Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2003, 15:37
[Ace]
[Ace] is offline
Hey mensen,
Ik wil mijn profiel werkstuk over schiphol houden en daarbij de vakken Economie en Maatschappij gebruiken. Ik zit in 5Havo en ik was benieuwd of iemand mij een stukje op weg kan helpen met bijvoorbeeld ideeën voor het maken van het profielwerkstuk, of zelfs al een stukje met mij zou willen delen.
Ik had gezocht bij het huiswerk gebied, maar daar had ik niets gevonden.
Is er iemand met goedde ideeen handige links of wat dan ook?

Bij voorbaat al hartstikke bedankt!

groetjes Ace
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2003, 19:09
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ik heb voor aardrijkskunde een PO gemaakt over de toekomst van de mainports in Nederland (Rotterdamse haven en Schiphol). Ik heb hiervoor gezocht naar cijfers van goederen en personenvervoer uit het verleden. Hier heb ik een soort van trend uit gehaald (hoefde allemaal niet erg wiskundig te zijn voor dat vak). Dat vergeleken met de capaciteit van de mainports.
Om het iets realistischer te maken heb ik 3 scenario's beschreven. (Eén met groei boven de trend, één met groei van de trein en één met groei onder de trend).

Daarna heb ik gekeken naar de uitbreidingsmogelijkheden (2de maasvlakte, extra landingsbanen, een 2de vliegveld in de noordzee, etc). Eventueel zou je hier nog de concurrenten bij kunnen halen (Parijse vliegvelden bijvoorbeeld).

Ook heb ik gekeken wat de invloed van deze mainports op de economie is (omzet, werkgelegenheid (direct en indirect), etc. Natuurlijk bleek dat de invloed groot is en dat ze erg belangrijk zijn voor de Nederlandse economie. Een ander belangrijk punt is om te kijken of we alle goederen die we in de toekomst extra binnen gaan krijgen wel kunnen vervoeren. Daarvoor heb ik in de atlas naar kaarten gekeken over de intensiteit van het wegen- en spoorwegennet en de waterwegen. Zo kon je kijken of er nog ruimte was op de huidige infrastructuur (en zo ja, waar), of dat er ook een uitbreiding moet plaatsvinden van de infrastructuur (denk aan Betuwelijn).

Zomaar wat dingen die me nu te binnen schieten, ik denk dat ik de PO zelf nergens meer heb nu. Het is voor mij immers al zo'n 2 jaar geleden.

Oh ja, die cijfers kon ik vinden uit zo'n statistiek jaarboek die ze bij de aardrijkskunde afdeling hadden op mijn school, misschien hebben ze zoiets ook wel bij jou. En anders kun je kijken bij het cbs ofzo.
Oud 03-11-2003, 19:09
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Stel eerst eens een hoofdvraag en deelvragen op, dan ben je al een stuk verder.
Oud 03-11-2003, 19:13
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 03-11-2003 @ 20:09:
Stel eerst eens een hoofdvraag en deelvragen op, dan ben je al een stuk verder.
Hoofdvraag was dacht ik iets van:
"Welke stappen moeten er worden genomen om er voor te zorgen dat ook in de toekomst de Rotterdamse haven en vliegveld Schiphol belangrijke mainports blijven?"

Deelvragen waren zoiets:
"Hoe belangrijk zijn Schiphol en de Rotterdamse haven voor de Nederlandse economie?"

"Is de huidige capaciteit voldoende?"

"Welke uitbreidingsmogelijkheden zijn er en welke uitbreidingsmogelijkheid krijgt de voorkeur?"

"Is de infrastructuur in Nederland goed genoeg om de toename van goederen en personen stromen ook in de toekomst aan te kunnen?"

Ik weet het niet exact meer, het kan ook zijn dat ik vragen had samengevoegd of iets had opgesplitst...
Reageren

Regels voor berichten