Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2003, 17:23
Verwijderd
wat vind je van je eigen geheugen?
Goed, slecht?
wat kan je als geen ander onthouden?
Wat vergeet je altijd....
heb je een talenknobbel, een wiskundeknobbel of geen van beide?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2003, 17:30
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Ik vergeet bijna alles.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 17:32
Miracle
Miracle is offline
Ik kan geen onlogische dingen onthouden en geen dingen 'stampen'.

Ik leer dingen door ervaring en toepassing. Dus ik kan best veel leren, maar het kost veel tijd.
Ik ben niet zo goed in engels en frans. Maar wel redelijk goed in economie, natuurkunde en wiskunde.

Wat engels betreft is het wel vervelend. Maar nu ik op de havo zit kan ik daar wel mee leven.

Oh, en als ik dingen moet doorgeven ofzo denk ik er ook niet zo vaak aan
Oud 09-11-2003, 17:34
rare kwast
rare kwast is offline
mijn geheugen vind ik best goed
ik kan heel goed, data's onthouden, als er wat speciaals gebeurt is of gaat gebeuren
ik vergeet op mij werk vaak deff mensen (vandaar dat ik het ook opschrijf )
en ik het geen talenknobbel en ook geen wiskunde (kan wel aardig duits en engels en wiskunde.......tsja ik kan me wel reden zonder die knobbel
Verwijderd
ik onthou altijd de dingen die je snel weer moet vergeten

heeel stom
de mooie of goede dingen vergeet ik..
Met citaat reageren
femkeb
femkeb is offline
mijn geheugen is naar mijn idee wel redelijk. Het enige wat ik wel eens vergeet zijn dingen die ik kort geleden gehoord heb, mijn lange termijn geheugen is veel beter.
Oud 09-11-2003, 17:38
Fade of Light
Fade of Light is offline
HEt geheugen....erin proppen is bij vrijwel niemand een probleem. Het eruit halen alleen wel.

Ik kan wel woorden stampen, maar logische zooi is natuurlijk makkelijker te onthouden. Verder heb ik de meest vage herinneringen van heel lang geleden. Kikkertjes in een aquarium in een dierentuin toen ik 6 was

Tevens als ik ergens in geinteresseerd ben, dan kan ik het ook beter onthouden. VB:
Vroeger had ik aaltijd, net als iedereen, geschiedenis op de middelbare school. Sommige onderwerpen vond ik wel leuk. Me moeder overhoorde me altijd en als ik geinteresseerd was in eht onderwerp kon ik alles over het onderwerp vertellen, alle plaatjes in detail beschrijven, regelnummer en paginanummer... dus ja interesse is een groooooote factor
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 17:39
Nona
Nona is offline
Mijn geheugen is goed genoeg. Niet opmerkelijk goed, maar dat is eigenlijk ook niet nodig. Ik onthoud de dingen die ik wil onthouden (niet die ik moet onthouden ) en het gaat prima zo.

Ik ben redelijk slecht in wiskunde, maar wat beter in talen. Ik kan geen grammaticaregeltjes onthouden, maar ik kan ze wel verzinnen door een taal veel te horen of lezen. Een beetje taalgevoel heb ik dus wel.
Oud 09-11-2003, 17:42
Verwijderd
Dus globaal is te stellen dat de factoren op het ophalen van infromatie (want dat is dan toch eigenlijk waar het op neerkomt) bij de een het beste gaat bij echt gestampte dingen en een ander alleen kan leren als het op logica aankomt: of dat nou wiskunde is of grammatica regels...

mee eens?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 17:43
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Acey schreef op 09-11-2003 @ 18:42:
mee eens?
Nee, interesse moet minstens als belangrijke factor worden meegenomen, imo
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 17:44
Nona
Nona is offline
Citaat:
Acey schreef op 09-11-2003 @ 18:42:
mee eens?
Ja, ieder heeft natuurlijk zijn eigen kwaliteiten.
Oud 09-11-2003, 17:46
Dolores
Dolores is offline
Mijn geheugen is vrij goed.. denk gewoon gemiddeld.. als zou ik t eigenlijk niet weten

Ik onthoud vooral namen, verjaardagen en telefoonnummers goed.. en dingen die ik leuk vind.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 17:55
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-11-2003 @ 18:43:
Nee, interesse moet minstens als belangrijke factor worden meegenomen, imo
en kan je ergens ook interesse voor hebben als je gebaat bent bij het resultaat: na een sucsesvolle oproep? Of gaat het alleen om persoonlijke smaak(en als je 50 Euro krijgt als je het goed afrond, betekent dat dt niet uit zal maken en kan je het dus niet beter onthouden).

