Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2003, 18:54
vedetje
vedetje is offline
weet iemand een site waar de bevrijdingsgrepen duidelijk uitgelegd worden, of kan iemand me helpen ermee
ik heb nl alleen maar een paar blaadjes met enkele vage, slecht gekopierde zwart-wit foto's en ik zou ze moeten kennen
Oud 10-11-2003, 19:00
DeGexxte
DeGexxte is offline
Ik moest op de basisschool het hoofd bij de slapen vastpakken.
Je drukt met de handpalmen op de slapen van de drenkeling
Je beweegt je voort door met je benen te bewegen
Je zorg ervoor dat de drenkeling op z'n rug 'boven' op jou drijft

Hoe je het bij Baywatch ziet was helemaal fout, omdat je dan de keel van de ander dicht kan drukken

Meer weet ik er ook niet van, maar d'r zal ongetwijfeld op google.com meer informatie over te vinden zijn............
Oud 10-11-2003, 19:04
vedetje
vedetje is offline
uhm, dat is 1 van de vervoersgrepen (en deze ken ik gelukkig wel allemaal )
Oud 10-11-2003, 19:26
Green Day
Green Day is offline
Ehmja, eigelijk ben ik ze zo onderhand zelf verleerd. Jarenlang lid geweest van een reddingsbrigade, maar tis verbazingwekkend hoe snel je bepaalde handelingen afleert. ( En dat mag zich een volleerd reddingsbrigadier noemen )

En nee, op het net is in eerste instantie niet veel te vinden. Nooit zo'n officieel boekje gekocht/gekregen dat uitgegeven is door de overkoepelende bond? Was voor ons verplicjht, maar ik weet dan ook niet van waaruit je dit alles weten moet...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:44
vedetje
vedetje is offline
uhm, het is via wobra, de enige organisatie in belgie die bevoegd is mensen op te leren om redder aan zee te worden, en daarvoor moet ik dat dus leren
die grepen hebben we dus wel al in de lessen gezien, maar de helft ervan ben ik, als ik weer thuis ben, al vergeten
vandaar dus
Oud 11-11-2003, 15:34
Green Day
Green Day is offline
Hoeveel geduld heb je? Ik kan kijken of ik mijn bondboekje nog heb ( daar ga ik wel vanuit eigelijk, maar ik heb een gave wat betreft het kwijt maken van dingen, dus of ik m vinden zal, is iets anders) Die ligt alleen wel thuis terwijl ik nu op kamers zit. Wordt Donderdag/vrijdag...tegen die tijd kan ik eventueel wel het een en ander voor je overtypen ( mits het daar instaat, maar dat lijkt me wel) Een "misschien" dus...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 19:39
vedetje
vedetje is offline
ik kan wel wachten
het zou echt perfect zijn moest je dat hebben
dan ben je echt mijn redder
Oud 13-11-2003, 11:36
DeGexxte
DeGexxte is offline
Citaat:
slimmerd schreef op 12-11-2003 @ 20:39:
ik kan wel wachten
het zou echt perfect zijn moest je dat hebben
dan ben je echt mijn redder
je kan je naam beter veranderen in slijmerd
Oud 14-11-2003, 09:09
dragonrider
dragonrider is offline
Ok ik zal wel ff wat reddende zwemslagen uitleggen:

1. Kopgreep. Met de handen over de orgen van de drenkeling, je handen moeten kommetjes zijn, ze mogen de oren niet dicht drukken. En je zwemt natuurlijk op je rug

2. Oksel greep. Met de handen onder de oksels van de drenkeling. En je zwemt op je rug

3. Oksel polsgreep. Met je armen onder de oksels van de drenkeling naar de polsen die je stevig vast houd, zodat de drenkeling niet tegen kan spartelen. Je zwemt wederom op je rug.

4. "Wurg greep" Je armen onder de oksels en daarna achter de nek van de drenkeling, deze gebruik je alleen als de drenkeling heel wild is.

Dit was het wel zo'n beetje volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 16:46
Hawahaai
Hawahaai is offline
Bevrijdingsgrepen of vervoersgrepen? Want daar zit natuurlijk wel een gigantisch verschil tussen... En iedereen heeft het in dit topic over iets anders .

Vervoersgrepen zijn: kopgreep, polsgreep, okselgreep, schoudergreep, okselnekgreep, zeemansgreep, slepen en duwen.

