Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2003, 17:10
Verwijderd
Wat is volgens jou de ideale. ouder? Wat is voor jou de ideale ouder? Voldoen je eigen ouders hieraan?
Denk je zelf later de ideale ouder te worden?

Ik ben hier wel geintereseerd naar

Groetjes Eva

Laatst gewijzigd op 08-11-2003 om 17:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2003, 17:18
Verwijderd
Wat is volgens jou de ideale. ouder?
Ik denk dat er geen ideale ouder bestaat. Dat deze voor iedereen verschillend is om dat iedereen wat anders nodig heeft.
Wat is voor jou de ideale ouder?
Ik denk dat voor mij de ideale ouder zou zijn een ouder die me vrij laat in mijn doen maar wel interesse toont in hoe ik dingen doe. Iemand die me helpt op te groeien en zelfstandig te worden.

Voldoen je eigen ouders hieraan?
Ik denk dat mijn ouders er wel aan voldoen

Ik hoop dat ik een goede moeder word. Een moeder die interesse toont en helpt waar nodig is. Maar ook een moeder die soms streng moet zijn ofzo.. ik weet het niet zo goed eigenlijk

*twijfelt of dit topic niet op L&R moet, maar laat het hier staan*
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 17:47
elledc
elledc is offline
Ik denk dat ideale ouders moeilijk te vinden zijn. Mijn ouders hebben ons (we zijn met 5 kinderen) altijd genoeg vrijheid gegeven (de oudste minder dan de jongste maargoed) en ik heb niet te klagen.
Maar toch, als ik vergelijk met anderen... dan mis ik wel iets.

Ik heb altijd een zekere 'beklemming' gevoeld thuis. Soms heb ik het gevoel dat wij een familie zijn die niet op een normale manier met elkaar en met anderen kunnen omgaan.
Ik weet niet, ik zou mijn kinderen alleszins op een totaal andere manier willen opvoeden dan hoe mijn ouders het hebben gedaan.

Er zijn waarden en normen uiteraard, zoals mijn ouders ons hebben meegegeven, en daar ben ik zeer blij om, maartoch wat belangrijk is in een familie, en misschien wel hét belangrijkste dat is aandacht geven aan elkaar, liefde voor elkaar tonen, elkaar omhelzen als je elkaar hebt gemist, er zijn voor elkaar als er iets minder leuks gebeurt, elkaar kunnen begrijpen...
Ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn ouders enkel 'prestatie' belangrijk vonden, en er is weinig interesse in wat ik doe, nochtans ik doe al heel mijn leven mijn uiterste best.
Kortom, ouders zijn soms zoooo ingewikkeld

Laatst gewijzigd op 08-11-2003 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 18:10
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Wat heeft dit met psychologie te maken?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 18:18
Quiana
Quiana is offline
--> l&r
Oud 08-11-2003, 18:31
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
iemand die me zoveel mogelijk vrij / met rust laat.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 19:24
Faery
Faery is offline
Zeer zeker géén gristelijke normen en waarden.
Oud 08-11-2003, 20:26
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:
Faery schreef op 08-11-2003 @ 20:24:
Zeer zeker géén gristelijke normen en waarden.
noe die mogen ze wel hebben, als ze ze maar voor zichzelf houden en me de heer niet door mn strot douwen
Oud 09-11-2003, 06:04
dyfusica
dyfusica is offline
Een ouder die naar je luistert. Eerlijk handelt naar leeftijd. Die streng kan zijn, maar ook toegeefelijk. Die goed handelt in de juiste situaties. Maar ook een ouder die zn kinderen vrijlaat en ze de kans geeft zichzelf te ontwikkelen. En boven alles een ouders die zn kinderen zelfstandig opvoed.

Ouder die rekening met me houd. Me vrijlaat. Me financieel voorziet. Kan luisteren. Die me mezelf laat zijn en ook me zelfstandig laat zijn.

Nee. Alleen op het punt van vrijlaten en financieel voorzien en zelfstandig voldoet mn moeder. Vader voldoet niet.