Ik denk namelijk dat je door je intresse meer weet van een onderwerp omdat je het leuk vindt er mee bezig te zijn, en dat dat door de kennis die er al is makkelijker wordt opgeslagen, en dat je je zelf eerder aan het leren (en langer met onverdeelde aandacht) zet dan wanneer het onderwerp saai is (en er dus geen prikkel is om te leren) en dat dat het verschil bij interesse verklaart
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 18:31
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Acey schreef op 09-11-2003 @ 18:55:
en kan je ergens ook interesse voor hebben als je gebaat bent bij het resultaat: na een sucsesvolle oproep?
Intressante vraag. Ik denk dat dat voor iedereen verschilt en per onderwerp.

Citaat:
Ik denk namelijk dat je door je intresse meer weet van een onderwerp omdat je het leuk vindt er mee bezig te zijn, en dat dat door de kennis die er al is makkelijker wordt opgeslagen, en dat je je zelf eerder aan het leren (en langer met onverdeelde aandacht) zet dan wanneer het onderwerp saai is (en er dus geen prikkel is om te leren) en dat dat het verschil bij interesse verklaart
Vanuit persoonlijk opzicht:
Ik was er niet meer mee bezig dan andere vakken. Ik las de tekst maar 1 keer door en toen kon ik alles zo navertellen. Het ging voor me leven (iets anders dan logica) ofzo. Niet makkelijker op te bergen, wel makkelijker terug te halen

Volgens mij zit het um dus niet in het leerproces zoals jij stelt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 18:39
Balance
Balance is offline
Citaat:
Acey schreef op 09-11-2003 @ 18:23:
Goed, slecht?
Ik heb een wiskundeknobbel, maar moet dan wel de logica d'r van snappen. Simpele formules zoals de kettingregel vergeet ik dus, omdat het puur uit je hoofdwerk is. Maar wanneer iets logisch is (voor mij) dan onthoud ik het ook echt lang en kan ik het altijd toepassen.
Daardoor kom ik bij talen ook niet echt ver, omdat er altijd ontzettend veel uitzonderingen zijn die ik niet kan onthouden. Dat is dus ook meteen het slechte aspect van mijn geheugen.
En afspraken onthou ik trouwens heel goed.
Opdracht (doe dit, daarna dat en daarna dat) weer niet. Na opdracht 1 ben ik de rest al weer vergeten
Oud 09-11-2003, 20:49
Gothic
Gothic is offline
Ik heb een behoorlijk goed geheugen. Ik onthoud ontzettend veel. Wat mensen zeggen, wat ik mensen wel en niet verteld heb, wat mensen aan hadden...
Ik leer snel, rijtjes woordjes ken ik zo. Wiskunde gaat prima, als ik het snap en talen ben ik ook redelijk in.
Oud 09-11-2003, 21:42
Verwijderd
Geheugen? Wat is dat?

Verder ben ik goed in talen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 21:47
Koning
Koning is offline
mijn geheugen is wel oke, 512 333mhz twinmos

Laatst gewijzigd op 09-11-2003 om 21:50.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 02:39
Verwijderd
Mja, 't is te zien.

Ik vind idd, zoals Fade Of Light (ja,toch?) zegt, dat interesse een grote rol er in speelt.

Verder was ik vroeger wel goed in telefoonnr's, maar nu met de gsm is dit niet meer nodig en heb ik dit talent wat verwaarloosd.

'Memory' spelen is ook niet meer aan me besteed. Als kind kon ik het supergoed....mja, das volwassen worden, zeker?

