Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2003, 13:52
Orion2003
Orion2003 is offline
In de matrix die ik pas geleden weer eens zag, had een van die agenten het er over dat de mens eigenlijk hetzelfde gedrag vertoond als een virus. Ik ben daar eens verder over na gaan denken en in princiepe heeft hij gelijk. We komen niet, als alle andere dieren, in een natuurlijk evenwicht met onze omgeving. Als we een gebied hebben verkl**t dan gaan we gawoon naar een ander gebied. Eerlijk is eerlijk een gemiddeld mens(vooral in het westen) Verbruikt per dag veel water,energie en stoot schadelijke stoffen uit. De wereld zoals het was met veel natuur goede balans, heeft de mensheid in de laatste 100 jaar flink verpest. Er zijn natuurlijk binnen de mensheid grote verschillen, de ene zet zich in de natuur te beschermen, de ander vernietigd het, maar over het algemeen zijn we natuurlijk niet goed bezig. Ongeloofelijk eigenlijk dat het intelligentste soort op aarde dat zichzelf zo aandoet, of ligt het juist aan die intelligentie, zou een ander soort dat net zo ontwikkeld is dat ook gaan doen? Komt het door de slechte eigenschappen van de mens?
Ik zelf beschouw me niet als een virus, ik verbruik wel veel water en rij mee in de auto, verbruik veel energie en neem veel ruimte in beslag (woonomgeving) maar of ik daarmee de aarde nu echt belast, ik denk het niet. Hoe denken jullie hierover. Is de mensheid een soort virus? Waarom wel of niet?

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 13:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2003, 17:46
extinction
extinction is offline
nee.
want de mens zal zorgen voor de totale vernietiging van de aarde, en dus haar eigen leefgebied. Dit zal uiteindelijk ook zorgen voor de vernietiging van de mens zelf.
Een virus zal nooit z'n totale leefomgeving verkloten, met als gevolg dat ie er zelf slachtoffer van wordt.
Denk ik. De mens is dus een stuk dommer dan een virus.
Oud 06-11-2003, 18:36
Verwijderd
Ja man, want virussen zijn echt vet intelligent!!!

Er is simpelweg een enorme toenoemende behoefte aan energie, die eenvoudig uit de aarde gehaald kan worden.
De mens is intelligent en kan zich beschermen tegen allerlei natuurverschijnselen. Elk ander intelligent dier dat zich in deze fase bevind (de fase waarin wij nu zitten) zou zich IMHO hetzelfde gedragen

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 18:42.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 18:56
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
FuSe schreef op 06-11-2003 @ 19:36:
Ja man, want virussen zijn echt vet intelligent!!!
ja virussen zijn intelligent
dat iets niet kan nadenken maakt het niet meteen dom
Oud 06-11-2003, 19:05
Verwijderd
mensen gedragen zich zoals alle andere geëvolueerde levensvormen.
ze verspreiden zich net zolang tot ze dood zijn. de mens heeft alleen een zeer groot aanpassingsvermogen: zelfbewustheid en intelligentie.
Dit houdt dus in dat ze zelf nieuwe manieren verzinnen om zich voort te kunnen planten en te verspreiden. Dit doen ook álle levensvormen.
Als een levensvorm de andere kant op zou evolueren, zou het simpelweg uitsterven.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 20:15
Gatara
Gatara is offline
Heeee, mijn theorie!

http://forum.scholieren.com/showthre...53#post7717553

Oud 07-11-2003, 14:02
Verwijderd
Overmatige progressie als virus-equivalent?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 06-11-2003 @ 21:15:
Heeee, mijn theorie!

http://forum.scholieren.com/showthre...53#post7717553

"De goede bacterieen (dat wat wij dieren noemen en waarvan wij menen dat zij geen bewustzijn hebben) moeten tegen ons strijden, maar wij - als virus - zijn veel te sterk."

