Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2003, 18:53
John Sickbock
John Sickbock is offline
Wat is er nou eigenlijk hoe veilig, als het gaat om het oversturen van data die niet in verkeerde handen moet raken?

Kan telefoon/fax worden afgetapt, hoe groot is de kans dat dat gebeurt als iemand het echt wil en hoe groot als ie niet heel veel moeite er in stopt? Maakt mobiel/vast nog een verschil?

E-mail... is het veilig een creditcardnummer over de e-mail te versturen? En is dat veilig als best veel mensen weten dat je t gaat doen? Wat is nodig voor aftappen van e-mail... ip-adres, e-mail adres, wat? En kan dat zonder al te veel moeite worden voorkomen, of met encypted data? Kan e-mail ook worden afgetapt nadat ie al verstuurd is? (als in "ik wil weten wat die gast de afgelopen tijd heeft gedaan")

Internet... hoe veilig is zo'n "beveiligde verbinding" nou eigenlijk? En een onbeveiligde?

Het gaat hier overal over de kans dat de data die je verstuurd in verkeerde handen komt. Dus niet over of ze je IP adres ofzo kunnen vinden, daar zit ik ff niet zo mee.

Als iemand hier een goed uitgebreid antwoord op heeft hoor ik het graag!

Cheers,
Tijmen
Oud 04-11-2003, 19:06
dafelix
dafelix is offline
normaal gesproken kan iedereen die tussen jou en de zender zit meelezen, jou ISP, de ISP van de ander, routers' redirection-servers etc etc.

SSL protected verbindingen zijn encrypted, en daarom veel veiliger voor het versturen van prive-gegevens en creditcard nummers etc. als je een SSL verbinding wil openen moet de andere partij ook SSL ondersteuning hebben, anders gaat de data alsnog on-ecrepted

EMail etc wordt steeds vaker via een SSL verbinding opgehaald, vraag aan je ISP of dit bij jou ook mogenlijkis

verder kan er op jou computer, of de computer van iemand anders een trojan zitten die vervolgens leuk alle belangrijke info kan doorsturen naar een andere computer

hopende dat je zo genoeg info hebt
Oud 04-11-2003, 19:48
Verwijderd
Ongeveer al het digitale, en een groot deel van het analoge dataverkeer (=telefoon e.d.) wordt door het Amerikaans-Brits-Australische Echelon onderschept en gescand op bepaalde elementen. Dit kunnen zaken van militair- of staatsbelang zijn, maar het kan door die landen ook gebruikt worden om bijv. hun eigen economie een voorsprong te geven op de onze. De Nederlandse regering heeft geloof ik het bestaan ervan reeds toegegeven, maar de Amerikanen blijven het ontkennen. Niet dat de NSA (http://www.nsa.gov) überhaupt ooit iets illegaals heeft toegegeven of dat gaat doen...

E-mail is onveilig. Al je e-mail, en ook deze reply, wordt gegarandeerd door de Amerikanen gemonitord. Een oplossing hiervoor: gebruik PGP (= Pretty Good Privacy, een goed en GRATIS encryptie-programma).
Op mijn website http://www.pgpnl.tk/ staat een duidelijke en begrijpelijke Nederlandstalige uitleg van PGP, en waarom iedereen er iets aan kan hebben.

Algemene noot: geen code is onkraakbaar. Zet een aap achter een typmachine en ooit zal hij een pagina Shakespeare typen (kansrekening). Wat je wel kunt doen is de moeite die men ervoor moet doen om je berichten te ontcijferen onevenredig groot te maken (in de orde van duizenden jaren). Zorg altijd voor een sterk password!

Je bent dan wel geen terrorist, maar dat betekent niet dat al je correspondentie anderen iets aangaat.

~JOOST
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 19:55
Verwijderd
Citaat:
John Sickbock schreef op 04-11-2003 @ 19:53:
Kan telefoon/fax worden afgetapt, hoe groot is de kans dat dat gebeurt als iemand het echt wil en hoe groot als ie niet heel veel moeite er in stopt? Maakt mobiel/vast nog een verschil?
(nog even je vragen beantwoorden, i got carried away )
Mobiel is makkelijker te tappen (ether) maar moeilijker te ontcijferen (GSM wordt versleuteld, vast netwerk niet).
Citaat:

E-mail... is het veilig een creditcardnummer over de e-mail te versturen? En is dat veilig als best veel mensen weten dat je t gaat doen? Wat is nodig voor aftappen van e-mail... ip-adres, e-mail adres, wat? En kan dat zonder al te veel moeite worden voorkomen, of met encypted data? Kan e-mail ook worden afgetapt nadat ie al verstuurd is? (als in "ik wil weten wat die gast de afgelopen tijd heeft gedaan")
EMAIL IS ONVEILIG! Je email passeert meerdere tussenstations op weg naar de bestemming en is niet versleuteld. Iedereen die toegang heeft tot zo'n station kan je e-mail lezen. VERSTUUR NOOIT NOOIT NOOIT creditcard gegevens per e-mail behalve als je ze GOED versleutelt! Versleutelen is makkelijk en snel en voorkomt 'eavesdropping' (afluisterpraktijken).
Je provider moet al je dataverkeer een bepaalde periode loggen en opslaan, ik dacht een jaar maar het kan meer zijn. Als een bevoegde inlichtingen/opsporingsdienst dat nodig vindt en toestemming krijgt kunnen ze dus nagaan wat je hebt uitgespookt.
Citaat:

Internet... hoe veilig is zo'n "beveiligde verbinding" nou eigenlijk? En een onbeveiligde?
Beveiligd: weetniet (zie post dafelix?)
Onbeveiligd: NIET veilig, lijkt me vrij logisch

Zo, ik hoop dat je hier voldoende aan hebt...

Joost
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 20:53
John Sickbock
John Sickbock is offline
Hebben er veel mensen toegang tot dat soort internet verbinding tussenstations?
Oud 04-11-2003, 23:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Universiteiten, overheden en mensen die op een IX (Internet eXchange) werken lijkt me.

Ga er van uit dat overheden alles kunnen sniffen. Dus vertrouw op Open Source encryptie.
Reageren

Regels voor berichten