Iets erin stampen lukt me wel, maar dan blijft het niet zo lang bewaard. Het is ook veel saaier om te doen. Behalve natuurlijk als je er een kwis van maakt of zo..

Wanneer ik het BEGRIJP dan blijft die kennis gewoon in me zitten en door het eventjes vlug te herlezen kan ik het perfect weer uitleggen. Dus ja, logica en ervaring doen er dus ook wel nog toe.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 06:24
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
mn geheugen is slecht.
maar ik heb wel een talenknobbel naar het schijnt, grammatica pik ik heel snel op, hoe het in elkaar zit. ik ben overigens wel vreselijk slecht in wiskunde, maar ik haal ook wel 'ns cijfers door elkaar enzo.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 13:16
Somebody Special
Somebody Special is offline
Mijn geheugen gaat de laatste tijd flink achteruit.
Ik vergeet dingen die 2 minuten daarvoor tegen me gezegd zijn vaak al
Oud 10-11-2003, 14:34
Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat interesse, begrijpen en oefenen veel invloed
hebben op het onthouden/kunnen toepassen van dingen.

Bij mij is dat iig wel zo, als ik er niet in geinteresseerd ben,
doe ik er veel minder moeite voor, het gevolg van niet
begrijpen lmd, en als ik het niet oefen, kost het me veel meer
tijd om alles weer goed eruit te krijgen.

Mijn geheugen is redelijk goed, denk ik. Stampen gaat goed,
net als het eruit krijgen. Wiskunde ed gaan goed, maar dan
moet ik het ook écht begrijpen, anders ga ik de mist in...
Talen lukken ook wel redelijk, behalve Nederlands.
(Nouja. Andere talen gaan me makkelijker af.)

Dingen die veel indruk op me maken onthoud ik het meest,
dat geldt voor kleine en grote dingen... Nutteloze dingen
blijven ook vaak hangen.
Oud 10-11-2003, 15:02
M@rco
M@rco is offline
Té goed, ik onthoud zelfs de meest stompzinnige, nutteloze dingen.

Ik heb een talenknobbel... voor talen haal ik echt achten en negens als ik wil, wiskunde kan ik echt niet.
Oud 10-11-2003, 16:34
bassgirl
bassgirl is offline
ik heb een heel goed geheugen ik onthjoudt echt bijna alles.. naja niet van schooldingen raar genoeg ... maar ik herken zo mensen die ik 10 jaar niet gezien heb, ik weet alles over iedereen als ik iets hoor onthoudt ik 't gewoon automatisch.. soms best irritant, tja mn vriend vind 't wel hndig > zn persoonlijke agenda zo'n beedje haha

talenknobbel heb ik ook > behalve die voor engels mis ik

en wiskunde haalde ik alleen maar onvoldoendes
Oud 10-11-2003, 17:13
Big Brother
Big Brother is offline
als ik me voor een bepaald onderwerp interesseer, kan ik geboeid luisteren en onthoud ik veel. als het me geen reet kan schelen, hoor ik iets wel, maar ben ik het serieus na 10 seconde vergeten.

in stampen ben ik erg goed, eindexamens van vwo heb ik steeds de dag van te voren geleerd. het meeste blijft zelfs nog voor langere tijd bij

verder ben ik een beta figuur: wiskunde, natuurkunde en scheikunde gingen me best af. talen gaan ook altijd wel.
alleen economie en aardrijkskunde en geschiedenis enzo, bleegh veel te saai, ben ik dus na 10 seconde weer kwijt.
Oud 10-11-2003, 17:36
Verwijderd
goed geheugen....een fotografischgeheugen....ik zie soms precies het plaatje (terwijl het al een jaar of 7 is geleden ofzo)