Dieren zijn niet de enigste schepsels die deel uit maken van "onze" natuur. Zeker niet als je ze gaat vergelijken met goed-aardige cellen; dieren dragen bij aan dit geheel, maar ook weersomstandigheden, plantage, cyclussen e.d.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 14:47
Verwijderd
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 06-11-2003 @ 19:56:
ja virussen zijn intelligent
dat iets niet kan nadenken maakt het niet meteen dom
Hoe kun je nou over iets dat niet kan denken, geen bewustzijn heeft, zeggen dat het al dan niet dom of slim is? Dat is volgens mij een kwalificatie die per definitie verbonden is aan het hebben van een bewustzijn, een zekere eigen wil en een zekere keuzevrijheid.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 14:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-11-2003 @ 15:47:
Hoe kun je nou over iets dat niet kan denken, geen bewustzijn heeft, zeggen dat het al dan niet dom of slim is? Dat is volgens mij een kwalificatie die per definitie verbonden is aan het hebben van een bewustzijn, een zekere eigen wil en een zekere keuzevrijheid.
Dat zijn iig factoren aan wiens hand je intelligentie kan afmeten, maar hoe reeel zou de term "kunstmatige intelligentie" zijn, als dat wat jij zei waar was?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 16:44
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
extinction schreef op 06-11-2003 @ 18:46:

Een virus zal nooit z'n totale leefomgeving verkloten, met als gevolg dat ie er zelf slachtoffer van wordt.

dat JIJ nou zo dom bent
het kenmerk van een virus is nou juist dat hij zijn eigen leefomgeving verkloot; een virus zorgt uiteindelijk altijd voor zijn eigen ondergang, dat is het hele idee van een virus...zeker niet al teveel biologie gehad

maar verder...ja statistisch gezien is de mens een virus; als je onze groeicurve naast die van een virus legt, is deze dezelfde. en als je de aarde beschouwd als door ons geinfecteerd is er ook wel wat voor te zeggen; verschil is wel, dat een virus (zoals nare terecht zegt) totaal geen invloed heeft op wat ie doet omdat ie geen enkele vorm van bewustzijn of semi-bewustzijn heeft. waarin wij ons zouden kunnen gaan onderscheiden van een virus, is door wel te overleven door onze intelligentie aan te wenden.
ik denk echter niet (en hiermee ben ik het wel met extioncion eens) dat dit gebeurt; over een jaar of 200-400 zullen er echt geen mensen meer leven als we niet heel snel drastisch veranderen...
Oud 07-11-2003, 16:45
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef op 07-11-2003 @ 15:52:
Dat zijn iig factoren aan wiens hand je intelligentie kan afmeten, maar hoe reeel zou de term "kunstmatige intelligentie" zijn, als dat wat jij zei waar was?
dat is een andere discussie, maar kunstmatige inelligentie (virtuele intelligentie) is kunstmatig, ofwel nep. dit is dus ook geen echte vorm van intelligentie
Oud 07-11-2003, 17:14
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
men vind izchzelf superieur. daardoor worden we blind. we zien niet meer wat we de wereld aan doen. waar we nou werkelijk mee bezig zijn. heel weinig mensen beseffen dat. een virus...zo zou je het eventueel kunnen noemen. we zouden het ook kanker kunnen noemen. er is een kansje op genezing, en je kunt bestraald worden. k geloof dat we ook af en toe 'bestraald' worden. door de gebeurtenissen die er nu gebeuren. die laat vele van ons weer zien wat we misdaan hebben. maar veel mensen durven hun ogen niet open te doen. veel mensen zijn gewoon te dom om hun ogen open te doen.
kortom, we zijn gewoon een kutsoort en daarmee uit.
Oud 07-11-2003, 18:53
extinction
extinction is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-11-2003 @ 17:44:

dat JIJ nou zo dom bent
het kenmerk van een virus is nou juist dat hij zijn eigen leefomgeving verkloot; een virus zorgt uiteindelijk altijd voor zijn eigen ondergang, dat is het hele idee van een virus...zeker niet al teveel biologie gehad

haha, dankje...

Ik weet dat virussen gastheren uitschakelen, maar ze zorgen toch dat ze dan allang overgesprongen zijn?
Ik heb heel veel biologie gehad eigenlijk, maar af en toe zakt er weleens wat.
En als iemand dom doet of is hoef je er niet meteen een rolleyes bij te planten want das een kutsmiley.

oja, en bovendien stond er een 'denk ik' achter...waarmee ik aangaf te twijfelen...

