1. Zou jij het erg vinden om DNA af te geven voor het opsporen van criminelen? Waarom wel, waarom niet, wat is het bezwaar?
nee, prima.. ik ben toch niet van plan zware delicten te plegen.. het wordt wat anders als er misbruik van gemaakt kan worden, bijvoorbeeld dat verzekeringen kunnen kijken of ik erfelijke ziektes heb ofzo, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.. maar voor een enkel onderzoek zeker..
2. Vind je dat iedereen verplicht kan worden gesteld om mee te doen aan een DNA onderzoek?
mensen kunnen nu toch niet verplicht gesteld worden? en ik vind eigenlijk ook niet dat je mensen dat kan verplichten, maar ik zou niet inzien waarom mensen niet zouden meewerken, afgezien van de dader..
3. Onder welke omstandigheden vind jij dat men verplicht moet zijn om DNA af te geven?
nou nooit dus eigenlijk
4. Iemand die niet mee werk aan een DNA onderzoek, is die gene dan verdacht? Niet verdacht, of juist meer verdacht?
ja, diegene is dan verdacht, lijkt me.. ik kan geen andere goeie reden bedenken om het niet te doen..
5. Vind je dat het DNA van elke dader bewaard mag worden voor als hij weer een misdrijf pleegt? (bijv wanneer een verdachte wordt vrijgesproken; DNA bewaart, gewist?
dat mag eigenlijk ook niet dan he.. maar het zou zeker practisch zijn om een database te hebben met dna van mensen die eerder delicten gepleegd hebben, dus ik ben voor, maar dan alleen voor mensen met een strafblad oid..
6. In hoeverre mogen DNA gegevens bewaard worden zodat deze in toekomst gebruikt kunnen worden?
hmm
alleen voor mensen met strafblad dus maar dan
7. Zie jij toekomst in het DNA databank?
alleen als men kan garanderen dat het alleen gebruikt wordt om misdrijven of te lossen.. maar ik krijg er eigenlijk een soort big-brother gevoel bij
alle info van iedereen in een database
liever niet dus
8. Wat vind jij op het gebied van opsporingsmethodes te ver gaan?
stiekem dna afnemen van mensen