das heel fijn. als ik woordjes leer dan weet ik nog precies of ze boven of onderaan de blz. stonden.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 20:18
Mother Earth
Mother Earth is offline
Sommige dingen kan ik weer heel goed onthouden (bijvoorbeeld telefoonnummers of datums en hele vage dingen die opeens weer boven komen) maar soms denk ik echt dat ik aan vroegtijdige dementie lijd ofzo. Dan leg ik mn pen ergens neer en dan 5 seconden later ben ik hem al weer kwijt. Of ik zeg iets tegen iemand en dan antwoord diegene daarop en dan moet ik weer vragen wat ik eigenlijk had gezegd.
En verder heb ik niet echt een wiskunde of talenknobbel, maar ik ben wel beter in exacte vakken, maar echt moeite met woordjes leren heb ik ook niet.
Oud 10-11-2003, 20:20
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
kunamosity schreef op 10-11-2003 @ 18:36:
goed geheugen....een fotografischgeheugen....ik zie soms precies het plaatje (terwijl het al een jaar of 7 is geleden ofzo)

das heel fijn. als ik woordjes leer dan weet ik nog precies of ze boven of onderaan de blz. stonden.

Dat heeft iedereen wel hoor, tenminste ik wel. Dat je opeens een beeld weer terug ziet van 10 jaar geleden of dat je nog weet waar de woordjes staan dat heb ik best wel vaak.
Oud 10-11-2003, 20:27
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
phensic schreef op 10-11-2003 @ 03:39:
zoals Fade Of Light (ja,toch?) zegt
yep
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 20:35
coffee_mug
coffee_mug is offline
Mijn geheugen is slecht. ik heb geen talen en geen wiskunde knobbel.
& ik vergeet heel veel.
Oud 10-11-2003, 20:48
saartjeh
saartjeh is offline
mijn geheugen... ik vin em geweldig (fasinerend bijna hoeveel ik opsla) maar anderen vinden ...mmm, ongeveer het tegenovergestelde
Oud 10-11-2003, 20:52
Verwijderd
Mijn kortetermijn-geheugen is echt heel slecht. Ik ben het best in dingen stampen...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 21:34
Lil'Girl
Lil'Girl is offline
Mijn geheugen heeft me verlaten!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 01:07
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Hangt een beetje van mijn humeur af,
Soms neem ik enorm veel op , net rainman voor een hele korte tijd en daarna ben ik gewoon op.
Of een tijdje duf en dan herinner ik alleen dingen die al een tijd geleden gebeurt zijn of een dan een tijdje oplettend maar dan vooral op wat nu en zonet gebeurde,

Hmm korte en lange termijn geheugen werken niet altijd samen bij mij geloof ik.

Dingen erin stampen , lukt me eigenlijk alleen als ik het opschrijf.
Oud 11-11-2003, 04:23
Verwijderd
Citaat:
Goed, slecht?
kvind dat ik een best goed geheugen heb.

Ik kan gebeurtenissen als geen ander onthouden.

namen en gezichten vergeet ik best vaak (alleen van de mensen die ik niet interssant vind)

En ik heb zowel geen problemen met talen als wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 17:40
Girl87
Girl87 is offline
Ik kan redelijk snel leren voor proefwerken, woordjes heb ik zo geleerd..maar zodra ik mijn proefwerk gemaakt heb verdwijnt alles uit mijn hoofd Een uur na het proefwerk zou ik de helft al niet meer weten.

Ik onthoud altijd rare feitjes. Zeg erg vaak 'ik heb eens ergens gelezen dat...'
Oud 11-11-2003, 18:04
The0
The0 is offline
Denk wel heel goed, met een beetje hulp van mijn telefoon

Voor proefwerken enzo (abstract en stampen) gaat alles prima, ben alleen waardeloos met afspraken, en daar helpt me telefoontje me bij..
Oud 12-11-2003, 11:39
El Kim
El Kim is offline
Dingen die ik wíl onthouden, onthoud ik heel makkelijk. Ook leren voor school ging me altijd super makkelijk af (lees: ik hoef bijna nooit te leren om toetsen te halen). Daar staat tegenover dat ik een eersteklas ramp ben in het onthouden van cijfers (telefoonnummers!), namen en afspraken.

