Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2003, 17:13
Daevrem
Daevrem is offline
Iemand heeft deze topic zomaar dicht gedaan, vandaar dat ik er niet meer direct op kan antwoorden. Origineel staat hier: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=654875

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat het SA een neurologische afwijking is die empirisch vast te stellen is.

Dus dan kun je enkel stellen dat de mensen en de problemen van deze mensen reeel en echt zijn. Jij zegt dat de groep mensen die Aspergers zouden hebben gewoon hoogbegaafden zijn met problemen. Maar is dat nu net niet wat we Aspergers hebben genoemd, alleen dan een specifike groep. Ik ben geen psycholoog en heb er niet veel boeken over gelezen maar wat is er op tegen om die specifieke groep hoogbegaaften met die specifieke problemen onder het kopje Aspergers te zetten? Dat kan hen toch enkel helpen?

Het is natuurlijk altijd moeilijk mensen in te delen in groepen of om mentale aandoeningen goed te defineren. Maar als ik de kennis van de hersenen die ik heb erbij haal dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat iemand bijvoorbeeld niet voor 100% autistisch is. Het is niet autistisch ja of nee, daar zijn de hersenen te ingewikkeld voor. Dus iemand die Aspergers zou hebben heeft niet per se een aangeboren neurologische afwijking. Je kunt van allerlei situaties bedenken waarin iemand gedrag kan gaan vertonen wat precies onder het kopje Aspergers valt, ligt autistisch en wetenschappelijk opgevoed, hoogbegaafd en slechte ervaringen met mensen, of gewoon een extreem geval van allerlei aangeleerd gedrag, of echt een aangeboren neurologische afwijking welke precies het Aspergers gedrag veroorzaakt.

Wat maakt het eigenlijk uit bij de diagnose. We zijn nog niet zo ver dat we z'n aandoening bij de wortel, dus in de hersenen aan kunnen pakken. Ik denk dat die mensen die Aspergers zouden hebben er in het algemeen alleen maar baat bij hebben dat hun probleem gedefineerd en erkend wordt. Plus zo kunnen andere mensen je problemen beter begrijpen, iets wat bij mensen met Aspergers wel handig is.

De discussie over in hoe verre een mentale aandoening als excuus geld is natuurlijk een hele andere.
Advertentie
Oud 10-11-2003, 17:15
Quiana
Quiana is offline
Deze topic is niet voor niets geupt, dit past dus heel goed daarin.

Regels voor berichten