Bevrijdingsgrepen zijn: enkelvoudige polsgreep, dubbele polsgreep van boven, dubbele polsgreep van onder, voorwaartse omklemming, achterwaartse omklemming, borstgreep, lendengreep, achterwaartse borstgreep en achterwaartse lendengreep.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 16:01
vedetje
vedetje is offline
ja en dan heb je nog de transportgrepen

rautec met 1 persoon of met 2
en de brandweersgreep

mss kunnen we ze in dit topic allemaal uitleggen, handig voor mensen die ook soms moeite hebben met onthouden?
Oud 15-11-2003, 16:09
Briseďs
Briseďs is offline
Citaat:
slimmerd schreef op 15-11-2003 @ 17:01:
mss kunnen we ze in dit topic allemaal uitleggen, handig voor mensen die ook soms moeite hebben met onthouden?
t Is alleen zo lastig uitleggen zonder plaatjes oid.
Oud 16-11-2003, 20:45
Green Day
Green Day is offline
Ben t momenteel vanuit het Officieele KNBRD (als ik het goed heb) boekje aan het overtypen...post het morgen of overmorgen hier...Btw enkel de bevrijdingsgrepen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:46
vedetje
vedetje is offline
van de vervoersgrepen heb ik wel een beschrijving staan, post ik dan wel eens

@ Green D@y
dank je dank je dank je dank je
Oud 18-11-2003, 16:39
vedetje
vedetje is offline
de Vervoersgrepen

hoofdgreep

De handen met gespreide vingers plaatsen aan weerszijden van het hoofd van de drenkeling, de ellebogen dicht tegen het lichaam. De pinken plaatst men onder de kin van het slachtoffer en de duimen achteraan op het hoofd. Maak dat je zelf zo horizontaal mogelijk ligt in het water en trek de drenkeling dicht tegen je borst aan.
Deze greep is de meeste gebruikte vervoersgreep in zee. Met deze hoofdgreep heb je duidelijk controle over de positie van het hoofd in het water.

okselgreep

Is eigenlijk een variant op de schoudergreep, maar hier plaatst men de handen in de oksels van de drenkeling i.p.v. op zijn sleutelbeenderen.

schoudergreep

De redder laat zijn bovenarmen onder de oksels van de drenkeling doorglijden en plaatst zijn handen over de bovenzijde van de borstkas met de vingertoppen over de sleutelbeenderen en trekt zo de drenkeling tegen zich aan.

bovenarmgreep

De handpalmen liggen in de elleboogplooi van de drenkeling en de duimen drukken op de rugzijde van de bovenarmen. De armen van de drenkeling zijn wijd open en een weinig naar omhoog. De borstkas wordt hierdoor verbreed en het vlotvermogen stijgt.

pols-kingreep

Met één hand de pols van de drenkeling rugwaarts brengen en met de andere hand de kin van het slachtoffer vastgrijpen. Het hoofd van het slachtoffer wordt op dezelfde schouder gehouden als de arm waarmee je de kin vasthoudt. Met de hand achter de rug de drenkeling opwaarts duwen om hem beter te laten drijven.

zeemansgreep

Bij deze greep waarbij je één arm over schouder van de drenkeling legt en de oksel van de drenkeling vastgrijpt. De redder draait zich een kwart en drukt de drenkeling op de heup. Hij zwemt schoolslag benen met schoolslagbeweging één arm. Het voordeel van deze greep is dat je zo kan kijken in de richting waarheen je wenst te zwemmen. Deze greep heeft ook echter een belangrijk nadeel en dat is dat bij onoplettendheid men met de arm de drenkeling onder water drukt. Dus hiervoor oppassen.

de dubbele okselgreep

Wanneer je met twee redders een drenkeling vervoert doe je dat het gemakkelijkst met een dubbele okselgreep. Hierbij houden beide redders één arm vast ter hoogte van de oksel voorwaarts t.o.v. de drenkeling en zwemmen met de overblijvende arm in schoolslag. Het voordeel van deze greep is dat je kijkt in de richting naar waar je wenst te zwemmen. Het heeft hetzelfde voordeel als de zeemansgreep, maar niet het nadeel ervan

hehe, dit zijn de grepen die ik ken
als iemand wil/kan aanvullen, doe maar
Oud 19-11-2003, 13:33
Green Day
Green Day is offline
Een beginnetje