Nee, ik denk het niet. Een goede moeder misschien wel maar ideaal zeker niet.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 11:20
Hawahaai
Hawahaai is offline
De ideale ouder bestaat volgens mij niet, niemand heeft alle goede eigenschappen in zich. En bovendien, de ideale ouder verschilt voor ieder kind: sommige kinderen hebben andere begeleiding en aanpak nodig dan andere kinderen, en daar moeten de ouders op inspelen, anders is de opvoeding en dergelijke nog niet veel soeps.

Voor mij en mijn zusje zijn mijn vader en moeder niet de ideale ouders. Niet dat ik daar mee wil zeggen dat ze ons geen goede opvoeding hebben gegeven!
Mijn moeder laat allerlei zaken veel te veel vooruitschuiven, waardoor dit geen goed voorbeeld is en er nogal eens planningsproblemen voorkomen. Bovendien is ze erg goed in (nutteloze) preken en dergelijke. Daar steek je niks van op.
Mijn vader is af en toe aan de strenge kant, en af en toe is hij juist te soft, maar over het algemeen vind ik hem zo slecht nog niet.

Ik denk niet dat ik later de ideale ouder word. Het is natuurlijk altijd wel streven hiernaar, maar dit realiseren zal niet kunnen, gewoon omdat niemand dat kan, want die ideale ouder bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 11:30
maanmeisje17
maanmeisje17 is offline
het is al door de topic starter gezegt maar ik denk ook dat de ideale ouder niet bestaat.. iedereen heeft andere "wensen" ...
Mijn ideale ouder bemoeit zich met mij waar het nodig is, en dat is niet te vaak,,, Mijn vader voldoet daar goed aan denk ik.. Ik wordt heel erg vrij gelaten, mag zo ongeveer alles zelf regelen maar op een of andere manier weet hij toch altijd precies optijd in te springen, voordat er iets mis zou gaan zeg maar
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 12:37
Loezzel
Loezzel is offline
Ik denk wel dat de ideale ouder bestaat: iedereen streeft zo naar zijn eigen idealen. Een ideale ouder is alleen voor iedereen weer anders.
Voor mij is de ideale ouder dat hij/zij wel streng is, maar me toch ook weer los laat, me mijn eigen dingen laat uitzoeken/ondervinden.
Mijn moeder voldoet daar helemaal in, mijn vader niet helemaal. Ik ben blij dat ik een redelijk strenge opvoeding heb gehad. Ik zie toch dat de kinderen die een hele vrije opvoeding hebben gehad, het verkeerde pad opgaan (natuurlijk is dat niet bij iedereen zo, maar bij mij in de buurt zie ik duidelijke gevallen). Maar nu ik 18 ben, vind ik het wel genoeg. Als ik uitga en ik blijf thuis slapen, moet ik nog altijd om half 3 thuis zijn van mijn vader, omdat hij anders niet kan slapen. Ik vind dit erg kinderachtig. Ik heb bewezen dat ik altijd op tijd thuis ben, dat ik het niet te bont maak, nu ik 18 ben, vind ik dat ik mijn eigen eindtijd wel mag bepalen. Ik mag niet alleen naar huis fietsen 's nachts, dus ik vind het ook nog eens vervelend als het gezellig is, dat ik één of meerdere vriendinnen moet meeslepen om naar huis te gaan.
Ik weet ook dat ik niet te laat thuis moet komen, want anders kan ik wel eens een heel vervelende tijd tegemoet gaan thuis en daar heb ik geen zin in.
Ik hoop dat ik later een ideale ouder voor mijn kind(eren) kan zijn. Ik wil ze als ze jong zijn goed opvoeden, ze niet al te vrij laten, maar zodra ze ouder worden, moeten ze hun eigen weg kunnen gaan en leren van hun fouten. Dan kunnen ze naar mijn mening pas echt goed zelfstandig worden.
Oud 09-11-2003, 12:40
Balance
Balance is offline
De ideale ouder houdt onvoorwaardelijk van je, steunt je in wat je doet en beschermt je wanneer dit nodig is. Dit laatste echter niet in overmate, waardoor het kind voldoende vrijheid krijgt.
De ouders zijn bereidt de eigen normen en waarden aan de kant te schuiven en zich in het kind in te leven.
Wanneer zij ruzie hebben zorgen ze dat het kind het niet meekrijgt (ideale ouders hebben eigenlijk geen ruzie, maar dat lijkt me een beetje onmogelijk) en het belangrijkste: ze geven het kind voldoende aandacht en zorg.
En ja, die ouders heb ik
Oud 13-11-2003, 15:43
floortje bloem
floortje bloem is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 08-11-2003 @ 18:10:
Wat is volgens jou de ideale. ouder? Wat is voor jou de ideale ouder? Voldoen je eigen ouders hieraan?
ideale ouder is voor mij iemand die er voor zijn kinderen is, duidelijke regels heeft en laat zien dat hij/zij altijd van ze zal blijven houden.
mijn moeder komt in de richting, mijn vader absoluut, maar dan ook absoluut niet .
ik weet niet of ik later een ideale ouder wordt, wel weet ik dat ik mijn kinderen niet hetzelfde leven geef als wat ik gehad heb. dat gun je niemand.
Oud 13-11-2003, 16:16
~Black Rose264~
~Black Rose264~ is offline
Ik weet eigenlijk niet wat voor mij de ideale ouder is, maar mijn eigen ouders komen toch wel in de buurt.
Ik kan het goed met ze vinden, ze geven me genoeg vrijheid en mogelijkheden om te studeren.
Ze interesseren zich voor me.
Het enige wat ik echt heel jammer vind is dat ik het 'close' zijn niet mee heb gekregen zeg maar.
Wij zijn helemaal geen gezin dat elkaar af en toe een knuffel geeft, praat over alles wat in je omgaat en dat soort dingen.
Nu we allemaal wat ouder zijn gaat dat praten wel wat diepgaander, dat wel.
Maar met iemand een knuffel geven bijvoorbeeld heb ik echt heel lang moeite gehad omdat ik dat gewoon niet heb meegekregen.
Dat zou ik zelf anders doen. Niet dat ik mezelf dan de ideale moeder vind, maar dat is belangrijk voor me
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 16:57
Verwijderd