Laatst gewijzigd op 07-11-2003 om 19:00.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 18:59
Isa
Isa is offline
Citaat:
extinction schreef op 06-11-2003 @ 18:46:
nee.
want de mens zal zorgen voor de totale vernietiging van de aarde, en dus haar eigen leefgebied. Dit zal uiteindelijk ook zorgen voor de vernietiging van de mens zelf.
Denk ik. De mens is dus een stuk dommer dan een virus.
Dat zal niet gebeuren.
de mensheid zal misschien zoveel slinken dat er vervolgens weer minder van die schadelijke stoffen vrijkomen zodat we daarna weer opnieuw beginnen. al zouden we alle planten vernietigen zodat we geen eten hebben en bijna zouden uitsterven dan zullen er altijd mensen overblijven die dan het groen dat overblijft nog kunnen eten...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 19:09
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
extinction schreef op 07-11-2003 @ 19:53:
haha, dankje...

Ik weet dat virussen gastheren uitschakelen, maar ze zorgen toch dat ze dan allang overgesprongen zijn?
Ik heb heel veel biologie gehad eigenlijk, maar af en toe zakt er weleens wat.
En als iemand dom doet of is hoef je er niet meteen een rolleyes bij te planten want das een kutsmiley.

oja, en bovendien stond er een 'denk ik' achter...waarmee ik aangaf te twijfelen...
weet je wat pas een kutsmiley is?
die vinnik echt zo irri
ennum...ja ok ik was wat minder subtiel, nix persoonlijks
ow over dat overspringen...uiteindelijk gaat dan of t virus dood of alle gastheren waarnaar overgesprongen kan worden
maar pff, ik geloof eigelek dat we wel ongeveer dezelfde mening hebben, namelek: de mensch is bezig zijn eigen ondergang te creeren, dus dat gediscusieer in de marge is niet zo nodig lijkt me

@isa: zaken als broeikas zijn niet afhankelijk van het aantal giftige stoffen dat op dat moment in de atmosfeer gestopt wordt, maar van het aantal giftige stoffen van de laatste eeuwen. ook als mensen aan het uitsterven zijn, zal het een tijd duren voordat zoiets verminderd - veels te lang om te kunnen overleven.
Oud 07-11-2003, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Ulfheidin schreef op 07-11-2003 @ 15:52:
Kunstmatige intelligentie is gewoon een term om aan te geven dat menselijke intelligentie wordt nagebootst. Je kunt je inderdaad de vraag stellen in hoeverre je kunt spreken van echte intelligentie.

Voor mij is een computer nooit intelligent, hoe goed programma's ook kunnen zijn. Er zijn programma's die heel nauwkeurig bijv. de evolutie van een mierenhoop kunnen nabootsen, die gebruik maken van bouwsteentjes die min of meer zelfstandig kunnen 'leren' en zodoende dus evolueren. Maar ook die zijn afhankelijk van de regels die er vooraf door mensen ingestopt zijn. Zo'n programma kan niet voor zichzelf bepalen wat goed is; het kan alleen aan de hand van externe data toetsen of iets goed is en aan de hand daarvan iets laten 'groeien' of evolueren.

Verder is het vanuit het oogpunt van biologische wetenschap natuurlijk compleet debiel om te zeggen dat de mensheid als virus aangemerkt kan worden. Het feit dat mensen ook vrolijker zijn en dus beter functioneren wanneer het zonnig is wil ook niet zeggen dat de mensheid een plantensoort is. Maar vanuit het oogpunt van melodramatiek valt er zeker over te debatteren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 20:03
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-11-2003 @ 20:54:

Verder is het vanuit het oogpunt van biologische wetenschap natuurlijk compleet debiel om te zeggen dat de mensheid als virus aangemerkt kan worden. Het feit dat mensen ook vrolijker zijn en dus beter functioneren wanneer het zonnig is wil ook niet zeggen dat de mensheid een plantensoort is. Maar vanuit het oogpunt van melodramatiek valt er zeker over te debatteren.
ja duh dat de biologische structuur anders is. maar behalve vanuit de melodramatiek zijn er nog wel andere manieren om erover te discussieren. het gaat in dit geval ook niet om de evidente biologische verschillen, maar om de eventuele overeenkomsten. je kan het (vast erg verrassend op dit forum) vanuit een filosofisch perspectief kunnen bekijken, door de manier waarop een virus leeft te vergelijken met de onze
Reageren

Regels voor berichten