De enkele polsgreep

Juist deze greep zal de redder welbewust toepassen. Bij deze doordachte toepassing is het daarmee eigelijk geen bevrijdingsgreep meer in “ de ware zin van het woord” .
De drenkeling pakt met beide handen de hem toegestoken rechterpols van de redder vast en zal niet snel meer loslaten.
De redder zorgt ervoor dat de afstand tussen hem en de drenkeling zo groot mogelijk is en blijft. De vastgegrepen arm blijft daartoe zover mogelijk gestrekt en wordt schuin links omhog gestoken.Hierdoor worden de armen van de drenkeling enigszins gestrekt.
Door nu met de rechterarm een snelle circelbeweging te maken wordt de drenkeling zo gedraaid dat deze met de rug naar de redder wordt toegekeerd. De arm van de reedder komt hierbij onder de oksel van de renkeling ( zonodig geholpen door de vrije hand van de redder). Met de vrije linkerarm maakt de redder een achterwaartse overhaal-beweging.
Hierdoor komt de redder in rugligging en kan het vervoer van de drenkeling beginnen.

De dubbele polsgreep van onderen

De drenkeling pakt de beide polsen van de redder van onderen vast. De linkerhand de rechterpols en de rechterhand de linkerpols. Om de drenkeling in een voor de redder gunstigere positie te maoeuvreren gaat de redder als volgt te werk:

Met de rechterhand pakt hij de rechterpols van de drenkeling vast ( bovenop diens pols). De vingers zijn aanééngesloten terwijl de pols zo dicht mogelijk tegen de hand van de drenkeling wordt beetgepakt, De redder houdt met zijn rechterhand de pols van de drenkeling stil. Hij maakt nu nmet zijn linkerarm een wrikkende beweging. Met deze beweging wordt met name de duim van de drenkeing zover weg gewrikt dat de linkerpols zich uit de omklemming los kan maken. De redder draagt er zorg voor dat de afstand tussen hem en de drenkeling zo groot mogelijk wordt. De rechterarm van de redder wordt gestrekt en schuin links opwaarts gebracht. Hierdoor worden de armen van de drenkeling enigszins gestrekt. Diir by net de recgerarn eeb sbekke kinksomgaande circelbeweging te maken wordt de drenkeling zo gedraaid dat deze met zijn rug naar de redder wordt toegekeerd. De arm van de redder komt hierbij onder de oksel van de drenkeling, zo nodig geholpen door de vrije hand van de redder. Net de vrije linkerarm maakt de redder een achterwaartse overhaalbeweging. Hierdoor komt de redder in rugligging en kan het vervoer van de drenkeling in de nu bereikte houdgreep beginnen.

De dubbele polsgreep van boven

De drenkeling pakt beide polsen van de redder ( van boven) vast. De linkerhand pakt de rechterpols en de rechterhand pakt de linkerpols vast.
Om de drenkeling in een voor de redder guntigere positie te manoeuvreren gaat de redder als volgt te werk:

Met de rechterhand pakt hij de rechterpols van de drenkeling vast ( bovenop diens pols). De vingers zijn aaneengesloten, terwijl de pols zo dicht mogelijk tegen de hand van de drenkeling wordt beetgepakt. De redder houdt met zijn rechterhand de pols van de drenkeling stil en maakt nu met z’n linkerarm een wrikkende beweging. Met deze beweging wordt met name de duim van de drenkeling zover weg gewrikt dat de linkerpols zich uit de omklemming kan losmaken. Nu draagt de redder er zorg voor dat de afstand tussen hem en de drenkeling zo groot mogelijk wordt.
De rechterarm van de redder wordt gestrekt en schuin links opwaarts gebracht. Hierdoor worden de armen van de drenkeling enigszins gestrekt. Door met de rechterarm een snelle linksomgaande circelbeweging te maken wordt de drenkeling zo gedraaid dat deze met zijn rug naar de redder wordt toegekeerd. De arm van de redder komt hierbij onder de oksel van de drenkelingm, zonodig geholpen door de vrije linkerhand van de redder en via een tussenhandeling de drenkeling beter vasthoudend. Met de vrije linkerhand maakt de redder een achterwaartse beweging. Hierdoor komt de redder in rugligging en kan het vervoer van de drenkeling in de nu bereikte houdgreep beginnen.

Voorwaartse omklemming

Als de redder van voren door de drenkeling met beide armen stevig om de nek wordt omklemd, wordt als volgt gehandeld. Zodra de redder voelt dat hij wordt vastgegrepen, trekt hij zijn schouders zo hoog mogelijk op, haalt diep adem en gaat watertrappelen. De drenkeling wordt vervolgens net de rechterhand vastgegrepen. De redder reikt daarbij zo ver als mogelijk om de drenkeling heen en grijpt deze in de lendestreek (middel) ( zo mogelijk bij de kleding) vast. Redder en drenkeling zijn hierdoor stevig tegen elkaar gedrukt en de drenkeling kan niet meer uitwijken. De linkerhand van de redder wordt over de rechterarm van de drenkeling, zo, op diens mond geplaatst, dat met de zijkant en de pink van de hand tegen het neusbeentje wordt gedrukt waardoor de neusgaten worden afgesloten. De binnenkant van de hand sluit de mond daarbij af. De drenkeling zal zich achterover buigen om aan deze greep te ontkomen. De redder versterkt deze beweging door de linkerarm te strekken en zo de agstand tussen de redder en drenkeling te vergroten. De greep van de drenkeling zal wat losser worden, dat wil zeggen; er wordt er wordt wat meer ruimte gemaakt voor de redder om zich uit de omklemming te bevrijden.
De redder laat zich nu enigszins zakken en duikt achterwaarts met zijn hoofd uit de omklemming weg. Met de rechterhand van de redder wordt de drenkeling rechtsom gedraaid.
Deze beweging wordt door de linkerhand van de redder ondersteund; deze duwt het hoofd van de drenkeling om, in de goede richting. Met deze bewegingen wordt de drenkeling zover gedraaid, dat hij met zijn rug naar de redder komt te liggen. Tijdens deze draai neemt de redder zijn hand van de mond van de drenkeling weg en vangt de linkeroksel van de drenkeling op in de holte van de elleboog. De redder maakt hierbij met zijn linkerarm als het ware een haak, door zijn onderarm omhoog te houden.
De bevrijdingsgreep zelf is eigelijk afgerond, maar dient wel onmiddellijk te worden gevolgd door een vervoersgreep. De polsgreep is veelal de meest geschikte vervoersgreep in deze situatie. Deze vervoersgreep is te verwezenljken door eerst met de rechterhand van de redder de pols van de drenkeling te grijpen en hierna met de linkerhand de linkerpols van de drenkeling.

De achterwaartse omklemming

Wordt de redder van achteren door een drenkeling met beide armen stevig om de hals gepakt, dan wordt als volgt gehandeld:

Zodra de redder wordt vastgegrepen trekt hij zijn schouders zo hoog mogelijk op en bgerngt zijn kin op de borst. Hiermede wordt vermeden dat de drenkeling de keel van de redder dichtknijpt. De redder haalt diep adem en gaat watertrappen. Dan pakt de redder de pols en de elleboog van de onderste arm van de drenkeling beet. De drenkeling heeft in dit voorbeeld zijn rechtarm het laagst. De redder pakt met zijn linkerhand de rechterpols van de drenkeling in bovengreep en met de rechterhand de rechterelleboog vast. De hand die de elleboog vast pakt is met de vingers naar buiten en met de duim naar binnen gericht.
De redder draait zijn hoofd zo naar links dat hij met zijn achterhoofd aan de kant van de vastgepakte elleboog komt om aan de omklemming te ontsnappen. Dit gebeurd door de vastgehouden elleboog op zijn plaats te houden, terwijl de vastgehouden pols naar beneden wordt getrokken. De beweging met de vastgehouden arm wordt zodanig voortgezet dat de redder achter de drenkeling komt en de arm van de drenkeling achter diens rug wordt gedraaid. De bevrijdingsgreep zelf is eigelijk afgerond, maar dient wel onmiddellijk te worden gevolgd door een vervoersgreep. De polsgreep is veelal de meest geschikte vervoersgreep in deze situatie. Deze is alsvolgt te realiseren:
De redder laat de elleboog van de drenkeling los en pakt met de vrijgekomen hand de rechterpols vast. Na dit overpakken pakt hij met de vrijgekomen linkerhand de linkerpols van de drenkeling vast. De beide handen van de redder worden samen met de handen van de drenkeling naar diens borst gebracht. Vervolgens worden de armen van de drenkeling naar buiten beweogen en komt de drenkeling in de goede positie voor de polsgreep.