- iemand die kan voldoen aan de eisen die een kind stelt. Daarmee bedoel ik niet verwennen, maar ook goed aangepast aan het persoon dat het kind is opvoeden.

- Mja, wat ik hierboven dus zeg. Iemand die je als kind geeft wat je nodig hebt en op een manier corrigeert die je nodig hebt, en iemand waarmee je als je wat ouder bent nog kan praten.

- Nee, ze hebben me goed opgevoed maar kunnen nu totaal niet met me praten. En mja, vroeger zijn er ook dingen gebeurd die niet gebeurd hadden moeten zijn.

- Nee, ik denk het niet, maar ik zal in ieder geval m'n best doen het wel te worden.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 21:49
Verwijderd
ik geloof niet echt in de ideale ouder, maar voor mij zou dat iemand zijn die me mn ding laat doen, zorgzaam is en er voor me is als ik het nodig heb...
Zeker niet bemoeizuchtig en dat we alles 120 keer moeten vertellen of verteld moet worden.
Mijn ouders voldoen hier niet aan. Mn moeder vooral is bemoeizuchtig in mijn ogen en wil alles het liefst zwart op wit. Mijn vader is wel fijn, maar als er iets is wil ik het er liever niet met hem over praten omdat hij er in het verleden ook niet was, en ik het idee heb dat ik het niet kan. Maar verder zijn ze zuper