Ik vind wel dat ik een zeer vaag geheugen heb: van mensen uit de brugklas weet ik soms nog wat ze aanhadden bij bepaalde gebeurtenissen en ik onthoud de meest rare feiten die ik ooit gelezen heb (zoals de bacterie die gaatjes in je tanden veroorzaakt: streptococcus mutans voor de geinteresseerde )
Oud 12-11-2003, 12:35
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Goed, slecht?
wat heeft talenknobbel en wiskundeknobbel te maken met geheugen, maar goed.

ff antwoorden.

ik heb een uitmuntende geheugen (fotografisch)
en zowel een wiskunde-, als een talenknobbel
Oud 12-11-2003, 14:57
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
ratsja schreef op 12-11-2003 @ 13:35:
wat heeft talenknobbel en wiskundeknobbel te maken met geheugen, maar goed.
Het staat wel in verband met elkaar. Als je een talenknobbel hebt, zul je makkelijker je talen kunnen leren omdat je meer aanleg hebt, dus hoef je minder te leren omdat veel al logisch is, dus minder te onthouden, dus minder in je geheugen op te slaan.
Oud 12-11-2003, 18:31
kaatje in da house
kaatje in da house is offline
ben heel goed in het onthouden van namen en achternamen van mensen. ook nummers,codes en data (zeg maar alles waar getallen in voorkomen) onthou ik feilloos, weet zelfs het oude telefoonnummer van me vriend nog (hij heeft al n jaar n nieuw nr ofzo nuttig)
dus vertel me nooit voor de gein je pincode, want ik vergeet em nooit weer
maar ook al denk ik er maanden niet aan, als het me na een hele tijd gevraagd wordt kan ik die zo opdreunen...

ik zou pinpasfraudeur moeten worden

en ik heb niet eens een wiskundeknobbel, helemaal niet juist, heb wel een talenknobbel

kusss, Ka
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 18:41
Loezzel
Loezzel is offline
Mijn geheugen is super als het om mensen gaat. Ik zit nu op de Pabo, dus het is ook belangrijk dat ik namen en gezichten onthou. Ik vergeet niet zomaar iemand.
Als ik mijn best doe voor school kan ik ontzettend veel onthouden (maar als ik er niet mijn best voor doe, onthou ik het niet).
Ik vergeet tegenwoordig wel vaak afspraken, waardoor ik veel dubbele afspraken heb. Komt omdat ik nu mn agenda bijna nooit meer gebruik. Zou ik toch maar weer moeten doen. Tis vervelend.
Ik heb een echte talenknobbel, maar dat vind ik ook hartstikke leuk. Heb net nog met mijn zusje duitse verhaaltjes zitten lezen om haar te helpen.
Oud 12-11-2003, 18:50
Envy
Envy is offline
Ik heb wel een redelijk geheugen, ik onthou altijd (vrij nutteloze dingen) als: gesprekken met mensen, namen van mensen (mensen die ik nooit meer zie bedoel ik), verjaardagen, telefoonnrs enzo. Ik ben ook wel goed in talen, alleen grieks niet zo, door die stomme tekentjes
Oud 12-11-2003, 18:55
MUTS123
MUTS123 is offline
Goed en daar ben ik erg blij mee!

Ik leer snel [echte leer dingen, bv. woordjes/zinnen stampen]. Als ik het 1 x heb overgeschreven ken ik het en gaat het er niet meer uit.
Ook telefoonnummers onthoud ik snel en goed. Heb een heel telefoonboek in mijn kop!
Alleen in afspraken en tijden ben ik een ramp
Oud 12-11-2003, 19:09
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik heb een erg goed geheugen qua beelden, sommigen beweren zelfs fotografisch. Qua feitjes ben ik iets minder. En verder heb ik een aardige talenknobbel.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 20:22
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 12-11-2003 @ 15:57:
Het staat wel in verband met elkaar. Als je een talenknobbel hebt, zul je makkelijker je talen kunnen leren omdat je meer aanleg hebt, dus hoef je minder te leren omdat veel al logisch is, dus minder te onthouden, dus minder in je geheugen op te slaan.
is dat geen talent of kennis, het staat zeker wel in verband, maar ik denk niet dat geheugen de boventoon zal spreken.
geheugen en daar je voordeel uit halen is ook snelheid, hoeveelheid, analyse.
Reageren

Regels voor berichten