Borstgreep

Wordt de redder van voren zo vastgegrepen dat de drenkeling met beide armen de bovenarmen en de borstkas van de reder omklemt dan wordt alsvolgt gehandeld:

De reder haalt diep adem en begint met watertrappen. Hij brengt zijn onderarmen en handen over de schouderbladen van de drenkeling op diens schouders. Vervolgens drukt de redder zijn ellebogen met een forse beweging zo ver uiteen en ook enigszins naar boven. De bovenarmen van de redder komen vrij en er ontstaat enige ruimte tussen hem en de drenkeling. Van deze ruimte maakt de redder gebruik om zich uit de greep te bevrijden door zich in een doorgaande beweging te laten zakken en de armen van de drenkeling omhoog te drukken. De redder draait onder één van de oksels van de drenkeling door en draait de drenkeling een kwartslag om zich heen zonder hem los te laten (!) .

De bevrijding zelf is nu afgerond. De drenkeling hangt nu aan één arm van de redder. Wel dient onmiddellijk een vervoersgreep te worden toegepast. De polsgreep is ook nu weer het meest geschikt als vervoersgreep. Hiervoor pakt de redder met zijn vrije linkerhand de linkerpols om vervolgens met de rechterhand de rechterpols te pakken.

Lendengreep (note van overschrijver: soms spottend Ellendegreep genoemd)

Wordt de redder van voren zo vastgegrepen, dat de drenkeling met beide armen de a\onderarmen van de redder en diens romp om lendenhoogte omklemt dan wordt als volgt gehandeld:

De redder haalt tijdig diep adem en gaat watertrappen. Soms zal bij het deze lastige greep nodig zijn om eerst al watertrappelend aan de oppervlakte te komen om adem te kunnen halen.
Allereerst zal er ruimte tussen de redder en drenkeling dienen te worden gemaakt. Hiertoe drukt de redder met de knokkels van zijn vuisten stevig tegen de buik, nabij het maagkuiltje van de drenkeling en duwt zich zo af. Als tweede mogelijkheid kan de redder zijn handen op de heupen van de drenkeling plaatsen en afduwen.

Door gelijktijdig uit te ademen kan de redder eventueel voor meer ruimte tussen hem en de drenkeling zorgen. De redder werkt de rechterarm met de elleboog omhoog gericht in de vrijgekomen ruimte tusen de lichamen omhoog. Zijn rechterarm komt geheel vrij. De rechterhand wordt op de tegenoverliggende schouder van de drenkeling geplaatst. Door by tegeb deze schouder te duwen brengt de redder de drenkeling nog verder van zich af en maakt ook de linkerarm vrij uit de beklemming. De rededr plaatst zijn linkderhand op de mond van de drenkeling zodanig dat hij met de binnenkant van de hand een kommetje maakt op de mond, en met de pink van deze hand de neus van de drenkeling afsluit.
De drenkeling zzal nu het hoofd achterover buigen om aan deze greep te ontkomen. De redder versterkt deze beweging door zich met beide handen stevig af te duwen. Met de linkderhand wordt hierbij het hoofd van de drenkeling weggedraaid. Hoewel de drenkeling de redder wel los moet laten, mag het contact tussen beide niet verloren gaan. De rechterhand van de redder glijdt vanaf de linkerschouder van de drenkeling via diens bovenarm naar diens linkerpols. Deze pols wordt dan vastgegrepen.

De redder neemt dan zijn linkerhand van de mond van de drenkeling weg en neemt hiermee de linkerpols van de drenkeling over. De redder trekt met zijn linkerhand de arm van de drenkeling zodanig schuin omhoog naar links dat de drenkeling een halve slag draait en met zijn rug naar de redder wordt toegekeerd.

De bevrijding zelf is nu afgerond. De drenkeling hangt nu aan één arm van de redder. Wel dient onmiddellijk een vervoersgreep te worden toegepast. De polsgreep is ook nu weer het meest geschikt als vervoersgreep. Hiervoor pakt de redder met zijn vrije linkerhand de linkerpols om vervolgens met de rechterhand de rechterpols te pakken.

De achterwaartse nekgreep ( wurggreep)

Als de redder van achteren door de drenkeling met twee handen om de nek wordt vastgepakt wordt als volgt gehandeld:

Zodra de reder voelt dat hij wordt vastgegrepen, trekt hij direkt de schouders omhoog. Dit ter bescherming van de keel en de halsslagader. Meteen daarop drait hij het lichaam en het hoofd naar rechts. Ga zoveel mogelijk in de rugligging liggen om zo de drenkeling onder water te drukken. Pak nu met de rechterhand de linkerhand van de drenkeling zodanig vast dat de vingers van de redder zich aan de binnenhand en de duim bovenop het wijsvingergewricht van de drenkeling bevindt. Met de vrije hand pakt hij de elleboog van dezelfde arm van de drenkeling vast. De duim aan de binnenkant terwijl de vingers de elleboog van buitenaf omsluiten.
Om uit de greep te ontsnappen wordt de elleboog op de plaats gehouden, terwijl de vatgehouden hand naar beneden wordt getrokken>. De bewegng met de vastgehouden hand wordt nu zodanig voortgezet tot de redder achter de drenkeling komt en de arm van de drenkeling achter diens rug wordt gedraaid.

De achterwaartse borstgreep

De reder wordt van achteren zo vastgegrepen dat de drenkeling met biede armen het bovenlichaam omklemt, terwijl de armen geheel vrij blijven.
Zodra de redder voelt dat hij wordt vastgegrepenm gaat hij zoveel mogelijk in rugligging liggen om zo de drenkeling onder water te drukken.
Pak de onderliggende hand van de drenkeling vast. Wijst deze naar links, doe dit dan met de linkerhand en wanneer deze naar rechts wijst, dan met de rechterhand.
Druk met de duim op het middenhandsbeentje aan de binnenhand van de drenkeling. Omsluit met vier vingers via de bovenand de hand van de drenkeling. Draai en druk de hand van de drenkeling naar beneden en van het lichaam weg. Schuif de elleboog onder de arm van de drenkeling van achteren vast. De duim bevindt zich aan de binnenkant terwijl de vingers de elleboog van buitenaf omsluiten. Om nu geheel uit de greep te ontsnappen wordt de elleboog op de plaats gehouden terwijl de vastgehouden hand naar beneden wordt getrokken. De vbeweging met de vastgehouden hand wordt zodanig voortgezet totdat de redder achter de drenkeling komt en de arm van de drenkeling achter diens rug wordt gedraaid.

Om vanuit de nu afgeronde bevrijdingsgreep in de polsgreep te komen laat de redder de elleboog van de drenkeling los en pakt hij onmiddellijk de pols van dezelfde arm vast. Hierna laat hij de hand los en pakt met de andere hand de pols van de drenkeling.

Bron: KNBRD Handleiding zwemmend redden (14e druk)

Laatst gewijzigd op 19-11-2003 om 14:34.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 14:43
Green Day
Green Day is offline
In het boekje staat afbeeldingen van ieder van de omschrijvingen. Die erbij hebben is handiger, maar ik geloof dat de beschrijvingen compleet genoeg zijn om er iets mee te kunnen.
Tis wel praktisch om het een en ander op het droge te oefenen.
Voor zover mogelijk dan, watertrappelen wordt wat moeilijk ( hoewel ik me er wel een voorstelling bij kan maken ).

Ik heb dit alles zelf ooit uit het hoofd geleerd door het veel te herhalen ( en nu ben ik alles weer kwijt..hoewel er tijdens het overtypen wel erg veel weer terugkwam)
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 16:13
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Green D@y schreef op 19-11-2003 @ 15:43:
In het boekje staat afbeeldingen van ieder van de omschrijvingen. Die erbij hebben is handiger, maar ik geloof dat de beschrijvingen compleet genoeg zijn om er iets mee te kunnen.
Tis wel praktisch om het een en ander op het droge te oefenen.
Voor zover mogelijk dan, watertrappelen wordt wat moeilijk ( hoewel ik me er wel een voorstelling bij kan maken ).

Ik heb dit alles zelf ooit uit het hoofd geleerd door het veel te herhalen ( en nu ben ik alles weer kwijt..hoewel er tijdens het overtypen wel erg veel weer terugkwam)
ik moet het alleen maar toepassen, dus dat valt wel al weer mee
vooral leuk is als je ze in het water moet uitoefenen, en geen van beide weet hoe eraan moet beginnen, wat ik dus nu hoop niet meer tegen te komen
Reageren

Regels voor berichten