ik weet trouwens zeker dat ik niet de ideale ouder word... ik voel gewoon dat k ook schreewpartijen ga hebben net als ik nu heb...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 09:31
Gwinnie
Gwinnie is offline
hoe ik wil worden:
ik wil een goede relatie met men kinderen, dat ze naar me toe komen als er wat is en dat ze t leuk vinden om wat met mij te gaan doen. verder wil ik ze vrijlaten in wat ze willen en openstaan voor hun mening. ik wil bij elke beslissing nadenken waarom ik die neem en niet zomaar 'nee' zeggen als ze vragen of ze tot 4 uur uit mogen ofzo.
verder wil ik ook zorgen dat ze vrienden en vriendinnen graag mee naar huis nemen en gewoon dat thuis ook echt thuis voor ze is.
verder wil ik gewoon geen moeilijke ouder zijn, zodat het kind een beetje kan doen wat hij of zij wil en ook goed zelfstandig kan worden door eigen ervaringen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 22:36
Verwijderd
De ideale ouder...
hmmz... ik denk idd dat dat voor iedereen anders is... Voor mij is het iemand die me vrij laat, maar die me wel helpt zelfstandig te worden, en er voor me is als het nodig is... waarmee ik kan praten over dingen... ook als ik ergens mee zit... aan wie ik raad kan vragen...

Of mijn ouders eraan voldoen?

Mijn moeder iig wel... Zij heeft me altijd vrij gelaten... maar trad/treed wel streng op als het moet... ik kan altijd bij haar terecht als ik in de problemen zit, of als ik gewoon ff uit wil huilen of mijn verhaal wil doen... Ik ben zeker wel trots op haar aangezien ze mij sinds 2 jaar in haar eentje opvoed... en ik vind dat ze het heel goed doet... We zijn het neit altijd eens met elkaar... maar dat is niemand volgens mij...

Hoe ik later wil zijn als moeder?

Ik denk dat ik toch wel het voorbeeld van mijn eigen moeder op zal volgen... ik zou misschien wel een paar kleine dingetjes veranderen... Maar voor de rest ben ik het wel eens met haar manier van opvoeden...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 22:45
Verwijderd
Heb ik

Hm, tja. Mensen die je begrijpen, die je alles kunt vertellen, die je vrij genoeg laten om de wereld te ontdekken maar je wel beschermen voor gevaar...
God, wat een verschrikkelijke mensen, ik had nooit iemand om tegenaan te trappen in de puberteit >_<; Geen domme regels, niet 'je mag niet uit' of 'je komt om 12 uur thuis' of 'je bent nog veel te jong voor verkering'.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 00:19
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 15-11-2003 @ 23:45:
Heb ik

Hm, tja. Mensen die je begrijpen, die je alles kunt vertellen, die je vrij genoeg laten om de wereld te ontdekken maar je wel beschermen voor gevaar...
God, wat een verschrikkelijke mensen, ik had nooit iemand om tegenaan te trappen in de puberteit >_<; Geen domme regels, niet 'je mag niet uit' of 'je komt om 12 uur thuis' of 'je bent nog veel te jong voor verkering'.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 08:35
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Geen domme regels, niet 'je mag niet uit' of 'je komt om 12 uur thuis' of 'je bent nog veel te jong voor verkering'.
op je 12e zwanger
Oud 16-11-2003, 10:44
Boef
Boef is offline
Iemand die me vrijlaat, me vertrouwd, me steunt als ik dat nodig heb, die tijd voor me heeft. iemand waarmee ik kan lachen en waar ik me altijd veilig bij voel.

m'n ouders voldoen hier dus niet aan.

edit:
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 08-11-2003 @ 18:10:

Ik ben hier wel geintereseerd naar
Het is geintresseerd in of benieuwd naar...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 11:04
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Heb ik

Ja inderdaad, zulke heb ik ook

Alleen begonnen ze vannacht om 1 uur ineens te piepen dat ik naar bed moest, beetje jammer.

Laatst gewijzigd op 16-11-2003 om 13:22.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 11:32
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef op 16-11-2003 @ 09:35:
op je 12e zwanger
Op mijn twaalfde waren jongens nog eng, hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2003, 11:33
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 16-11-2003 @ 12:04:
Ja inderdaad, zulke heb ik ook

Alleen begonnen ze vannacht om 1 uur ineens te piepen dat ik naar best moest, beetje jammer.
Oh ja, dat doen die van mij ook. Nu nog, trouwens. "Ik wil dat je nu naar bed gaat!" "Ik kan toch niet slapen! Dan kan ik net zo goed op de computer zitten als lezen in bed." "Niks mee te maken, ik wil dat je nu naar bed gaat!" Gr. Heej, iets om tegenaan te schoppen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten