Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2003, 16:38
Verwijderd
Hallo.

Ik vertrek woensdag op stage voor twee maanden.
Het is in een instelling voor kinderen die sociaal verwaarloosd werden en vrijwillig of door de jeugdrechter geplaatst werden.

Ik zit in een verticale groep. Dit wil zeggen dat het een groep is van kinderen met verschillende leeftijden, hier gaande van 1.5 tot 15 jaar.

Ik weet nu niet zo goed hoe ik eigenlijk met zo'n mensen moet omgaan. Mag ik hen persoonlijke vragen stellen of hou ik de relatie beter wat oppervlakkig? Mag ik héél actieve (soms iets wat agressieve) spelletjes spelen indien het kind bv. mishandeld is geweest thuis?
Wat vertel ik beter niet over mezelf?
Zouden ze wel het gezag aanvaarden van een 18-jarige?

Wie kan mij vertellen wat ik beter laat of net juist wel doe?

'k Bedoel, als er daar opeens een gastje met een mes in zijn handen staat en hij bedreigt me, wat doe ik dan het beste?

Alle tips zijn welkom.

Kent er iemand een goed boek over opvoeding van kinderen met gedragsproblemen, een moeilijke thuissituatie....ed?

Of eventueel een site?

[SIZE=1]Ik ben nogal ongerust over mijn stage en weet er niet zoveel van, daarom dat ik jullie nu lastig val met al mijn vragen, mss dat ik volgende week alweer wat meer weet.[SIZE=1]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2003, 18:12
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Hmm, ik denk dat dat messentrekken enzo in de praktijk wel meevalt, anders mag je er niet zomaar stage lopen lijkt me. Als ik jou was zou ik niet al te veel persoonlijke informatie geven, maar wel een beetje, dat schept een band van vertrouwen.

En verder heb je toch wel een studiebegeleider/stagebegeleider aan wie je zoiets kunt vragen?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 19:07
Verwijderd
Of ze gezag aanvaarden van een 18-jarige is denk ik voor het grootste deel afhankelijk van de houding die de 18-jarige heeft.

Verder denk ik dat het belangrijk is dat je let op het kind, er is geen standaard manier om met bv. een mishandeld kind om te gaan, denk ik. De één vind wilde spelletjes wel leuk, de ander absoluut niet. Let dus op de reacties die je krijgt of vraag kinderen wat je wilt weten.

Boeken staan er genoeg in de bieb, ga er eens een middagje heen en kijk wat er staat en wat je aanspreekt.

Ik zou idd dit soort dingen bespreken met je studiebegeleider/stagebegeleider, hopelijk zal die zelf ook wel initiatief nemen, maar als je iets wilt weten: vraag het dan.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 02:18
Verwijderd
Ja, natuurlijk kan ik met vragen terecht bij mijn mentor, maar hij komt slechts om de twee weken een uurtje of zo langs.

Ik heb nu voornamelijk vragen.

En jah....ik weet natuurlijk ook wel dat er veel boeken over zijn, maar ik vroeg me af welke aan te raden zijn!!
Ik heb reeds in de bib zitten rondkijken, maar het aanbod overweldigt me nogal en ik weet dan ook niet precies welke te kiezen.

Ik zou dan ook liefst enkele boeken kopen, want anders is je tijd beperkt tot drie weekjes....
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 08:06
Verwijderd
Er is toch hopelijk ook wel iemand die je op de werkplek begeleid? Die bedoelde ik nl met vragen er aan stellen ed.

Misschien een stomme vraag, maar kun je in Belgiën je boeken niet verlengen? (In Nederland kan dat, als niemand ze geresvereerd heeft, je kunt ze dan vaak max. 3x verlengen, wat betekend dat je ze dus 12 weken kunt houden.)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 08:15
Verwijderd
Ik zei dat omdat jezelf waarschijnlijk toch het beste uit zult kunnen maken welke boeken voor jou relevant zijn en welke niet, maar goed, een boek dat ik goed vind, maar dat gaat over meer dan alleen gedragsproblemen (ook over hoogbegaafheid, faalangst, enz. en over hoe de school daar mee om kan gaan ed):
Gedrags- en werkhoudingsproblemen
Drs. Harry Janssens
Son Opleidingen, Eindhoven
ISBN: 90-75871-01-5

Een boek waar ik nu mee werk, maar dat is heel theoretisch:
Gedragsproblemen
J.D. van der Ploeg
Lemniscaat, Rotterdam
ISBN: 90-5637-117-7

En dan nog een boek dat zo theoretisch en zo ontzettend moeilijk geschreven is, dat wij (= mijn klas) er amper iets van snappen:
Specifiek opvoeden
J.W.F. Kok
De Tijdstroom, Utrecht
ISBN: 90-352-1799-3

Misschien ook interessant is:
Het herstel van het gewone leven
Dr. W. ter Horst
Bohn Stafleu Van Loghum, Houten/Diegem
ISBN: 90-313-2993-2

'k zou ze wel eerst uit de bieb lenen en daarna pas eventueel kopen als je het wat vindt... Als ik jou was zou ik btw ook zorgen dat je goed op de hoogte bent van de 'normale' ontwikkeling van kinderen, niet alles wat kinderen met gedragsproblemen enz. doen hoeft samen te hangen met die problemen, een heleboel kan ook onderdeel zijn van de normale ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 11:21
Eend
Eend is offline
Het beste is denk ik om dit allemaal te vragen aan de mensen die daar al gewoon voor vast werken. Ten eerste toon je dan intresse in het vak (wat ze altijd al fijn vinden) en ten tweede denk je mee over je werk en ten derde: Je wordt er nog wijzer van ook
Oud 10-11-2003, 15:51
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Eend schreef op 10-11-2003 @ 12:21:
Het beste is denk ik om dit allemaal te vragen aan de mensen die daar al gewoon voor vast werken. Ten eerste toon je dan intresse in het vak (wat ze altijd al fijn vinden) en ten tweede denk je mee over je werk en ten derde: Je wordt er nog wijzer van ook
Ik kan je wel wat tips geven, maar idd, je collega's zijn er voor. Ga anders voor je stage of op de dag dat je voor het eerst stage hebt, die vaste werkers daar helemaal ondervragen, heb ik met mijn stage op een Zmok school ook gedaan; die weten ongeveer hoe de kinderen zijn, kunnen je vertellen hoe ze met bepaalde dingen omgaan etc. Daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad er literatuur over te lezen. Het is ook ondervinden, al doende leer je...

Vraag veel om feedback, heel belangrijk.
Oud 10-11-2003, 17:04
AngelLena
AngelLena is offline
Je krijgt op zulke stages altijd nauwkeurige begeleiding die in kan springen waar het fout gaat. Je wordt niet meteen in het diepe gegooid. Dat mag ook niet. Vooral bij deze doelgroep zou dat onverantwoordelijk zijn.

Ik weet niet welke opleiding je doet, maar in dit werkveld moet je eigenlijk minstens de cursus: omgaan met agressie gehad hebben. Hiervan een korte samenvatting:

Voor agressie bestaat een tabel/grafiek achtig ding. Deze geeft in fases de weg naar en van agressie aan en ook in welke fases je kunt reageren en in welke fase je die kindertjes hun gang beter kunt laten gaan omdat je anders zelf in gevaar komt en in welke fase na de agressie je wel en niet een gesprek kunt aangaan.

Voorbeeldje:

Stichting voor psychisch problematische jongens en meisjes. Woensdagavond mag de tv aan om 8 uur. Op dat tijdstip speelt Ajax een belangrijke wedstrijd. Om datzelfde tijdstip is ook GTST. Met andere woorden: conflict jongens meisjes. Voorstel: munt flippen. Munt wijst op kop: betekent dat er GTST gekeken wordt.

Jongen:
Wil graag Ajax zien. Weet dat de kans bestaat dat dit niet gaan lukken: wordt onrustig. Bij het voorstel van munt flippen beginnen de eerste echte tekenen van agressie op te komen, maar nog niet uit de hand lopend. Uitslag: GTST: jongen wordt kwaad. Nog wel handelbaar. Meisje lacht hem uit: agressie: waas voor ogen, pakt tv, kijlt dat ding uit het raam. Als hij geen Ajax mag kijken, kijken de meiden ook geen GTST. Jongen kalmeert, krijgt besef van wat hij heeft gedaan. Begint te huilen. Jongen is volledig gekalmeerd, staat open voor consequentie van zijn actie.

Als deze of soortgelijke situatie zich voordoet is de grootste fout die elke hulpverlener kan maken: de jongen tegenhouden als hij met tv in handen staat. Hiermee breng je jezelf of anderen in gevaar. Namelijk: je veroorzaakt hiermee dat de agressie langer aanhoudt. Doe dit dus nooit, laat hem gewoon zijn gang gaan. Een tv kost minder dan grote wonden en of doden.

Verder zijn er 2 fases in deze situatie zichtbaar waarmee je agressie op kan roepen, namelijk: als de jongen kwaad wordt. Laat maar even kwaad worden, maar zorg dat iedereen dit negeert. Spring er op in door bijvoorbeeld te zeggen dat hij zich niet aan moet stellen, dan wek je agressie op en is alsnog die tv weg.

als 2e hierin heb je de fase direct nadat de uitval van agressie is geweest en de jongen besef krijgt. Spreek hem er dan op aan en de agressie keert vrijwel meteen terug. Wacht tot de jongen in de fase zit dat hij volledig besef heeft en open staat voor gesprek. Ga dan het gesprek aan en blijf vooral rustig. Niet gaan lopen razen tegen die jongen. Blijf rustig.

In het geval dat er levensbedreigende situaties ontstaan tegen jou of een andere client:

tegen jou als hulpverlener: er is in deze doelgroep altijd een collega aanwezig. Is deze direct in de buurt en ziet hij dit gebeuren, dan zal hij inspringen door de client bij jou weg te slepen, jou de kans gevend om het voorwerp af te pakken en er vervolgens met zijn 2en bovenop de client gaan zitten tot deze gekalmeerd is (klinkt belachelijk, werkt als een trein).
Als collega niet direct aanwezig is: probeer door rustig te blijven de client te kalmeren. Geef geen enkele aanstoot tot meer agressie. Wacht tot deze voldoende gekalmeerd is, pak het voorwerp af en roep collega om hulp.
Na kalmering client begeleiden naar eigen ruimte om af te koelen.

Tegen een andere client:

Roep collega om hulp als deze niet direct aanwezig is. Leidt de aandacht van de client af van het slachtoffer. Wacht tot collega er is en spring met zijn 2en in. (nooit alleen!!!) De een grijpt de client stevig vast, de armen omsluitend, de ander pakt het voorwerp af en met zijn 2en bovenop de client gaan zitten of stevig genoeg vasthouden dat deze niet weg kan komen, totdat de client gekalmeerd is. Jij of je collega biedt vervolgens direct hulp aan het slachtoffer, de ander begeleid de client naar zijn eigen ruimte waar hij de tijd zal nemen om af te koelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Oud 11-11-2003, 21:39
Verwijderd
Dank je voor jullie reacties!

Brr...morgen begin ik.

@Leonoor: De instelling werkt volgens de J.W.F.Kok-theorie
En ik begrijp er idd niet al te veel van...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 00:04
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
phensic schreef op 11-11-2003 @ 22:39:
Dank je voor jullie reacties!

Brr...morgen begin ik.

@Leonoor: De instelling werkt volgens de J.W.F.Kok-theorie
En ik begrijp er idd niet al te veel van...
Maak je maar niet te druk Meestal komt in deze doelgroep niet zo vreselijk veel agressie voor. Wel eens een voorvalletje, maar je hebt altijd collega's. En onthoudt goed dat die agressie niet door jou komt of persoonlijk tegen jou is gericht, maar meer tegen die client zelf. En dat wordt op dat moment geuit naar een ander.
Oud 16-11-2003, 13:39
Kazanka
Kazanka is offline
In elk geval goed alles voorbereiden, maar dat doe je zo te zien al. Denk ook dat de situaties per kind zullen verschillen. Als je iets helemaal niet weet, gewoon aan collega's vragen

Veel succes in elk geval
Oud 16-11-2003, 13:50
Verwijderd
Citaat:
phensic schreef op 11-11-2003 @ 22:39:
Brr...morgen begin ik.
Je hebt er nu een paar dagen op zitten dus? Hoe is het gegaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten