simpelweg niet de kennis en het blikveld heeft om een goede afweging te maken. Hoe moet iemand in Noordoost-Groningen weten wat er in Amsterdam speelt en vice versa? Ik ben altijd voorstander geweest van het overhevelen van bevoegdheden van de centrale naar de lokale politiek. De Wet dualisering gemeentebestuur is in ieder geval een stap in de goede richting (overigens is het processuele gedeelte ervan een rommeltje, vooral in verband met de Awb, maar daar ga ik nu niet op in). Mensen hebben er veel meer belang bij, te beslissen wat er in hun naaste omgeving gebeurt, dan via minimale invloed te beslissen wat er op landelijk niveau gebeurt. Je ziet ook dat mensen vaak ontevreden zijn over de personen waar ze opgestemd hebben, omdat die zogenaamd niet nakomen wat ze beloofd hebben. Dat is in zekere zin ook wel zo, maar dat komt doordat lokale belangen in de centrale belangenafweging zeer diffuus zijn. Dus húp met de Gemeentewet! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het lijkt mij onzinnig om een rerendum over de grondwet te organiseren aangezien de gemiddelde Nederlander er geen flauw benul van heeft. Als we dus zo'n referendum willen moet er eerst uitgebreid worden voorgelicht wat het allemaal inhoud. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Eigenlijk is het betrekken van de bevolking bij het centrale bestuur middels een referendum een heel slecht idee. De kern en daadkracht van centraal bestuur van een land zit niet in het feit dat het altijd de juiste afweging maakt, maar dat het een eigen afweging maakt. Een juiste afweging op landelijk niveau bestaat eigenlijk niet. Er zijn altijd wel mensen die ontevreden zijn over een genomen besluit omdat het hen naar hun mening onevenredig in hun belangen schaadt. Het rekening houden met de mening van een ieder vertraagt de besluitvormingsprocedure en maakt haar onwerkbaar. Daarom kan ook niet gezegd worden dat parlement en regering verplicht zijn ten opzichte van burgers om beleid uit te voeren. Ze zijn autonoom.
Alleen onderwerpen die de de staat als zodanig raken en die naar hun aard een uniforme uitleg vereisen, moeten mijns inziens op landelijk niveau worden behandeld. Zo zijn daar defensie, immigratiebeleid, de grote lijnen van het justitiebeleid (dus de strafbaarstelling van feiten. Het vervolgingsbeleid van het OM is iets dat per provincie/gemeente vastgesteld kan worden), de financiën van de centrale overheid etcetera. Voor de rest kan vrijwel alles overgelaten worden aan de gemeente. Nu is het in de praktijk al zo dat door de rechtsfiguren van autonomie en medebewind het grootste gedeelte van de regels waar de burger mee te maken heeft, door de gemeentelijke overheid wordt opgesteld, maar toch zou het geen kwaad kunnen meer over te hevelen naar decentraal niveau. Om het maar even met een gruwelijk cliché te omschrijven: 'besturen op maat'. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Overigens vind ik het natuurlijk geweldig goed nieuws (dat verbetert echt mijn humeur
![]() Echter, hierbij moet ik helaas de kanttekening plaatsen dat zo'n toetsing nog maar stap 1 is van een behoorlijk politiek systeem: stap 2 is namelijk het maken van een nieuwe, echte Grondwet, i.e. eentje die burgerrechten en overheidsbeperkingen beschrijft en niet meer of minder dan dat. Anders heb je er nog weinig aan. Wat overigens geen reden is voor de blasé-houding die nare man er hierover op na houdt, die me wat overtrokken lijkt. Zo onboeiend is het, ook technisch-juridisch gezien, ook bepaald niet.
|
Verwijderd
|
Ik zeg nergens dat het onboeiend is, ik wijs er alleen op dat de grondwet een veel minder grote rol speelt in grondrechtenbescherming dan veel mensen wel denken. De Europese grondrechten uit het EVRM zijn veelal ruimer getrokken dan die uit onze grondwet. Het gebeurt niet zelden dat iemand in hoogste instantie nul op het rekest krijgt in een procedure over een grondrecht en vervolgens bij het ERHM wel in het gelijk gesteld wordt.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 500 | 09-01-2008 19:28 | |
Het grote boerka-topic Love & Peace | 500 | 22-12-2006 21:26 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 18-07-2005 00:38 | |
[Grondwet] Wat heb je nu daadwerkelijk gestemd (tevens nabespreking) Draakje83 | 352 | 06-06-2005 21:33 | |
Lijstverbinding PvdA en GroenLinks in Europa Gatara | 15 | 12-12-2003 18:43 | |
De ongefundeerde afkeer naar George W. Bush en de Amerikanen. the atmosfere | 154 | 17-08-2003 15:43 |